Gå til innhold

Magesår?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har de 4 siste dagene hatt en del magesmerter, særlig etter mat, vært mye kvalm og oppblåst. Nå ligger jeg på sofaen med en brennende følelse øverst i magen, og føler meg ikke bra. Har selvfølgelig googlet litt, og kan krysse av mange av symptomene på magesår. Skal ikke drive med selvdiagnostisering her, men ja..har en følelse av at det kan være det. Det jeg lurer på er om jeg bør ta kontakt med legevakta..

Noen med erfaring?

På forhånd takk 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlege mandag, ikke legevakt-materiale.

Anonymkode: c2520...e05

Skrevet (endret)

Ring 113. Hvorfor skal du vurdere det? Du betaler skatt? Du har bare blitt gitt ett liv. 113 kan videreføre samtalen. Ikke skriv her. Men ta handling. 

Endret av MortenMinstelønn
Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med time i siutten av september?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan resonnerte du deg frem til det? 

Når jeg hadde graviditet utenfor livmoren fikk jeg samme beskjed hos familie og venner. Vent til mandag sa de. Ikke legevakt materiale. 

Plutselig svimte jeg av tidlig søndags morgen. Heldigvis fant min venninne meg. 

Ble hentet i ambulanse og hasteoperert. Holdt på å blø ihjel. 

Anonymkode: edbe7...dec

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, middagshøyden skrev:

Det kan være syrerefluks også. Altså betydelig mindre dramatisk. Men det er jo bare å ta en telefon til legevakten, så får du snakke med en sykepleier og få råd.

Nettopp

Skrevet
Akkurat nå, MortenMinstelønn skrev:

Med time i siutten av september?

Ø-hjelptime. Ring når legekontoret åpner. Jobber på fastlegekontor, og alle fastlegekontoret er pliktige til å ledige timer til akutte ting fra morgenen av.

Men for all del, ring gjerne legevakten.

Skrevet
4 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Ring 113. Hvorfor skal du vurdere det? Du betaler skatt? Du har bare blitt gitt ett liv. 113 kan videreføre samtalen. Ikke skriv her. Men ta handling. 

113 for brennende følelse øverst i magen? 🙄

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

113 for brennende følelse øverst i magen? 🙄

Har en venn som døde på sofaen. Ringte meg for magesmerter. Han døde av hjerteinfarkt, 26 år gammel. Så spar den emojien. 

• Liker 1
Skrevet

Snakk om å overdramatisere! 

Skrevet

Jeg gikk med blødende magesår i nesten et halvt år. Det er ikke akutt. Jeg begynte å spy svart blod og legen sendte meg hjem og jeg gikk tre måneder til. Du kan vente til mandag 

Anonymkode: 64e32...6b1

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk med blødende magesår i nesten et halvt år. Det er ikke akutt. Jeg begynte å spy svart blod og legen sendte meg hjem og jeg gikk tre måneder til. Du kan vente til mandag 

Okey, takk 👍 jeg visste ikke om det var akutt osv. Da ringer jeg på mandag 😊

Skrevet

En gyllen regel, er du usikker ringer du legevakta så får du ordentlig svar. Her er mange spydige folk. 

Jeg fikk sånne enorme smerter øverst i magen som deg, ringte legevakta 116 117 og de sendte ambulanse på bakgrunn av symptomene. Mistanke om hjerteinfarkt inntil det motsatte er bevist som de sa. Ble overrasket da det gikk med blålys inn til sykehuset Var innlagt noen dager og masse undersøkelser, konklusjon kraftig magekatarr. Jeg hadde vært under masse stress over lang tid, mye kaffe og røyk. Følte meg litt dum av hele greia men de sa på sykehuset, er du usikker så ringer man.  

Anonymkode: 03a6d...037

Skrevet
2 timer siden, MortenMinstelønn skrev:

Har en venn som døde på sofaen. Ringte meg for magesmerter. Han døde av hjerteinfarkt, 26 år gammel. Så spar den emojien. 

Selv om vennen din døde av hjerteinfarkt betyr det ikke at det er rett å råde alle som svir litt i magen om å ringe 113. Jeg tror ikke du har noen anelse om hvor knapt det er om ressursene til ambulansen. 113 skal kun benyttes i akutte situasjoner. Svie i magen er sjelden en akutt livstruende sykdom. Hjerteinfarkt har som regel flere og sterkere symptomer enn det. 

Om du sliter med å takle kompisen din sitt dødsfall trenger du psykisk helsehjelp. Det hjelper ingen at du råder alt og alle om å ringe 113. 

Anonymkode: 5e5d5...562

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gyllen regel, er du usikker ringer du legevakta så får du ordentlig svar. Her er mange spydige folk. 

Jeg fikk sånne enorme smerter øverst i magen som deg, ringte legevakta 116 117 og de sendte ambulanse på bakgrunn av symptomene. Mistanke om hjerteinfarkt inntil det motsatte er bevist som de sa. Ble overrasket da det gikk med blålys inn til sykehuset Var innlagt noen dager og masse undersøkelser, konklusjon kraftig magekatarr. Jeg hadde vært under masse stress over lang tid, mye kaffe og røyk. Følte meg litt dum av hele greia men de sa på sykehuset, er du usikker så ringer man.  

Anonymkode: 03a6d...037

Nå har ikke ts snakket om enorme smerter da. Alle ringer legevakta for ENORME smerter. Da kicker overlevelsesinstinktet inn og man prioriterer lege over kg. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om vennen din døde av hjerteinfarkt betyr det ikke at det er rett å råde alle som svir litt i magen om å ringe 113. Jeg tror ikke du har noen anelse om hvor knapt det er om ressursene til ambulansen. 113 skal kun benyttes i akutte situasjoner. Svie i magen er sjelden en akutt livstruende sykdom. Hjerteinfarkt har som regel flere og sterkere symptomer enn det. 

Om du sliter med å takle kompisen din sitt dødsfall trenger du psykisk helsehjelp. Det hjelper ingen at du råder alt og alle om å ringe 113. 

For det første jobber jeg i marinen og har null problemer med hverken nerver eller psyke. For det andre så tar 113 deg videre ganske effektivt videre til riktig instans. For det tredje er det å gi noen en avslappet "diagnose" via internett, en fordummende og tildels farlig affære. For et fjerde hadde du ikke skrevet dette om du visste noe om meg.  

Så der har vi den saken stående.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

For det første jobber jeg i marinen og har null problemer med hverken nerver eller psyke. For det andre så tar 113 deg videre ganske effektivt videre til riktig instans. For det tredje er det å gi noen en avslappet "diagnose" via internett, en fordummende og tildels farlig affære. For et fjerde hadde du ikke skrevet dette om du visste noe om meg.  

Så der har vi den saken stående.

Slutt og mas om 113. Seriøst sløsing av ressurser. Hun kan evnt. ringe 116 117 for råd. De kommer garantert til å be henne ringe fastlege mandag da hun ikke har noen alarmsymptomer som tyder på at det står om liv eller død.

Du skremmer jo jenta.

Skrevet
2 timer siden, Trebarnsmora skrev:

Hei.

Jeg har de 4 siste dagene hatt en del magesmerter, særlig etter mat, vært mye kvalm og oppblåst. Nå ligger jeg på sofaen med en brennende følelse øverst i magen, og føler meg ikke bra. Har selvfølgelig googlet litt, og kan krysse av mange av symptomene på magesår. Skal ikke drive med selvdiagnostisering her, men ja..har en følelse av at det kan være det. Det jeg lurer på er om jeg bør ta kontakt med legevakta..

Noen med erfaring?

På forhånd takk 

Har du prøvd syrenøytraliserende?

• Liker 1
Skrevet

Magekatarr og magesår kan ha litt like symptomer. Jeg har kronisk magekatarr og har ofte den følelsen du snakker om, til tross for medisiner. Prøv noe syrenøytraliserende i første omgang og se om det hjelper litt😊 

Anonymkode: da44c...6ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...