Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Noen her som har/har hatt babyer med melkeproteinallergi? 

Jeg har en gutt på 3 uker som holder på å utredes for dette. Nå skal jeg kutte ut alt av melk fra min kost, og syntes dette er ganske utfordrende. 

- hvordan var kosten din hvis du ammet?

- vokste babyen det av seg? 

- hvordan fant de ut at babyen hadde allergi? 

- generelt tips til hvordan håndere dette best mulig! 

Anonymkode: fab03...67b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske utfordrende i starten, ja, dert kan jeg bekrefte...  Det føles som det er melkeprotein i alt og at det er så mye man ikke kan spise. Men det blir en vane og man lærer seg hva man kan spise i stedet. Gutten min har ikke melkeproteinallergi, men refluks, og vi er anbefalt melkefri kost av den grunn. Ved å lage det meste fra bunnen har man kontroll, og det fins heldigvis langt flere veganske produkter nå enn før. Som veganis, sjokolade uten melk osv. Må du også kutte ut produkter med spor av melk eller går det bra? Og reagerer barnet på soya? (Vet nemlig noen som må kutte melk erstatter mye med soyamelk osv og en del babyer reagerer like mye på det, men vet ikke om det gjelder ved melkeproteinallergi eller kun refluks.) 

Skrevet

Sønnen min fikk da vi startet med fast føde ved 6 mnd alder. Han hadde veldig veldig løs mage. Bæsjet rundt 7-8 ganger i døgnet. Og avføringen var vannaktig , skummete og hadde grønn farge. Gikk til fastlegen fikk ikke den hjeloen jeg trengte. Dro til Volvat til en privat barnelege. Hun heter Maria Bunæs. Hun var kjempe kjempe flink. Sjekket barnet grundig og tok forskjellige prøver. Samme dag fant hun ut at det er melkeallergi barnet mitt har. 

Jeg måtte også holde unna melk og melkeprodukter siden jeg ammet barnet. Det var utrolig vanskelig for meg men jeg måtte gjøre dette pga barnets helse. Fant ut om allergi i slutten av mai og i begynnelsen av august var allergien borte ,:)) hele veien hadde vi kontakt med maria bunæs. Anbefaler henne.

Skrevet

Det kan være veldig utfordrende men som flere skriver over her så går det seg til etterhvert. Begge mine gutter tåler ikke melk, eldste er snart 5 og vi har så vidt begynt å gi han oppvarmet mat med melk i (type vanlig smør i middagen, ost på pizza osv). Utvalget av melkefrie produkter er også noe helt annet nå enn da jeg starta for snart 5 år siden! 

Anbefaler forresten Facebook gruppa Barn med melkeallergi. Har fått sinnsykt mange gode tips og råd der!

• Liker 2
Skrevet

Det gikk overraskende  enkelt egentlig. Jeg byttet ut all melk med havremelk. Og spiste pålegg basert på majones. Kjøpte meg ny tannkrem.Ved å lage mat fra bunn gikk det egentlig fint. Kjipt å spise ute bare.

Han vokste der fra seg ved 10 mnd. 

Anonymkode: 875e3...5a1

Skrevet

Husk å ta kalsium, forresten (bare sjekk at slike tilskudd er uten melk), når du kutter ut melk fra din kost.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler på det sterkeste å melde deg inn i gruppen: Barn med melkeallergi på Facebook! Her er det så utrolig mye tips, bilder, oppskrifter og slikt. Alle er i samme situasjon og man får svar på det man lurer på veldig fort! Det er melkeprotein i veldig mye, ikke bare mat. Eks tannkrem/solkrem osv. 

Det er mye å sette seg inn i, men du kan jo spise alt som er vegansk, eks GoVegan produktene, Alpro sine produkter, den blå SoftFlora Melange og smør, fiskepinner fra Rema 1000, Toro kyllinggryte osv. 

Alt sånt står i gruppen hvertfall 🙂 

Skrevet

Meld deg inn i gruppen barn med melkeallergi på Facebook :)

Anonymkode: 466e2...b64

Skrevet

Takk for mange gode svar! Har vært å handlet litt veganske og produkter fra alpro. Fytti, det er ikke billig iallefall! Merker godt allerede etter 3 dager STOR forandring hos babyen, og det gjør så godt i mammahjertet♥️ 

Skal jammen ikke være lett dette her, er mye å sette seg inn i fra før med å bli mamma for første gang og så dette på toppen! Ser frem til rutiner og å komme skikkelig inn i ting. 

På 3.9.2019 den 20.00, Vera Vinge skrev:

Må du også kutte ut produkter med spor av melk eller går det bra? Og reagerer barnet på soya? 

Det med spor av melk har jeg ikke tenkt på en gang, og legen nevnte ingenting. Usikker om jeg har spist noe med spor av melk eller ikke. Men takk for at du nevnte det, da skal jeg holde et lite øye med det

også! Jeg har brukt litt soyaprodukter, men det ser ikke ut som han reagerer på det også heldigvis!

På 3.9.2019 den 20.22, Ayesh skrev:

Sønnen min fikk da vi startet med fast føde ved 6 mnd alder. Han hadde veldig veldig løs mage. Bæsjet rundt 7-8 ganger i døgnet. Og avføringen var vannaktig , skummete og hadde grønn farge. Gikk til fastlegen fikk ikke den hjeloen jeg trengte. Dro til Volvat til en privat barnelege. Hun heter Maria Bunæs. Hun var kjempe kjempe flink. Sjekket barnet grundig og tok forskjellige prøver. Samme dag fant hun ut at det er melkeallergi barnet mitt har. 

Jeg måtte også holde unna melk og melkeprodukter siden jeg ammet barnet. Det var utrolig vanskelig for meg men jeg måtte gjøre dette pga barnets helse. Fant ut om allergi i slutten av mai og i begynnelsen av august var allergien borte ,:)) hele veien hadde vi kontakt med maria bunæs. Anbefaler henne.

Hvilke prøver tok hun? Legen vi gikk til mente at det ikke var så mange prøver en kunne ta som var sikre, så utprøvingsmetoden var den beste. Hvor holder hun til?

takk for tips om facebookgruppe! Skal sjekke ut😊

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for mange gode svar! Har vært å handlet litt veganske og produkter fra alpro. Fytti, det er ikke billig iallefall! Merker godt allerede etter 3 dager STOR forandring hos babyen, og det gjør så godt i mammahjertet♥️ 

Skal jammen ikke være lett dette her, er mye å sette seg inn i fra før med å bli mamma for første gang og så dette på toppen! Ser frem til rutiner og å komme skikkelig inn i ting. 

Det med spor av melk har jeg ikke tenkt på en gang, og legen nevnte ingenting. Usikker om jeg har spist noe med spor av melk eller ikke. Men takk for at du nevnte det, da skal jeg holde et lite øye med det

også! Jeg har brukt litt soyaprodukter, men det ser ikke ut som han reagerer på det også heldigvis!

Hvilke prøver tok hun? Legen vi gikk til mente at det ikke var så mange prøver en kunne ta som var sikre, så utprøvingsmetoden var den beste. Hvor holder hun til?

Alpro er soya er det ikke? Det er ikke anbefalt ved mpa da soya og melk har ganske like proteiner. Prøv heller havre.

Anonymkode: 875e3...5a1

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 4.9.2019 den 20.59, AnonymBruker skrev:

Hun holder til Volvat. Kostet rundt 1800 kr men verdt det :)

Hun tok forskjellige allergi prøver. Det ble sjekket om barnet har allergi mot egg,hvete, soya, gluten, melk, støv. Jeg fikk rekvisisjon på disse prøvene og tok på Ullevål. Siden det skulle koste veldig mye å ta dette på volvat.

Og så ble det tatt avførings test. Denne testen ble tatt på Volvat. Og det var denne avførings testen som viste at det var melkeallergi.

Avførings testen tok jeg to ganger igjen etter å ha vært på melkefri diett en stund for å sjekke om allergien er borte eller ikke. Tok testen hjemme og sendte til volvat i posten. 

Masse lykke til:)

Endret av Ayesh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...