Gå til innhold

Lov med timeout på barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Time out er forkastelig. Bruk heller Time in. 

Anonymkode: 77b53...dfe

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke slik at politiet kommer og arresterer deg for å gi barnet ditt timeout. 🙈

Skrevet

Som regel er jeg alene med trillinger på åtte år. Siden de var ganske små, så har de blitt plassert på rekke og rad på sofaen, i blant foran TV'en til og med! For å vente, for å roe seg ned, innimellom bare fordi en utslitt mamma trenger en liten pause. 

Her i huset kaller vi det ikke timeout, vi kaller det "pusterom". Ikke noe pedagogisk mambo-jambo rundt det, altså, det er bare barna som har overhørt voksne snakke om at det er godt med litt pusterom i en eller annen sammenheng. Det hender til og med at en av dem går og setter seg helt av seg selv, dersom barnet synes det blir litt mye med de to andre, eller når de har venner på besøk.

I det øyeblikket jeg sier "nå kan du gå og sette deg på sofaen", så er jeg kanskje en dårlig mor. Men jeg vet med meg selv at uten de små pusterommene, så hadde jeg blitt en dårligere mor i lengden, og barna hadde lidd mer under det.

Anonymkode: 64c5e...d5c

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er time-out greit. Hva skjer med at dagens foreldre såvidt tør å snakke til barna sine nå om dagen?!

Anonymkode: 72f62...6a5

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har to barn på 6 og 8 år. Går gravid nå med termin om få uker. Jeg kjenner at jeg er hormonell og har kort lunte, og vet derfor ikke om jeg overreagerer. Her er situasjonen:

Vi mistenker adhd hos eldste (sendt henvisning til utredning). Han har vanskelig for å høre etter på beskjeder og herjer ustyrlig omtrent fra han står opp til han legger seg.

6-åringen er et rolig barn som hører etter på første beskjed. Blir dog lett revet med av storebror. 

I dag (og alle andre morgener) har vi samme problemet med at eldste ikke klarer å gjøre sine oppgaver (kle på seg, spise frokost, pusse tenner), men heller herjer med yngste. Løper rundt som tullinger, hyler, roper og styrer rundt. Gir beskjed flere ganger uten at det blir hørt. Yngste er som regel ferdig påkledd før storebror står opp, da storebror trenger mer søvn. I tillegg spiser yngste frokost på sfo da han begynner senere på skolen.

I dag vurderte jeg å sette han på timeout i sofaen med klærne sine, med beskjed om å ikke gå noe sted før han hadde kledd på seg, så han kunne prøve å roe seg ned og samtidig få kledd på seg. Jeg lurer på om det er innafor? Føler «timeout» ikke er lov? Det holder på å klikke for meg hver eneste dag, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut. 

Anonymkode: 22692...93d

Timeout er negativt og bør ikke brukes. Det skaper separasjon og utrygghet i stedet for trygghet for barnet.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, jabx skrev:

Timeout er negativt og bør ikke brukes. Det skaper separasjon og utrygghet i stedet for trygghet for barnet.

Separasjon og utrygghet? Really?🙄🙄

Det er ikke sånn at foreldrene forlater de et sted. Time-out kan f.eks være å ta et barn ut av en situasjon i stua og sette barnet ned et annet sted i samme stua, det tar ingen skade av.

Skrevet

Å bare flytte barnet fra et sted til et annet er ikke en timeout. En timeout er at barnet f.eks. må sitte på rommet sitt som straff "til barnet skjønner at det har gjort noe galt" el.l.

Skrevet
3 timer siden, jabx skrev:

Å bare flytte barnet fra et sted til et annet er ikke en timeout. En timeout er at barnet f.eks. må sitte på rommet sitt som straff "til barnet skjønner at det har gjort noe galt" el.l.

Feil! En timeout er en pause, et avbrekk - man tar barnet ut av en situasjon for å oppnå ro, og deretter lar barne fortsette med en aktivitet. Det er mye lettere å flytte barnets fokus ved å fysisk flytte det til et annet rolig sted.

Anonymkode: 36ef4...288

• Liker 1
Skrevet
På 28.8.2019 den 8.13, AnonymBruker skrev:

Har to barn på 6 og 8 år. Går gravid nå med termin om få uker. Jeg kjenner at jeg er hormonell og har kort lunte, og vet derfor ikke om jeg overreagerer. Her er situasjonen:

Vi mistenker adhd hos eldste (sendt henvisning til utredning). Han har vanskelig for å høre etter på beskjeder og herjer ustyrlig omtrent fra han står opp til han legger seg.

6-åringen er et rolig barn som hører etter på første beskjed. Blir dog lett revet med av storebror. 

I dag (og alle andre morgener) har vi samme problemet med at eldste ikke klarer å gjøre sine oppgaver (kle på seg, spise frokost, pusse tenner), men heller herjer med yngste. Løper rundt som tullinger, hyler, roper og styrer rundt. Gir beskjed flere ganger uten at det blir hørt. Yngste er som regel ferdig påkledd før storebror står opp, da storebror trenger mer søvn. I tillegg spiser yngste frokost på sfo da han begynner senere på skolen.

I dag vurderte jeg å sette han på timeout i sofaen med klærne sine, med beskjed om å ikke gå noe sted før han hadde kledd på seg, så han kunne prøve å roe seg ned og samtidig få kledd på seg. Jeg lurer på om det er innafor? Føler «timeout» ikke er lov? Det holder på å klikke for meg hver eneste dag, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut. 

Anonymkode: 22692...93d

Timeout er da helt innafor, de trenger jo litt ro rundt seg for å roe seg de og, på lik linje som vi voksne..  nei bruk time out med god samvittighet hvis dette viser seg å fungere 👍👍

Skrevet
På 28.8.2019 den 8.49, AnonymBruker skrev:

Joda men hun er for lengst slaktet av mammapolitiet her :P

Anonymkode: e314d...660

Hvorfor det? Hun er jo kjempeflink! 

Anonymkode: 27706...586

Gjest WhisperingWind
Skrevet
Barn med ADHD har et kort tidsperspektiv. Derfor trenger de nokså umiddelbart å oppleve en konsekvens av sine handlinger for å kunne lære – en belønning eller en type negativ konsekvens. Atferdsterapeutiske intervensjoner er altså viktige og nødvendige både hjemme og på skolen. Positiv atferd skal belønnes, vanligvis ved å rose eller oppmuntre, og ofte ved bruk av en eller annen form for tegnøkonomi. Uønsket atferd må umiddelbart bli møtt med en mild negativ konsekvens.

Det foreslås at tidstakere brukes hyppig – etter et på forhånd bestemt tidsrom ringer en bjelle (ev. bruk av timeglass), og hvis målet er nådd, gis belønning i løpet av få sekunder (for eksempel et tegn – smilefjes eller lignende). En klokke (eller en anretning som piper) er det mest effektive, og kan enkelt brukes hjemme. Men på skolen, og spesielt i klassen, er det ikke så lett å bruke innretninger som lager lyd, og et timeglass kan brukes isteden.

Ved administrering av konsekvenser, husk følgende: Det er svært viktig at den voksne forklarer barnet nøyaktig hvilken atferd som belønnes (eller som forårsaker tap av belønning). Vær kort og tydelig når du forklarer. Belønninger mister ofte sin effekt ganske raskt. Stjernediagrammer og klistremerker kan fungere godt for et par uker, men mister så effekt. Belønninger må ha nyhetens interesse. Ved oppstart av et belønningsprogram bør en planlegge å variere belønningene fra tid til annen, og noe nytt bør alltid være til stede i systemet.

Barn med ADHD profitterer på stabilitet og forutsigbarhet, inkludert det å ha samme lærer(e) over lang tid og det å ha samme rutiner fra dag til dag. Dersom rutinene skal endres, bør de bli informert på forhånd. Generelt er det viktig å informere disse barna på forhånd om hva som kommer til å skje. En viktig regel: Hvis noe må endres, ta én ting om gangen.

Pass på at det er klare regler for oppførsel og at konsekvensene av å bryte reglene er klart og konsekvent overholdt. Læreren bør sikre en god struktur ved å la ting skje på faste tider av dagen/uken. Lærer bør også hjelpe barnet til å huske denne strukturen ved hver dag å gå gjennom planen for dagen sammen med det. Barnet må i god tid på forhånd bli informert om:

• Når visse ting skal skje

• Hvor det vil skje

• Hvem som kommer til å være der

• Hva som skal skje

Hvis planen blir endret fra en dag til en annen, og barnet blir informert samme morgen om endringen, vil det gi en skikkelig dårlig start på dagen. Ofte vil hele dagen påvirkes negativt. Derfor, informer barnet dagen før om endring av planen. Husk at stabilitet, regler, struktur, rutiner og forutsigbarhet sammen med lærerens vennlighet og oppmerksomhet, skaper trygghet for barnet. Dette er svært viktig for læring og mestring.

Skrevet
På 28.8.2019 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Mammapolitiet er jo amatører

Anonymkode: 7d674...033

Ja det er jeg helt enig i! Liker supernanny sine metoder jeg.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Hun er jo kjempeflink! 

Anonymkode: 27706...586

Ja jeg er helt enig med deg jeg liker hennes metoder godt. Men mammapolitiet her er imot timeout.

Skrevet
På 28.8.2019 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er time-out greit. Hva skjer med at dagens foreldre såvidt tør å snakke til barna sine nå om dagen?!

Det er jo ikke bedre i barnehager heller syns de er overhysterisk der. Når jeg skal gå fra sønnen min om morgenen så infomerer om at nå skal mamma gå å sier hadet,også avleder de voksne barnet så han glemmer at mamma skal gå. Men nå har de fått ny pedleder som mener det er helt forferdelig å avlede barnet når foreldrene skal gå så nå får ikke de ansatte lov til å gjøre det lenger. Det fører til mye skriking med levering! Så nei dette pedagogiske tullet fra sånne som henne!

Skrevet

Jeg tenker timeout i betydningen «sitt i trappa i minutter-ganger-antall-år og tenk på hva du har gjort» har liten effekt i den forstand at jeg ikke tror barnet kommer til noen fornuftig konklusjon der på trappa på egen hånd. 

Å fortelle en åtteåring at han skal holde seg i sofaen/på rommet/annet sted uten for mange distraksjoner til han har fått på seg klærne, kommer i en annen kategori, tenker jeg. Han trenger hjelp til å fokusere på oppgaven, og å skille ungene er en slik hjelp.

Bruker det ofte hjemme selv. Den ene kler på seg ett sted og den andre et annet sted, for hvis begge skal kle seg på samme rom, ender vi med nakne gutter og klær i taklampa...

Skrevet

Om morgenen her, så skal vi ut av døren et visst tidspunkt. Og han holder seg motivert til å stelle seg fort ved at han vet at jo raskere han gjør det (gjør han ikke det skikkelig, så er det ut på badet igjen), jo mer slappe-av-tid får han på rommet før vi skal gå. Da ligger han på sengen sin og leser :)  Her er det lett for en med ADHD å holde seg motivert, fordi han får belønningen med det samme :)

Time-out bruker vi ikke. Men er han urolig, så er han ofte sliten i hodet. Vi prøver å snakke om å kjenne på kroppen og følelsene våre, og bli kjent med hva som fungerer. Når han er sliten i hodet av mye inntrykk og støy, så kommer det ut støy av munn og bevegelse i en kropp som ikke vil stå/sitte stille. Da vet han gjerne at litt ro og fred kan hjelpe. Alenetid på rommet, f.eks. Gå seg en tur - eller kanskje løpe og få ut litt lopper! Er det noe han MÅ gjøre nå, og ikke kan vente til en "opplading", så kan vi hjelpe med motivasjon, og dele opp utfordringene litt så de er mer overkommelige. Og så gjerne ha en belønning til slutt, og noen underveis. Vi liker best belønninger som er logiske, som den vi bruker med morgenstellet; mindre somling, mer tid til gøye ting!

Og så kjefter vi ikke for at han ikke får til, men motiverer han så han skjønner at han får det til!

Anonymkode: 515b8...bb7

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke bedre i barnehager heller syns de er overhysterisk der. Når jeg skal gå fra sønnen min om morgenen så infomerer om at nå skal mamma gå å sier hadet,også avleder de voksne barnet så han glemmer at mamma skal gå. Men nå har de fått ny pedleder som mener det er helt forferdelig å avlede barnet når foreldrene skal gå så nå får ikke de ansatte lov til å gjøre det lenger. Det fører til mye skriking med levering! Så nei dette pedagogiske tullet fra sånne som henne!

Hva er alternativet til å avlede barnet da?

Er det rett og slett å være ærlig om at "nå går mamma" og så får barnet lov til å få de reaksjonene som måtte komme. De fleste roer seg jo veldig raskt uansett. Hvorfor avlede i stedet for å la dem ha følelser, anerkjenne følelsene, og gi dem hjelp og støtte til å takle dem?

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil! En timeout er en pause, et avbrekk - man tar barnet ut av en situasjon for å oppnå ro, og deretter lar barne fortsette med en aktivitet. Det er mye lettere å flytte barnets fokus ved å fysisk flytte det til et annet rolig sted.

Anonymkode: 36ef4...288

Nei, det er ikke en timeout å bare fjerne et barn fra en situasjon. Hvis du mener det er det, vil jeg gjerne at du viser meg hvor begrepet brukes på den måten. For her ser du flere som er uenige med deg:

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barneoppdragelse/timeout-for-barn-2357265

https://www.t-a.no/nyheter/article10717512.ece

https://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/316-professor-advarer-mot-time-out

https://www.plusstid.no/barn-og-oppvekst/foreldrerollen/time-out-barn

Fra den siste artikkelen:

"Time out er forkortelse for «Time out from reinforcement» som betyr at barnet tas vekk fra oppmerksomhet fra voksne og positivt samspill."

Skrevet
21 timer siden, B87C skrev:

Timeout er da helt innafor, de trenger jo litt ro rundt seg for å roe seg de og, på lik linje som vi voksne..  nei bruk time out med god samvittighet hvis dette viser seg å fungere 👍👍

Det du beskriver er ikke timeout. Timeout er en form for isolasjon. Hvis du bare fjerner barnet fra situasjonen for å snakke med det, men ikke tvinger det til å bli værende på et nærmere angitt sted og overlater det til seg selv, så er det ikke timeout.

• Liker 1
Skrevet

Ja det er jeg helt enig i! Liker supernanny sine metoder jeg.

Men hun er ikke en fagperson. Metodene hennes kan være direkte skadelige. Jada, du kan få barna til å underkaste seg, men er det det du vil? Og de langsiktige konsekvensene blir ignorert.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...