Gå til innhold

Snakker du engelsk med amerikansk eller britisk aksent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har hørt at aksenten min høres ubestemmelig ut. Men ikke norsk. Har hørt alt fra russisk, østeuropeisk, arabisk, afghansk til tysk 😂 hjelper ikke veldig når jeg ser ut som jeg kan være både fra Norge, Midtøsten og øst Europa samtidig.. 

Anonymkode: 70da4...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokabularet er britisk men uttalen heller mer mot amerikansk. 

Anonymkode: 69519...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i England da jeg var barn, så aksenten min er definitivt mest Britisk. Synes det var så pinlig da jeg flyttet tilbake til Norge, for det var ingen av de andre i klassen som snakket sånn som meg.

Nå snakker jeg noe mer “utvannet” og nøytralt, fordi jeg blir påvirket av å snakke engelsk hele dagen med turister og innvandrere på jobb. Men aksenten min blir plutselig veldig tydelig igjen om jeg blir sint eller snakker fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer seg helt an på om jeg snakker med en amerikaner eller en engelskmann. Har bodd to år i USA og fire år i England så både britisk engelsk og amerikansk er flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En salig blanding. Jeg begynte nok som mest britisk på skolen, men ble påvirket av TV og film. 🎬 Bodde så i utlandet hos en britisk familie i tenårene (dog ikke i et engelskspråklig land), 🌍 så i et land i Afrika som hadde engelsk som offisielt språk - men uttalen unngikk jeg for det meste å ta med meg hjem. 

Vel tilbake fortsatte den amerikanske påvirkningen, på jobb snakker jeg oftest med folk som har dårlig engelsk, 👷‍♂️ når det en sjelden gang forviller seg en brite innom merker jeg at språkmusklene slapper litt av og jeg kan snakke engelsk igjen 👩‍🏫.

Jeg tror jeg skriver britisk engelsk men snakker med amerikanske ord. Jeg har tenkt på engelsk siden jeg begynte å lære språket, men hvordan jeg høres ut nå for tiden, dersom jeg er upåvirket av den jeg snakker med, det aner jeg virkelig ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk, fordi jeg bodde en del år i USA når jeg var ungdom.

Anonymkode: d345c...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er gift med amerikanere/briter, hvor har dere møtt dem? Har så lyst på en amerikansk eller britisk kjæreste 😍

Anonymkode: 0a581...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australsk aksent her. :) Bodd i flere år i Australia og har hatt to langvarige forhold nedi der. 

Anonymkode: 1f602...a38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk aksent, men om enkelte ord er amerikanske eller britiske, det aner jeg ikke

Anonymkode: 5e4ec...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk. De gangene jeg har prøvd meg på britisk engelsk har folk spurt om jeg er fra Australia 😂 Så amerikansk for min del haha

Anonymkode: dd982...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker de britiske versjonene av ord som er ulike, og britisk skrivemåte (colour, ikke color). 

Aksenten er sikkert norsk, akkurat som 99 % av andre nordmenn. Artig med de som tror de er "aksenfrie". De aller færreste er det, med mindre de er tospråklige. Og skjønner ikke hvorfor det skal være en skam å snakke engelsk med norsk aksent. Alle som ikke har engelsk som morsmål snakker jo med en aksent avhengig av hva som er morsmålet deres. Det er helt naturlig og ingenting rart med det.

Nordmenn blir for øvrig ansett av engelskspråklige for å snakke svært bra engelsk. Det er bare nordmenn selv som mener alle (utenom dem selv så klart!) er dårlige. Ingen engelskspråklige forventer at folk med andre morsmål skal snakke perfekt engelsk! Godt engelsk er for dem lik at man har god forståelse, et godt ordforråd og bruker de riktige begrepene med riktig grammatikk. Ikke at man snakker uten aksent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk, men har selvsagt litt Europeisk aksent innimellom. Jeg har aldri snakket Britisk aksent.
Jeg er ikke fra UK, og det ville vært pretensiøst og rart om jeg snakket en slik ikonisk aksent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som er gift med amerikanere/briter, hvor har dere møtt dem? Har så lyst på en amerikansk eller britisk kjæreste 😍

Anonymkode: 0a581...df4

Mulig jeg tar feil, men tror det finnes en del av dem i Amerika og Storbritannia.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker med britisk aksent.  Har studert engelsk på universitetet og der måtte vi velge - britisk og amerikansk aksent var likestilt.  Det hender nok at det sniker seg inn et amerikansk ord innimellom.

Anonymkode: e5103...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, noragrets said:

Mulig jeg tar feil, men tror det finnes en del av dem i Amerika og Storbritannia.

HÆ bor det amerikanere og briter i sine respektive land? nooo waayyy 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker britisk. Jeg kan snakke både amerikansk og britisk som de "innfødte", men britisk er mer naturlig for meg. Jeg snakker automatisk britisk når jeg snakker engelsk, men jeg ligger merke til at når jeg snakker engelsk med noen som er veldig dårlig i engelsk (en turist eller en person i utlandet), så kan min engelsk endre seg og bli mer simpel. Når det skjer så høres jeg litt mer amerikansk ut, og så snakker jeg sakte, og bruker veldig enkelt språk. Når jeg underviser i engelsk så bruker jeg veldig klar og tydelig britisk med elevene mine, men de kan bruke den uttalen som passer dem best. Jeg ønsker bare at elevene mine skal delta og bruke språket. :) 

 Jeg bruker stort sett britiske ord, men det hender det sniker seg inn noen amerikanske ord her og der. Jeg tenker at for oss nordmenn så er det naturlig da vi har vokst opp med mye amerikansk TV. Jeg tenker at det aller viktigste er at vi er konsekvent skriftlig. Jeg skriver britisk engelsk. 

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...