Gå til innhold

Menn - emosjonelt kalde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare for å oppklare på forhånd: Jeg er ingen radikal feminist, jeg er til og med ikke en "aktiv" feminist. Har hele livet levd i harmoni med gutter og menn, slik som normale mennesker gjør. Vært bestekompis med, o.l. Aldri holdt noe i mot dem. Men når jeg tenker dypere på menns oppførsel, så har jeg begynt undre meg mer.

Selv om at jeg alltid har vært gode venner med gutter gjennom hele livet mitt, så var vennskapet blant guttene alltid preget av kulde fra deres side. Det gjaldt også forholdet guttene hadde sammen med hverandre. Jeg bare rullet med det, og ble vandt med det, men i begynnelsen kunne kommentarer og innspill komme som et lite sjokk. De kunne bare si spydige kommentarer ut av det blå som ingen som visste om vanlig folkeskikk noen gang ville sagt. Gutter var også alltid de hardeste mobberne på skolen, altså de som utøvde fysisk vold eller slengte kommentarer rett i ansiktet til mobbeofrene (ikke det at jenters baksnakking skal forsvares). Det var alltid gutter som utestengte de andre homofile gutta. På ungdomsskolen var over halvparten av guttene i C-klassen med på å kaste en homofil kompis av meg ut av guttegarderoben, og ingen tenkte at det var moralsk galt. Senere i 10.-klasse, så var litt under halvparten av guttene i min klasse med på å kaste alle klærne til en gjeng med 8.-klassinger i dusjene fordi de hadde benyttet seg av garderoben deres, som var opptatt. Det er alltid gutter og menn som har den fæleste og mest ufølsomme humoren. Den "offensive" humoren, som de i noen tilfeller ikke engang merker kan såre en person de kødder rundt som blir truffet av den humoren.

Nå som de er blitt eldre, så merker jeg at de er "mildere" og høfligere, men at auraen deres fortsatt er preget av en merkbar mangel på emosjonell intelligens. Jeg føler ofte at enten så bryr de seg ikke om andres følelser, eller så flyr andres følelser rett over hodet deres. Nå skal jeg ikke være en vanskelig person som mener at "alle menn må lese konas følelser!!!1", men det virker virkelig som om ordentlig åpenbare følelser ikke blir forstått av dem i blant.

Jeg forstår at mye av dette har med maskulinitet å gjøre - å virke emosjonelt kontrollert, logisk, aldri svak. Samtidig snakkes det ofte om fra menns side at det kun er presset om å være maskulin som får menn til å virke kalde og likegyldige, og at menn er like emosjonelle som kvinner. Jeg får følelsen av det ikke er hele sannheten. Jeg får følelsen av at menn, fra naturens side, har en lavere emosjonell intelligens enn kvinner, og er ikke kapabel til en like stor grad av empati og sympati for andre. 

Hva tenker dere? Vil gjerne høre meningene deres, fordi jeg har veldig lyst til å forstå meg på menn, haha.

Anonymkode: 4c190...7aa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart damer er bedre på empati, emosjonell intelligens og omsorg. Det er jo biologi, damer har disse egenskapene slik at de blir flinke til å ta seg av barn.

Når det er sagt så er ikke dårlig emosjonell intelligens synonymt med at man er et dårlig menneske. Bare at man ikke er så flink til å uttrykke og forstå egne og andres følelser. 

Anonymkode: 9b6fb...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker absolutt logisk at kvinner nok er noe mer emosjonelle, og kan ha en bedre evne enn menn til å sette seg inn i andres situasjon. Kvinner og menn har tross alt gjennom menneskehetens historie hatt forskjellige oppgaver og roller og er selektert deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, menn er mer kyniske og kalde en kvinner. En mann kan kaste hele familien på sjøen om han får napp hos en deilig dame og har 0 problemer med å skape usikkerhet i forholdet.

De bryr seg mindre om andre og ingen menn elsker sin kone høyere enn kona elsker han.

Når de skal ha en dame så er bra konemateriale "en som vasker opp,rydder og har sex når jeg vil" dvs de skal bare ha en som rydder og vasker etter han og har sex med han når han vil og kun han får komme. Det er bare meg,meg,meg.

 

Anonymkode: 66a74...3a4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, menn er mer kyniske og kalde en kvinner. En mann kan kaste hele familien på sjøen om han får napp hos en deilig dame og har 0 problemer med å skape usikkerhet i forholdet.

De bryr seg mindre om andre og ingen menn elsker sin kone høyere enn kona elsker han.

Når de skal ha en dame så er bra konemateriale "en som vasker opp,rydder og har sex når jeg vil" dvs de skal bare ha en som rydder og vasker etter han og har sex med han når han vil og kun han får komme. Det er bare meg,meg,meg.

 

Anonymkode: 66a74...3a4

Dette er i hvert fall ikke en beskrivelse av meg.

Anonymkode: f0ab7...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, menn er mer kyniske og kalde en kvinner. En mann kan kaste hele familien på sjøen om han får napp hos en deilig dame og har 0 problemer med å skape usikkerhet i forholdet.

De bryr seg mindre om andre og ingen menn elsker sin kone høyere enn kona elsker han.

Når de skal ha en dame så er bra konemateriale "en som vasker opp,rydder og har sex når jeg vil" dvs de skal bare ha en som rydder og vasker etter han og har sex med han når han vil og kun han får komme. Det er bare meg,meg,meg.

 

Anonymkode: 66a74...3a4

Kynisk beskrevet, men kan ikke unngå at jeg er enig med noe av det du sier. Menns naturlig høyere libido kan skape krøll i forhold. Ta for eksempel en nybakt mor som nettopp har født en baby. Brystvortene er såre, søvnmangelen er høy og slitet tar over kroppen. Kona gjør mesteparten av arbeidet, mens mannen kun gjør det minimale. Likevel forstår ikke mannen at dama ikke vil ha sex. Han kan faktisk ikke forstå det.

Videre sitter han med et kaldt blikk mot TV-skjermen med en øl den ene hånda og fjernkontrollen i den andre. Han tuller mye med barna, leker med dem og snakker med dem. Men mye av det tunge arbeidet må dessverre dama ta seg av selv.

Sexmas er også generelt en manneting. Det er en grunn til at det aldri kommer fra kvinnens side, til tross for at de selv kan være den med høy libido som føler de ikke får nok sex. Det er fordi de er emosjonelt intelligent nok til å forstå at sexmas er utrolig respektløst, plagsomt og hensynsløst. Menn, med kombinasjonen av en høyere libido og mindre kapasitet til å forstå følelser, blir ofte til sexmasere, noe som ofte ender i mange ligg som er for mannens skyld, mens dama bare spiller med for harmoniens skyld. Han argumenterer gjerne at han vil ha sex fordi han føler seg nær og fordi han elsker kona, men det er fordi han vil tømme seg, og det er mer pirrende og tømme seg i en dame enn alene på do. 

Anonymkode: 4c190...7aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja..jeg vet ikke jeg. De jeg kjenner har ofte en tøffere tone seg i mellom når de snakker, men de er ofte  opptatt av å ta vare på hverandre. 

Eks: Jeg hadde noen venner som var en liten kompisgjeng med langhårete, svartkledde typer, som var veldig flinke til å ta seg av hverandre. En av dem slet med depresjon og da det var på sitt verste, tok en seg av å passe på at han spiste nok, en så til han etter at de hadde vært på byen, dersom en av dem reiste bort, fikk han gjerne dama si til å stikke innom vedkommende med middag, slik at han ikke bare spiste sjokolade og cola, samt holdt døgnrytmen sånn halvveis.  Han som mottok all denne hjelpen, ga de andre like god hjelp i kniper og av praktisk art, når han ikke slet så mye lengre.  - De var utrolig snille og rause mot oss andre i nærmeste krets også. 

Eks 2: Jeg og en venninne trente sammen med en arbeidskompis av mannen hennes og fikk streng beskjed fra mannen om at vi måtte være litt ekstra snille med arbeidskompisen, selv om han kunne være grinete, fordi årsaken var at dama hans ikke var snill mot ham. - Hvilket var sant og derfor var omtrent hele gjengen med sveisere og platearbeidere som han jobbet med, veldig overbærende med humøret hans og hadde en slags stilltiende overenskomst om å passe litt på ham i smug. 

Eks 3: Samme mann som over, snakket en gang, på eget initiativ,  skikkelig hardt til en av mine andre venninners eks om at han burde kunne ta vare på sine egne barn mer enn et døgn i slengen, når han egentlig hadde 40 % samvær - Det hjalp veldig godt! 

De jeg kjenner som lar dama sitte igjen med alt, eller ikke utviser noe særlig empati, er ofte typer som er litt i ubalanse og ikke takler andre deler av livet så godt. Litt om at de føler så mye at de bare går i ren ignorering av følelser, fordi de ikke takler dem. 

Det er her vi har noe å jobbe med, for når man i generasjoner har pålagt menn å ikke vise eller ta hensyn til egne følelser, så skal det litt til å lære seg å takle dem, når en faktisk får lov til å ba dem, En annen ting er at mange menn takler følelsesmessige påkjenninger på andre måter enn mange damer, og det må man lære seg å ta hensyn til og akseptere at det er flere måter å takle tilværelsen på enn din egen. 

Edit: Måtte bare legge til at gutter ofte ser ut til å modnes litt senere på dette punktet enn damer, men jeg er ikke sikker på om det er kulturen eller hormonene som gjør det. De guttene som jeg kjenner som er oppvokst med å passe på yngre søsken o.l. har ofte vært veldig modne på dette punktet, i forhold til de som ikke har det. 

 

I motsetning til Ts, vil jeg fremheve at jeg faktisk er feminist. 😉

Endret av absinthia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen triste og ensidig negative framstillinger av menn. Det som gjør slike skumle er at vi alle kjenner igjen disse typene som beskrives, men Problemet blir at sånne ting som skrives her (bortsett fra siste innlegg) kan føre til at man framover KUN ser disse typene og får bekrefta for seg selv at mannfolk er sånn.... 

De er jo selvfølgelig ikke det! Menn er alt mulig: kjærlige, jævlige, omsorgsfulle, tafatte, arbeidssomme, emosjonelle, sterke, svake osv. Altså sammensatte mennesker med individuelle egenskaper. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skriblerinna skrev:

For noen triste og ensidig negative framstillinger av menn. Det som gjør slike skumle er at vi alle kjenner igjen disse typene som beskrives, men Problemet blir at sånne ting som skrives her (bortsett fra siste innlegg) kan føre til at man framover KUN ser disse typene og får bekrefta for seg selv at mannfolk er sånn.... 

 De er jo selvfølgelig ikke det! Menn er alt mulig: kjærlige, jævlige, omsorgsfulle, tafatte, arbeidssomme, emosjonelle, sterke, svake osv. Altså sammensatte mennesker med individuelle egenskaper. 

"For noen triste og ensidig negative framstillinger av menn. Det som gjør slike skumle er at vi alle kjenner igjen disse typene som beskrives".

Vel, det beviser jo bare poenget mitt mer. 

Hensikten med innlegget er ikke å oppfordre til å hate menn, men heller å slutte å akseptere visse oppførsler, som f.eks. de som jeg nevnte. Istedenfor burde visse menn som utøver slik oppførsel "ristes opp" (gjelder også kvinner, men fokuserer på menn fordi det er de som utgjør de aller fleste tilfellene).

Anonymkode: 4c190...7aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er slik eller slik. Ferdig konkludert. Veldig lite nysgjerrighet rundt hva det er som gjør kvinner og menn forskjellige - hvis de er det? Jeg har lite til overs for generalisering på bakgrunn av kjønn. Men la oss si at noen oppfatter at noen menn er mindre empatiske. Hva med å spørre seg: Hva kan være årsaken til dette?

Jeg mener det fortsatt er stor forskjell på hvordan vi oppdrar gutter og jenter. Typisk: Hvis gutten faller og slår seg, begynner å grine, får han kjeft for å ha vært uforsiktig. Hvis jenta faller og slår seg, begynner å grine, er det full utrykning, trøste og bære og full empatisk førstehjelp. Jeg ser ofte denne måten å forholde seg til gutter og jenter på. Vi vet at oppveksten former våre barn så hvordan påvirker dette gutters og jenters empatiske evner?

Så kommer man i puberteten og begynner å forelske seg. Da er guttene oppdratt til å være den som tar initiativ og følgelig blir man også den som blir avvist. Det er svært vanlig at gutter må takle og forholde seg mye til avvisning i denne fasen av livet. Hvordan påvirker det gutters empatiske utvikling?

I den grad det er slik at noen menn har problemer med egne empatiske evner i voksen alder, tror jeg man kan finne noen svar i hvilken grad man opplever empati og kjærlighet i oppveksten. Det er etter min mening fortsatt slik at gutter og jenter behandles forskjellig i oppveksten. Den menneskelige natur er slik at man preges av måten man selv blir møtt i livet. Det er vanskelig å være empatisk hvis man aldri selv har opplevd empati.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jalp skrev:

Menn er slik eller slik. Ferdig konkludert. Veldig lite nysgjerrighet rundt hva det er som gjør kvinner og menn forskjellige - hvis de er det? Jeg har lite til overs for generalisering på bakgrunn av kjønn. Men la oss si at noen oppfatter at noen menn er mindre empatiske. Hva med å spørre seg: Hva kan være årsaken til dette?

Jeg mener det fortsatt er stor forskjell på hvordan vi oppdrar gutter og jenter. Typisk: Hvis gutten faller og slår seg, begynner å grine, får han kjeft for å ha vært uforsiktig. Hvis jenta faller og slår seg, begynner å grine, er det full utrykning, trøste og bære og full empatisk førstehjelp. Jeg ser ofte denne måten å forholde seg til gutter og jenter på. Vi vet at oppveksten former våre barn så hvordan påvirker dette gutters og jenters empatiske evner?

Så kommer man i puberteten og begynner å forelske seg. Da er guttene oppdratt til å være den som tar initiativ og følgelig blir man også den som blir avvist. Det er svært vanlig at gutter må takle og forholde seg mye til avvisning i denne fasen av livet. Hvordan påvirker det gutters empatiske utvikling?

I den grad det er slik at noen menn har problemer med egne empatiske evner i voksen alder, tror jeg man kan finne noen svar i hvilken grad man opplever empati og kjærlighet i oppveksten. Det er etter min mening fortsatt slik at gutter og jenter behandles forskjellig i oppveksten. Den menneskelige natur er slik at man preges av måten man selv blir møtt i livet. Det er vanskelig å være empatisk hvis man aldri selv har opplevd empati.

 

Godt poeng. Jeg tror også det kan ha noe med hvordan gutter og menn behandler hverandre. Det er jo mye mer sosialt akseptabelt for en jente å opptre maskulint enn det er for en gutt å opptre feminint. Jeg tror gutter og menn også har mye å jobbe med når angående akseptering av oppførsel fra hverandre som ikke er maskulin. Det jeg oftest ser er at de er menn selv som oppdrar guttene sine hardest og at det er gutter selv som igjen blir hardere mot hverandre. 

Anonymkode: 4c190...7aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et generelt grunnlag er jeg helt enig i din oppfatning, men er del unntak.

Mange menn lærer også i barndom å skjule/fortrenge følelsene sine, når det ikke er akseptert å vise svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner er ikke noe mindre utro enn menn. De blir bare sjeldnere oppdaget. 

Anonymkode: 864ce...978

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jalp skrev:

Menn er slik eller slik. Ferdig konkludert. Veldig lite nysgjerrighet rundt hva det er som gjør kvinner og menn forskjellige - hvis de er det? Jeg har lite til overs for generalisering på bakgrunn av kjønn. Men la oss si at noen oppfatter at noen menn er mindre empatiske. Hva med å spørre seg: Hva kan være årsaken til dette?

Jeg mener det fortsatt er stor forskjell på hvordan vi oppdrar gutter og jenter. Typisk: Hvis gutten faller og slår seg, begynner å grine, får han kjeft for å ha vært uforsiktig. Hvis jenta faller og slår seg, begynner å grine, er det full utrykning, trøste og bære og full empatisk førstehjelp. Jeg ser ofte denne måten å forholde seg til gutter og jenter på. Vi vet at oppveksten former våre barn så hvordan påvirker dette gutters og jenters empatiske evner?

Så kommer man i puberteten og begynner å forelske seg. Da er guttene oppdratt til å være den som tar initiativ og følgelig blir man også den som blir avvist. Det er svært vanlig at gutter må takle og forholde seg mye til avvisning i denne fasen av livet. Hvordan påvirker det gutters empatiske utvikling?

I den grad det er slik at noen menn har problemer med egne empatiske evner i voksen alder, tror jeg man kan finne noen svar i hvilken grad man opplever empati og kjærlighet i oppveksten. Det er etter min mening fortsatt slik at gutter og jenter behandles forskjellig i oppveksten. Den menneskelige natur er slik at man preges av måten man selv blir møtt i livet. Det er vanskelig å være empatisk hvis man aldri selv har opplevd empati.

 

Jeg tror nok at du kanskje er inne på noe her, men jeg tror at mange gutter og menn ofte  har en litt annen måte å vise empati på.  Jeg tror også at foreldre og spesielt fedre, har hatt tradisjon for å møte sønner med en annen form for empati enn de har vist jentene sine. 

Jenter har kanskje tradisjonelt sett blitt møtt mer på følelsene sine omkring et problem, mens sønner kanskje oftere har blitt møtt med måter å løse problemet på. 

Men... forskning på utvikling av empati hos gutter, viser at gutter generelt sett er avhengig av mer herjelek/voldsom lek for å bli mer empatiske mennesker senere. Det handler blant annet om at de i slik lek, lærer å kjenne på egne og andres grenser. Hadde de en far som lekte med dem og var med på fysisk lek/ herjelek ga det enda mer uttelling. ( Jeg kunne ha skrevet mer, men for ekstra interesserte tror jeg at det ligger mye om dette på nettet, dersom man googler)

Ellers synes jeg at dagens foreldre synes å møte gutter og jenter rimelig likt på følelser. Jeg ser foreldre i kontakt med barna sine hver dag og det virker ikke som det er noen særlig forskjell på hvor mye de synes at en gutt bør tåle, i forhold til hva de synes at en jente bør tåle, i standard norske familier her jeg jobber ihvertfall. 

Jeg synes at det var en del forskjeller å spore for ca 20 år siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill fra flere.

Jeg mener at også menn forsøker å leve opp til forventninger. Det man oppfatter er forventninger. En type forventning til menn er at de skal være rolige og handlingskraftige der andre blir handlingslammet. Beholde roen, nekte seg selv å reagere naturlig for eksempel i akutte krisesituasjoner. Typisk ønsket egenskap for menn. Denne forventningen er målbåret av både kvinner, barn og andre menn.

Poenget er at denne typen forventninger har sin pris. Hvis man utvikler gode ferdigheter for å undertrykke følelser for å kunne være den sterke, rolige, handlekraftige når det naturlige vil være frykt og flukt, så kan det ha den konsekvensen at man kan framstå som lite empatisk eller emosjonelt utilstrekkelig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nok en tråd som bare bekrefter at jeg aldri mer skal ha menn i livet mitt, takk, virkelig!!!❤️

Anonymkode: 2850f...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forøvrig si at menn er nærmere arten dyr, enn menneske..

Det er menn som kriger, voldtar, er pedofil, dreper, bruker vold, i hovedsak og for å nevne noe, og som står for 99% av all dritt i verden.. 

Anonymkode: 2850f...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil forøvrig si at menn er nærmere arten dyr, enn menneske..

Det er menn som kriger, voldtar, er pedofil, dreper, bruker vold, i hovedsak og for å nevne noe, og som står for 99% av all dritt i verden.. 

Anonymkode: 2850f...0b8

Du fisker hardt nå?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 said:

Du fisker hardt nå?!

Nei jeg forholder meg utelukkende til sannheten, enn du, skjønner hodet befinner seg godt begravd i sand?!

Anonymkode: 2850f...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...