Gå til innhold

Overvektig- men ikke så overvektig?


Algecira

Anbefalte innlegg

Har man en BMI på over 25 blir man sett på som overvektig.

Men det er jo mange som har en BMI på 25 eller 26, og det 

er jo ganske vanlig?

De sier at årsaken til at man har det slik, er for å oppfordre

folk til å holde en sunn og fornuftig vekt, men det er vel mange som veier

5 kg mer enn det BMI skalaen egentlig skulle tilsi, og alikevel bør kunne betraktes som

normalvektige, og så lenge man spiser normalt, trener normalt og ikke drikker for mye alkohol-

men så skal man alikevel bli sett på som overvektig.

 

Jeg mener at dette blir litt feil, da

jeg tror det kan påvirke mange til å ville slanke seg slik at de når ned til en BMI under 25

men da tar man  jo ikke hensyn til muskler eller hvor på kroppen fettet er plassert.

I dag vet man jo at man også bør se på kroppsfettprosent, og centimeter rundt livet for å finne ut om man er

overvektig, men det er jo litt rart at BMI da skal tilsi at man er overvektig. 

Hva mener folk om dette? 

 

 

 

Endret av Algecira
opprinnelig innlegg for rotete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må virkelig skrive dette innlegget på nytt. Utrolig rotete og uoversiktlig med masse skrivefeil og feil bruk av avsnitt. Klarte ikke helt å forstå hva du vil

Anonymkode: 7b2a8...858

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo virkelig på en veldig surrete måte, og oppsettet er helt feil. Men til temaet, nå er nå en gang bmi skalaen satt opp av helsepersonell. Og ved et punkt må jo normalvekt gå over i overvekt, som deretter går over i fedme osv. Personlig irriterer det meg at man er undervektig under bmi 18,5. Jeg syns jeg ser helt fin ut med bmi 17, men legene er ikke enig. Og da må jeg bare innfinne meg med at jeg er undervektig. Og du er faktisk overvektig, men det betyr jo ikke at det er feil at du selv syns du set fin ut! Det er jo bare bra om du er fornøyd:) 

Anonymkode: 34ae5...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI er egnet til å si noe om snittet i en befolkning, ikke enkeltindivider. Et menneske med BMI på 27 er ikke nødvendigvis overvektig, men hvis gjennomsnittlig BMI i et land er over 25 vet vi at mange sliter med overvekt. 

For mange passer BMI helt fint som rettesnor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt bondevett er bra.

Som Allbas sier, så er BMI en rettesnor. Når det gjelder enkeltpersoner, skal man ikke se seg blind på BMI. Det går fint an å ha høyere BMI enn 25 uten å være overvektig. Da gjelder det å kjenne sin egen kropp og livssituasjon. Trener man mye, har mye muskler og spiser sunt, er det ingen fare. Man trenger ikke gjøre store drastiske endringer for å komme under 25.

Har hele klassen/årstrinner/kommunen/landet en gjennomsnittlig BMI på over 25, forteller det at flere sliter med overvekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bmi er 48, og jeg har ingen problemer med verken fysisk eller psykisk helse. bmi er ingen god rettesnor nei. Jeg er feit, det er sant, men jeg er ikke syk på noen måte slik bmien hevder.

Anonymkode: ec8e5...bb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.9.2019 den 12.11, Algecira skrev:

Har man en BMI på over 25 blir man sett på som overvektig.

Men det er jo mange som har en BMI på 25 eller 26, og det 

er jo ganske vanlig?

De sier at årsaken til at man har det slik, er for å oppfordre

folk til å holde en sunn og fornuftig vekt, men det er vel mange som veier

5 kg mer enn det BMI skalaen egentlig skulle tilsi, og alikevel bør kunne betraktes som

normalvektige, og så lenge man spiser normalt, trener normalt og ikke drikker for mye alkohol-

men så skal man alikevel bli sett på som overvektig.

 

Jeg mener at dette blir litt feil, da

jeg tror det kan påvirke mange til å ville slanke seg slik at de når ned til en BMI under 25

men da tar man  jo ikke hensyn til muskler eller hvor på kroppen fettet er plassert.

I dag vet man jo at man også bør se på kroppsfettprosent, og centimeter rundt livet for å finne ut om man er

overvektig, men det er jo litt rart at BMI da skal tilsi at man er overvektig. 

Hva mener folk om dette? 

 

 

 

BMI er jo kun en indikator/pekepinn på om vekten din er sunn eller ikke - så ingen grunn til å henge seg opp i den.  Det vet vel de fleste?

Selv om de veier 3 kg mer enn BMI kalkultaoren så 😮 går de vel ikke i kjelleren av den grunn? Muskler, benbygning og ikke minst fordeling av kroppsfettet gjør jo så man kan være sunn og superflott selv om man veier 5 kg mer enn hva Mr.Calculator sier.

Hvis man får seg en knekk av BMI kalkulatoren så tror jeg man uansett har fått/får større knekker av instagram,tv, klesindustrien og det kroppspress-hysteriet som er der.

Jeg fikk 26,2 og grensen for overvekt går på 25, fyyyyyf 😥:fnise:  men puster lettet ut ettersom mongo kalkulatoren :pisk: ikke tar hensyn til gladiator musklene mine.

 

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bmi er 48, og jeg har ingen problemer med verken fysisk eller psykisk helse. bmi er ingen god rettesnor nei. Jeg er feit, det er sant, men jeg er ikke syk på noen måte slik bmien hevder.

Anonymkode: ec8e5...bb5

Jeg har vært på fedme angående bmi, og man skal være ganske fornektende om man hevder at slik overvekt ikke er helsetruende. 

Du er kanskje ikke syk nå, men du bør ikke benekte at slik overvekt som du bærer er helseskadelig og begrensende på sikt. 

Nå har jeg 26-27 i bmi. Fremdeles overvektig i forhold til bmi, men så trent at muskler utgjør såpass at jeg ikke er tykk. 

Ærlig talt, det er et helt annet liv! En helt annen helse, i forhold til å LEVE. Jeg var heller ikke syk, men fremtiden...

Man må ikke være syk for at overvekt er et problem, og overvekt har definitivt et potensial for å føre til helseproblemer. 

Å benekte det er... ja du bør ta tak! Du er potensielt sykelig overvektig, og slik er det bare. Det kan ikke benektes. Det er tåpelig! 

Anonymkode: 6b28c...c8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...