Gå til innhold

Hva bør en tenke på før en blir gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg og samboeren min tenker å starte prøvingen rett etter jul. Dette vil bli vår første gang, så merker eg har noen spørsmål rundt det hele. Er det noe en bør tenke på før en blir gravid? Må en begynne med vitaminer på forhånd? Når eg slutter på p-ringen, må vi ha en periode der vi bruker kondom i stedet? Eg jobber nattskift, kan eg fortsette med det som gravid? Har lest det kan være større sjanse for spontanabort ved nattarbeid, så viss ikkje nattjobbing er aktuelt i den perioden, når sier en det til sjefen? Er det noen viktige ting vi burde tenke på som vi ikkje har fått med oss at vi burde? Kjenner det er et tema eg veit veldig lite om, så lærekurven blir nok bratt. Er jo mange som blir gravide uten å planlegge det også, og det får jo veldig bra, vil bare ikkje planlegge å bli gravid og gjøre ting helt feil. Noen med noen gode tips og råd?

Anonymkode: dca16...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare et råd og det er kos dere med prøvingen. Ikke stress,ikke lag en rutine av det, ikke putt press på dere eller start med å gjøre research av alt mulig. Ikke gjør det til en klinisk greie.

kartlegg syklus,kos dere i den fruktbare perioden (og ellers også) og gled dere over at kanskje dere lager et barn mens dere holder på og vær kjærlige med hverandre :) 

det er mitt beste råd. Ta de andre tingene når du eventuelt har blitt gravid :) 

ta folat når du prøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke nattjobbing er anbefalt for gravide. Start gjerne med folat umiddelbart. D-vitamin også. 

Anonymkode: bd3dc...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips er gå til tannlegen ( hvis det er en stund siden sist). Det er ikke anbefalt å ta røntgen som gravid, så pass på at alt er tipp topp før du starter.

-hilsen en som hadde vondt i tennene i 4 av 9 mnd. 

Anonymkode: bba13...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt tips er gå til tannlegen ( hvis det er en stund siden sist). Det er ikke anbefalt å ta røntgen som gravid, så pass på at alt er tipp topp før du starter.

-hilsen en som hadde vondt i tennene i 4 av 9 mnd. 

Anonymkode: bba13...023

Det er ikke noe problem å ta røntgen under graviditet. Skjønner ikke hvorfor du gikk med tannverk i 4 måneder, de fleste behandlinger kan fint gjøres selv om man er gravid. Du må ha hatt en særdeles lite oppdatert tannlege. 

- Hilsen en som er gravid og var hos tannlegen på mandag. 

Anonymkode: 725ab...d6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem å ta røntgen under graviditet. Skjønner ikke hvorfor du gikk med tannverk i 4 måneder, de fleste behandlinger kan fint gjøres selv om man er gravid. Du må ha hatt en særdeles lite oppdatert tannlege. 

- Hilsen en som er gravid og var hos tannlegen på mandag. 

Anonymkode: 725ab...d6f

Jeg fikk beskjed om at strålingen ved tannrøntgen er mindre enn ved en flytur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem å ta røntgen under graviditet. Skjønner ikke hvorfor du gikk med tannverk i 4 måneder, de fleste behandlinger kan fint gjøres selv om man er gravid. Du må ha hatt en særdeles lite oppdatert tannlege. 

- Hilsen en som er gravid og var hos tannlegen på mandag. 

Anonymkode: 725ab...d6f

Jeg ble avvist av to tannleger som ikke ville ta røntgen av meg da jeg var gravid. De kunne jobbe litt med det de trodde var problemet, men ikke ta bilde av tennene. 

Anonymkode: bba13...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem å ta røntgen under graviditet. Skjønner ikke hvorfor du gikk med tannverk i 4 måneder, de fleste behandlinger kan fint gjøres selv om man er gravid. Du må ha hatt en særdeles lite oppdatert tannlege. 

- Hilsen en som er gravid og var hos tannlegen på mandag. 

Anonymkode: 725ab...d6f

Du kan dra til tannlegen ja, men de kan ikke ta bilde, og det er jo i de aller fleste tilfeller nødvendig. Det fikk i alle fall jeg beskjed om i 2018

Anonymkode: a0708...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble avvist av to tannleger som ikke ville ta røntgen av meg da jeg var gravid. De kunne jobbe litt med det de trodde var problemet, men ikke ta bilde av tennene. 

Anonymkode: bba13...023

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan dra til tannlegen ja, men de kan ikke ta bilde, og det er jo i de aller fleste tilfeller nødvendig. Det fikk i alle fall jeg beskjed om i 2018

Anonymkode: a0708...82d

Så merkelig. Min tannlege hadde ikke noe problem med å ta røntgen av meg, og han stoler jeg fullt og helt på. 

Står flere steder på nettet at det er trygt også. Blant annet her https://www.tannlege-svendsrud.no/Vare-tjenester/Tenner-og-graviditet/Mer-om-tenner-og-graviditet/

"Er røntgen skadelig?
Våre pasienter lurer ofte på om det er trygt å ta røntgen hos tannlegen når man er gravid. Mange lar være å gå til tannlege eller tannpleier under svangerskapet pga bekymring for fosteret.Vi vil understreke at tannrøntgen absolutt IKKE ER FARLIG for gravide eller fostre.
Gravide trenger heller ikke å bruke blyfrakk. Vi henviser til Statens strålevern sine anbefalinger"

Anonymkode: 725ab...d6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Så merkelig. Min tannlege hadde ikke noe problem med å ta røntgen av meg, og han stoler jeg fullt og helt på. 

Står flere steder på nettet at det er trygt også. Blant annet her https://www.tannlege-svendsrud.no/Vare-tjenester/Tenner-og-graviditet/Mer-om-tenner-og-graviditet/

"Er røntgen skadelig?
Våre pasienter lurer ofte på om det er trygt å ta røntgen hos tannlegen når man er gravid. Mange lar være å gå til tannlege eller tannpleier under svangerskapet pga bekymring for fosteret.Vi vil understreke at tannrøntgen absolutt IKKE ER FARLIG for gravide eller fostre.
Gravide trenger heller ikke å bruke blyfrakk. Vi henviser til Statens strålevern sine anbefalinger"

Anonymkode: 725ab...d6f

Jeg var gravid i 2027 og oppsøkte, som sagt, to forskjellige steder og ble avvist. 

Anonymkode: bba13...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var gravid i 2027 og oppsøkte, som sagt, to forskjellige steder og ble avvist. 

Anonymkode: bba13...023

Hehe 2017

Anonymkode: bba13...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var gravid i 2027 og oppsøkte, som sagt, to forskjellige steder og ble avvist. 

Anonymkode: bba13...023

Må ha vært lite oppdaterte tannleger. Hadde en venninne som gikk gravid i fjor, og hun måtte ta røntgen og operere ut visdomstann. Selvfølgelig ikke en ønskelig situasjonen å operere ut tann, men bedre enn å gå rundt å ha vondt.

Selv tok jeg røntgen på mandag, og skal tilbake å fikse tannen.

Anonymkode: 725ab...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eg og samboeren min tenker å starte prøvingen rett etter jul. Dette vil bli vår første gang, så merker eg har noen spørsmål rundt det hele. Er det noe en bør tenke på før en blir gravid? Må en begynne med vitaminer på forhånd? Når eg slutter på p-ringen, må vi ha en periode der vi bruker kondom i stedet? Eg jobber nattskift, kan eg fortsette med det som gravid? Har lest det kan være større sjanse for spontanabort ved nattarbeid, så viss ikkje nattjobbing er aktuelt i den perioden, når sier en det til sjefen? Er det noen viktige ting vi burde tenke på som vi ikkje har fått med oss at vi burde? Kjenner det er et tema eg veit veldig lite om, så lærekurven blir nok bratt. Er jo mange som blir gravide uten å planlegge det også, og det får jo veldig bra, vil bare ikkje planlegge å bli gravid og gjøre ting helt feil. Noen med noen gode tips og råd?

Anonymkode: dca16...767

1. Evner dere, hver for dere, å oppdra et barn? Dersom nei - ikke bli gravid

2. Evner dere å samarbeide om oppdragelsen i hverdagen og samfeire jul, bursdag etc når forholdet går i brudd? Dersom nei - ikke få barn

3. Har dere ting på stell? Er helsa tatt vare på, moralen sånn noenlunde og begge er oppegående, ikke-voldelige (psykisk så vel som fysisk) individer som evner sette dere selv bakerst i køa og er villig til å ofre egen lykke på bekostning av barnets ulykke de neste 18 år? Dersom nei - ikke få barn

4. Er dere begge normalt opplest på barnets utvikling og psykologi? Dersom nei - ikke få barn før dere er det.

Anonymkode: 54f5a...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...