Gå til innhold

Feil bruk av ord som ligner hverandre


Arabella

Anbefalte innlegg

On 4/17/2021 at 4:19 PM, Snowbrigade said:

Det finnes ingen veldig enkel regel på akkurat disse ordene, fordi det bare er ulike grammatiske former av ordet lang. Men når man vet det, så kan man absolutt lære forskjell.

Om du synes enkel  grammatikk gir mening , så er det egentlig ikke så vanskelig: lengre brukes om substantiv(ting), lenger brukes om verb(handlinger)

Hunden min fant en lengre pinne. Dette tok lengre tid enn jeg hadde trodd. Både tid og pinne er substantiv, derfor lengre.

Jeg går lenger enn det jeg gikk igår. Jeg orker ikke å vente lenger enn dette. Går og å vente er begge verb, derfor lenger.

Huskeregel dersom man likevel blander hva som brukes: lengRE brukes i ca samme setninger som størRE.

(Det passer ikke alltid, men i setninger der du skal bruke lenger passer ikke større inn i det hele tatt)

En lengre avstand, en lengre gang, en lengre pinne, en lengre reise. Vi bytter ut med større. En større avstand høres bra ut, en større reise høres rarere ut, men det gir likevel mening på en måte. Så da bruker man formen som slutter på -re, lengre

Å løpe lenger, vi gikk lenger enn noen gang, det er ingenting som fenger lenger, du var her lenger enn meg. Her høres større helt feilplassert ut. Vi gikk større en noen gang, å løpe større, du var her større enn meg. Så da ser man at man skal bruke formen som ikke slutter på -re, altså lenger

Tusen takk! 

On 4/17/2021 at 1:08 AM, AnonymBruker said:

Du er savnet @Arabella :hjerte:

Anonymkode: 84c20...28e

Savner henne jeg også. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...