AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #1 Skrevet 7. september 2019 Som tittelen sier. Vil du si det er riktig at undervektige, ja til og med anorektikere, er mer respektert enn feite folk? Møter de samme fordommer osv? Diskuter i vei Anonymkode: d3856...ae6 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #2 Skrevet 7. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som tittelen sier. Vil du si det er riktig at undervektige, ja til og med anorektikere, er mer respektert enn feite folk? Møter de samme fordommer osv? Diskuter i vei Anonymkode: d3856...ae6 De møter nok mange fordommer ja. Det er greit å si man er bekymret pga vekta til folk når de er undervektig Vs overvektig.. Anonymkode: 93a60...22d 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #3 Skrevet 7. september 2019 Spennende spørsmål. Altså for å sette det på spissen, det krever jo disiplin å bli svært slank. Altså man må kjempe mot kroppen. Lettere å bli feit. Økonomisk er det dyrere. Så slik sett har kan man si at tynne kanskje har egenskaper man trakter etter. Altså selvdisiplin, viljestyrke og ståpå vilje. Fete kan man tenke er sløve, har lite viljestyrke, kunnskap etc. Nå vet jeg bedre og er mer bekymret om noen er svært tynne og svært tykke. Om jeg har respekt for noen har overhodet ingenting med størrelsen på kroppen. Jeg respekterer store som trer på seg turtøy og kommer seg ut på tur, mer enn tynne som tar amfetamin for vekten sin del. Anonymkode: a981c...e5c 25
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #4 Skrevet 7. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som tittelen sier. Vil du si det er riktig at undervektige, ja til og med anorektikere, er mer respektert enn feite folk? Møter de samme fordommer osv? Diskuter i vei Anonymkode: d3856...ae6 Jeg har vært teit og tynn. Jeg foretrakk å være feit. 1. Man trenger minst 500% så stor plass, en hel 4-seters på bussen 2. Større magesekk, kan spise mer, kan drøvtygge dagen lang 3. Ingen ser på fordi de er lei av feite mennesker 4. Kan spise popcorn mens jeg ser på andre 5. Fryser ikke så lett 6. Lett å sette andre ut ved å riste litt på kroppen (what du skal jo lissom bli flau over å være feit. Vrrræææl, følg de sosssiale kodene) 7. Andre gir deg automatisk mer plass siden mennesker overdriver HELE tiden, det er enten eller, svart og hvitt. 8. Det er lettere å kose med seg selv 9. Flesket gir det indre systemet støtte, trenger ikke å ha muskler, samt at å være feit gjør at man har mer muskler fra naturens side... av naturlige årsaker vi ikke ønsker å gå inn på. 10. Alt er deiligere og menn avviser deg tvert. Det er ingen sånn ‘hmmmmmm her er en jeg vil ha på gress, fordi (jeg) målet er ... som.. harry Potter aka one of a kind’ Anonymkode: 74895...383 5
Gnå Skrevet 7. september 2019 #5 Skrevet 7. september 2019 Jeg er undervektig, og tror ikke det gir meg noe respekt. Snarere tror jeg folk ser på meg som litt skjør, og en de må passe på. Samtidig slipper jeg nok den forakten jeg har skjønt at mange overvektige opplever. 8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #6 Skrevet 7. september 2019 Ikke dersom det er veldig åpenbart undervekt. Da vil de fleste forsøke få personen til å spise mer og gjerne tenke den er stakkarslig Men dersom man ser normalt tynn og frisk ut, så vil man nok få mer respekt, ja Anonymkode: 9cdda...39c 4
minister-mio Skrevet 7. september 2019 #7 Skrevet 7. september 2019 Nei, folk har nok respekt for overvektige til å ikke kommentere vekta deres. Undervektige får høre hele tiden hvor tynne de er. 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #8 Skrevet 7. september 2019 Jeg har en BMI på 14 og noe og jeg får mas pga det hele tiden, til og med av kunder når jeg er på jobb. Vilt fremmede griper fatt i armene mine og kommenterer hvor spinkel jeg er, når jeg er ute på byen får jeg flere spørsmål om "hvorfor jeg er så tynn" og kommentarer om at det er uattraktivt osv. Jævlig slitsomt. Føler ikke akkurat at jeg blir respektert nei. Anonymkode: 8a5f0...5cb 10
Thyra Skrevet 7. september 2019 #9 Skrevet 7. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en BMI på 14 og noe og jeg får mas pga det hele tiden, til og med av kunder når jeg er på jobb. Vilt fremmede griper fatt i armene mine og kommenterer hvor spinkel jeg er, når jeg er ute på byen får jeg flere spørsmål om "hvorfor jeg er så tynn" og kommentarer om at det er uattraktivt osv. Jævlig slitsomt. Føler ikke akkurat at jeg blir respektert nei. Anonymkode: 8a5f0...5cb Kan jeg spørre om grunnen til at du har BMI på 14? Det er jo veldig lavt. Regnet ut at jeg må veie mindre enn 38 kilo for å få så lav BMI. Er det pga sykdom, slanking, naturlig tynn? Unnskyld om jeg spør om noe jeg ikke har noe med. 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #10 Skrevet 7. september 2019 Nei. Og det som i hvert fall er sikkert er at folk føler de har rett til å påpekte vekten til undervektige, spørre om de har spiseforstyrrelser og si at de hadde kledd å legge på seg litt. Jeg har en venninne som alltid har vært tynn. Hun spiser godt, men legger ikke på seg. Hun får kommentarer på det hele tiden. På grunn av yrket så poster hun mye på sosiale medier, og til og med ukjente mennesker legger igjen kommentarer på at hun er for tynn. Jeg har vært overvektig, og det var ingen som noensinne som spurte meg om jeg hadde en spiseforstyrrelse (noe jeg faktisk hadde-jeg led av overspising) og at jeg ville sett bedre ut om jeg gikk ned i vekt. Anonymkode: fb7f6...9da 10
Supernova17 Skrevet 7. september 2019 #11 Skrevet 7. september 2019 Jeg har vært både under- og overvektig. Min opplevelse var å bli mer respektert i øvre undervekt/nedre normalvekt. Da maste ingen på meg, fordi jeg så helt normal ut. Min personlighet og mine ferdigheter ble mer fokusert på enn utseende. Jeg følte meg respektert. Men kanskje noen har opplevd det helt annerledes enn meg. Synes spørsmålet i tråden er interessant. 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #12 Skrevet 7. september 2019 Jeg respekterer i hvert fall slanke, trente mennesker mer enn overvektige. Det er en automatisk reaksjon som jeg ikke kan styre. Skikkelige undervektige syns jeg imidlertid mest synd på. Anonymkode: 5a6bf...268 12
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #13 Skrevet 7. september 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg respekterer i hvert fall slanke, trente mennesker mer enn overvektige. Det er en automatisk reaksjon som jeg ikke kan styre. Skikkelige undervektige syns jeg imidlertid mest synd på. Anonymkode: 5a6bf...268 Det høres forferdelig slemt ut, men jeg har den samme meningen. Beklager å måtte si sannheten. På generell basis respekterer jeg mer slanke mennesker enn overvektige. Likevel respekterer jeg ikke enhver slank person, for personlighet har også mye å si. Anonymkode: cf2d6...931 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #14 Skrevet 7. september 2019 Jeg har i perioder med sykdom Anonymkode: be722...6ac
DominantHr Skrevet 7. september 2019 #15 Skrevet 7. september 2019 Har man ikke kontroll med mat/energiinntaket, kan det tyde på manglende kontroll med andre sider av livet. Dessuten, rent estetisk, en slank/trent kropp er rett og slett vakrere enn en fet figur med valker. Sagt på en annen måte, manglende styring, mindre respekt. På den annen side, kanskje tynne/slanke/trente mennesker er surere, og de tykke er blidere? 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #16 Skrevet 7. september 2019 Just now, AnonymBruker said: Jeg har i perioder med sykdom Anonymkode: be722...6ac (beklager, ble postet før jeg var ferdig å skrive ) Jeg har i perioder med sykdom vært undervektig, og følte ikke at jeg ble respektert nei, tvert om. Folk som ikke kjenner meg engang kunne kreve svar på hvorfor jeg var så tynn, da jeg svarte at det var pga. sykdom fnyste de bare. Det ble påstått at jeg var anorektiker eller narkoman - altså at undervekten var selvforskyldt. "Du blir ikke tynn av å være syk vel!" "Du trenger ikke slanke deg altså, du er f... meg altfor tynn!" osv. At jeg måtte passe på hva jeg spiste pga. at sykdommen forsterket matallergiene, gjorde ikke saken bedre akkurat. Ble mistenkeliggjort hele tida. Dette var en stor påkjenning i tillegg til sykdom, og gjorde at jeg nærmest sluttet å gå ut av huset, gruet meg hver gang. Anonymkode: be722...6ac 2
SPOCA Skrevet 7. september 2019 #17 Skrevet 7. september 2019 Jeg vet bare det at som nesten undervektig ble jeg ofte sett på som søtere, penere og fikk lange blikk, eventuelt at de syntes litt synd på meg. Da jeg veide 166 kg ble jeg spyttet på, fikk høre at jeg ikke burde leve, jeg opplevde mange stygge blikk og fikk høre mye stygt. Nå er jeg over 80 lettere, og det er ingen tvil om at man blir sett ned på desto større man er. Man synes synd på de som er undervektige, de overvektige blir sett på som ekle mennesker som helst ikke burde leve. Jeg har opplevd begge deler. Jeg velger å se alt i et positivt lys, så det fine med å ha vært såpass stor som jeg har vært, er at jeg vet hvem som er mine virkelige venner og ikke. Og så tenker jeg i mitt stille sinn at en god del mennesker er vanvittig overfladiske. Dessverre. 13
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #18 Skrevet 7. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som tittelen sier. Vil du si det er riktig at undervektige, ja til og med anorektikere, er mer respektert enn feite folk? Møter de samme fordommer osv? Diskuter i vei Anonymkode: d3856...ae6 Svaret er JA. Det er egentlige ikke noe mer å diskutere. Hvorfor er det slik? Motebransjen! Anonymkode: fb64a...350 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #19 Skrevet 7. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: (beklager, ble postet før jeg var ferdig å skrive ) Jeg har i perioder med sykdom vært undervektig, og følte ikke at jeg ble respektert nei, tvert om. Folk som ikke kjenner meg engang kunne kreve svar på hvorfor jeg var så tynn, da jeg svarte at det var pga. sykdom fnyste de bare. Det ble påstått at jeg var anorektiker eller narkoman - altså at undervekten var selvforskyldt. "Du blir ikke tynn av å være syk vel!" "Du trenger ikke slanke deg altså, du er f... meg altfor tynn!" osv. At jeg måtte passe på hva jeg spiste pga. at sykdommen forsterket matallergiene, gjorde ikke saken bedre akkurat. Ble mistenkeliggjort hele tida. Dette var en stor påkjenning i tillegg til sykdom, og gjorde at jeg nærmest sluttet å gå ut av huset, gruet meg hver gang. Anonymkode: be722...6ac Men hva om din sykdom faktisk skyldes spiseforstyrrelse da? Lurer på hvordan de hadde reagert dersom du sa "jeg er anoretiker". Makan til frekkhet! Anonymkode: c3ea1...1d1 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #20 Skrevet 7. september 2019 Det kreves jo selvfølgelig veldig mye selvdisiplin for å holde seg undervektig over ett veldig langt tidsrom. For eksempel å nekte seg fra å spise seg ordentlig mett, uansett hvor sulten man er. Men når det gjelder overvektige mennesker, så er de mest sannsynlig alt for feite rett og slett fordi spiser alt for mye hele tiden. Så det er nok en del folk som har langt større "respekt" for undervektige fordi de faktisk har klart det dem gjør. Anonymkode: f4945...4f1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå