Gå til innhold

Neger-trekk


AfricanQueen

Anbefalte innlegg

Jeg viste ikke helt hvor jeg skulle putte det under, men bare hør meg ut, jeg ville ikke ha noe hat eller krangel, foretrekker ærlighet.

Jeg jobber et sted der jeg tar i mot mange pasienter/kunder, og gjennom dagen så får jeg det samme spørsmålet og " kompliment". Dette er bare så trist, å spørre meg hvorfor jeg ikke har " neger trekk" men er fortsatt mørk i huden med europisk trekk.. jeg bare skjønner ikke hvor de spørsmålene kommer av. Jeg vet at ingen spørsmål er dumme, og jeg elsker å lære bort om afrika osv, men det går grenser når man sier at du burde være fornøyd at du ikke har bred nese eller store lepper... eller alt man ikke er alt for mørk i huden ! dette er ingen kompliment i det hele tatt, før dere alle sier at dette ikke er rasistisk osv, dette er ikke noe man sier til et menneske. Jeg føler meg rett og slett så lei meg overfor dem som egnetlig har disse forskjellige vakre trekke, jeg vet at ikke alle tenker sånn, men herregud at jeg får den salgs kommenter nesten hverdag av forskjellige mennesker ? det sier vel noe om hvordan Norge tenker ?

Jeg måtte bare får det ut....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, aiba skrev:

Folk er håpløse... 

Det er bare sinnsykt hvordan man kommer med den slags kommentarer, med en gang man åpner den slags tema, så må de fleste argumentere at dette er ikke rasistisk.. i steden for å faktsk snakke rundt problemet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BangersBeans&Mash

Ikke innafor, og utrolig dumt å spørre om. Og jo, det er generaliserende, rasistisk, og slemt at de spør deg om dette. Noen har desverre ikke mer vett :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg jævlig godt. Og ja, dessverre er det slik mange i Norge tenker. Det er så mange håpløse folk der ute. Skulle ønske du slapp å oppleve dette dag ut og dag inn. Og ja, det er rasistisk de eksemplene du nevner der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang kan du jo benytte anledningen til å påpeke at det heter negroide trekk, og ikke neger-trekk..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tenker mest på negre og de som er ordentlig neger. Så hvis du er lysere i huden som i sør eller nord-afrika. Så er du vel per definisjon ikke ekte neger? Da tenker man helst på de i midten av Afrika som er veldig neger. 

Men man kan jo ha fine eksotiske trekk der man er en mer blanding. Alle rasene har jo hvert sitt spesielle fine trekk. Sett pris på ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, parmanoia skrev:

Jeg skjønner deg jævlig godt. Og ja, dessverre er det slik mange i Norge tenker. Det er så mange håpløse folk der ute. Skulle ønske du slapp å oppleve dette dag ut og dag inn. Og ja, det er rasistisk de eksemplene du nevner der. 

Fy flate, så deilig å lese av andre som ikke snakke meg i mot... det er så mange som mener at jeg overdriver... fleste av vennene mine er jo etniske norske, så de skjønner ikke det... man blir litt alene i den slags situasjon.. spesielt når man skal oppføre seg profesjonelt i yrket sitt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Morpheus skrev:

Man tenker mest på negre og de som er ordentlig neger. Så hvis du er lysere i huden som i sør eller nord-afrika. Så er du vel per definisjon ikke ekte neger? Da tenker man helst på de i midten av Afrika som er veldig neger. 

Men man kan jo ha fine eksotiske trekk der man er en mer blanding. Alle rasene har jo hvert sitt spesielle fine trekk. Sett pris på ditt. 

Det finnes ikke noe som heter ordenlig neger, det er bare dere som har et syn på hvordan svarte folk ser ut, jeg kommer fra øst-afrika og vi har ikke noe blanding i oss, afrika i seg selv er veldig ulike i utsende, det er ikke noe " typisk" afrikans utsende

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst, TS, så har jeg fått kommentert/blitt spurt om flere ganger av forskjellige innvandrere hvorfor jeg "ikke ser norsk ut" - med det mener de lyseblondt hår og runde, blå øyne. Noen har trodd jeg er halvt japansk, andre tror jeg er jøde. Såvidt jeg vet, stemmer ingen av delene.

Enkelte etnisk norske kan kommentere at jeg ser "litt eksotisk ut", og som barn fikk jeg høre at jeg "ser ut som en kineser" eller spurt om moren min var "utenlandsk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AfricanQueen skrev:

Fy flate, så deilig å lese av andre som ikke snakke meg i mot... det er så mange som mener at jeg overdriver... fleste av vennene mine er jo etniske norske, så de skjønner ikke det... man blir litt alene i den slags situasjon.. spesielt når man skal oppføre seg profesjonelt i yrket sitt

Nei, du overdriver ikke. Og skjønner det er ekstra slitsomt når du skal være proff og ikke kan gå rett i diskusjon. Nå er jeg hvit og norsk, men det å ha reist en del har gjort meg mye mer bevisst på rasisme som finnes både her og der. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, parmanoia skrev:

Nei, du overdriver ikke. Og skjønner det er ekstra slitsomt når du skal være proff og ikke kan gå rett i diskusjon. Nå er jeg hvit og norsk, men det å ha reist en del har gjort meg mye mer bevisst på rasisme som finnes både her og der. 

Det er jo det å få i seg kunnskap, være litt mer åpent, du har jo de gode erfaringene videre når du skal møte andre mennesker med andre bakgrunner, det kommer til å sette pris på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europeere er jo ikke like de heller. De går jo fra litt mer mørkhudet i sør. Med sort hår og brune øyne. Mens man er rene albinoer her i Norge med lyst hår og blå øyne. 

Jeg tror folk flest ser at du er i fra Afrika. De få som tror at det bor bare kullsvarte negrer der. Har nok en del fordommer og generell uvitenhet. Noen tror at alle gule de ser kommer i fra Kina. 

2 minutter siden, AfricanQueen skrev:

Det finnes ikke noe som heter ordenlig neger, det er bare dere som har et syn på hvordan svarte folk ser ut, jeg kommer fra øst-afrika og vi har ikke noe blanding i oss, afrika i seg selv er veldig ulike i utsende, det er ikke noe " typisk" afrikans utsende

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en barndom som bla bestod av Astrid Lindgren og Thorbjørn Egners univers med neger konger og hottentotter, bortsett fra den lokale misjonæren som hadde lysbilde framsyning på søndagsskolen om de fattige barna i Afrika, var det dette vi viste om dette store kontinentet. Så jeg tror ikke nødvendigvis det er rasisme, men at vi voksne faktisk dessverre ikke vet bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overdriver ikke!

Jeg er hvit og blond og er fullt klar over at jeg derfor ikke opplever hvor ofte folk ønsker å påpeke andres hudfarge eller utseende. Men jeg legger merke til det, ofte, og påpeker det, hver gang. Uvitenhet er ingen unnskyldning, 

Endret av Hanne357
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er rart, de fleste er menn, godt voksen menn som sier alt det, vet ikke hvorfor det er akkurat dem som tørr å snakke sånt.. veldg rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...