Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hver gang jeg sover på sofaen på ettermiddagene drømmer jeg at jeg våkner og er lam/sliter veeeldig med å røre på meg. Det kommer folk som jeg prøver å snakke med, men det blir bare mumling. 

Jeg våkner i et rykk og er helt utmattet av å prøve å våkne til ordentlig. Føles ut som om jeg har hatt pusteproblemer.

Og hvorfor skjer dette bare når jeg sover på sofaen på ettermiddagene og ikke i senga på natten?

Videoannonse
Annonse
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Sover du på ryggen når det skjer?

Skrevet
Akkurat nå, MadameDeRosa skrev:

Det er jeg litt usikker på. Er så bortreist når jeg våkner at jeg husker ikke😅 Har det noe med saken å gjøre evt?

Skrevet
4 minutter siden, ordinarygirl skrev:

Det er jeg litt usikker på. Er så bortreist når jeg våkner at jeg husker ikke😅 Har det noe med saken å gjøre evt?

Ikke meg du siterer, men tipper vedkommende tenker på at det er større risiko for søvnparalyse på rygg-liggende posisjon. Men det kan selvsagt også forekomme i andre liggestillinger. 
Er ikke godt å si om det er søvnparalyse eller ikke! Har kun erfaring med slike opplevelser om natten, da søvnen gjerne er lengre og dypere

Anonymkode: 47f97...896

• Liker 1
Skrevet

Opplever også det samme når jeg sover på sofaen, bortsett fra at det ikke dukker opp andre folk i drømmen min. Drømmer at jeg våkner lam og må kjempe hardt for å reise meg, men blir på en måte trykt ned i sofaen igjen. Bråvåkner plutselig etter gjentatte forsøk på å reise meg, og er da helt skutt.

Anonymkode: 9147c...b60

Skrevet

Åh litt godt å høre at det er flere. Har hatt dette i perioder, nå skjer det nesten ukentlig. Tror jeg våkner der jeg ligger og det er alltid noen i naborommet som jeg prøver å rope på for å få hjelp, og jeg prøver å reise meg opp men klarer det ikke. Våkner og er kjempeutmattet etterpå! Her fikk jeg det i dagtidlig når jeg la meg til å sove 2 timer etter jeg hadde stått opp. Virker som det er dersom jeg sover mer enn jeg "bør"? Aldri opplevd det i sengen på natten jeg heller. 

Anonymkode: cf9b6...4e9

Skrevet

Hva er rundt deg på sofaen som ikke er på soverommet? Tenker på en radius på ca 4 meter hele veien rundt deg, opp ned, til sidene. Og om du eventuelt hører noe.

Anonymkode: 623a4...791

Gjest Krampus
Skrevet

Søvnparalyse, garantert. Er selvutnevnt ekspert siden jeg har hatt det siden jeg var liten 😄

For meg skjer det oftest hvis jeg sover på dagtid på sofaen. 

Skrevet
2 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Jeg sover på ryggen og føler jeg kjemper en stor kamp(ulike motstandere) hver gang peisen er fyrt. Betyr det noe?

Anonymkode: 538b2...1de

Gjest Dorosseru
Skrevet

Høres ut som søvnparalyse. Har opplevd det flere ganger selv, og det skjer som regel når jeg ligger på ryggen,.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er rundt deg på sofaen som ikke er på soverommet? Tenker på en radius på ca 4 meter hele veien rundt deg, opp ned, til sidene. Og om du eventuelt hører noe.

Alt som er i en stue og ikke på et soverom?😅 Om jeg hører noe i drømmen? Er dette relevant?

• Liker 1
Skrevet

Søvnparalyse! Helt forferdelig syns jeg, legger meg aldri til å sove på sofaen på dagtid, det er der jeg også får det. Jeg «ser» folk som driver og går rundt i stua, prøver å få kontakt med dem slik at de kan hjelpe meg å våkne til på ordentlig men det går jo aldri. Et triks er å prøve å konse alt en kan på å røre en finger, det kan hjelpe en med å våkne på ordentlig.

Anonymkode: 1708a...759

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, ordinarygirl skrev:

Hver gang jeg sover på sofaen på ettermiddagene drømmer jeg at jeg våkner og er lam/sliter veeeldig med å røre på meg. Det kommer folk som jeg prøver å snakke med, men det blir bare mumling. 

Jeg våkner i et rykk og er helt utmattet av å prøve å våkne til ordentlig. Føles ut som om jeg har hatt pusteproblemer.

Og hvorfor skjer dette bare når jeg sover på sofaen på ettermiddagene og ikke i senga på natten?

Høres sånn ut. 

Kanskje er det fordi søvnmønsteret ditt er annerledes når du sover på sofaen enn i senga? Ofte er det jo i øerioder man forandrer søvnmønster man pmutselig husker flere drømmer, har oftere mareritt eller begynner å få søvnparalyse. 

Har selv hatt søvnparalyse 4 ganger i årenes løp. To av gangene sov jeg på ryggen. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, ordinarygirl skrev:

Det kommer folk som jeg prøver å snakke med, men det blir bare mumling. 

Er dette levende mennesker som du bor sammen med, eller er det del av drømmen? 

Anonymkode: 27a7c...280

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, ordinarygirl said:

Alt som er i en stue og ikke på et soverom?😅 Om jeg hører noe i drømmen? Er dette relevant?

Mennesker, TV, radio?

Skrevet
4 timer siden, ordinarygirl skrev:

Jeg har hatt søvnparalyse mange ganger. Jeg våkner, men klarer ikke å bevege noen muskler, annet enn øynene. Det går heller ikke an å snakke.

Det som skjer er at det er litt ubalanse i søvnfasene. Det er meningen at kroppen skal "skru seg av" når man har REM-søvn slik at man ikke skal gå i søvne og slikt, men noen våkner før kroppen har "skrudd på" musklene igjen. Hos andre fører denne ubalansen til at man går i søvne.

Hvis du bare "sliter" med å røre på deg og klarer å mumle, er det ikke helt "paralyse", men noen kan visst bevege noen muskler litt. For å få det til å gå over kan man prøve å bevege på små muskler i fingre/tær og etter hvert klarer man å bruke musklene igjen. Alle gangene jeg har opplevd det har kroppen vært helt paralysert, bortsett fra øyemusklene...

Som noen andre sier så skjer det oftere når man sover på ryggen av en eller annen grunn... man kan også få hallusinasjoner, som er opprinnelsen til det opprinnelige "mareritt".

Tar du noen medisiner? Noen medisiner kan fremkalle dette hos noen, f.eks. antihistaminer for søvn...

Relatert bilde

Skrevet

Jeg opplevde noe sånt en gang. Dette skjedde om natten da jeg sov i sengen.

Jeg drømte at jeg hadde tatt en powernap på sofaen og måtte prøve å våkne, men greide det ikke. Prøvde å røre på beina men de var umulige å rikke, de var steintunge. Så hørte jeg fottrinn som kom nærmere og nærmere, til det stod en person ved siden av meg som blåste meg i øret. Jeg kjente det helt tydelig! Så «våknet» jeg av at det kom en tynn, grå kvinneskapning med langt sort hår krypende over sofaryggen og satte seg bak hodet mitt, og bare satt der bøyd over meg og stirret på meg. Jeg lå der og tenkte «ikke se på den, ikke se på den, nei nei nei nei». Også prøvde jeg flere ganger å hyle uten at jeg fikk ut en lyd, men våknet til slutt av at jeg greide å presse ut et lite skrik. 

Jeg hadde heldigvis hørt om søvnparalyse tidligere, så flirte bare litt av meg selv da jeg våknet og håpet ingen i huset hadde hørt meg. Men det var pokker så ekkelt da det stod på!

Anonymkode: 25165...2f9

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette levende mennesker som du bor sammen med, eller er det del av drømmen? 

Anonymkode: 27a7c...280

En del av drømmen.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker, TV, radio?

Nei.

Skrevet

Dette skjer meg nesten hver gang jeg sover på sofaen, så jeg har ikke tellinga på hvor mange ganger det har skjedd nå. Er det normalt at det skjer så ofte? Slitsomt å våkna utslitt i stede for uthvilt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...