Gå til innhold

Treig vektnedgang, kva gjer eg feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svært treig vektnedgang her.

Person: Kvinne, 33 år, snart 9 månadar postpartum.
Aktivitet: 8000-10.000 skritt per dag.
Kaloriinntak: Veit ikkje, men ser for meg at det er ok?

Heilt vanlig dag.

Frukost: Havregraut (2 scoops), kanel, kaffi med litt havredrikk. Vitaminer (multi). Allergipille Zyrtex.
Lunsj: Pære, to knekkebrød, meir kaffi.
Middag: Halve tallerken er alltid grønnsaker, resten heilt vanlig norsk middag. Type fiskeboller, lasagne, panert sei, fiskeboller i karrisaus, pizza. Suppe frå grunnen av, nachos. Alt mulig i grunn, men ikkje to porsjoner som før.
Mellommåltid: Eple og vann.
Kvelds: Riskake med brunost eller knekkebrød, noko lett. Appelsin..

Spiser ikkje seint, spiser ikkje godteri, drikker ikkje brus eller lettbrus. Eg spiser ikkje pasta eller vanlig brød, ikkje lavkarbo men ein slags smartkarbo kan vel vel sei. På laurdagar spiser eg popcorn og munkholm.

Gått ned frå 96-94 på 8 veker. Kva gjer eg feil?  Vist det er relevant fekk eg ikkje til å amme (ja eg prøvde). Eller er det ok hastighet?
Har eit heilt herpa søvnmønster og er aldri utkvilt, ser for meg at det blir bedre på sikt.
 

Anonymkode: 8603c...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du undervurderer hva du spiser. Prøv å bruk appen Lifesum og vei alt du spiser og før nøyaktig inn i noen uker. Ikke utelat noe!

Anonymkode: cdc79...d05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du undervurderer hva du spiser. Prøv å bruk appen Lifesum og vei alt du spiser og før nøyaktig inn i noen uker. Ikke utelat noe!

Anonymkode: cdc79...d05

Det denne personen sa. Du spiser en del kcal-rik mat, spesielt til middag. Skal du gå ned i vekt kan det være en fordel å logge kcalene. Kanskje du får sjokk over hvor feil eller hvor mye du faktisk spiser. 

Jeg måtte snu opp ned på hele det "gode norske kostholdet" for å gå ned i vekt. Jeg gikk derimot mye ned i vekt også da. Det er antall kcaler som er nøkkelen til vektnedgang, og her må du være strix. Det norske kostholdet er ikke bra når man skal gå ned i vekt! 

Anonymkode: b6fd0...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg også å kutte ned på karbohydratene. Det har du en del av i kostholdet ditt. 

Anonymkode: b6fd0...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svært treig vektnedgang her.

Person: Kvinne, 33 år, snart 9 månadar postpartum.
Aktivitet: 8000-10.000 skritt per dag.
Kaloriinntak: Veit ikkje, men ser for meg at det er ok?

Heilt vanlig dag.

Frukost: Havregraut (2 scoops), kanel, kaffi med litt havredrikk. Vitaminer (multi). Allergipille Zyrtex.
Lunsj: Pære, to knekkebrød, meir kaffi.
Middag: Halve tallerken er alltid grønnsaker, resten heilt vanlig norsk middag. Type fiskeboller, lasagne, panert sei, fiskeboller i karrisaus, pizza. Suppe frå grunnen av, nachos. Alt mulig i grunn, men ikkje to porsjoner som før.
Mellommåltid: Eple og vann.
Kvelds: Riskake med brunost eller knekkebrød, noko lett. Appelsin..

Spiser ikkje seint, spiser ikkje godteri, drikker ikkje brus eller lettbrus. Eg spiser ikkje pasta eller vanlig brød, ikkje lavkarbo men ein slags smartkarbo kan vel vel sei. På laurdagar spiser eg popcorn og munkholm.

Gått ned frå 96-94 på 8 veker. Kva gjer eg feil?  Vist det er relevant fekk eg ikkje til å amme (ja eg prøvde). Eller er det ok hastighet?
Har eit heilt herpa søvnmønster og er aldri utkvilt, ser for meg at det blir bedre på sikt.
 

Anonymkode: 8603c...d1c

Her var det mye karbohydrater!

Anonymkode: 3977c...15e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål: Hvorfor i all verden drikker du munkholm? Det gir deg jo ingenting annet enn flytende kalorier og karbohydrater. 
Minner om at pizza, nachos, brunost og lasagne ikke er slankemat. Tvert imot. Og hvis du attpåtil skyller ned kosen med munkholm, da henger vekta godt iløpet av en uke. 

Anonymkode: b6fd0...b49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg anbefaler deg også å kutte ned på karbohydratene. Det har du en del av i kostholdet ditt. 

Anonymkode: b6fd0...b49

 

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Her var det mye karbohydrater!

Anonymkode: 3977c...15e

Karbohydrater er ikke farlig og man kan fint gå ned ivekt med et karboydratrikt kosthold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh då skal eg skriva ned alt eg spiser. Kjem til å legga det inn på FitBit Appen, den er sikkert grei for loggføring.

Hm ja det er ein del karbo. Har ikkje tenkt over det faktisk! Då kutte eg kraftig ned på karbo. Meir tunnfisksalat, meir makrell. Uuu cottage cheese. Egg! Avokado.

Bør nok gjennomgå kostholdet meir, var sikkert ikkje nok å kutta ut "all dritten".

Anonymkode: 8603c...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, livetleiav skrev:

 

Karbohydrater er ikke farlig og man kan fint gå ned ivekt med et karboydratrikt kosthold.

Ingen skriver at det er farlig, og ja man kan fint gå ned i vekt med en del karbohydrater. Men det kan være lurt å bytte kaloririke karbohydrater med kalorifattig protein med litt godt fett til. Det gir kroppen mer, spesielt når karbohydratnivået er fra før av skyhøyt. Det er kalorinivået som må reduseres, og det gjør man enklest på den måten jeg nettopp beskrev. 

Anonymkode: b6fd0...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ingen skriver at det er farlig, og ja man kan fint gå ned i vekt med en del karbohydrater. Men det kan være lurt å bytte kaloririke karbohydrater med kalorifattig protein med litt godt fett til. Det gir kroppen mer, spesielt når karbohydratnivået er fra før av skyhøyt. Det er kalorinivået som må reduseres, og det gjør man enklest på den måten jeg nettopp beskrev. 

Anonymkode: b6fd0...b49

Dette er helt individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Meir tunnfisksalat, meir makrell. Uuu cottage cheese. Egg! Avokado.

Det høres fornuftig ut! Men sørg for at du holder kcalinntaket ditt under kontroll. Det er der nøkkelen ligger. Ingenting annet. Og har du full kontroll her, så går det fint å skeie ut innenfor rimelighetens grenser. Å ha kontroll over kcalinntaket kan sørge for at du faktisk kan "kose" deg mer med riktig ting. 

Anonymkode: b6fd0...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Et spørsmål: Hvorfor i all verden drikker du munkholm? Det gir deg jo ingenting annet enn flytende kalorier og karbohydrater. 
Minner om at pizza, nachos, brunost og lasagne ikke er slankemat. Tvert imot. Og hvis du attpåtil skyller ned kosen med munkholm, da henger vekta godt iløpet av en uke. 

Anonymkode: b6fd0...b49

Eg veit eigentlig ikkje så mykje om kosthold og slanking, eg la på meg 22 kilo under og etter graviditeten. Har alltid spist det eg ville og bevegd meg masse. Føler meg litt dårlig for å ha hatt litt fatshaming tankar, no er det eg som er fatty... Kanskje det er karma haha...

Anonymkode: 8603c...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, livetleiav skrev:

Dette er helt individuelt.

Nei, det er ganske standard. Fordi det handler om å holde et stabilt sukkernivå i kroppen. Det handler om å unngå høyt blodsukker og bølgedaler som gjør en så inni hampen sulten og sugen på mat og noe godt. Karbohydrater øker blodsukkeret. Det må stabiliseres med å redusere karbohydrater. Lik det enten du vil eller ikke, men det er det som er fakta.

Anonymkode: b6fd0...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eg veit eigentlig ikkje så mykje om kosthold og slanking, eg la på meg 22 kilo under og etter graviditeten. Har alltid spist det eg ville og bevegd meg masse. Føler meg litt dårlig for å ha hatt litt fatshaming tankar, no er det eg som er fatty... Kanskje det er karma haha...

Anonymkode: 8603c...d1c

Hehe, skjønner. Jaja, det skjer, men du kan fint snu det. Men skal man gå ned i vekt må man tenke 85% kosthold og 15% aktivitet. Det går fint an å sitte i sofaen å slanke seg et man nøye nok. Men aktivitet hjelper derimot mye på det også. 

Anonymkode: b6fd0...b49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ganske standard. Fordi det handler om å holde et stabilt sukkernivå i kroppen. Det handler om å unngå høyt blodsukker og bølgedaler som gjør en så inni hampen sulten og sugen på mat og noe godt. Karbohydrater øker blodsukkeret. Det må stabiliseres med å redusere karbohydrater. Lik det enten du vil eller ikke, men det er det som er fakta.

Anonymkode: b6fd0...b49

Det er helt individuelt og det virker som om du mangler dybdekunnskap om karbohydrater. Du sidestiller alle karbohydrater med sukker, en feil veldig mange gjør.

Du kjenner kanskje til forskjellen mellom raske og trege karbohydrater? Hvis ikke, les deg opp :)

Endret av livetleiav
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, livetleiav skrev:

Det er helt individuelt.

Du kjenner kanskje til forskjellen mellm raske og trege karbohydrater? Hvis ikke, les deg opp :)

Jeg kan utmerket forskjellen. Men dem fører likevel til blodsukkerstigning, forutenom havre da. Du får blodsukkerstigning av korn generelt, uansett hvor treg dem er ;) 

Anonymkode: b6fd0...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahh då skal eg skriva ned alt eg spiser. Kjem til å legga det inn på FitBit Appen, den er sikkert grei for loggføring.

Hm ja det er ein del karbo. Har ikkje tenkt over det faktisk! Då kutte eg kraftig ned på karbo. Meir tunnfisksalat, meir makrell. Uuu cottage cheese. Egg! Avokado.

Bør nok gjennomgå kostholdet meir, var sikkert ikkje nok å kutta ut "all dritten".

Anonymkode: 8603c...d1c

Makrell, egg og avokado inneholder mye kalorier. Sjekk det i appen, så du holder deg under daglig kaloribehov for å gå ned i vekt.

Anonymkode: cdc79...d05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg kan utmerket forskjellen. Men dem fører likevel til blodsukkerstigning, forutenom havre da. Du får blodsukkerstigning av korn generelt, uansett hvor treg dem er ;) 

Anonymkode: b6fd0...b49

Nei, her tar du veldig feil. Du må oppdatere kunnskapen din før du gir slike råd som dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ganske standard. Fordi det handler om å holde et stabilt sukkernivå i kroppen. Det handler om å unngå høyt blodsukker og bølgedaler som gjør en så inni hampen sulten og sugen på mat og noe godt. Karbohydrater øker blodsukkeret. Det må stabiliseres med å redusere karbohydrater. Lik det enten du vil eller ikke, men det er det som er fakta.

Anonymkode: b6fd0...b49

Jeg tror det du sier har noe for seg altså, men samtidig så er det likevel veldig individuelt....og det er veldig personlig hva slags type mat man liker/misliker, og hva slags mat man klarer å kutte ut. 

Jeg har gått ned 25,4 kg siden nyttår. Jeg spiser mye karbohydrater, og driver kun med kaloritelling (veier mesteparten av maten jeg spiser, og holder meg til et visst antall kalorier hver dag). 

Jeg forstår at for mange er det lavkarbo som fungerer, men for meg hadde dette vært «drepen». Nesten all matgleden hadde forsvunnet om jeg ikke kunne spist poteter, pasta, ris, brød m.m. 

Anonymkode: 6c7e2...168

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned fra 96 til 84 kg på ca. 11 uker. Spiser egentlig det jeg vil, men teller kalorier i lifesum + at jeg trimmer en del. Ligger ganske lavt på karbohydratene ser jeg. Vil anbefale deg å prøve det samme. Du ser ganske fort hvilken mat som er bra og ikke. 

Anonymkode: 89b8c...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...