Gjest Villfisker Skrevet 10. september 2019 #21 Skrevet 10. september 2019 Ja, det høres veldig rart ut. I hvert fall en veldig teit ting å si. Syns ikke du skal tenke så mye på det
AfricanQueen Skrevet 10. september 2019 Forfatter #22 Skrevet 10. september 2019 Akkurat nå, Villfisker skrev: Ja, det høres veldig rart ut. I hvert fall en veldig teit ting å si. Syns ikke du skal tenke så mye på det Ja.. har vel sagt det til meg selv ganse så lenge.. men føler ting blir ikke bedre, det er jo 2019 Men så blir jeg sint på hvorfor ikke andre tenker som meg ? jeg bare har ikke den synet på mennesker i det hele tatt, men så er vi alle forskjellige
Gjest Sam3 Skrevet 10. september 2019 #23 Skrevet 10. september 2019 (endret) Slike rasister er hverken kun håpløse eller merkelige. Det forstår man etterkvart når deres tilhenger velger seg ut som nyttige idioten og da har du neste Manhaus eller Breivik. Da er det også alt for sent for de i samfunnet som tror at de trenger ikke å ta avstand fra dette og folk som gjøre det, tror at de selv er ikke rammet. Alle er rammet når samfunnet tillater fordumming Endret 10. september 2019 av Sam3
Deerinspotlight Skrevet 10. september 2019 #24 Skrevet 10. september 2019 Enkelte menn er veldig ekle med det at de skal kommentere hvordan damer ser ut også i profesjonelle sammenhenger. Er utrolig irriterende, og må være enda verre når de i tillegg kommer med rasistiske utsagn. Er hvit selv så kan ikke påstå jeg vet hvordan du har det, men du fortjener på lik linje med alle andre at folk viser deg respekt.
AfricanQueen Skrevet 10. september 2019 Forfatter #25 Skrevet 10. september 2019 1 minutt siden, Deerinspotlight skrev: Enkelte menn er veldig ekle med det at de skal kommentere hvordan damer ser ut også i profesjonelle sammenhenger. Er utrolig irriterende, og må være enda verre når de i tillegg kommer med rasistiske utsagn. Er hvit selv så kan ikke påstå jeg vet hvordan du har det, men du fortjener på lik linje med alle andre at folk viser deg respekt. Si det, respekt føler jeg i hverfall jeg ikke har, så jeg vet hvor de har meg
Nicathv Skrevet 10. september 2019 #26 Skrevet 10. september 2019 47 minutter siden, AfricanQueen skrev: Men det som er rart, de fleste er menn, godt voksen menn som sier alt det, vet ikke hvorfor det er akkurat dem som tørr å snakke sånt.. veldg rart Det er jo ikke rart i det hele tatt. - Godt voksne folk har generelt sett mindre kunnskap og erfaring med folk som ser annerledes ut enn dem selv, og andre lands kultur og historie, enn det yngre folk har. Når de vokste opp så var "negre" noe eksotisk, mystisk, langt borte i et eventyrland, som man bare leste om litt i eventyrbøker og ikke forholdt seg til som en virkelighet og ikke tenkte på som faktisk eksisterende mennesker med tanker, følelser og perspektiver, men som eventyrfigurer. Svært få nordmenn under 40-50 så noen gang noen med mørk hudfarge før de var blitt voksne og hadde dannet seg verdensbildet sitt. Og de aller aller fleste har i hvert fall ikke gått på skole med noen mørkhudede, de har ingen i omgangskretsen sin osv. Så de kjenner ikke til deres perspektiv. - Godt voksne folk er også generelt noe mindre redde for å dumme seg ut, og bryr seg noe mindre om hva andre mennesker synes om dem, på godt og vondt. - De fleste menn finner synet av en vakker kvinne litt opphissende. Bland disse tre tinga sammen, og så har du svaret på hvorfor det stort sett er godt voksne menn som sier sånt til deg. (Det finnes selvfølgelig mange unntak til det jeg skriver. Men det er samme greie som at de fleste unge kvinner/jenter ikke har spiseforstyrrelser, men hvis du hører om en person som har spiseforstyrrelser så er det sannsynligvis ei ung kvinne/jente. De fleste unge menn kjører ikke som gale idioter, men om du hører om en som har kjørt i 120 i 60-sona, så er det sannsynligvis en ung mann.)
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #27 Skrevet 10. september 2019 2 minutter siden, Nicathv skrev: Godt voksne folk har generelt sett mindre kunnskap og erfaring med folk som ser annerledes ut enn dem selv, og andre lands kultur og historie, enn det yngre folk har. Når de vokste opp så var "negre" noe eksotisk, mystisk, langt borte i et eventyrland, som man bare leste om litt i eventyrbøker og ikke forholdt seg til som en virkelighet og ikke tenkte på som faktisk eksisterende mennesker med tanker, følelser og perspektiver, men som eventyrfigurer. Svært få nordmenn under 40-50 så noen gang noen med mørk hudfarge før de var blitt voksne og hadde dannet seg verdensbildet sitt. Og de aller aller fleste har i hvert fall ikke gått på skole med noen mørkhudede, de har ingen i omgangskretsen sin osv. Så de kjenner ikke til deres perspektiv. Nettopp. Det virker som at unge i dag tror at Norge alltid har hatt den demografien vi har i dag. Det har vi ikke. Den har kommet veldig kjapt over få år. Jeg er 30 og hadde heller ingen mørkhudede i klassen min, hverken på barne- og ungdomsskolen eller på videregående. At de mangler folkeskikk er jo en annen sak da, men de tenker nok og mener nok ikke noe rasistisk med bemerkningene sine. Anonymkode: 2964a...410
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #28 Skrevet 10. september 2019 Dette høres ut som vanlig nysgjerrighet. Anonymkode: 71c52...065
Nicathv Skrevet 10. september 2019 #29 Skrevet 10. september 2019 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Det virker som at unge i dag tror at Norge alltid har hatt den demografien vi har i dag. Det har vi ikke. Den har kommet veldig kjapt over få år. Jeg er 30 og hadde heller ingen mørkhudede i klassen min, hverken på barne- og ungdomsskolen eller på videregående. At de mangler folkeskikk er jo en annen sak da, men de tenker nok og mener nok ikke noe rasistisk med bemerkningene sine. Anonymkode: 2964a...410 Sannsynligvis. Når det er sagt, så er det kun latskap og mangel på intellektuell nysgjerrighet som fører til at de som vokste opp uten kjennskap til mørkhudede fremdeles ikke har lært seg historie og satt seg inn i andres menneskers perspektiver. Det er fullt mulig å lese bøker, se dokumentarer, høre på intervjuer osv osv for å (nesten) forstå hvordan mennesker som er forskjellig fra en selv opplever ting. (Men rasisme er ikke nødvendigvis vondt ment. Det går godt an å oppføre seg rasistisk uten å være slem med vilje. Jeg vil si at opplevelsene til TS passer den beskrivelsen.) Endret 10. september 2019 av Nicathv 1
AfricanQueen Skrevet 10. september 2019 Forfatter #30 Skrevet 10. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Det virker som at unge i dag tror at Norge alltid har hatt den demografien vi har i dag. Det har vi ikke. Den har kommet veldig kjapt over få år. Jeg er 30 og hadde heller ingen mørkhudede i klassen min, hverken på barne- og ungdomsskolen eller på videregående. At de mangler folkeskikk er jo en annen sak da, men de tenker nok og mener nok ikke noe rasistisk med bemerkningene sine. Anonymkode: 2964a...410 Men å si at den slags trekk er ikke pent, er bare av lite kunnskap ? nei altså... da går det grenser mener jeg, jeg tar hensyn til alder og etnisitet , men når de kommer med ufine komentatrer til dem som har den salgs "trekk" da er ikke det lenger nysgjerrighet. .. 3
Nicathv Skrevet 10. september 2019 #31 Skrevet 10. september 2019 5 minutter siden, AfricanQueen skrev: Men å si at den slags trekk er ikke pent, er bare av lite kunnskap ? nei altså... da går det grenser mener jeg, jeg tar hensyn til alder og etnisitet , men når de kommer med ufine komentatrer til dem som har den salgs "trekk" da er ikke det lenger nysgjerrighet. .. Helt enig i at det ikke bare er nysgjerrighet. Det er også mangel på folkeskikk, og en del "godartet" rasisme. (Rasisme er ikke nødvendigvis vondt ment. Det går godt an å oppføre seg rasistisk uten å være slem med vilje. Det er likevel rasistisk og sårende. Jeg vil si at opplevelsene dine passer den beskrivelsen.) 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2019 #32 Skrevet 10. september 2019 12 minutter siden, AfricanQueen skrev: Men å si at den slags trekk er ikke pent, er bare av lite kunnskap ? nei altså... da går det grenser mener jeg, jeg tar hensyn til alder og etnisitet , men når de kommer med ufine komentatrer til dem som har den salgs "trekk" da er ikke det lenger nysgjerrighet. .. Å si at slike trekk ikke er noe pent er jo ikke akkurat hyggelig gjort. Likevel er det kommentarer som legger seg på samme linje som å si til folk at de er feite, for tynne, for høye osv. Det er helt legitimt å mene at slike trekk ikke er spesielt tiltrekkende, akkurat som at noen ikke liker andre fysiske trekk/attributter hos andre. Det som ikke er greit er å si det til folk, direkte eller indirekte slik at de hører det. Anonymkode: 2964a...410 1
AfricanQueen Skrevet 10. september 2019 Forfatter #33 Skrevet 10. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å si at slike trekk ikke er noe pent er jo ikke akkurat hyggelig gjort. Likevel er det kommentarer som legger seg på samme linje som å si til folk at de er feite, for tynne, for høye osv. Det er helt legitimt å mene at slike trekk ikke er spesielt tiltrekkende, akkurat som at noen ikke liker andre fysiske trekk/attributter hos andre. Det som ikke er greit er å si det til folk, direkte eller indirekte slik at de hører det. Anonymkode: 2964a...410 Jeg bryr meg ikke om hva andre foretrekker når det kommer til utsende, men som du sier, så sier man ikke det direkte til andre mennesker, problemet med det er at det er ganske mange som tror de har rett til å kommentere med den salgs kommentarer uten å få noen konsekvenser av det, en gang å var en mann som snakket om at somalske kvinner har altfor stor rumpe i over en halv time ! og en annen som rett og slett mente at jeg burde være takknemlig for å ikke være så mørk, siden mørkhudete menneske er voldtekts menn ! wtf ? man sier ikke sånt ,aaaaah dette gjør meg sprø 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #34 Skrevet 11. september 2019 Kanskje du burde konfrontere dem. Når de er så frekke, burde de få motstand. Start med å si at det er i hvert fall mye verre å mangle både vett og folkeskikk enn å ha stor rumpe. Anonymkode: 9b2c9...afe
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #35 Skrevet 11. september 2019 Rasisme er en bevisst holdning. Uvitenhet er ikke rasisme. Anonymkode: 141f4...180 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #36 Skrevet 11. september 2019 23 hours ago, AfricanQueen said: Jeg viste ikke helt hvor jeg skulle putte det under, men bare hør meg ut, jeg ville ikke ha noe hat eller krangel, foretrekker ærlighet. Jeg jobber et sted der jeg tar i mot mange pasienter/kunder, og gjennom dagen så får jeg det samme spørsmålet og " kompliment". Dette er bare så trist, å spørre meg hvorfor jeg ikke har " neger trekk" men er fortsatt mørk i huden med europisk trekk.. jeg bare skjønner ikke hvor de spørsmålene kommer av. Jeg vet at ingen spørsmål er dumme, og jeg elsker å lære bort om afrika osv, men det går grenser når man sier at du burde være fornøyd at du ikke har bred nese eller store lepper... eller alt man ikke er alt for mørk i huden ! dette er ingen kompliment i det hele tatt, før dere alle sier at dette ikke er rasistisk osv, dette er ikke noe man sier til et menneske. Jeg føler meg rett og slett så lei meg overfor dem som egnetlig har disse forskjellige vakre trekke, jeg vet at ikke alle tenker sånn, men herregud at jeg får den salgs kommenter nesten hverdag av forskjellige mennesker ? det sier vel noe om hvordan Norge tenker ? Jeg måtte bare får det ut.... Forstår godt frustrasjonen din, jeg er selv en utlending. Får som regel ikke kommentarer angående utseende, da jeg ser nordisk ut, men har fått noen ubehagelige kommentater på grunn av min etnisitet. Man må nesten innse at majoriteten av folk du vil møte er ikke spesielt kunnskapsrike eller reflekterte, derfor har de en del dumme antagelser og sier dumme ting. Som min elskede komiker Geroge Carlin sa: “Think of how stupid the average person is, and realize half of them are even stupider than that.” Anonymkode: 83f45...389 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #37 Skrevet 11. september 2019 På 10.9.2019 den 15.52, AfricanQueen skrev: det sier vel noe om hvordan Norge tenker ? Jeg måtte bare får det ut.... Er det ikke rasistisk å hevde at "Norge" tenker dette. Jeg ble ihvertfall støtt nå Tenk om jeg viste eksempler på noen slemme afrikanere og sa "dette sier vel noe om hvordan afrikanere er eller tenker" Ser du hvor rasistisk det er, det du gjorde, og det jeg skrev, vi gjorde samme tabben begge to, men kulturen har påvirket deg til å tro at den ene er rett, så her har vi et stykke å gå fortsatt Det er to deler her, genetikk, og kultur. Genetikken får du ikke gjort noe med, noen % av folk har en slem personlighet etc, fra naturen, ingenting du/vi får gjort med det, vi må leve med det. Forsøke trygge de rundt oss så bra vi klarer. Og innse at noen kamper vil tapes mot "ondskapen". Kulturen har endret seg en del, og du finner ikke mange yngre som, uironiskt, sier neger, det er faktisk en del unge også som mener at neger ikke er et stygt ord, og veldig mange eldre (fordi det var ikke et stygt ord), men yngre har vokst opp i en kultur hvor en blir utstøtt om en sier slike ord så da tenker folk den kampen er ikke verdt å ta, så dropper de å bruke det ordet, uansett om en er enig eller uenig i at det er stygt ord. Gamle folk sier det de tenker, som er farget av kulturen de vokste opp i, de tenker ikke så mye på hvordan det kan oppfattes Når du vokser opp i en kultur blir du merket av det for livet. Se på religiøse folk for eksempel, de som får en ordentlig religiøs indoktrinering som barn, er det bare en veldig liten andel av som "kommer seg unna" kulturen de vokste opp i, se på jøder f.eks, de blir fra fødselen indoktrinert til at de er guds utvalgte, en kapper deler av tissen deres for å redusere deres seksuelle nytelse og som et inngangsrituale inn i sekten, de må lese den hellige boken og være med på ritualer her og der. Dette merker dem for livet, sånn er mennesker, at DU forteller en jøde, hey kildekritikk? det vil ha så godt som 0 effekt, spiller ingen rolle hvor rett du har eller hvor moderne samfunnet er, han ble preget av kulturen han vokste opp i, som jøde, sånn er det bare, vil du løse dette om du ser på det som et problem, må du gå etter barna, f.eks forby omskjærings/kjønnslemlestelses ritualer av barn, for å forhindre rekrutering etc, men det blir offtopic... Vi får ikke endret 80 åringer, det vi får gjort er å forsøke gi barn gode holdninger, det gjelder også afrikanske barn forøvrig, mange i Oslo Øst bla.a av utenlandske barn får en dårlig oppvekst og dårlige holdninger som følge av oppveksten, det er et problem, og det må folk tenke over angående hva slags politikk en ønsker på bla.a innvandringsfronten, rasisme og dårlige holdninger er ikke noe som er reservert for hvite folk, gutter i Oslo Øst i snitt hater f.eks jøder mer enn 70 åringer i snitt, som du ser på som så rasistiske, og DET bør virkelig skremme deg, for det er fremtiden, ikke fortiden. Noe å tenke over. Du får prøve å være bedre og gi gode verdier videre til de yngre, og for.. guds .. skyld ikke bli en del av problemet. Lykke til Anonymkode: 0e9d3...e4c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #38 Skrevet 11. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke rasistisk å hevde at "Norge" tenker dette. Jeg ble ihvertfall støtt nå Tenk om jeg viste eksempler på noen slemme afrikanere og sa "dette sier vel noe om hvordan afrikanere er eller tenker" Ser du hvor rasistisk det er, det du gjorde, og det jeg skrev, vi gjorde samme tabben begge to, men kulturen har påvirket deg til å tro at den ene er rett, så her har vi et stykke å gå fortsatt 👍👍👍 Jo det er rasistisk å hevde at "Norge tenker dette". Problemet er at alle er indoktrinert til å ikke se denne rasismen. Anonymkode: 2964a...410
AnonymBruker Skrevet 11. september 2019 #39 Skrevet 11. september 2019 15 hours ago, AnonymBruker said: Rasisme er en bevisst holdning. Anonymkode: 141f4...180 Feil. Ikke engang i nærheten av riktige. Vite hva du snakker om før du skriver. Sitte ned et sted og studere litt. Anonymkode: ac97f...dde 1
slask Skrevet 11. september 2019 #40 Skrevet 11. september 2019 Jeg måtte bare åpne tråden for å avklare om det handlet om matlaging, dessert og skjokoladetrekk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå