AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #1 Skrevet 4. september 2019 Er det slik at alle mennesker i løpet av livet opplever noe traumatisk? Det har jeg lurt på. Alle mennesker opplever vonde ting, men tenker ikke at alle opplever traumer og blir traumatisert. Det er forskjell på vonde erfaringer man skulle vært foruten, og traumer som er så sterke at de truer hele tilværelsen, identiteten, tilhørigheten og tryggheten til et menneske. Men har lest et sted at de alle fleste opplever et eller flere traumer i løpet av livet, noe som høres veldig mye ut. Trist hvis det er så utbredt i så måte. Fikk selv første traumediagnose da jeg var 8 år. Er det virkelig slik at alle opplever traumer? Anonymkode: 899e8...691 1
Gjest theTitanic Skrevet 4. september 2019 #2 Skrevet 4. september 2019 Nei. Man kan ikke gi diagnoser til alle og enhver fordi noe er vanskelig. Livet er vanskelig. Folk gjør ting mot andre som ikke er greit, men uten at det er et traume. Det som er traumatisk for en person er ikke traumatisk for en annen. Det er variabelt hvor mye vi tåler. Alle bruker tid på å bearbeide vanskelige hendelser som feks vold, men om du aldri kommer videre fra situasjonen eller den stadig kommer tilbake til deg og hindrer deg i å leve videre da er det traume. Tror jeg. Har ikke lest diagnose kriteriene.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #4 Skrevet 4. september 2019 Ikke alt vanskelig i livet er traumer heller. Det meste er ikke det. Anonymkode: ca987...6a5 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #5 Skrevet 4. september 2019 Nei. To personer kan og oppleve samme ting og kun en av de blir traumatisert. Noen mennesker tåler bare litt mindre enn andre. Anonymkode: 27d30...949 8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #6 Skrevet 4. september 2019 Med traumer menes vel en situasjon som er så tøff eller så vanskelig håndterbar at reaksjonene bikker over i det sykelige, er det ikke sånn da? I så fall er jeg ganske sikker på at ikke alle opplever noe traumatisk. Men at alle opplever vonde, vanskelige og til dels dramatiske ting er jo hevet over tvil. Det er knapt noen som går gjennom livet uten å pådra seg både sår og skrammer, men det er gradsforskjeller av det meste. Hvordan man takler ting og hvilken grad av resiliens man har er jo også variabelt. Anonymkode: dbf18...574 1
duplexx Skrevet 4. september 2019 #7 Skrevet 4. september 2019 Ja. Alle opplever traumer på forskjellige vis. Det å bli født er traumatisk i seg selv. Men vi takler det alle forskjellig, fordi vi blir møtt på det forskjellig. 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #8 Skrevet 5. september 2019 Alle opplever nok traumer i løpet av livet, men i psykiatrikontekst er vel traumer de mer ekstreme belastningene. Som vold, omsorgssvikt, dødsangst, overgrep etc. Fks å miste en ektefelle eller foreldre vil jo for mange føles som et traume, men er en del av livet som man må forholde seg til og tåle. Anonymkode: e1ecb...392 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #9 Skrevet 5. september 2019 Bare tenk på hvordan livet er uten teknologi, men blir jaget av en tiger gjennom jungelen.. Hvis ikke det er traumatisk vet ikke jeg. JA, jeg tror livet er laget slik at de fleste vil oppleve noe traumatisk. Anonymkode: e6e5f...a0f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #10 Skrevet 6. september 2019 På 4.9.2019 den 22.24, AnonymBruker skrev: Ikke alt vanskelig i livet er traumer heller. Det meste er ikke det. Anonymkode: ca987...6a5 Det er dette jeg mener. Opplever virkelig alle mennesker traumer, eller forveksles kliniske traumer med smertefulle erfaringer? Anonymkode: 899e8...691 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #11 Skrevet 6. september 2019 On 9/5/2019 at 7:08 AM, AnonymBruker said: Alle opplever nok traumer i løpet av livet, men i psykiatrikontekst er vel traumer de mer ekstreme belastningene. Som vold, omsorgssvikt, dødsangst, overgrep etc. Fks å miste en ektefelle eller foreldre vil jo for mange føles som et traume, men er en del av livet som man må forholde seg til og tåle. Anonymkode: e1ecb...392 Et traume definere som en hendelse som er så overveldende at man ikke klarer å prosessere den på vanlig måte, og at hendelsen(e) medfører en fragmentert opplevelse som fører til stod grad av funksjonsforstyrrelser som kan være både fysiske og psykiske. En hendelse eller episode er ikke et traume. Effekten den eventuelt påfører er et traume. Det er ikke mulig å definere noe som traumedrivende eller ikke, da alle reagerer på ulik måte på ulike stimuli. Tap av ektefelle eller foreldre kan av og til være traumedrivende, men vil i hovedsak ikke være det. Mange forveksler traume med sterke akutte reaksjoner som tidvis kan vedvare i en forlenget periode. Det er ikke det samme. 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er dette jeg mener. Opplever virkelig alle mennesker traumer, eller forveksles kliniske traumer med smertefulle erfaringer? Anonymkode: 899e8...691 Det forveksles ofte av folk uten kompetanse i faget. Smertefulle erfaringer vil løse seg av seg selv etter hvert som man får bearbeidet tanker og følelser, enten alene eller sammen med noen. Traumer har man i utgangspunktet ingen mulighet til å prosessere fordi sanseinntrykkene har vært så overveldende at man ikke klarer å få en sammenhengende eller meningsbærende enhet ut av den utløsende hendelsen. Da trenger man langt mer omfattende hjelp, men det finnes god traumebehandling i dag. For de som vil vite mer om dette, kan jeg anbefale boken "Traumebehandling" av Trine Anstorp. Anonymkode: 8fc70...01d 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #12 Skrevet 6. september 2019 På 5.9.2019 den 7.08, AnonymBruker skrev: Alle opplever nok traumer i løpet av livet, men i psykiatrikontekst er vel traumer de mer ekstreme belastningene. Som vold, omsorgssvikt, dødsangst, overgrep etc. Fks å miste en ektefelle eller foreldre vil jo for mange føles som et traume, men er en del av livet som man må forholde seg til og tåle. Anonymkode: e1ecb...392 For mennesker ble bruddskader/tap av nære omsorgsspersoner i tidlig alder, kan det å miste noen blir så traumatisk at man blir syk. Om man har traume knyttet til å miste noen, kan man bli retraumatisert av å miste et nytt menneske. Anonymkode: 899e8...691
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #13 Skrevet 6. september 2019 Nei. Det er det som skiller sterke og svake mennesker. Anonymkode: 7c1b0...102 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #14 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er det som skiller sterke og svake mennesker. Anonymkode: 7c1b0...102 ? Anonymkode: 899e8...691 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #15 Skrevet 6. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Det er det som skiller sterke og svake mennesker. Anonymkode: 7c1b0...102 selv de mest robuste kan knekkes bare belastningen er tung nok. Anonymkode: 69c74...126 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #16 Skrevet 6. september 2019 Just now, AnonymBruker said: selv de mest robuste kan knekkes bare belastningen er tung nok. Anonymkode: 69c74...126 Dette observerte vi tydelig i KZ-vesenet under krigen. Mange store sterke menn brøt fullstendig sammen og døde raskt. Og i blant så man at den unnselige kontoristen som var både spedlemmet og svakelig, tilpasset seg og overlevde med et nogenlunde intakt stemningsleie. Å være "sterk" er ikke et godt begrep i forhold til traumer. Mange "sterke" mennesker har fått seg en knekk i møte med overveldende livshendelser. Anonymkode: 8fc70...01d 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #17 Skrevet 6. september 2019 Nei, alle opplever ikkke traumer, men det er mange som tror det fordi de har møtt litt motstand eller ikke fått servert alt på et sølvfat. Da jeg var barn var det helt vanlig med fysisk avstraffelse, påføring av skam, kritikk og man fikk klare seg selv når man var syk etter man hadde passert 10 år. Det ble nesten folk av oss også og ingen hadde hørt om hverken ptsd, c-ptsd eller x- antall personlighetsforstyrrelser. Anonymkode: 61741...5cd 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #18 Skrevet 6. september 2019 Nei, selvsagt ikke. Jeg har aldri opplevd noe sånt i løpet av mine snart 40 år på jorda, i hvert fall. Anonymkode: 0e8bc...03a 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 6. september 2019 #19 Skrevet 6. september 2019 Bare trengt fullt traumeteam en gang, fjærning av det de turde, -bly \ messing \ bein -splinter fra kranie, hoveddel prosjektil fra nakke, + hjærneblødning, lappe kranie. Færdigbehandlet etter 4 døgn. Ok, -sette blodfortynnnende en mnd. og, -hjemme. Så kjøre på. a.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #20 Skrevet 6. september 2019 Mange av oss opplever nok en eller annen form for traume en eller flere ganger i livet, men det er som flere andre her også har nevnt ikke alle som blir traumatisert av det. Jeg har hatt to traumatiske hendelser i mitt liv, men jeg kom fra dem uten å få varige mén. Ikke dermed sagt at jeg ikke slet i lang tid etterpå, for det gjorde jeg selvsagt. Forskjellen var at jeg klarte å bearbeide hendelsene og til slutt legge dem bak meg, og jeg fikk aldri panikkangst eller langvarige flashbacks. Litt i begynnelsen bare. Jeg tenker på det noen ganger, at det er rart jeg fungerer så bra når jeg ser hvor hardt lignende og til og med mindre alvorlige ting rammer enkelte andre. Det er tydelig at det er enorme individuelle forskjeller for hvordan man takler og tåler traumer, og det handler lite om hvor tapper man er. Anonymkode: 2420d...0a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå