Gå til innhold

Styrketrening for skjelettet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt lav beinmasse, og bør trene styrke for å vedlikeholde/øke dette. Ble anbefalt særlig styrketrening for beina/hoftene og ryggen, med så stor belastning at jeg ikke greier mer enn 8-10 repetisjoner. 

Vet noen om det har betydning om jeg trener for eksempel knebøy med stang vs. beinpress i apparat? Altså for å påvirke skjelettet i beina. Vet at knebøy belaster ryggen mer enn beinpress, men jeg trener andre ryggøvelser som nedtrekk og roing. 

Og hva med knebøy med stang vs. knebøy med strikk rundt knærne + vektskive i hendene? Hvis jeg greier ca. like mange repetisjoner?

Greia er at jeg HATER å trene øvelser som knebøy og markløft med frivekter. Synes beinpress er mye bedre, og trening med strikk. Men vet ikke om hvordan effekten på skjelettet er? 

Håper spørsmålene mine var forståelige :)

Anonymkode: 00964...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den beste treningen er den du gjennomfører! Så hvis du hater frivekter så ville jeg ha gjort beinpress, leg extension, hip thrust osv - pluss kjernemuskulatur-øvelser, ettersom frivekter bidrar til sterk, stabil kjerne, noe maskin-øvelsene ikke hjelper så mye med! 

Anonymkode: ead3c...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den beste treningen er den du gjennomfører! Så hvis du hater frivekter så ville jeg ha gjort beinpress, leg extension, hip thrust osv - pluss kjernemuskulatur-øvelser, ettersom frivekter bidrar til sterk, stabil kjerne, noe maskin-øvelsene ikke hjelper så mye med! 

Anonymkode: ead3c...d2d

Jeg forstå at noe trening er bedre enn ingen trening. Men vil gjerne trene slik at jeg påvirker beintettheten i skjelettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er av typen som kan trene knebøy med vektskive og strikk til utmattelse på 8 reps, så har du nok godt av å lære deg å presse deg litt hardere.

Hva med å begynne med beinpress osv. og virkelig lære hvordan det er å presse seg til utmattelse på 8 reps? Så kan du begynne med knebøy og markløft etter hvert?

Nedtrekk belaster ikke korsryggen noe særlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt lav beinmasse, og bør trene styrke for å vedlikeholde/øke dette. Ble anbefalt særlig styrketrening for beina/hoftene og ryggen, med så stor belastning at jeg ikke greier mer enn 8-10 repetisjoner. 

Vet noen om det har betydning om jeg trener for eksempel knebøy med stang vs. beinpress i apparat? Altså for å påvirke skjelettet i beina. Vet at knebøy belaster ryggen mer enn beinpress, men jeg trener andre ryggøvelser som nedtrekk og roing. 

Og hva med knebøy med stang vs. knebøy med strikk rundt knærne + vektskive i hendene? Hvis jeg greier ca. like mange repetisjoner?

Greia er at jeg HATER å trene øvelser som knebøy og markløft med frivekter. Synes beinpress er mye bedre, og trening med strikk. Men vet ikke om hvordan effekten på skjelettet er? 

Håper spørsmålene mine var forståelige :)

Styrketrening trenger ikke å være "tungt" eller trene mange reps. Men du må trene de 3 store for å påvirke beinkonstruksjonen positivt. Eller du vil få best effekt av det. Knebøy, benkpress og markløft. Dette er fine øvelser som du ikke trenger å løfte flere reps enn max 5 reps pr. sett. På tyngre vekter kan du med fordel ta mindre reps. Øk også progresjonen/belastningen etter hvert også for å stimulere bedre. Øk med f.eks. 2,5 kg hver uke/14 dag.

Vektene presser deg nedover slik at du må presse imot. Slikt utvikler både sterkere musklatur og beinvevet blir sterkere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...