Gå til innhold

Magesår?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Magesår er vondt. Jeg har hatt det tre ganger. Har du noe syrenøytraliserende? Være veldig nøye med hva du spiser. Ingenting sterkt, ikke kaffe, ikke brus ol. Bare mild og snill mat. Ring legen tidlig mandag morgen. Om du blir verre så ringer du selvfølgelig legevakten. 

God bedring! 

Anonymkode: eab72...b31

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

For det første jobber jeg i marinen og har null problemer med hverken nerver eller psyke. For det andre så tar 113 deg videre ganske effektivt videre til riktig instans. For det tredje er det å gi noen en avslappet "diagnose" via internett, en fordummende og tildels farlig affære. For et fjerde hadde du ikke skrevet dette om du visste noe om meg.  

Så der har vi den saken stående.

Nei, du tar helt feil. Man ringer ikke 113 for å bli tatt videre til "riktig instans". Om det ikke står om liv ringer man legevakt. AMK har faktisk ikke 100.000 operatører sittende klar hvert sted for hver eneste person som har svie i magen sin. Du ringer ikke 113 om du har litt vondt i tåa heller, sant? 

Uansett hvor mye du insisterer på at du har god psyke, så virker det ut som du har ganske mye nerveproblemer når du ringer 113 for hver minste lille filleting og råder alle andre til å gjøre det, som om at de har ressurser til at folk bruker dem på den måten du bruker dem. 

113 er et nødummer. Les NØDnummer. Ikke "jeg har litt vondt i magen og er i det hele tatt usikker på om jeg trenger å oppsøke legevakt"-nummer. I et sånt tilfelle ringer man legevakt. 

Anonymkode: 5e5d5...562

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Magesår er vondt. Jeg har hatt det tre ganger. Har du noe syrenøytraliserende? Være veldig nøye med hva du spiser. Ingenting sterkt, ikke kaffe, ikke brus ol. Bare mild og snill mat. Ring legen tidlig mandag morgen. Om du blir verre så ringer du selvfølgelig legevakten. 

God bedring! 

Anonymkode: eab72...b31

Takk for tips😊

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Magekatarr og magesår kan ha litt like symptomer. Jeg har kronisk magekatarr og har ofte den følelsen du snakker om, til tross for medisiner. Prøv noe syrenøytraliserende i første omgang og se om det hjelper litt😊 

Anonymkode: da44c...6ab

Takk, det skal jeg prøve 😊

Skrevet

Bare for å ha sagt det; jeg vurderte aldri å ringe 113. Det var snakk om legevakt. Jeg bare visste ikke om eventuelt magesår var farlig/akutt. Fant liksom ikke noen konkrete anbefalinger eller noe sånt. Sto at man bør oppsøke lege bare, men det sto ikke noe om tidsperspektiv.. Så takk til dere som delte erfaringer! Jeg skal ta en telefon til fastlegen på mandag. Har ikke så vondt akkurat nå, men har merket at det kommer igjen etter jeg har spist, så det kan være greit å få sjekket opp i det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...