Gå til innhold

Forstår dere tønsbergdialekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også vestfolding, og prøver å holde på dialekten (selv om jeg noen ganger føler det er meg og folk på 70+ som snakker slik). Har aldri opplevd at andre nordmenn har syntes det er vanskelig å forstå hva jeg sier, bare dansker, men det er jo mer forståelig.

Regner meg at du ikke er fra Tønsberg, men et annet sted i Vestfold, siden du skriver "vestfolding" istedenfor "tønsbergenser" i en tråd hvor det er Tønsberg som er temaet?

Anonymkode: a8528...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Regner meg at du ikke er fra Tønsberg, men et annet sted i Vestfold, siden du skriver "vestfolding" istedenfor "tønsbergenser" i en tråd hvor det er Tønsberg som er temaet?

Anonymkode: a8528...364

Er fra et annet sted i Vestfold, ja. Tønsberg er definitivt ikke den vanskeligste dialekten i Vestfold, for og si det sånn. Er ikke kjempestore forskjeller, men dialekten blir "breiere" jo lenger inn i landet man kommer. 

Anonymkode: fd894...428

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er fra et annet sted i Vestfold, ja. Tønsberg er definitivt ikke den vanskeligste dialekten i Vestfold, for og si det sånn. Er ikke kjempestore forskjeller, men dialekten blir "breiere" jo lenger inn i landet man kommer. 

Anonymkode: fd894...428

La meg gjette, er du fra Fon? Revetal? Eller kanskje Vivestad?

Anonymkode: a8528...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfoldinger er da virkelig ikke vanskelig å forstå, med mindre vi kanskje snakker om en nitti år gammal innavla bygding uten tenner.

Reis til bygda på (sør)vestlandet du, så skal språkforståelsen din få kjørt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tråder skal du lage om dette? Jeg tenker du burde søke hjelp for denne hang-up'en.. 😳

Anonymkode: 04586...238

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der bare meg, eller er det mange tråder her den siste tida som handler om tønsbergdialekt og at den er vanskelig å forstå? 

Tønsbergdialekt er virkelig det enkleste å forstå i hele Vestfold, den er mest avslepen og standardisert. 

Vestfolddialekt (og Østfolddialekt som er nesten lik) er også veldig nærme standard østnorsk sammenlignet med de fleste andre dialekter på Østlandet. 

Get over it. 

Anonymkode: edf2d...7fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er der bare meg, eller er det mange tråder her den siste tida som handler om tønsbergdialekt og at den er vanskelig å forstå? 

Tønsbergdialekt er virkelig det enkleste å forstå i hele Vestfold, den er mest avslepen og standardisert. 

Vestfolddialekt (og Østfolddialekt som er nesten lik) er også veldig nærme standard østnorsk sammenlignet med de fleste andre dialekter på Østlandet. 

Get over it. 

Anonymkode: edf2d...7fa

Nei, det er ikke bare deg. Noen er vist hekta på Tønsberg-dialekta, ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tønsbergjente her. Skjønner ikke hvorfor vi skal være vanskelig å forstå? Det er jo ganske vanlig østlandsdialekt. Vi trekker sammen noen ord; vikke, hakke, kanke, skakke, måkke osv.. Men det gjør de flere steder? Jeg sier nok biler og ikke bilær. Innrømmer jeg sier bilane og ikke bilene, båtane og ikke båtene. Prøver å holde litt på dialekten/identiteten. Det er jo morsomt når man kan gjette seg til hvor folk er fra, kontra om alle skulle snakket likt? 

Anonymkode: 7ae56...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det finnes jo et og annet enkeltord (som "pælær") som kan være vanskelige å forstå for folk fra andre steder i landet (men det gjelder jo alle dialekter), men generelt vil jeg si man må ha veldig dårlig språkforståelse hvis man synes Tønsberg-dialekt er vanskelig å skjønne. Det er veldig få dialekter i Norge som er vanskelige å forstå for andre med norsk som morsmål. 

Jeg er også vestfolding, og prøver å holde på dialekten (selv om jeg noen ganger føler det er meg og folk på 70+ som snakker slik). Har aldri opplevd at andre nordmenn har syntes det er vanskelig å forstå hva jeg sier, bare dansker, men det er jo mer forståelig. 

Anonymkode: fd894...428

Jeg har hørt ytterst få fra Tønsberg bruke ordet "Pælær". Det er i hvert fall ingen i min vennegjeng som sier det. Det er et gammelt dialektord som ingen bruker lenger, så blir merkelig å dra frem det som eksempel. 

Anonymkode: df33a...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at tønsbergenserne er vanskelige å forstå. Ikke at dialekten deres er umulig å forstå, men de har så mange endelser med -ær istedenfor -er i flertallsord og presensverb. Også kaller de bit for "béta" og pose for "påsa" osv. Synes dere at tønsbergdialekten er vanskelig å forstå?

Anonymkode: a8528...364

Vanskelig å forstå? Er du fra Sogn og Fjordane eller Finnmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 10.26, NBA skrev:

Vanskelig å forstå? Er du fra Sogn og Fjordane eller Finnmark?

Jeg er fra Lillestrøm.

Ts

Anonymkode: a8528...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 22.59, AnonymBruker skrev:

Regner meg at du ikke er fra Tønsberg, men et annet sted i Vestfold, siden du skriver "vestfolding" istedenfor "tønsbergenser" i en tråd hvor det er Tønsberg som er temaet?

Anonymkode: a8528...364

Dialekten typisk for Tønsberg kalles vikværsk, som er samme dialekt som tales i resten av Vestfold, samt Østfold og deler av Buskerud og Telemark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.9.2019 den 0.28, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt ytterst få fra Tønsberg bruke ordet "Pælær". Det er i hvert fall ingen i min vennegjeng som sier det. Det er et gammelt dialektord som ingen bruker lenger, så blir merkelig å dra frem det som eksempel. 

Anonymkode: df33a...34d

Derimot på andre siden av fjorden kan du fremdeles møte godt voksne folk som tar på seg pælane når de skal ut og det regner ;)

Dialekten i Tønsberg er overhodet ikke vanskelig å forstå, du slipper å ha google translate oppe på mobilen kontinuerlig :ler:  

Anonymkode: 83f59...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Tønsberg. Sier hverken bilær eller båtær, og vil påstå at det er det ikke vanlig å si her heller, da må du litt lengre inn i Vestfold. Det samme med pælær. Snakker nok litt breiere enn Oslo, men ikke mye. At det skal være vanskelig å forstå har jeg aldri hørt før. 

Anonymkode: e9139...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født og oppvokst i Tønsberg. Sier hverken bilær eller båtær, og vil påstå at det er det ikke vanlig å si her heller, da må du litt lengre inn i Vestfold. Det samme med pælær. Snakker nok litt breiere enn Oslo, men ikke mye. At det skal være vanskelig å forstå har jeg aldri hørt før. 

Anonymkode: e9139...43e

Det samme gjelder påsa og beta. Er da virkelig ingen som sier det i Tønsberg. 

Anonymkode: e9139...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også fra Vestfold - nabobyen til Tønsberg - og synes ikke Tønsbergdialekt er det minste vanskelig å forstå. Nå prater ikke alle fra Vestfold så innmari "bredt" heller, da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 11.58, Anki- skrev:

Jeg er også fra Vestfold - nabobyen til Tønsberg

Horten?

Anonymkode: a8528...364

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...