Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en kvinne på 29 som ønsker meg barn nå. (Med samboer) Problemet er at jeg har startet 1.året på grunnskoleutdanninga (master). Noen med erfaring rundt det å studere mens man får barn? Vil helst kunne fullføre masteren innen normal tid. Er skolene flinke til å tilrettelegge? 

Anonymkode: 5ced8...7e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk barn på 2. året master. Var veldig greit å skrive masteroppgave som gravid for da kan man tilrettelegge dagen selv. Jeg fødte, skrev ferdig oppgaven på kveldstid når pappaen tok baby, og leverte oppgaven et par måneder etter at baby var født. Det gikk også veldig fint og var deilig å kunne senke skuldrene da. Fikk engangsstønad fra NAV og foreldrestipend fra Lånekassen. 

Anonymkode: 4078b...5d2

Skrevet

Det kan gå veldig fint, men du kan jo risikere å få et vanskelig svangerskap. Jeg ville kjørt på, men hatt i bakhodet at det kanskje vil ta ett ekstra år å bli ferdig med master. 

Lykke til 🙂 

Anonymkode: a9a62...60e

• Liker 2
Skrevet

Alt avhenger av svangerskap, og hvordan baby du får, og sånt vet du ikke på forhånd. De aller færreste får en «sovebaby». Så ikke vær så altfor ambisiøs mtp å avslutte studiene til normert tid, det er fort gjort at man får en slitsom fødselspermisjon.

Anonymkode: 44243...863

Skrevet

Jeg venter også barn under studier. Det er upraktisk, men det var ikke aktuelt å vente lenger heller (da var det mer aktuelt å droppe studier).

Det er slitsomt å ikke kunne nyte graviditeten på samme måte som jeg ville gjort om jeg hadde fri på kveldene/helgene/feriene. Jeg får dårlig samvittighet av å ikke prioritere skole, og deretter dårlig samvittighet av å ikke prioritere forberedelser til baby... Men mange takler nok det bedre enn meg🙈

Tilretteleggingen på skolen er ikke så god som den burde vært. Har hørt om lærerstudenter som må ta hele praksisperioder på nytt (og ikke får begynne på neste skoleår) fordi de mistet noen få dager grunnet fødsel. 

Så vær forberedt på at det ikke nødvendigvis blir som planlagt av mange ulike grunner. Men det meste ordner seg om man vil😊 Ett års utsettelse av skolegangen hvis det blir nødvendig er ingen krise, men å utsette å få barn i 5 år (evt. mer hvis man skal få jobb først) er kanskje ikke så heldig. Det er i alle fall sånn jeg har tenkt👍

Anonymkode: 44d1b...f29

Skrevet

Kjempefint å få barn som student. Jeg utsatte siste semester av bacheloren ett år men jeg er hjemme med babyen, og det er virkelig verdt det. Skjønner ønsket om å ikke bruke lengre tid, men kan virkelig anbefale det! Får engangsstønad fra nav og foreldrestipend fra Lånekassen, og ett år pause fra studiet, og det føles som en mye bedre deal enn for de som tar perm fra jobb. Jeg får (nesten) ett helt år med barnet mitt i den tiden han er helt liten, og får nytt det til det fulle. Man kan også søke om at året man får perm ikke teller som ett av de åtte(?) årene man kan få støtte fra låneksssen. 

Anonymkode: 4a336...233

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...