Gå til innhold

Forstår dere tønsbergdialekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes at tønsbergenserne er vanskelige å forstå. Ikke at dialekten deres er umulig å forstå, men de har så mange endelser med -ær istedenfor -er i flertallsord og presensverb. Også kaller de bit for "béta" og pose for "påsa" osv. Synes dere at tønsbergdialekten er vanskelig å forstå?

Anonymkode: a8528...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha ha nei, virkelig ikke vanskelig! Og jeg er jeg trønder og fatter ikke hvordan folk fra Østlandet kan ha trøbbel med å forstå folk fra Østlandet! 

Anonymkode: a5ae3...f1c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Har jobbet med en og hadde ingen problemer med å forstå. 

Anonymkode: c04fb...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer du fra som synes tønsbergdialekt er vanskelig å forstå? 

Kan ikke tenke meg at noen på østlandet synes Tønsbergdialekt er vanskelig. Hvis man som østlending ikke forstår de fra Tønsberg, hvordan kan man da forstå andre dialekter, svensk og dansk? Nei, da har man en utfodring. 

jeg kommer fra Tønsberg, bor i Oslo og har aldri møtt et menneske som har sagt jeg er vanskelig å forstå. Synes jeg snakker ganske tett på "standard-østlandsk".

Anonymkode: df33a...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Tønsberg og kan virkelig ikke skjønne at det er vanskelig å forstå 😂 samboeren min er fra Finnmark og har iallfall ingen problemer med det 😁

Anonymkode: bc522...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer du fra som synes tønsbergdialekt er vanskelig å forstå? 

Kan ikke tenke meg at noen på østlandet synes Tønsbergdialekt er vanskelig. Hvis man som østlending ikke forstår de fra Tønsberg, hvordan kan man da forstå andre dialekter, svensk og dansk? Nei, da har man en utfodring. 

jeg kommer fra Tønsberg, bor i Oslo og har aldri møtt et menneske som har sagt jeg er vanskelig å forstå. Synes jeg snakker ganske tett på "standard-østlandsk".

Anonymkode: df33a...34d

Sier du "biler" eller "bilær"?

Anonymkode: a8528...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Tønsberg og kan virkelig ikke skjønne at det er vanskelig å forstå 😂 samboeren min er fra Finnmark og har iallfall ingen problemer med det 😁

Anonymkode: bc522...a9c

Sier du "biler" eller "bilær"?

Anonymkode: a8528...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilær og båtær som tutær og bråkær!

De har litt til felles med de på andre sida av fjorden. Det er ikke så vanskelig å "forstå" hvis du legger godviljen til. Dialektene på østlandet er generelt sett veldig like.

Anonymkode: 6d889...fed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier du "biler" eller "bilær"?

Anonymkode: a8528...364

Synes du den ene æ’en gjør det hele uforståelig når alt annet i ordet ellers er likt? 

 

Anonymkode: 1f403...218

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sier du "biler" eller "bilær"?

Anonymkode: a8528...364

Blander litt 😊 har ikke bodd i Tønsberg på en stund, så dialekten begynner å bli litt utvannet. Sier jeg «pælær» til støvler er det ingen som skjønner noe da, ikke her jeg bor nå 😂 så kan skjønne at enkelte ord kan være litt vanskelige å forstå 😛 

Anonymkode: bc522...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blander litt 😊 har ikke bodd i Tønsberg på en stund, så dialekten begynner å bli litt utvannet. Sier jeg «pælær» til støvler er det ingen som skjønner noe da, ikke her jeg bor nå 😂 så kan skjønne at enkelte ord kan være litt vanskelige å forstå 😛 

Anonymkode: bc522...a9c

La meg gjette, du er en tønsbergenser som har flytta til Oslo?

Anonymkode: a8528...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette, du er en tønsbergenser som har flytta til Oslo?

Anonymkode: a8528...364

Gjetter på at h*n bor i Finnmark :)

Anonymkode: 1f403...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette, du er en tønsbergenser som har flytta til Oslo?

Anonymkode: a8528...364

Nei, bor ikke på Østlandet i det hele tatt, det er mange år siden 😊 men skal flytte tilbake snart, så regner med jeg får orden på dialekten igjen 😁

Anonymkode: bc522...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo et og annet enkeltord (som "pælær") som kan være vanskelige å forstå for folk fra andre steder i landet (men det gjelder jo alle dialekter), men generelt vil jeg si man må ha veldig dårlig språkforståelse hvis man synes Tønsberg-dialekt er vanskelig å skjønne. Det er veldig få dialekter i Norge som er vanskelige å forstå for andre med norsk som morsmål. 

Jeg er også vestfolding, og prøver å holde på dialekten (selv om jeg noen ganger føler det er meg og folk på 70+ som snakker slik). Har aldri opplevd at andre nordmenn har syntes det er vanskelig å forstå hva jeg sier, bare dansker, men det er jo mer forståelig. 

Anonymkode: fd894...428

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...