Gå til innhold

Ukesplanlegging av mat


Maaaddepaaadde

Anbefalte innlegg

Trenger inspirasjon til hva jeg skal ha til middag i ukene framover😊 så dere som planlegger en uke eller mer om gangen hva pleier dere og ha? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veganer, men jeg bruker ulike matblogger som inspirasjon. Trines Matblogg har jo all mulig mat. Og så samler jeg en liste på telefonen over matretter jeg kan bruke når hjernen er tom. Er med i matgrupper på facebook og samler de oppskriftene jeg vil ha.

Anonymkode: 15a37...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger mat ut fra hva jeg har av råvarer og kjøper råvarer ut fra hva som er på tilbud.

Anonymkode: f79d9...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi bestemmer ukesmenyen så sjekker jeg alltid appen Mattilbud for å se etter gode tilbud og sjekker fryser/kjøleskap/kjøkkenskap, så finner vi ut hva vi skal ha til middag kommende uke. 

Når barna var yngre og gikk på fritidsaktiviteter så brukte jeg også å planlegge enten restemiddag eller retter som var kjappe å lage de dagene det ble hektisk etter jobb pga ungene skulle på noe 

Jeg er også tilhenger av restemiddag, det er lettvint og økonomisk. Hvis jeg lager grønnsakssuppe f.eks så lager jeg ei stor gryte sånn at det bare er å varme opp igjen. Har vi f.eks fiskemiddag med torsk eller sei så koker jeg ekstra mye fisk og lager fiskegrateng eller plukkfisk dagen etter. 

Hvis det er bare litt middag igjen og ikke nok til et helt måltid til alle så fryser jeg det ned. Etterhvert så er det mange mindre porsjoner i fryseren og da kan jeg ta opp f.eks tre ulike retter også har vi forskjellige middager til middag en dag. Ungene elsket det å kunne velge mellom tre fullstendig ulike middager til et måltid. Brukte å kalle det restefestmiddag 😄

Ang typer middag så varierer jeg mellom kjøtt, fisk og vegetar. Ang vegetar så bruker jeg ikke erstatningsprodukter for kjøtt, jeg lager bare retter som ikke har kjøtt i seg. 

Denne uken her f.eks er sånn;

Mandag: panert torsk med poteter, brokkoli, løk og smeltet smør

Tirsdag; grønnsakssuppe 

Onsdag; fiskegrateng med råkostsalat 

Torsdag; rester grønnsakssuppe 

Fredag; squash-lasagne 

Lørdag; hjemmelaget pizza

Søndag; rester squash-lasagne og pizza 

Mandag; Tomatsuppe med egg

Vi har som du ser ukesmeny mandag-mandag, planlegger menyen søndag og ukeshandler på mandagskveld 

edit; ang grønnsaker så lønner det seg å kjøpe grønnsaker som er i sesong, de smaker bedre og er billigere 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker trines matblogg og millasmat for å finne ideer, begge bloggene er svære med mange kategorier så jeg finner en bra balanse mellom kjøtt, fisk, kylling og vegetar/veganmat

Anonymkode: c5131...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen favoritter som vi gjerne spiser èn gang i uka. Ellers prøver jeg å tenke variasjon, men samtidig planlegge slik at jeg får brukt opp f.eks. grønnsaker og ferske urter i løpet av uka. Denne uka ser f.eks. slik ut:

Mandag: Stekt torsk m/råkost

Tirsdag:  Fullkornspasta m/broccolipesto

Onsdag: Kyllingwok m/rismix (blanding av middagsris og villris)

Torsdag: Burritos m/vegetarfarse

Fredag: Pannekaker og ertesuppe

Lørdag: Tacobowls

Søndag: Tikka Masala

(Kjøper nok kylling til både tirsdag og søndag. Rester av broccolipestoen kan brukes i tacobowl'ene. Grønnsaker brukes i wok, og tacobowl og så bruker jeg evt. resten i tikka masalaen. Jeg er blitt ganske god til å beregne mengde, så det blir sjelden rester av vegetarfarse og karbonadedeig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...