Gå til innhold

Karin Naphaug-sov godt- eller andre bøker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Babyen er 7 måneder og ammes i søvn, og får pupp hver gang hun våkner på katt. Nå mener helsesøster at vi lærer henne å sovne selv i både vogn og til natten, sånn at hun sovner igjen når hun våkner.

Men vi har ikke peiling. Selvsagt har vi prøvd å gå/vekk ut litt og litt, gå til og fra vogn/seng men hun hulker og hikster i gråt.

Alle gode råd mottas med takknemlighet; er dette normalt? Høres skrekkelig ut. Hun er jo så liten!

Anonymkode: 43fe9...f1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følg magefølelsen. Jeg ville ikke forlatt at gråtende barn. Jeg synes barnet er lite og det er ingen hast. Det er såpass lite at det trenger kos og nærhet for å sovne, og gir beskjed om det gjennom gråten. hvorfor skal man nekte henne det? Babyen forstår heller ikke hvorfor hun ikke skal få nærheten.

Dersom dere likevel vil gjøre noe. Kanskje du kan ligge inn til og trøste mens barnet gråter i stedet for å gi puppen?

Vi gjorde det i en overgang ved rundt 8-9 måneder da barnet slet veldig med å sovne.  Men ungen min trengte byssing, og vi måtte bysse i 30-50 minutter og var  utslitt. Barnet skrek masse mens vi lå inntil og trøstet og prøvde å roe.

Etter hvert kunne vi lese bok til hen sovnet.  Et par måneder før treårsdagen kunne vi lese bok, og så gå ut mens barnet fant søvnen selv. Barnet visste at det kunne rope på oss om hen ikke fikk sove, men ropte veldig sjelden. 

Vi nattammet forresten til barnet 18 måneder. Fokus hos oss var at vi måtte gjøre det som måtte til for at alle skulle få mest mulig søvn. Det innebar nattammikg i 18 måneder og samsoving i nesten tre år.

Soving i vogn skjedde seint, og i stillestående vogn først ved barnehagestart da barnet var ett år.

Jeg synes helsestasjonen og mange andre stresser for mye med å presse små barn/babyer inn i rutiner og samfunnsnormer i stedet for å gi det litt tid og la de gå seg til. 

Anonymkode: 66b28...b0a

• Liker 3
Skrevet

Vi har hatt god hjelp av den boken. Fikk gode tips til å skape gode rutiner. 

Anonymkode: d732d...9e1

• Liker 1
Skrevet

Ønsker bare å tipse deg om lillemini.com ❤️ En helt fantastisk plass å ha medlemskap på, så absolutt verdt pengene 🙌🏼 Super chat-tjeneste! Hun reddet virkelig oss når det sto på som verst ☺️

Anonymkode: ca4e6...d1c

Skrevet

Hvis du synes dere ikke har et problem, og baby virker å få nok uavbrutt søvn trenger du ikke gjøre som helsesøster sier. Men vil bare si at å lære baby å sovne selv ved 6-7 mnd var der lureste vi har gjort. Fra å amme i søvn og amme opptil 8 ganger hver natt gikk vi til å kun ha 1-2 oppvåkninger på kun tre dager. Etter to uker sov han 19-7. Han ble også mye lettere å få til å sove på dagdupp også. Det innebar litt gråt og mye trøst noen dager, men han skjønte fort greia. Etter å ha sagt natta gikk vi ut, og det ble selvfølgelig litt gråt. Vi ventet bittelitt, og gikk inn og trøstet til han ble rolig, men tok ikke opp av senga. Så ut igjen. Sånn holdt vi på. 1,5 time første dag, 40 min andre dag, 10 min tredje dag. 

Anonymkode: fe1c6...81c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...