Gå til innhold

Hvordan gikk du fra fattig til rik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller hvordan gikk du fra dårlig til god råd?

Jeg har så ekstremt dårlig råd og har mistet alt håp om å noen gang komme meg ovenpå igjen i dette livet. Trenger noen inspirasjons-historier.

Anonymkode: 24994...44c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk ferdig utdannelsen og fikk meg relevant jobb. 

Anonymkode: 9c9ee...2de

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastet ut årsaken til at jeg hadde dårlig råd. Selv om jeg har gått ned over 200 000 i årslønn lever jeg og barna bedre uten han og årslønna hans pluss de 200 000 jeg har mista etter jeg måtte på aap og mistet jobben og alle bonuser og goder.

Anonymkode: abc25...b13

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God utdanning ga god jobb med god lønn. Å komme seg inn på boligmarkedet hjalp også 😊

Anonymkode: c6d64...aac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjerpa meg da jeg kjøpte leilighet. Fra å sløse 10-12 000 i mnd til kanskje bare 1000,-. 

Anonymkode: 566b7...50c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg skjerpa meg da jeg kjøpte leilighet. Fra å sløse 10-12 000 i mnd til kanskje bare 1000,-. 

Anonymkode: 566b7...50c

Da hadde du god råd før også.

Anonymkode: 24994...44c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant drømmemannen. Ikke fordi han var/er rik men fordi han var/er en så god støtte, en  som motiverte meg til å utdanne meg til noe høyere, en som hjalp meg med å nå mål jeg aldri trodde jeg ville oppnå! 

Anonymkode: 18d6e...781

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra jeg og mannen (den gangen samboere) var studenter, med ca 12 000 utbetalt i måneden, delte en ettroms, spiste pasta og drakk vann. 

Til starten i arbeidslivet, 300 000 i fastlønn, fortsatt leie, nudler og innetemperatur på 19 grader, for å spare til egenkapital. 

Til nesten nedbetalt enebolig, hytte, to biler, og 3 mill i årslønn, ti år senere. 

Vi startet fra ingenting, ingen foreldre med kapital, eller som selv hadde høyere utdannelse. Vi jobbet hardt, sparte, og prioriterte. 

Anonymkode: 82012...ea8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet tre jobber i en periode for å betale ned kredittkortgjeld. 

Fant ut at jeg tålte å jobbe to jobber et års tid til, etter at gjelden var betalt. Sparte egenkapital og kjøpte bolig. 

Skaffet ny hovedjobb, som hadde tilbud om betalt etterutdanning, så de betalte dyr mastergrad. 

Etter to års bindingstid, byttet jeg jobb. Jobbet hardt, og ble forfremmet. 

Jeg er vel ikke rik, men tjener godt og kan stort sett gjøre hva jeg vil uten å tenke på penger, selv om jeg har barn å forsørge. 

Anonymkode: 0094b...61e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde du god råd før også.

Anonymkode: 24994...44c

Joda. 

Jeg tok utdannelse og fikk ok betalt jobb da. 

Anonymkode: 566b7...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnes somgod råd? Jeg føler meg rik, men har vokst opp som fattig, så tror det har noe med det å gjøre. Klart meg selv ved hjelp av jobb og lånekassa siden jeg bikka 17. Fikk ikke en gang barnetrygda til jeg fylte 18.. Så har en massiv studiegjeld, men betaler ned jevnt og trutt. 

Utdannelse er nøkkelen, man får ikke en greit betalt jobb om man ikke tar en utdannelse. For å få en utdannelse må man jo også velge å leve som en student i noen år. 

Nå, som 33 åring har jeg  fått meg en mann som tjener greit (bittelitt mer enn meg, jeg har bikka 500.000,- nå, men tjente jo langt dårligere før) og 3 barn. De krever jo en del penger,  men lønna strekker veldig greit til så lenge man kan kjøpe en del brukt eller på tilbud, samt ikke må ha ting med en gang. 

Anonymkode: d0d8e...0b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk ganske på felgen en stund. Hadde utdanning, men fikk ikke jobb, arbeidsledig og med gjeld. Det lille jeg fikk inn som vikar i barnehage dekket akkurat husleie og gjeld. En periode panta jeg flasker for å kjøpe kneippbrød og snek på bussen for å spare de få kronene.  

Jeg omstrukturerte hele livet mitt, blåste i utdannelsen og tenkte helt nytt. Flyttet til Finnmark for å dra fordel av avskriving av studielån, leide en billig kjellerleilighet i en liten bygd, hvor jeg fikk jobb. Har all familie på det sentrale østland, så det var en vanskelig avgjørelse, og det var noen tunge år med særdeles lite å finne på på fritida. Men jommen klarte jeg å leve billig og spare penger, nok til egenkapital til en leilighet.  

Nå har jeg flytta lenger sør igjen, ny jobb jeg fikk med erfaringen fra den første, har kjøpt egen leilighet, og klarer meg veldig bra. 

Anonymkode: 6ad86...da4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva regnes somgod råd? Jeg føler meg rik, men har vokst opp som fattig, så tror det har noe med det å gjøre. Klart meg selv ved hjelp av jobb og lånekassa siden jeg bikka 17. Fikk ikke en gang barnetrygda til jeg fylte 18.. Så har en massiv studiegjeld, men betaler ned jevnt og trutt. 

Utdannelse er nøkkelen, man får ikke en greit betalt jobb om man ikke tar en utdannelse. For å få en utdannelse må man jo også velge å leve som en student i noen år. 

Nå, som 33 åring har jeg  fått meg en mann som tjener greit (bittelitt mer enn meg, jeg har bikka 500.000,- nå, men tjente jo langt dårligere før) og 3 barn. De krever jo en del penger,  men lønna strekker veldig greit til så lenge man kan kjøpe en del brukt eller på tilbud, samt ikke må ha ting med en gang. 

Anonymkode: d0d8e...0b7

Alt er relativt ifht hva god råd er. Lønn i kroner er en ting, men hvor man bor betyr jo alt- hva levekostnaden er. Vi bor i Oslo, og her er jo hus og leiligheter svinedyre. 

Jeg sier ikke at utdannelse er dumt- det er jo sjeldent det ikke lønner seg! Så for all del- sikreste er vel å satse på det, men å si at man ikke får en greit betalt jobb uten det, stemmer ikke. 

Jeg rotet bort mange år på tull, kjøpte meg leil med daværende kjæreste, solgte meg ut da det ble slutt og tjente noen hundre tusen på det. Surret bort pengene. 

Begynte på bunn igjen, jobbet meg oppover fra resepsjon til kontorkoordinator til Office Manager med 620k. Greit nok- ikke til å bli rik av siden huset koste masse, og alt er som sagt relativt. Synes ikke selv det er allverdens, men mtp starten er det jo ikke galt. 

Stå på, så kommer man et godt stykke på veien

 

Anonymkode: 821d7...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok utdannelse som voksen, prioriterte å betale ned huslån. Traff en rik mann. Vi eier idag bolig vi bor i, to nye biler, 4 utleieleiligheter og en stor hytte. 50 år, ingen gjeld. 

Anonymkode: 463a0...4f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krypto. Ble først interessert i bitcoin, men begynte så å lese om andre typer og fant noen lovende prosjekter jeg kjøpte coins i. Et av prosjektene tok av skikkelig. 

Anonymkode: dec5c...734

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...