AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #1 Del Skrevet 1. september 2019 Hei! Jeg er generelt glad i trening, både fjellturer og jogging ute, men også styrketrening innendørs. Problemet er at nedre del av kroppen min begynner nå å bli ganske muskuløs, mens overkroppen ser spinkel ut i forhold. Men, jeg hater å trene den! Jeg føler meg så liten blant mennene på senteret som løfter x-antall kilo i ryggøvelser, mens jeg verken klarer å løfte noe tungt, eller får noe kontakt med ryggmuskulaturen. Hvordan kan jeg forandre på dette? Hvilke ryggøvelser kjører dere når dere trener overkropp? Anonymkode: 8caee...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #2 Del Skrevet 1. september 2019 Jeg er jente og er mer glad i å trene overkropp, så må presse meg litt mer for underkroppstrening. På mine ryggøkter står det gjerne stående roing med stang, sittende roing, bred og smal nedtrekk + facepull. Du får bare gjøre som da du startet med underkroppstrening, starte med lavere vekter og bygge deg oppover Anonymkode: 3a374...845 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 1. september 2019 #3 Del Skrevet 1. september 2019 Nedtrekk og evt pull ups er jo effektivt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #4 Del Skrevet 1. september 2019 Nedtrekk er litt problematisk på grunn av en gammel skulderskade, men resten skal jeg nok klare. Må nok presse meg selv ut av komfortsonen litt og ha en plan for overkroppsøktene... Anonymkode: 8caee...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #5 Del Skrevet 2. september 2019 Er det noe alternativ til nedtrekk som ikke går så mye på skuldrene? Jeg kan nesten ikke ta mer enn 30kg uten å føle smerte, men vekten er ikke så krevende ellers, så jeg belaster ikke ryggmusklene noe særlig. Anonymkode: 8caee...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 2. september 2019 #6 Del Skrevet 2. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe alternativ til nedtrekk som ikke går så mye på skuldrene? Jeg kan nesten ikke ta mer enn 30kg uten å føle smerte, men vekten er ikke så krevende ellers, så jeg belaster ikke ryggmusklene noe særlig. Anonymkode: 8caee...7ef Det skal jo egentlig ikke ta så mye på skuldrene, men skulderen er jo veldig kompleks. Sikker på at du har god teknikk? Du kjører ikke bak hodet? Jeg tenker at en godt utført nedtrekk kan være rehabiliterende for skuldre. Elever skuldrene på toppen og trekk dem ned igjen sammen med musklene i øvre rygg, før du begynner å bøye albuene. Trekk ned til kragebeinet. Jeg ser mange som trekker ned med eleverte skuldre, og det tror jeg ikke er ideelt. Ellers kommer du jo langt med alle rovarianter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #7 Del Skrevet 2. september 2019 2 timer siden, Pierre Gynt skrev: Det skal jo egentlig ikke ta så mye på skuldrene, men skulderen er jo veldig kompleks. Sikker på at du har god teknikk? Du kjører ikke bak hodet? Jeg tenker at en godt utført nedtrekk kan være rehabiliterende for skuldre. Elever skuldrene på toppen og trekk dem ned igjen sammen med musklene i øvre rygg, før du begynner å bøye albuene. Trekk ned til kragebeinet. Jeg ser mange som trekker ned med eleverte skuldre, og det tror jeg ikke er ideelt. Ellers kommer du jo langt med alle rovarianter. Jeg skal se litt på teknikken! Tar fremfor hode, men får vondt i ene skulderen likevel. Det er som om den låser seg litt, eller ikke klarer vekten, og blir værende igjen litt, når andre skulderen går ned. Skal prøve meg en dag det ikke er så mange folk, men kan det være mulig at jeg lar vektene fall for langt ned i stedet for å holde dem igjen? Skal i alle fall prøve å trekke ned skuldrene før jeg drar vekten slik du sier. Kan også se litt på hvor jeg plasserer albuenene. Takk for tips! Anonymkode: 8caee...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 2. september 2019 #8 Del Skrevet 2. september 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal se litt på teknikken! Tar fremfor hode, men får vondt i ene skulderen likevel. Det er som om den låser seg litt, eller ikke klarer vekten, og blir værende igjen litt, når andre skulderen går ned. Skal prøve meg en dag det ikke er så mange folk, men kan det være mulig at jeg lar vektene fall for langt ned i stedet for å holde dem igjen? Skal i alle fall prøve å trekke ned skuldrene før jeg drar vekten slik du sier. Kan også se litt på hvor jeg plasserer albuenene. Takk for tips! Anonymkode: 8caee...7ef Kan være verdt å sjekke ut. Da er det jo egentlig en scapula pull-up du trenger å bli god på, så du kan gjøre dette isolert også. Du mangler kanskje skulderstabilitet. Ellers vil jeg anbefale push ups hvor du også presser igjennom helt på toppen (altså scapula push up), for det kan bidra til økt skulderstabilitet. Andre øvelser som er aktuelle er f.eks. YWTL og riktig utførte face pulls. Det er uansett vanskelig å stille en diagnose over et forum, så prøv deg frem selv 🙌🏼 Og hvis målet er muskelvekst, så er det bare å kjøre på i øvelsene som ikke gjør vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2019 #9 Del Skrevet 9. september 2019 Prøvde meg på en bare overkroppsdag i dag. Kjørte blant annet assisted pull ups, som gikk veldig fint, roing som også går greit og lat pull down, men i maskin. Kjenner fortsatt den ene skulderen, men klarer i alle fall å fullføre bevegelsen, så vi får se om det blir bedre når skulderen blir sterkere. Takk for alle tips! Anonymkode: 8caee...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå