AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 Har to barn på 6 og 8 år. Går gravid nå med termin om få uker. Jeg kjenner at jeg er hormonell og har kort lunte, og vet derfor ikke om jeg overreagerer. Her er situasjonen: Vi mistenker adhd hos eldste (sendt henvisning til utredning). Han har vanskelig for å høre etter på beskjeder og herjer ustyrlig omtrent fra han står opp til han legger seg. 6-åringen er et rolig barn som hører etter på første beskjed. Blir dog lett revet med av storebror. I dag (og alle andre morgener) har vi samme problemet med at eldste ikke klarer å gjøre sine oppgaver (kle på seg, spise frokost, pusse tenner), men heller herjer med yngste. Løper rundt som tullinger, hyler, roper og styrer rundt. Gir beskjed flere ganger uten at det blir hørt. Yngste er som regel ferdig påkledd før storebror står opp, da storebror trenger mer søvn. I tillegg spiser yngste frokost på sfo da han begynner senere på skolen. I dag vurderte jeg å sette han på timeout i sofaen med klærne sine, med beskjed om å ikke gå noe sted før han hadde kledd på seg, så han kunne prøve å roe seg ned og samtidig få kledd på seg. Jeg lurer på om det er innafor? Føler «timeout» ikke er lov? Det holder på å klikke for meg hver eneste dag, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut. Anonymkode: 22692...93d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #2 Skrevet 28. august 2019 Det må være opp til hver person hva dere velger å gjøre. Har selv brukt timeout med god effekt;da klarer han å roe seg ned. Anonymkode: e314d...660 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #3 Skrevet 28. august 2019 Min var 5 år foresten. Anonymkode: e314d...660
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #4 Skrevet 28. august 2019 Timeout er i høyeste grad lov, det kan til og med være hjelpsomt for barn med "overtenning" Anonymkode: f2aa9...7d2 11
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #5 Skrevet 28. august 2019 Ja, det er lov! Til og med toåringen her har fått det et par ganger. Jeg kaller det hverken "timeout" eller "straff", men sier "Nå ble du så urolig i kroppen. Sitt her til du har kontroll over deg selv" -pedagog Anonymkode: 0e3d2...4f0 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #6 Skrevet 28. august 2019 Hvorfor skulle det ikke være "lov"? Anonymkode: 6048d...dc1 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #7 Skrevet 28. august 2019 Supernanny Jo Frost benytter dette. Anonymkode: 7d674...033
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #8 Skrevet 28. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Supernanny Jo Frost benytter dette. Anonymkode: 7d674...033 Joda men hun er for lengst slaktet av mammapolitiet her Anonymkode: e314d...660 8
SM30 Skrevet 28. august 2019 #9 Skrevet 28. august 2019 Sålenge du ikke slår eller er voldelig med barnet bør det vel gå fint
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #10 Skrevet 28. august 2019 Det er lov! Har snakket med både barnevernet og barnepsykolog om dette, da vår fireåring har problemer med å holde seg «på jorda» og lett overser beskjeder eller bryter regler. Men man skal aldri ekskludere barnet helt, altså fjerne dem totalt fra fellesskapet og la dem være helt alene. Det er nok å ta dem ut av situasjonen, på en fast plass, og forklare at vi må snakke sammen når du klarer å roe deg ned. Fortell så hva årsaken var til at barnet måtte settes i time-out og hva du forventer av det etterpå. Anonymkode: 36ef4...288 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 Skal time out benyttes må barnet først få en advarsel, så en god forklaring på hvorfor time outen kommer. Å sende barnet i time out i "hytt og pine" uten forklaring gir ikke den effekten du ønsker, da barnet ikke ser sammenhengen. Mitt tips vil uansett være å ta barnet i dårlig oppførsel tidlig, før det utarter helt. Bruk litt ekstra tid på det eldste barnet om morgenen, prøv å få en rolig start -sammen-. Mange urolige barn er urolige fordi de ikke får den oppmerksomheten de ønsker, eller fordi de ikke klarer å uttrykke seg ordentlig. Anonymkode: 50898...4dc
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #12 Skrevet 28. august 2019 Absolutt innafor. Har samme problemstilling her med 6 og 3 åringen. Ingen henvisning enda, siden han akkurat har begynt på skolen, så vi venter litt og ser hvordan han fungerer der for å få best mulig utgangspunkt til utredning. Men her har vi flere ganger bare måtte "sende han ut" for å roe han ned. Ut av rommet altså, ikke huset. Men litt den "Nå må du roe deg ned, gå og sett deg til du har roet deg ned". Og etter noen runder med dette, har jeg lagt merke til at han selv har begynt med å puste dypt ut og inn for å prøve å roe seg ned. Noen barn, og spesielt de med litt reguleringsproblemer, trenger hjelp til å finne roen. Og det er vår jobb som voksne å hjelpe dem. Anonymkode: ceef7...d85 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #13 Skrevet 28. august 2019 Selvfølgelig er det lov, er jo ikke noe galt med det. I supernanny er jo time out den riktige metoden å bruke Anonymkode: ede7c...ef7 1
Mt3 Skrevet 28. august 2019 #14 Skrevet 28. august 2019 Dette er jo ikke timeout som straff, men normal oppdragelse. Han bør få klare rammer på det som er forventet av han. Har han eget rom, og klærne ligger/henger på en stol der. Så kan det festes en lapp med -kle på deg- og med bilde/tegning av noen som kler på seg. Så ett bilde under av noen som spiser frokost, på kjøkkenet påminnelse om frokost og bilde av tannpuss under. Dette er en metode anbefalt til Asbergers, men har også virkning på ADHD barn. Da de også trenger veiledning for å fokusere på hva som er viktig. Lappene kan forsvinne etter hvert som rutinen har blitt innarbeidet. 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #15 Skrevet 28. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal time out benyttes må barnet først få en advarsel, så en god forklaring på hvorfor time outen kommer. Å sende barnet i time out i "hytt og pine" uten forklaring gir ikke den effekten du ønsker, da barnet ikke ser sammenhengen. Mitt tips vil uansett være å ta barnet i dårlig oppførsel tidlig, før det utarter helt. Bruk litt ekstra tid på det eldste barnet om morgenen, prøv å få en rolig start -sammen-. Mange urolige barn er urolige fordi de ikke får den oppmerksomheten de ønsker, eller fordi de ikke klarer å uttrykke seg ordentlig. Anonymkode: 50898...4dc Jeg syns dette var for idealistisk i forhold til den situasjonen TS beskriver. Her er det ikke snakk om dårlig oppførsel som skjer en gang i blant, men om et barn som muligens har en diagnose som gjør "dårlig oppførsel" til en normalitet. Utfordringen for foreldrene blir derfor å få hverdagen til å fungere for hele familien, til tross for eldste sine problemer med å følge rutinene som gjelder. Et barn med adhd vil ha problemer med å konsentrere seg om en "god forklaring", for den vil mest sannsynlig drukne i alt det andre som distraherer barnet. Og jeg får ikke inntrykk av at barnet til TS mangler oppmerksomhet, heller motsatt, at timeout er nødvendig rett og slett for å kunne demme opp for noe av oppmerksomheten barnets oppførsel krever. TS : jeg syns timeout er et fornuftig tiltak, som for så vidt kan brukes av barnet selv, ved at barnet etterhvert selv kan velge å ta timeout når alt blir for kaotisk og han trenger tid til å samle seg. Anonymkode: 026b0...2b7 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #16 Skrevet 28. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har to barn på 6 og 8 år. Går gravid nå med termin om få uker. Jeg kjenner at jeg er hormonell og har kort lunte, og vet derfor ikke om jeg overreagerer. Her er situasjonen: Vi mistenker adhd hos eldste (sendt henvisning til utredning). Han har vanskelig for å høre etter på beskjeder og herjer ustyrlig omtrent fra han står opp til han legger seg. 6-åringen er et rolig barn som hører etter på første beskjed. Blir dog lett revet med av storebror. I dag (og alle andre morgener) har vi samme problemet med at eldste ikke klarer å gjøre sine oppgaver (kle på seg, spise frokost, pusse tenner), men heller herjer med yngste. Løper rundt som tullinger, hyler, roper og styrer rundt. Gir beskjed flere ganger uten at det blir hørt. Yngste er som regel ferdig påkledd før storebror står opp, da storebror trenger mer søvn. I tillegg spiser yngste frokost på sfo da han begynner senere på skolen. I dag vurderte jeg å sette han på timeout i sofaen med klærne sine, med beskjed om å ikke gå noe sted før han hadde kledd på seg, så han kunne prøve å roe seg ned og samtidig få kledd på seg. Jeg lurer på om det er innafor? Føler «timeout» ikke er lov? Det holder på å klikke for meg hver eneste dag, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut. Anonymkode: 22692...93d «Time-out» i trappa/gangen eller whatever er utdatert og kan ikke skjønne hvordan det skal hjelpe. Å sette barnet i sofaen i lag med klærne han skal ta på seg med en beskjed om å ikke gå noen plass før de er på er helt innafor! Anonymkode: 3f952...72e 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #17 Skrevet 28. august 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Time-out» i trappa/gangen eller whatever er utdatert og kan ikke skjønne hvordan det skal hjelpe. Å sette barnet i sofaen i lag med klærne han skal ta på seg med en beskjed om å ikke gå noen plass før de er på er helt innafor! Anonymkode: 3f952...72e Det hjelper han til å roe seg ned. Etter 5 minutter på stolen så er han helt rolig igjen. Anonymkode: e314d...660
Vera Vinge Skrevet 28. august 2019 #18 Skrevet 28. august 2019 Jeg er skeptisk til time out slik mange praktiserer det. Men å gi beskjed om at barnet må sitte i sofaen og roe seg ned og ta på klærne sine, kan vel ikke akkurat kalles time out. Jeg har en 7-åring som kan få helt overtenning til tider, og jeg kan jo da gi beskjed om hva han skal gjøre inntil han har roet seg ned. Men jeg sender ham ikke på rommet/gangen/trappa alene med beskjed om å roe seg ned, eller gir ham straff. Men jeg kan kalle/ta ham ham ut av situasjonen og være sammen med ham til han har roet seg og kan høre etter. 7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #19 Skrevet 28. august 2019 6 timer siden, Vera Vinge skrev: Jeg er skeptisk til time out slik mange praktiserer det. Men å gi beskjed om at barnet må sitte i sofaen og roe seg ned og ta på klærne sine, kan vel ikke akkurat kalles time out. Jeg har en 7-åring som kan få helt overtenning til tider, og jeg kan jo da gi beskjed om hva han skal gjøre inntil han har roet seg ned. Men jeg sender ham ikke på rommet/gangen/trappa alene med beskjed om å roe seg ned, eller gir ham straff. Men jeg kan kalle/ta ham ham ut av situasjonen og være sammen med ham til han har roet seg og kan høre etter. Veldig enig med deg Anonymkode: 3f952...72e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #20 Skrevet 28. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda men hun er for lengst slaktet av mammapolitiet her Anonymkode: e314d...660 Mammapolitiet er jo amatører Anonymkode: 7d674...033
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå