Gå til innhold

Snakker du engelsk med amerikansk eller britisk aksent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Er du fra USA, da?

Det finnes jo ingen "standard engelsk". Like pretensiøst å snakke som en amerikaner som å snakke med britisk aksent

Ble du fornærmet av det jeg skrev? XD

Anyway, grunnen til at jeg personlig føler det er pretensiøst er fordi Britisk er en ganske ikonisk og "geografisk reservert" aksent og for meg er det mer anstrengende å fake uttalelsene. Mens med amerikansk engelsk går det liksom bare glatt ut, det faller meg mer naturlig, ergo mindre pretensiøst i min mening. Det er bare slik hjerna mi er. Jeg er ikke så flink til å argumentere og komme med comebacks, sikkert fordi jeg har autisme og det påvirker kommunikasjonsevnen min

Endret av Inverto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med jeg har norsk aksent, om enn litt forkvaklet :ler: . Sønnen til en venninne av meg konstaterte: "Du snakker ikke engelsk sånn som andre norske gjør" men hva det betydde i praksis aner jeg ikke. (Han er irsk, så han burde høre en reell forskjell i det minste.) 

Skal jeg gjette så heller jeg nok mer mot amerikansk siden jeg ofte kommuniserer med amerikanere i jobbsammenheng. Jeg har nok plukket opp noe fra dem gjennom årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 18.49, AnonymBruker skrev:

Jeg mener, de fleste nordmenn har jo en norsk aksent, men velger du britiske eller amerikanske ord? Typ gas eller petrol, flat eller apartment, queue eller line? Dæns eller daans for "dance"? Eller blander dere? Jeg er mer på den amerikanske, men tror jeg blander litt. 

Anonymkode: 5848e...f7e

Jeg har veldig amerikansk aksent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
11 timer siden, Inverto skrev:

Ble du fornærmet av det jeg skrev? XD

Anyway, grunnen til at jeg personlig føler det er pretensiøst er fordi Britisk er en ganske ikonisk og "geografisk reservert" aksent og for meg er det mer anstrengende å fake uttalelsene. Mens med amerikansk engelsk går det liksom bare glatt ut, det faller meg mer naturlig, ergo mindre pretensiøst i min mening. Det er bare slik hjerna mi er. Jeg er ikke så flink til å argumentere og komme med comebacks, sikkert fordi jeg har autisme og det påvirker kommunikasjonsevnen min

Fornærma? Hvordan i all verden klarte du å tolke det slik? :klo: (I disse krenkelses-tider: at folk har en annen mening enn deg betyr ikke at de er fornærma ;) ).

Så det du egentlig mener er vel at du er mer påvirket av amerikansk engelsk (sikkert gjennom populærkultur som film, serier etc), og derfor synes det er mer naturlig å snakke slik for deg. Helt greit det, selvfølgelig, men amerikansk engelsk er jo ikke objektivt sett mer naturlig eller nøytralt enn britisk (eller irsk, australsk etc.) engelsk. Alle er jo bare ulike former av samme språk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

men amerikansk engelsk er jo ikke objektivt sett mer naturlig eller nøytralt enn britisk (eller irsk, australsk etc.) engelsk

Nei, og det har jeg ikke påstått heller. Som du kan se så har jeg brukt ordet "personlig".
Så da er vel egentlig alt i skjønneste orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk, fordi jeg har bodd i USA og min bror bor der nå. Siden jeg ser på Home and Away hender det at det kommer noen australske ord inn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.9.2019 den 18.50, AnonymBruker skrev:

Amerikansk fordi jeg har amerikansk kjæreste.

Anonymkode: 28e64...ce9

Samme her! 

Anonymkode: 0689a...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mye på lydbøker, så har jeg hørt lydbøker på amerikansk blir engelsken deretter, britisk likeså. 

Husker jeg var i London for en haug år tilbake, sto og snakket med noen engelskmenn på en kafé hvor jeg måtte overbevise de over at jeg ikke var fra Skottland...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk. Jeg hadde engelsklærere på skolen som lærte oss britisk, men oppgjennom årene har det blitt mer og mer naturlig for meg med amerikansk skrive- og snakkemåte. Interessant nok så tenker jeg med britisk aksent hvis jeg tenker på engelsk, men når det kommer ut er det uansett amerikansk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amerikansk. Har amerikansk statsborgerskap ved fødsel. Leser kun AE-bøker og knapt på BE. Ble ofte rettet på på barneskolen fordi jeg snakket og skrev på AE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis en salig blanding, ettersom jeg ikke har bodd i utlandet og både leser og hører BE og AE om hverandre uten å bevisst skille mellom dem. Men først og fremst har jeg nok en mer åpenbar norsk aksent enn jeg liker å innbille meg...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at målet med engelsken min ikke er å høres ut som en innfødt men at  at jeg unngår undertekster hvis jeg blir intervjuet av engelskspråklig media. 

Samme hvilken aksent du har, bare snakk tydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...