Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Unge Venstre ble nektet å sette opp valgstand da de hadde en plakat om legalisering av hasj. Dette første til at det ikke ble noe valgtorg eller debatt i det hele tatt. De andre ungdomspartiene valgte å boikotte i solidaritet med Unge Venstre. Jeg personlig syns at det er veldig dumt at skolen valgte å nekte dem å delta. Om man er uenig så syns jeg man kan bruke muligheten til å ha diskusjon rundt det, men dette blir direkte sensur av Unge Venstres ytringsfrihet. De skulle jo ha en debatt, kunne de ikke brukt den til å diskutere? 
Det eneste ledelsen på skolen oppnådde var at ALLE fikk se det. Nå er jo det delte meninger rundt dette, jeg ser at mange av den eldre generasjon støtter skolen, men jeg mener at ungdommen har rett til å ytre sin mening. Det er et valg, man skal kunne ytre sine meninger. 

https://www.tv2.no/a/10813934/?fbclid=IwAR2aSXS5VDaAzgjyI_6wXM3AOEyFEraEpGEYacrrJM7MaoXeEq8pkqnvLIU

Endret av Chiyo
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes INGEN forsvar for hva som ble gjort her, og jeg synes det er flott å se at de ungdomspolitiske representantene er solidariske i denne saken. 

Rektor er faktisk nødt å sette seg ned med det samfunnsfag kollegiet og få seg litt voksenopplæring på grunnleggende demokratiske prinsipper. 

På pluss-siden ble dette mye mer opplærende for elevene om politikk, enn debatten antagelig hadde vært.

• Liker 18
Skrevet

Er rart å se at dem ble nektet å sette opp plakater om legalisering av cannabis når det faktisk er et stort politisk spørsmål. Skolen tvang ytringsfriheten i dette politiske spørsmålet til taushet ved å nekte dette. Helt nydelig at dem andre partiene også trakk seg fra debatten! 

Blir vel oppvaskmøte etterhvert. Her må nok skoleledelsen gjøre om på interne rutiner, og se seg selv i speilet for å reflektere. 

Skrevet (endret)

Dette er vel nokså illustrerende for debattklimaet i samfunnet etterhvert:

Meninger skal undertrykkes og forties i stedet for å møtes med motargumenter.

En debatt der alle argumenter belyses, er opplysende, mens meningsundertrykkelse er polariserende og fordummende.

Edit: Er ikke Voltaire pensum i skolen lenger..? :klo:

Endret av Uredd
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Når skolen var under instruks fra fylkeskommunen, så gjorde de jo bare det som de var pålagt av systemet slik de trodde var riktig tolkning av loven. Når så kunnskapsministeren går ut og sier at dette ikke er reklame, men en ytring av sine synspunkter så burde det være siste ordet i saken.

Helt enig i at de burde få fronte sine saker slik de vil, men selv synes jeg ikke å fronte legalisering om hasj til ungdommer i kognitiv utvikling er heldig. Jeg tviler på at unge venstre er godt nok informert om virkningen av hasj på ungdommer på godt og vondt, og at saken heller appellerer til et opprør knyttet i visse emosjonelle betingelser.   

Endret av megda
  • Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, Uredd skrev:

Edit: Er ikke Voltaire pensum i skolen lenger..? :klo:

Jeg husker bare Voltaire fra universitetet, men det er ti år siden jeg gikk ut av videregående. 

Skrevet (endret)
15 minutter siden, megda skrev:

Når skolen var under instruks fra fylkeskommunen, så gjorde de jo bare det som de var pålagt av systemet slik de trodde var riktig tolkning av loven. Når så kunnskapsministeren går ut og sier at dette ikke er reklame, men en ytring av sine synspunkter så burde det være siste ordet i saken.

Helt enig i at de burde få fronte sine saker slik de vil, men selv synes jeg ikke å fronte legalisering om hasj til ungdommer i kognitiv utvikling er heldig. Jeg tviler på at unge venstre er godt nok informert om virkningen av hasj på ungdommer på godt og vondt, og at saken heller appellerer til et opprør knyttet i visse emosjonelle betingelser.   

Personlig er jeg for medisinsk bruk av cannabis, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener om legalisering generelt. Men vi må kunne ha en åpen debatt om det, spesielt med ungdommen. Hvis man ikke ønsker at unge skal bruke hasj, så må man overbevise dem om at det ikke er en god idé. Vi kan ikke bare late som det ikke finnes eller sammenligne det med sterke narkotiske stoffer som heroin. 

Endret av Chiyo
  • Liker 5
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Chiyo said:

Personlig er jeg for medisinsk bruk av cannabis, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener om legalisering generelt. Men vi må kunne ha en åpen debatt om det, spesielt med ungdommen. Hvis man ikke ønsker at unge skal bruke hasj, så må man overbevise dem om at det ikke er en god idé. Vi kan ikke bare late som det ikke finnes eller sammenligne det med sterke narkotiske stoffer som heroin. 

Ja, jeg er helt enig at informasjon på godt og vondt er bra, men da må det også være det. Slik jeg selv tenker er det stor forskjell på å fronte "legalize it" som et budskap der man er biased mot en mening fra starten av og det å også informere om farer ved bruk. Jeg skjønner at dette blir vanskelig i politikken når man står med begge bein godt plantet i en leir, men et nyansert utgangspunkt er det beste for alle.  

Det er vel selve retorikken mot ungdommen jeg i utgangspunktet mener er uheldig og ikke hasj isolert sett. Dette kan forøvrig gjelde måten denne skolen stilte seg til saken også.  

Endret av megda
Skrevet

Helt greit å stanse denne standen.  Hasj er et ulovelig stoff og det gjelder for Unge Venstre også.  Det må da være viktigere ting å gå til valg på en dette.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, Stina234 skrev:

Helt greit å stanse denne standen.  Hasj er et ulovelig stoff og det gjelder for Unge Venstre også.  Det må da være viktigere ting å gå til valg på en dette.

Vi er nok enig om at det finnes viktigere ting å gå på valg på, men det er faktisk demokratisk problematisk å nekte noen å gå til valg på det.

Hva som er kriminelt er i stor grad politisk bestemt; og det er i den politiske diskursen dette skal bestemmes. Da kan man ikke vilkårlig sensurere ett politisk parti sine saker.

Ironisk sett ble faktisk denne ubetydelige saken faktisk mye viktigere enn den egentlig er.  

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, Stina234 skrev:

Det er jo ikke til å stikke under en stol at legalisering av cannabis er en stor greie i hele verden nå, og dermed relevant for Norge også. I 2018 ble det legalisert i hele Canada, USA har en rekke delstater hvor det lov, og om kort tid vil Luxembourg legalisere. I Nederland har cannabis vært avkriminalisert i flere tiår, og de har forsåvidt klart noe som jeg føler er veldig viktig i denne debatten; nemlig å gjøre det uinteressant. (Sett bort fra Amsterdam da, men der er det jo turistene som tar helt av, til den innfødte nederlenderens store fortvilelse.)

Det eneste uheldige her etter min mening er at det skal diskuteres på en skole, med mange mindreårige.

(Så er det irriterende at alt blir kalt "hasj" i mediene. Hasj er på en måte et konsentrat. Blir litt som å omskrive at "Per tar seg en pils til middagen" med "Per drikker sprit til middagen".)

Personlig heller jeg nok mer mot avkriminalisering enn legalisering. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Druid skrev:

Det finnes INGEN forsvar for hva som ble gjort her, og jeg synes det er flott å se at de ungdomspolitiske representantene er solidariske i denne saken

Jaha. Så det er greit med propaganda for direkte lovbrudd altså?

Hvordan stiller du deg til at nazister og rasister skal få delta i skoledebattene?

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, Stina234 skrev:

Du har missforstått helt Stina. Abort var også ulovlig før, ekteskap mellom homofile, ja faktisk var alkohol også forbudt en periode...eksemplene er mange. Men både forbud og opphevelsen av forbud er et politisk anliggende, og derfor høyst relevant i en politisk debatt. Dersom man ikke kunne debattere lovendringer ville samfunnet stått på stedet hvil, dette er helt elementært. 

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, bananbøy skrev:

Hvordan stiller du deg til at nazister og rasister skal få delta i skoledebattene?

Konkretiser. Nøyaktig hvordan oppfordrer unge venstre til lovbrudd? 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, bananbøy skrev:

Legalize it er ikke propaganda for lovbrudd men for politisk endring av loven. Det er bokstavelig talt hva som står på plakaten.

Det har vært flere tilfeller at rassister har deltatt på norske skoledebatter, og ja, de skal ha muligheten til å delta i den offentlige politiske diskusjonen. Alternativet er ikke å foretrekke!!!

Nazister er sånn sett en kjent utfordring, siden det er den eneste politiske plattformen vi lovmessig diskriminerer.  Så det første vi ville være nødt å diskutere der, er politisk frihet.

• Liker 7
Skrevet
43 minutter siden, Druid skrev:

og ja, de skal ha muligheten til å delta i den offentlige politiske diskusjonen. Alternativet er ikke å foretrekke!!!

Vel på Arendalsuka er de sammen med flere andre politiske grupper aktivt utelukket.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, HalldirV2 skrev:

Du har missforstått helt Stina. Abort var også ulovlig før, ekteskap mellom homofile, ja faktisk var alkohol også forbudt en periode...eksemplene er mange. Men både forbud og opphevelsen av forbud er et politisk anliggende, og derfor høyst relevant i en politisk debatt. Dersom man ikke kunne debattere lovendringer ville samfunnet stått på stedet hvil, dette er helt elementært. 

Joda jeg forstår din vinkling av saken men dette er også en stand på en skole. Det er ikke bra.  Det finnes massevis av saker som burde være mye mer aktuelle en dette.

• Liker 4
Gjest Kristina S.
Skrevet

Hvofor i alle dager skal de drive på med promotering av "Legalise It"/ja til hasj på en videregående skole? Bare for å være "kule" og sanke stemmer for enhver pris.

Er det ingen som har hodet på rett plass lenger?

Jeg skal ihvertfall ikke stemme venstre, og har vel egentlig ikke lyst til å stemme på noen.

Skrevet
2 timer siden, HalldirV2 skrev:

Konkretiser. Nøyaktig hvordan oppfordrer unge venstre til lovbrudd? 

Jeg har ikke skrevet noe om oppfordring. Jeg har skrevet at de kommer med propaganda for noe som er ulovelig.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, bananbøy said:

de kommer med propaganda for noe som er ulovelig.

Det er ikke ulovlig å endre lovverket.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...