AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #21 Skrevet 6. september 2019 Just now, Sliten&kjørt52 said: Bare trengt fullt traumeteam en gang, fjærning av det de turde, -bly \ messing \ bein -splinter fra kranie, hoveddel prosjektil fra nakke, + hjærneblødning, lappe kranie. Færdigbehandlet etter 4 døgn. Ok, -sette blodfortynnnende en mnd. og, -hjemme. Så kjøre på. a. Nå snakker vi om traumer av det psykiatriske slaget..... Anonymkode: 8fc70...01d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #22 Skrevet 6. september 2019 På 5.9.2019 den 7.27, AnonymBruker skrev: Bare tenk på hvordan livet er uten teknologi, men blir jaget av en tiger gjennom jungelen.. Hvis ikke det er traumatisk vet ikke jeg. JA, jeg tror livet er laget slik at de fleste vil oppleve noe traumatisk. Anonymkode: e6e5f...a0f 😂 Anonymkode: 2a669...944
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #23 Skrevet 6. september 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette observerte vi tydelig i KZ-vesenet under krigen. Mange store sterke menn brøt fullstendig sammen og døde raskt. Og i blant så man at den unnselige kontoristen som var både spedlemmet og svakelig, tilpasset seg og overlevde med et nogenlunde intakt stemningsleie. Å være "sterk" er ikke et godt begrep i forhold til traumer. Mange "sterke" mennesker har fått seg en knekk i møte med overveldende livshendelser. Anonymkode: 8fc70...01d Du blander inn fysisk styrke. Det er irrelevant her. Anonymkode: 2a669...944
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #24 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mange av oss opplever nok en eller annen form for traume en eller flere ganger i livet, men det er som flere andre her også har nevnt ikke alle som blir traumatisert av det. Jeg har hatt to traumatiske hendelser i mitt liv, men jeg kom fra dem uten å få varige mén. Ikke dermed sagt at jeg ikke slet i lang tid etterpå, for det gjorde jeg selvsagt. Forskjellen var at jeg klarte å bearbeide hendelsene og til slutt legge dem bak meg, og jeg fikk aldri panikkangst eller langvarige flashbacks. Litt i begynnelsen bare. Jeg tenker på det noen ganger, at det er rart jeg fungerer så bra når jeg ser hvor hardt lignende og til og med mindre alvorlige ting rammer enkelte andre. Det er tydelig at det er enorme individuelle forskjeller for hvordan man takler og tåler traumer, og det handler lite om hvor tapper man er. Anonymkode: 2420d...0a4 Det er nok riktig at mange opplever traumer - men hvis man ikke blir traumatisert, kan man ikke definere en hendelse som traumatisk. En dramatisk hendelse vil enten være traumedrivende for et gitt individ eller ikke. Man kan ikke si at man har opplevd et traume, men ikke blitt traumatisert. Det er som å si at man har fått et skrubbsår, men at huden er intakt. Anonymkode: 8fc70...01d 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #25 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du blander inn fysisk styrke. Det er irrelevant her. Anonymkode: 2a669...944 Nei. Det er ment som en assosiasjon til hvem man tror vil klare seg. Poenget med anekdoten var å vise at det er ikke alltid de man tror er sterke som faktisk er det. Her observerte vi jo nettopp at den store sterke mannen som alltid klarte seg, viste seg å ikke være tøff i det hele tatt, mens noen man knapt harlagt merke til, og som ikke skulle ha noen presumptive forutsetninger for å takle store påkjenninger, hverken fysisk eller psykisk, kunne vise seg å være den som mobiliserte den nødvendige styrke. Kanskje også fysisk, for den saks skyld. Anonymkode: 8fc70...01d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #26 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nok riktig at mange opplever traumer - men hvis man ikke blir traumatisert, kan man ikke definere en hendelse som traumatisk. En dramatisk hendelse vil enten være traumedrivende for et gitt individ eller ikke. Man kan ikke si at man har opplevd et traume, men ikke blitt traumatisert. Det er som å si at man har fått et skrubbsår, men at huden er intakt. Anonymkode: 8fc70...01d Greit jeg ser den, men det jeg mener er hendelser som for mange, men ikke alle, vil være traumatiserende. Anonymkode: 2420d...0a4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #27 Skrevet 6. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Greit jeg ser den, men det jeg mener er hendelser som for mange, men ikke alle, vil være traumatiserende. Anonymkode: 2420d...0a4 Beklager flisespikkeriet. Anonymkode: 8fc70...01d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #28 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: selv de mest robuste kan knekkes bare belastningen er tung nok. Anonymkode: 69c74...126 Akkurat. De fleste mennesker, uansett om de er sensitive av natur eller ikke, vil få sterke reaksjoner på vold/overgrep/alvorlig psykisk syke omsorgsspersoner/omsorgssvikt. Anonymkode: 899e8...691
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #29 Skrevet 6. september 2019 Jeg forstår traumer på lik linje som ett fysisk arr, bare at du har det psykisk. Du har opplevd noe som har satt seg som ett arr, du blir stadig påmint det som var vondt. For meg er mitt traume at jeg har vokst opp uten noe form for emosjonell og følelsesmessig støtte fra mine foreldre, det har gjort meg dårlig i mellommenneskelige relasjoner spesielt til min mann, mine barn og mine foreldre igjen. Arret mitt er prestasjonsangst og uro hele tiden fordi jeg ikke tror jeg er god/bra nok, noe som sliter meg ut. Det er ert arr som ikke blir svakere med tiden snarere tvert i mot. Anonymkode: c3226...381
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #30 Skrevet 6. september 2019 Alle opplever ikke å bli truet på livet, å være i akutt dødsfare, voldtekt og overgrep i løpet av livet, nei. Hvordan man får det videre har mye å gjøre med hva slags andre trygghetsfaktorer man har i livet. For noen er jo nærmeste familie overgriperne, de har jo selvfølgelig mindre trygge rammer å heles i enn andre, som opplever overgrep fra fremmede, men har trygghet rundt seg. Anonymkode: ddb8c...a13
mammahjarte Skrevet 6. september 2019 #31 Skrevet 6. september 2019 Tja trur det skal væra godt gjort å aldri oppleva noko traumatisk om man lever ca 80 + år. Men det er ikkje alle som blir traumatisert av traumer, folk takle det ulikt. Eg har venner som har opplevd ting som objektivt sett er traumatisk, men dei hevde å ikkje a blitt prega av det. Det blir jo ein definisjonsting, men når det er sagt så er det klart folk som får mykje meir motgang enn andre. Livet er ikkje rettferdig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #32 Skrevet 6. september 2019 Jeg har opplevd mye som skulle vært traumatisk å oppleve, men jeg har ikke blitt traumatisert av det. Så jeg tror kanskje noen er mer disponible for å bli traumatiserte enn andre. Anonymkode: 11179...ed1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå