Jump to content
AnonymBruker

Trening og angst

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei! Jente 26 som sliter en god del med angst, spesielt helseangst og noe panikkangst. 

Har veldig lyst å kunne trene regelmessig for å få bruke kroppen og føle litt mer energioverskudd. Eneste problemet er at de gangene jeg har prøvd å trene i det siste så blir jeg så svimmel, kvalm og skjelven. Dette trigger angsten veldig. Samme når jeg får mye gangsperr dagen etter (verker i bryst, rygg osv. Har veldig mye muskelspenninger fra før grunnet angsten.) så blir jeg bekymret/angsten trigges. Vet jo at det er gangsperr, men uansett... 

Noen med uttalt angst, muskelspenninger og slikt som har begynt å trene, trener, eller bare har tips og erfaringer med hva trening har gjort for dere? 

Anonymkode: 2b8ae...dd3

Fortsetter under...

AnonymBruker

Virker som du har gått veldig hardt ut med treningen. Hva med å begynne med noe roligere som yoga eller barre? Finnes mange videoer på youtube, f.eks. Yoga with Adrienne eller New York City Ballet workout.

Anonymkode: 9f9a2...f6a

AnonymBruker

Jeg har slitt med dette selv,angst og trening føles så likt! Som med økt puls,andpusten og sliten , med muskelverk og smerter.. jeg ble 32 år før jeg klarte å trene skikkelig og regelmessig. Det hjalp å finne noe jeg synes var gøy!! Måtte øve og øve og si til meg selv det var ikke angst,og belønne meg selv for hver gang jeg sto i det. Så ble mestringsfølelsen så merkbar at det ble belønning i seg selv, helt til jeg til slutt ble vant til det. Da opplevde jeg å faktisk få mindre/sjeldnere angst,bedre selvbilde og selvfølelse,og kom mer til ro i "jeg"-et. Hadde opphold en stund fra treningen,pga svangerskap og barseltid,og nå merker jeg plagene er på full vei tilbake.

Gleder meg faktisk til å starte opp igjen å trene,det hadde jeg aldri trodd om noen hadde sagt til meg for noen år siden at jeg skulle bli "sånn" ;)

Men det gjelder altså å finne noe som gir glede,dermed motivasjon til å pushe seg selv. Håper du får det til,på sikt blir livet så mye enklere,og ja,nesten mer verdt å leve:)

Anonymkode: d36df...ece

AnonymBruker

Jeg hadde det helt på samme måte da jeg begynte å trene for 5 år siden! Var sterkt plaget med panikkangst, og yogaøvelser hjalp noe, men jeg følte jeg ville ha størst utbytte av hardere trening som fikk opp pulsen for å få brent noe av overskuddsenergien som utløste panikkanfallene. 

I begynnelsen var det helt forferdelig. Jeg var ganske utrent, da, og den naturlige reaksjonen for en utrent person som trener er å føle ubehag, kvalme og gjerne redsel. En lege forsikret meg at jeg ville ikke dø, og at dette var det beste jeg kunne gjøre for helsen min. Så jeg tok det gradvis, og trente meg opp. Noen ganger klarte jeg ikke overbevise kroppen min om at jeg ikke skulle falle om når jeg trente (løper ute) og da sa jeg til megselv at "ok, nå faller jeg om og hjertet svikter, men jeg har i hvert fall tlf med meg". det skjedde aldri selvfølgelig. 

Nå trener jeg nesten hver dag. Jeg løper ute i naturen som er den beste terapien for meg. Trener også styrke et par ganger i uken. Jeg har ikke hatt angstanfall siden. Kan ofte kjenne meg urolig, ha vage smerter i kroppen som jeg krisemaksimerer, og da hjelper det alltid å komme seg ut. Under en løpetur har jeg ingen smerter, og jeg vet jo rasjonelt at dersom noe var virkelig galt fysisk så hadde det vært omvendt. 

Lykke til, TS! Du må bare våge å ha det litt ubehagelig en stund. Etter kort tid så løsner det!

Anonymkode: 658eb...02d

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med dette selv,angst og trening føles så likt! Som med økt puls,andpusten og sliten , med muskelverk og smerter.. jeg ble 32 år før jeg klarte å trene skikkelig og regelmessig. Det hjalp å finne noe jeg synes var gøy!! Måtte øve og øve og si til meg selv det var ikke angst,og belønne meg selv for hver gang jeg sto i det. Så ble mestringsfølelsen så merkbar at det ble belønning i seg selv, helt til jeg til slutt ble vant til det. Da opplevde jeg å faktisk få mindre/sjeldnere angst,bedre selvbilde og selvfølelse,og kom mer til ro i "jeg"-et. Hadde opphold en stund fra treningen,pga svangerskap og barseltid,og nå merker jeg plagene er på full vei tilbake.

Gleder meg faktisk til å starte opp igjen å trene,det hadde jeg aldri trodd om noen hadde sagt til meg for noen år siden at jeg skulle bli "sånn" ;)

Men det gjelder altså å finne noe som gir glede,dermed motivasjon til å pushe seg selv. Håper du får det til,på sikt blir livet så mye enklere,og ja,nesten mer verdt å leve:)

Tusen takk for motiverende ord!!😊 Så hærligt at du fikk de gevinstene av å trene, og at du faktisk tørr å stå i det og fortsette. All respekt for det! 

Lykke til med oppstart igjen! Hvilken trening driver du med?😊

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det helt på samme måte da jeg begynte å trene for 5 år siden! Var sterkt plaget med panikkangst, og yogaøvelser hjalp noe, men jeg følte jeg ville ha størst utbytte av hardere trening som fikk opp pulsen for å få brent noe av overskuddsenergien som utløste panikkanfallene. 

I begynnelsen var det helt forferdelig. Jeg var ganske utrent, da, og den naturlige reaksjonen for en utrent person som trener er å føle ubehag, kvalme og gjerne redsel. En lege forsikret meg at jeg ville ikke dø, og at dette var det beste jeg kunne gjøre for helsen min. Så jeg tok det gradvis, og trente meg opp. Noen ganger klarte jeg ikke overbevise kroppen min om at jeg ikke skulle falle om når jeg trente (løper ute) og da sa jeg til megselv at "ok, nå faller jeg om og hjertet svikter, men jeg har i hvert fall tlf med meg". det skjedde aldri selvfølgelig. 

Nå trener jeg nesten hver dag. Jeg løper ute i naturen som er den beste terapien for meg. Trener også styrke et par ganger i uken. Jeg har ikke hatt angstanfall siden. Kan ofte kjenne meg urolig, ha vage smerter i kroppen som jeg krisemaksimerer, og da hjelper det alltid å komme seg ut. Under en løpetur har jeg ingen smerter, og jeg vet jo rasjonelt at dersom noe var virkelig galt fysisk så hadde det vært omvendt. 

Lykke til, TS! Du må bare våge å ha det litt ubehagelig en stund. Etter kort tid så løsner det!

Anonymkode: 658eb...02d

Åh, tusen takk❤️ Det er så godt å høre at andre har klart p stå i det ubehagelige og at de har fått så mye mestring og gode opplevelser utav trening. 

Jeg er litt på samme måte om jeg forsøker å gå tur i skogen alene. Krisemaksimerer alltid da! At nå faller jeg om og ingen finner meg før det er for sent. 

Så vanvittig flink du er som både løper og trener styrke!! Og også veldig kjekt å høre at det har hjulpet på angsten din. 

Takk for det! Får som du sier bare føle på ubehaget litt og håpe at det kommer seg litt for hver treningsøkt 😊

Annonse

Sliten&kjørt52

Ikke erfaring med angst selv, men sett folk hatt kjempeutbytte av trening, på flere måter.

Fra oppmøte første dag til millitærtjeneste \ på trening, til ett år senere virkelig å ha forandret seg, mye mer selvtillit og tryggere på seg selv. Finne \ ¨ta¨ plassen sin i gruppa, fungere bedre sossialt, og mye sprekere fysisk.

Starte rolig, med noe du liker. Aldri prøvd Tai Chi selv, men tror det er en avslappende og sunn måte å ¨komme i gang¨ på.

Jiu-Jitsu er gøy, imo. Finne det du trives med er det viktigste, tror jeg. http://www.njjk.no/index.php?id=20140815204844 

Verdier

Inkluderende
Med det mener vi at det skal være rom for alle i klubben – uansett bakgrunn og forutsetninger. Alle er like mye verdt uansett ferdighetsnivå eller rolle. Vi skal være tydelig slik at likeverd og samhold står i fokus.

Utviklende
... Vi skal ha kompetente trenere som ser utøverens behov og samarbeider om å nå målet.

...

Selvforsvarskurs for kvinner http://www.njjk.no/index.php?id=20070108105254&Selvforsvar for kvinner

Jiujitsu er et effektivt selvforsvar for kvinner fordi:

Systemet ikke baserer forsvaret på slag og spark (kvinner blir oftest utsatt for holdegrep).

Systemet ikke forutsetter fysisk styrke – men bevegelse og balanse for at teknikkene skal være effektive.

Kvinner ofte jobber med andre mennesker som kan være syke/psykisk ustabile, eller demente – du vil lære teknikker som kontrollerer/passiviserer uten å virke støtende/provoserende eller er basert på smerte for å fungere.

a.

AnonymBruker
1 time siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Ikke erfaring med angst selv, men sett folk hatt kjempeutbytte av trening, på flere måter.

Fra oppmøte første dag til millitærtjeneste \ på trening, til ett år senere virkelig å ha forandret seg, mye mer selvtillit og tryggere på seg selv. Finne \ ¨ta¨ plassen sin i gruppa, fungere bedre sossialt, og mye sprekere fysisk.

Starte rolig, med noe du liker. Aldri prøvd Tai Chi selv, men tror det er en avslappende og sunn måte å ¨komme i gang¨ på.

Jiu-Jitsu er gøy, imo. Finne det du trives med er det viktigste, tror jeg. http://www.njjk.no/index.php?id=20140815204844 

Verdier

Inkluderende
Med det mener vi at det skal være rom for alle i klubben – uansett bakgrunn og forutsetninger. Alle er like mye verdt uansett ferdighetsnivå eller rolle. Vi skal være tydelig slik at likeverd og samhold står i fokus.

Utviklende
... Vi skal ha kompetente trenere som ser utøverens behov og samarbeider om å nå målet.

...

Selvforsvarskurs for kvinner http://www.njjk.no/index.php?id=20070108105254&Selvforsvar for kvinner

Jiujitsu er et effektivt selvforsvar for kvinner fordi:

Systemet ikke baserer forsvaret på slag og spark (kvinner blir oftest utsatt for holdegrep).

Systemet ikke forutsetter fysisk styrke – men bevegelse og balanse for at teknikkene skal være effektive.

Kvinner ofte jobber med andre mennesker som kan være syke/psykisk ustabile, eller demente – du vil lære teknikker som kontrollerer/passiviserer uten å virke støtende/provoserende eller er basert på smerte for å fungere.

a.

Tusen takk for mange gode tips, skal sjekke de ut😊 Ja, det er utrolig hva fysisk aktivitet kan gjøre med tanker, ting man sliter med osv. Får bare håpe jeg klarer å få litt kontinuitet i litt trening - og at det kan hjelpe for at jeg føler meg litt bedre. 

Sliten&kjørt52

Bare ett ¨triks¨ vdr. balangse, om du vil prøve deg på øvelsene i videoen, eller andre ting som tester balangsen din.

Lås blikket på ett punkt, -fysisk eller ¨tenkt¨ ett stykke unna, i øyehøyde. Kontroll på pust er jo alltid bra \ avslappende.

Flere fordeler med organisert trening. Sossialt, og faste treninger, -lettere å holde kontinuitet i trening \ ikke ¨skulke¨ imo.

a.

#Rasshøl

For meg personlig hjelper det med trening. Helst styrke. Jeg har mindre helseangst og generalisert angstlidelse i perioder jeg trener, ofte. Trening hjelper veldig for min del. 

Vi er forskjellige. Noen får mer angst når de kjenner hjerte dundre og pulsen øker. Jeg syns det er deilig å kjenne at hjerte banker og pulsen øker under trening. Av og til tar jeg på joggeskoene og løper ut døra, for å få panikkangsten til å forsvinne. Da løper jeg kanskje èn kilometer fort, og tusler hjem igjen. Det liker jeg så godt med årstiden vi er i nå. 

😊

AnonymBruker

Jeg takler ikke treningssentre eller gruppetrening, og jeg er ikke mentalt sterk nok til å ta meg skikkelig ut fysisk, selv om jeg er liten og lett i kroppen, men for et par måneder siden begynte jeg å gå. Jeg går et par timer hver dag, ganske fort, over en mil, og det har gjort meg så uendelig godt både fysisk og psykisk. Både hode og kropp har blitt mye bedre siden jeg begynte med dette. En vakker dag skal jeg prøve meg på å jogge også.

Så dersom alt annet virker for voldsomt: Bare gå i vei!!

Anonymkode: 79956...bbc

AnonymBruker
42 minutter siden, #Rasshøl skrev:

For meg personlig hjelper det med trening. Helst styrke. Jeg har mindre helseangst og generalisert angstlidelse i perioder jeg trener, ofte. Trening hjelper veldig for min del. 

Vi er forskjellige. Noen får mer angst når de kjenner hjerte dundre og pulsen øker. Jeg syns det er deilig å kjenne at hjerte banker og pulsen øker under trening. Av og til tar jeg på joggeskoene og løper ut døra, for å få panikkangsten til å forsvinne. Da løper jeg kanskje èn kilometer fort, og tusler hjem igjen. Det liker jeg så godt med årstiden vi er i nå. 

😊

Så gøy å høre😊 Jeg trente veldig mye inntil for ett år siden når angsten virkelig fikk tak. Og vet jo at jeg følte meg mye bedre av trening da, så får håpe det kan bli tilfelle igjen. 

Takk for at du deler erfaring! Og ja, det å komme seg ut når angsten virkelig slår til - det har jeg tro på kan gjøre underverker!! Må bare FÅ GJORT desse tinga og ikke bare snakke om de. 

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takler ikke treningssentre eller gruppetrening, og jeg er ikke mentalt sterk nok til å ta meg skikkelig ut fysisk, selv om jeg er liten og lett i kroppen, men for et par måneder siden begynte jeg å gå. Jeg går et par timer hver dag, ganske fort, over en mil, og det har gjort meg så uendelig godt både fysisk og psykisk. Både hode og kropp har blitt mye bedre siden jeg begynte med dette. En vakker dag skal jeg prøve meg på å jogge også.

Så dersom alt annet virker for voldsomt: Bare gå i vei!!

Anonymkode: 79956...bbc

Samme for min del der, Er liten og lett, men føler meg jo i så vanvittig dårlig form at hjelpe meg... Jeg prøver å gå meg noen små turer, men sliter liksom litt med å gå alene fordi jeg er redd noe skal skje med meg på turen!! Håpløst.. Må bare prøve å legge fra meg de tankene og bare gå i vei😊

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, TS. Jeg har, og sliter fremdeles til tider med angst og helseangst. Og trening har (ikke for å være dramatisk, men still) reddet livet mitt. 

Yoga, Tai chi og andre lavintense øvelser er bra, men jeg er av den oppfatning at hard trening er det aller beste for engstelige mennesker som oss. Grunnen er at når vi trener med høy puls, hvor vi virkelig svetter og får pulsen opp, så skjønner vi hvor sterk kroppen egentlig er, og hvordan alle engstelsene sitter i hodet og ikke i kroppen. Samtidig så gir det en mestringsfølelse som bærer over i livet ellers. 

Veien til god form er, som andre har nevnt, vanskelig og smertefull. I begynnelsen så vil angsten ofte forsterkes fordi kroppen ikke er vant med høy puls, og hjernen oppfatter ubehaget som "fare!". Primalhjernen skjønner jo ikke at det er bra for oss 😀Mange glemmer at overskuddet og velbehaget av trening ikke kommer før man har gradvis vent kroppen til belastningen. 

Jeg har blitt en løper fordi det var denne treningsformen som passet meg best, og jeg liker at det er så enkelt og billig, Varierer mellom rolige økter hvor alt er behagelig, tiden flyr, og jeg koser meg. Og harde økter hvor jeg smaker på melkesyre og makspuls. Det tok meg laaang tid å klare å løpe langt sammenhengende, men etter regelmessig og strukturert trening så bygget jeg meg opp.

Når du allerede liker å gå tur i skogen så kan du kanskje legge inn noen små joggeetapper? Eller finne en annen treningsform som passer deg. 

Litt motivasjon: https://www.kk.no/helse/derfor-hjelper-trening-mot-angst/70081584

Anonymkode: 5c563...8ef

AnonymBruker
På 5.9.2019 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Grunnen er at når vi trener med høy puls, hvor vi virkelig svetter og får pulsen opp, så skjønner vi hvor sterk kroppen egentlig er, og hvordan alle engstelsene sitter i hodet og ikke i kroppen.

Kunne ikke sagt det bedre selv, det er akkurat det jeg opplever når jeg trener. 

Anonymkode: 70c74...039

AnonymBruker

Hei

Jeg sliter med panikkangst og helseangst. 
Det som hjalp meg var henvisning til gruppetimer med eksponeringsterapi. Gruppeterapi med andre som sliter med det samme, noen timer hver dag i 5 dager. 

Du lærer grundig om hvordan kroppen reagerer til angst (symptomer etc)  og etterpå fremskaper du symptomene i trygge omgivelser med en terapaut/ psykolog. Feks fremkaller du svimmelhet og høy puls. 

I løpet av denne perioden lærer du deg å kontrollere angsten mye bedre og du lærer deg å eksponere deg selv på en bedre måte, som ved trening. 

Nå klarer jeg fint å trene uten noen problemer (unntatt på en veldig dårlig dag, hehe) 

Håper du virkelig tester eksponeringsterapi uansett, for det hjalp meg og psyken min så utrolig mye (tror alle med angst generelt har gått av å teste det). 

Anonymkode: 2d8a4...b76

AnonymBruker

Trening hjalp masse på helseangsten min. Det gav meg noe å skylde skumle vondter på. Før jeg begynte å trene, hvis jeg hadde vondt i brystet så fikk jeg panikk. Nå hvis jeg har vondt i brystet så vet jeg at det nok er fordi jeg er støl, og det er ikke noe å være redd for. Hvis jeg har vondt i beina, så er det ikke blodpropp, det er stølhet, hvis jeg har vondt i magen/er kvalm så er det fordi jeg er støl i magen, osv osv 

Anonymkode: 886d4...09b

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg sliter med panikkangst og helseangst. 
Det som hjalp meg var henvisning til gruppetimer med eksponeringsterapi. Gruppeterapi med andre som sliter med det samme, noen timer hver dag i 5 dager. 

Du lærer grundig om hvordan kroppen reagerer til angst (symptomer etc)  og etterpå fremskaper du symptomene i trygge omgivelser med en terapaut/ psykolog. Feks fremkaller du svimmelhet og høy puls. 

I løpet av denne perioden lærer du deg å kontrollere angsten mye bedre og du lærer deg å eksponere deg selv på en bedre måte, som ved trening. 

Nå klarer jeg fint å trene uten noen problemer (unntatt på en veldig dårlig dag, hehe) 

Håper du virkelig tester eksponeringsterapi uansett, for det hjalp meg og psyken min så utrolig mye (tror alle med angst generelt har gått av å teste det). 

Anonymkode: 2d8a4...b76

Hvor kunne du bli henvist til dette og hva het kurset?😊 det hørtes ut som en veldig ok måte å jobbe på!! 

Så bra at du fikk testet ut dette opplegget, og ikke minst at det har hjulpet. Det er veldig kjekt å høre! 

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trening hjalp masse på helseangsten min. Det gav meg noe å skylde skumle vondter på. Før jeg begynte å trene, hvis jeg hadde vondt i brystet så fikk jeg panikk. Nå hvis jeg har vondt i brystet så vet jeg at det nok er fordi jeg er støl, og det er ikke noe å være redd for. Hvis jeg har vondt i beina, så er det ikke blodpropp, det er stølhet, hvis jeg har vondt i magen/er kvalm så er det fordi jeg er støl i magen, osv osv 

Anonymkode: 886d4...09b

Ja det er akkurat slik jeg også kjenner på det! Eg føler at jeg kan skylde vondter på noe etter trening. Men samtidig så blir jeg på en måte så «utkjørt» av treningsøkten at jeg får angst... 

men det er kanskje bare en vanesak! At jeg bare må bli litt utkjørt de første ukene😊

tusen takk for svar 😊

AnonymBruker
På 5.9.2019 den 15.01, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for motiverende ord!!😊 Så hærligt at du fikk de gevinstene av å trene, og at du faktisk tørr å stå i det og fortsette. All respekt for det! 

Lykke til med oppstart igjen! Hvilken trening driver du med?😊

Tusen takk😀starta igår,styrketrening på senter. Det var utfordrende!! Var der for noen dager siden,og meldte meg inn,men da klarte jeg ikke å trene. Sa til meg selv at det var ikke noe nederlag , jeg gikk idet minste til og fra,og meldte meg inn,en seier bare det. Jeg har troa på å snakke seg selv opp,og gi seg selv en klapp på skuldra,selv om man ikke klarer alt,klarer man noe. Uansett hvor lite dette noe er,er det noe! ✌

Igår klarte jeg å trene! Og det var digg! Jeg ga meg riktignok før pulsen ble særlig høy , det kjentes for skummelt🤭 men tok lette vekter og fokuserte på kontakt. Kjenne på at nå er det musklene i armen som jobber,når vekten skal over hodet må magen være med,kjenn nå at magemusklene strammer seg. Sånn typ ting. Det holder meg opptatt fra å være redd for at noen ser rart på meg , tenker hvor dum jeg er osv... full fokus på det jeg holder på med!😁