AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #41 Skrevet 6. september 2019 Amerikansk. Har bodd i USA og engelsken min var nok også før det preget av amerikansk TV. Jeg fikk stadig tilsnakk fra den halvt britiske engelsklæreren min på ungdomsskolen for den amerikanske aksenten min og at jeg blandet inn amerikanske ord, f.eks. apartment i stedet for flat. Anonymkode: f137b...ba2
Arabella Skrevet 6. september 2019 #42 Skrevet 6. september 2019 Mine døtre erter meg for min Oxford-engelsk og sammenligner meg med Hyasinth i "Høy på pæra". 😄
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #44 Skrevet 6. september 2019 Amerikansk. Min samboer derimot snakker som en britisk lord. Kvalmt. Anonymkode: fbd2b...22f 1
Blue Berry Skrevet 6. september 2019 #45 Skrevet 6. september 2019 (endret) Amerikansk Endret 20. september 2019 av Absurdah
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #46 Skrevet 6. september 2019 Er omringet av øst-europeere, så nå har jeg østblokk engelsk Anonymkode: 5afa6...b7f 1
Supernova17 Skrevet 6. september 2019 #47 Skrevet 6. september 2019 Britisk. Venninnene mine fra London snakker også britisk 😄
Gjest Lama_Drama Skrevet 6. september 2019 #48 Skrevet 6. september 2019 Norskengelsk med russisk aksent.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #49 Skrevet 6. september 2019 Jeg blander nok litt Anonymkode: 2cc02...e48
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #50 Skrevet 6. september 2019 Irsk 😛 Har bodd i Irland. Så blitt mer amerikansk etter at jeg fikk amerikanske leieboere. Men jeg blir mer britisk når jeg er i England, har en tendens til å ape etter de jeg snakker med. Ikke så rart egentlig, er jo sånn vi lærer å snakke fra starten av. Anonymkode: 5ef64...19b
NBA Skrevet 6. september 2019 #51 Skrevet 6. september 2019 På 5.9.2019 den 18.49, AnonymBruker skrev: Jeg mener, de fleste nordmenn har jo en norsk aksent, men velger du britiske eller amerikanske ord? Typ gas eller petrol, flat eller apartment, queue eller line? Dæns eller daans for "dance"? Eller blander dere? Jeg er mer på den amerikanske, men tror jeg blander litt. Anonymkode: 5848e...f7e Jeg bruker det amerikanske språket med amerikansk aksent da jeg har omgås mange amerikanere både i inn- og utland helt fra jeg ble født. Britisk blir helt feil for meg. Funfact: Amerikansk engelsk er faktisk eldre enn britisk engelsk. Amerikansk engelsk var «common tongue» i England da første «settlerne» dro over Atlanterhavet, mens britisk engelsk var overklassens språk/dialekt for å skille seg fra middel- og underklassen.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #52 Skrevet 6. september 2019 Amerikansk men med innblanding av australske ord og vendinger som da gjør det til en rar blanding. Australsk kjæreste. Anonymkode: 18957...e1c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #53 Skrevet 6. september 2019 Jeg bruker britisk ortografi og uttale. Anonymkode: 15759...145
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #54 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, NBA skrev: Jeg bruker det amerikanske språket med amerikansk aksent da jeg har omgås mange amerikanere både i inn- og utland helt fra jeg ble født. Britisk blir helt feil for meg. Funfact: Amerikansk engelsk er faktisk eldre enn britisk engelsk. Amerikansk engelsk var «common tongue» i England da første «settlerne» dro over Atlanterhavet, mens britisk engelsk var overklassens språk/dialekt for å skille seg fra middel- og underklassen. Engelsk har endret seg veldig, veldig mye siden britene slo seg ned i Amerika, da. Men enkelte trekk sitter igjen, slik som f.eks. den tykke r-en. Anonymkode: 15759...145
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #55 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er omringet av øst-europeere, så nå har jeg østblokk engelsk Anonymkode: 5afa6...b7f Denne!!😂 (ellers ville jeg landet på en god, merkelig blanding) Anonymkode: f24b4...196 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #56 Skrevet 6. september 2019 Jeg hadde britisk og hatet det. Nå er det mer blanding. Jeg blander ord da, og når jeg skriver så har jeg noen ord skrevet på en måte fremfor den andre. Som for eksempel color/colour, theater/theatre, neighbour/neighbor eller grey/gray. Blander disse og holder meg ikke konsekvent til enten den eller andre. Eksempler på ord som jeg velger fremfor andre er også: Vacation i stedet for Holiday - Amerikansk Apartment i stedet for Flat - Amerikansk Sofa i stedet for Couch - Britisk Candy i stedet for Sweets - Amerikansk Autum i stedet for Fall - Britisk Altså jeg blander veldig. Både i valg av ord og skrivemåte. Jeg heller naturlig mot britisk tonefall, men jeg hater det og foretrekker fordummet Amerikansk. Liksom ikke noe spesiell aksent, men mer en standard Amerikansk Engelsk. På ungdomskolen så fikk jeg utdelt Britisk av læreren, fordi det var hun som bestemte hvilken vi skulle lære av de på skolen. Så hun prøvde seriøst å fjerne den Amerikanske delen ved å konstant pirke på meg (og de andre). Anonymkode: e3cc1...ec7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. september 2019 #57 Skrevet 6. september 2019 22 timer siden, Inverto skrev: Amerikansk, men har selvsagt litt Europeisk aksent innimellom. Jeg har aldri snakket Britisk aksent. Jeg er ikke fra UK, og det ville vært pretensiøst og rart om jeg snakket en slik ikonisk aksent Er du fra USA, da? Det finnes jo ingen "standard engelsk". Like pretensiøst å snakke som en amerikaner som å snakke med britisk aksent. "Europeisk" engelsk er jo ikke noe annet enn britisk og irsk.
Gjest SVK Skrevet 6. september 2019 #58 Skrevet 6. september 2019 Snakker norskengelsk. Er svært ukomfortabel med å snakke engelsk så sier minst mulig på engelsk.
Pipaluk Skrevet 6. september 2019 #59 Skrevet 6. september 2019 Det kommer an på hvem jeg snakker engelsk med. Det går mest i amerikansk engelsk uttale etter å ha bodd der en måneds tid. Jeg ser jo bare på amerikanske filmer så snapper jo opp litt der
Jegerikkeminskyld Skrevet 6. september 2019 #60 Skrevet 6. september 2019 Britisk, selvfølgelig med en viss norsk aksent. Synes av en eller annen grunn det er lettere enn amerikansk uttale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå