Gå til innhold

Hva er et sunt kosthold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å ernære meg sunt, men jeg tror at folk har forskjellige definisjoner på hva som er sunt. Kanskje noen som spiser mye junk tenker at de er sunne hvis de spiser grønn salat et par ganger i uken.
Derfor ville jeg spørre dere hva et sunt kosthold er?

Kan dere gi eksempler på matvarer? 
(Slik at jeg slipper å leve på Cottage cheese og isberg resten av livet)

Er det forresten et norsk uttrykk for "Clean eating"? Er det den eneste måten å spise sunt på?

Anonymkode: a221b...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Variert og næringsrikt. Det er ikke noe hokus pokus å klare det.

Anonymkode: 7362f...0f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Variert og næringsrikt. Det er ikke noe hokus pokus å klare det.

Anonymkode: 7362f...0f3

Kan du gi eksempler? Du tenker sikkert ikke på posemat.
Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ønsker å ernære meg sunt, men jeg tror at folk har forskjellige definisjoner på hva som er sunt. Kanskje noen som spiser mye junk tenker at de er sunne hvis de spiser grønn salat et par ganger i uken.
Derfor ville jeg spørre dere hva et sunt kosthold er?

Kan dere gi eksempler på matvarer? 
(Slik at jeg slipper å leve på Cottage cheese og isberg resten av livet)

Er det forresten et norsk uttrykk for "Clean eating"? Er det den eneste måten å spise sunt på?

Den eneste måten å leve sunt på, er å spise variert, nok, og å være i regelmessig fysisk aktivitet. Mennesker ved normal helse trenger ikke diett.

Anonymkode: 9ad7a...739

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser WAPF/paleo, og mener det er det sunneste.

Kjøtt fra gressfora/utgående dyr/fjærkre, villfanget fisk, egg fra utgående høner, upasteuriserte, fete melkeprodukter fra gressfora kyr (smør! ❤️). Masse animalsk fett og innmat som marg, lever, hjerte osv. Litt extra Virgin olivenolje og kokosolje, ellers ingen vegetabilske oljer. 

Masse grønnsaker, helst selvdyrket, men ihvertfall økologisk. Samme med bær og frukt og poteter. Avokado innimellom. 

Syrner/spirer/bløtlegger alt av korn, nøtter, frø og belgfrukter, selv om disse ikke er så veldig dominerende i kostholdet mitt. 

Fermentert mat og drikke, sjøgrønnsaker, skalldyr og insekter som melbillelarver og gresshopper. 

Variert og fargerikt, med fokus på næringstetthet istedet for kalorier. Kvaliteten på maten er det viktigste, spiser aldri hel/halvfabrikata eller junk, lager alt fra bunnen av. 

Av søtning bruker jeg honning, kokosblomstsukker og lønnesirup. 

Spiser mørk sjokolade og lager gjerne kaker og godteri et par ganger i uka. 

Koser meg med mat, nyter hver eneste bit. Spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Teller ingenting. Dette er ikke en diett, det er en livsstil. :)

Jeg er slank, går en del tur og trener 2-3 ganger i uka, crossfit, intervaller og yoga. 

Anonymkode: 7a4ee...294

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker hver dag, gjerne mye, litt frukt, rent kjøtt, litt meieriprodukter, og litt egg pr uke. Fullkornsprodukter, dog skal ikke mer enn 1/3 del av tallerken være ris/pasta/potet.

Anonymkode: 61e9c...502

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må også si at jeg har spist slik i over 10 år, og mann og barn spiser det samme. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havre, nøtter (cashewnøtter, valnøtter, hasselnøtter, paranøtter, mandler.....), bær (blåbær, bringebær, jordbær, bjørnebær, solbær, rips .....), grønnsaker, gryn, bygg, frø (hampefrø, bukkehornsfrø, linfrø, solsikkefrø, amaranth.....), quinoa, fullkornsris, linser, bønner (hvite bønner, mungbønner, kikerter......) , spirer fra ulike frø, bønner, linser, grønnsaker, rotgrønnsaker (sellerirot, poteter, reddik, kålrabi, persillerot, neper......), frukt , salat, egg, ekte smør, essensielle oljer, frø, dadler, urter, fisk, raw kakaobønner, ekte kanel, lønnesirup, blomsterhonning, urter (peppermynte, koriander, bladpersille, basilikum .....), 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mindre mat enn du tror. 

Grønnsaker (brokkoli, spinat, purre, stangselleri), fisk, bønner og spirer, salat, kylling, egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste måten å leve sunt på, er å spise variert, nok, og å være i regelmessig fysisk aktivitet. Mennesker ved normal helse trenger ikke diett.

Anonymkode: 9ad7a...739

Tenker at det du sier stemmer. Men jeg er denne gangen ikke ute etter diett, men derimot en livsstil 😀 
Hilsen TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker hver dag, gjerne mye, litt frukt, rent kjøtt, litt meieriprodukter, og litt egg pr uke. Fullkornsprodukter, dog skal ikke mer enn 1/3 del av tallerken være ris/pasta/potet.

Anonymkode: 61e9c...502

Jeg spiser WAPF/paleo, og mener det er det sunneste.

Kjøtt fra gressfora/utgående dyr/fjærkre, villfanget fisk, egg fra utgående høner, upasteuriserte, fete melkeprodukter fra gressfora kyr (smør! ❤️). Masse animalsk fett og innmat som marg, lever, hjerte osv. Litt extra Virgin olivenolje og kokosolje, ellers ingen vegetabilske oljer. 

Masse grønnsaker, helst selvdyrket, men ihvertfall økologisk. Samme med bær og frukt og poteter. Avokado innimellom. 

Syrner/spirer/bløtlegger alt av korn, nøtter, frø og belgfrukter, selv om disse ikke er så veldig dominerende i kostholdet mitt. 

Fermentert mat og drikke, sjøgrønnsaker, skalldyr og insekter som melbillelarver og gresshopper. 

Variert og fargerikt, med fokus på næringstetthet istedet for kalorier. Kvaliteten på maten er det viktigste, spiser aldri hel/halvfabrikata eller junk, lager alt fra bunnen av. 

Av søtning bruker jeg honning, kokosblomstsukker og lønnesirup. 

Spiser mørk sjokolade og lager gjerne kaker og godteri et par ganger i uka. 

Koser meg med mat, nyter hver eneste bit. Spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Teller ingenting. Dette er ikke en diett, det er en livsstil. :)

Jeg er slank, går en del tur og trener 2-3 ganger i uka, crossfit, intervaller og yoga. 

1 time siden, exictence skrev:

Havre, nøtter (cashewnøtter, valnøtter, hasselnøtter, paranøtter, mandler.....), bær (blåbær, bringebær, jordbær, bjørnebær, solbær, rips .....), grønnsaker, gryn, bygg, frø (hampefrø, bukkehornsfrø, linfrø, solsikkefrø, amarmanth.....), quinoa, fullkornsris, linser, bønner (hvite bønner, mungbønner, kikerter......) , spirer fra ulike frø, bønner, linser, grønnsaker, rotgrønnsaker (sellerirot, poteter, reddik, kålrabi, persillerot, neper......), frukt , salat, egg, ekte smør, essensielle oljer, frø, dadler, urter, fisk, raw kakaobønner, ekte kanel, lønnesirup, blomsterhonning, urter (peppermynte, koriander, bladpersille, basilikum .....), 

53 minutter siden, SM30 skrev:

Grønnsaker (brokkoli, spinat, purre, stangselleri), fisk, bønner og spirer, salat, kylling, egg

Tusen takk for de gode svarene deres! 😀
Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig bearbeidet mat, lite animalsk mat. Store mengder frukt og grønnsaker. Google blå soner.

Anonymkode: 1ba3e...c14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sunt kosthold er for meg et variert kosthold der man får i seg alt av næringstoffer. Det inkluderer også at man kan spise sjokolade når man vil det og pizza til kvelds når man har lyst på det. Jeg syns ikke sunnhet handler om kalorier, mer om næringsinnhold. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Mehr skrev:

Et sunt kosthold er for meg et variert kosthold der man får i seg alt av næringstoffer. Det inkluderer også at man kan spise sjokolade når man vil det og pizza til kvelds når man har lyst på det. Jeg syns ikke sunnhet handler om kalorier, mer om næringsinnhold. 

Jeg er enig. Det er lite som faktisk er usunt, men mengdene som er usunne. 

Hvis vi stresser med kostholdet, så tror jeg det stresset er farligere enn den sjokoladen du spiste etter lunsj på onsdag.  

Anonymkode: dcda5...bdf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 12.06, SM30 skrev:

Hva er sundt med å spise mindre mat enn man tror?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 minutter siden, minister-mio said:

Hva er sundt med å spise mindre mat enn man tror?

Sunt*

Folk flest spiser for mye. Med mindre du trener hardt holder det med ~2,000kcal om dagen. I dagens matsamfunn hvor veldig mye av maten er svært kaloririk tilsvarer ikke dette veldig mye mat. En grandis og tre brødskiver - vipps du har nådd dagens behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SM30 skrev:

Sunt*

Folk flest spiser for mye. Med mindre du trener hardt holder det med ~2,000kcal om dagen. I dagens matsamfunn hvor veldig mye av maten er svært kaloririk tilsvarer ikke dette veldig mye mat. En grandis og tre brødskiver - vipps du har nådd dagens behov.

*sunt 

Ja ok. Men for de som ikke spiser for mye er det sunt å spise mer enn man tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SM30 skrev:

Sunt*

Det har du rett i. Folk spiser kaloririkt og næringsfattig. Dermed vil man føle sult, og spise for mye, selv om man ligger i kalorioverskudd. Man trenger mer kvalitet for kaloriene. 

Anonymkode: 2d025...c49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har du rett i. Folk spiser kaloririkt og næringsfattig. Dermed vil man føle sult, og spise for mye, selv om man ligger i kalorioverskudd. Man trenger mer kvalitet for kaloriene. 

Anonymkode: 2d025...c49

Nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...