AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #81 Skrevet 30. august 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Katter er rovdyr og fortjener å gå ute. Hunder og ilder er også rovdyr, men man lar ikke de gå fritt og aksepterer at disse luftes i bånd eller luftegård. Syntes at "katter er rovdyr så de må gå ute fritt" er for tynt. Anonymkode: 98568...fa8 2
Iso1 Skrevet 30. august 2019 #82 Skrevet 30. august 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ufyselig kan du være selv. Jeg er iallefall ikke den som nekter et dyr frihet og stenger det inne hele livet. Men du ser det selvsagt ikke selv. Anonymkode: 1162a...ecf Du bør lese litt mer for det står at katter kan leve like godt inne med godt stell og aktiviteter, noe han får! Det er feil å si at han blir holdt i fangenskap for du kjenner meg ikke. Og hvem er du egentlig til å lære meg om noe som helst?! INGEN! Det er visst ting du ikke ser heller. Bo i bobla di du og ikke lær andre opp for det har du ingen rett til. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #83 Skrevet 30. august 2019 20 timer siden, Olaug Olsen skrev: Til orientering her. Dette er irrasjonelle tanker. Du har lest for mye avis. Skrikene du hører er nytelsesskrik, som kommer fordi kattene har det bra med partnerkatten sin! Get real here, katten har et behov for å leve ut sine dyriske instinkter. Den trenger ikke fangenskap. Den trenger mat, omsorg, og en forsikring, slik at den kan komme til dyrlege, dersom den skader seg. Og så trenger den tilvenning til utelivet. Du kan snakke med dyrepleier om hvordan gjøre en innekatt om til en utekatt. De er ofte veldig flinke til dette på dyrlegens forværelse. Og de forstår deg og dine følelser også. De er vant til katteeiere. Lykke til! https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-egen-katt-hodelos---60-meter-fra-inngangsdora/71541494 "Fant egen katt hodeløs - 60 meter fra inngangsdøra". Du kan rope irrasjonell så mye du vil, det endrer ikke fakta. Katter er IKKE trygge ute! Anonymkode: dd395...cb9 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #84 Skrevet 30. august 2019 Dette er et tema som ikke er et godt debatt-emne. Fordi det er to sider her, og de som aldri har opplevd innekatter vil aldri snu før de faktisk lever med en innekatt. Før de ser hvor godt en innekatt faktisk kan ha det. De som er imot innekatter, de vil kjempe med nebb og klør, for de har alltid rett ifølge seg selv og de har store ord som naturlig og instinkter som våpen! Jeg vet, jeg var en av dere. Helt til jeg skaffet meg en innekatt som skulle være innekatt i maks 2-3 år før jeg fikk meg noe permanent sted å bo. Guess what, det er nå 7 år siden og mine katter skal aldri ut! ALDRI! Ikke fader om noen her inne vil dra meg over på den andre siden, den siden som tar totalt og helt og holden feil. For det å rope at naturlig er best er ren uvitenhet og kunnskapsløst fra deres side, men frykt ikke, det er mulig å komme over på vår siden, den riktige siden. Til da: Nyt den korte tiden dere har med kattene deres og håp at om de først blir drept eller skadet, at de ikke lider for lenge før de får slippe. Imens så skal jeg sitte her med mine gamle katter som har levd et dobbelt så langt liv og dobbelt så godt og trygt liv som deres "frie" katter har. Anonymkode: dd395...cb9 4
Monsemamma Skrevet 30. august 2019 #85 Skrevet 30. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du tenkt på at du ikke bør ha katt når du bor i blokk? MÅ du ha katt selv om det betyr at den får et kjipere liv enn den kunne hatt? Egoistisk. Du snakker som om alle må ha katt. Din katt ville aller mest sannsynlig valgt å ha muligheten til å gå ute. Ja det finnes unntak med spesielle katter som liker seg inne, men selv disse går jo ut iblant for å sjekke litt hvordan det er. Anonymkode: 153b1...822 Det er da vitterlig bedre å gi en katt et fint liv inne enn alle de som nå er hjemløse og er ute vel...? Synes katter skal få lov til ute for all del, men et liv i blokk er bedre enn ikke noe liv... 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #86 Skrevet 30. august 2019 4 timer siden, Iso1 skrev: Du bør lese litt mer for det står at katter kan leve like godt inne med godt stell og aktiviteter, noe han får! Det er feil å si at han blir holdt i fangenskap for du kjenner meg ikke. Og hvem er du egentlig til å lære meg om noe som helst?! INGEN! Det er visst ting du ikke ser heller. Bo i bobla di du og ikke lær andre opp for det har du ingen rett til. Jeg trenger ikke kjenne deg for å fortelle deg at katten blir holdt i fangenskap. Jeg skjønner at ingen kan lære deg noe om dette, fordi du vet best. Tror du selv. Anonymkode: 1162a...ecf
Iso1 Skrevet 30. august 2019 #87 Skrevet 30. august 2019 29 minutter siden, Monsemamma skrev: Det er da vitterlig bedre å gi en katt et fint liv inne enn alle de som nå er hjemløse og er ute vel...? Synes katter skal få lov til ute for all del, men et liv i blokk er bedre enn ikke noe liv... Ikke alle har råd til hus vettu
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #88 Skrevet 30. august 2019 28 minutter siden, Monsemamma said: Det er da vitterlig bedre å gi en katt et fint liv inne enn alle de som nå er hjemløse og er ute vel...? Synes katter skal få lov til ute for all del, men et liv i blokk er bedre enn ikke noe liv... Word. Dyrevernsorganisasjonene er stapp fulle av katter som trenger hjem,og de får inn nye hele tiden, fordi folk lar kattene gå ute før de er kastrert. Har man kapasitet og økonomi og tid og kunnskap og kjærlighet til å ta i mot en katt, så gjør man det, selv om det betyr at pus får litt begrensa utemuligheter. Anonymkode: 98568...fa8 5
Iso1 Skrevet 30. august 2019 #89 Skrevet 30. august 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trenger ikke kjenne deg for å fortelle deg at katten blir holdt i fangenskap. Jeg skjønner at ingen kan lære deg noe om dette, fordi du vet best. Tror du selv. Anonymkode: 1162a...ecf Men jeg må kjenne deg til å gidde å ta til meg det. Jeg har hatt innekatt i snart 20 år så jeg vet det går bra! Og alle har ikke råd til hus, og en kan ikke nekte en som bor i blokk til ikke å ha dyr heller. 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #90 Skrevet 30. august 2019 6 timer siden, Bestemor Piletre skrev: Jeg har hatt katter i veldig mange år, men siden du skal være frekk så kan jeg si det samme som deg. Du tror folk flest skaffer seg katt fra oppdretter? Haha det er jo helt feil. De fleste henter en kattunge fra noen helt tilfeldige folk som gir den bort. Hvus du ikke tenker på spesielle rasekatter, men de er jo ikke i flertall. Enig i at blinde og skadede katter i nien tilfeller kan ha det bedre inne. Hvorfor velger de fleste katter å gå ute hvis de kan? Hvorfor gikk min på lange eventyr over flere dager? Han kom alltid hjem og var den mest kosete og lykkelige katten. Eksempelet ditt handler vel om en katt som bare har vært på gata og ikke hatt mulighet for å komme inn. Jeg mener jo at utekatter skal ha muligheten for å komme inn! Tror jeg at de fleste skaffer seg katt fra oppdretter? Vennligst vis meg hvor jeg påstår at de fleste skaffer seg katt fra oppdretter. Det er trist du ikke la merke til det (u)viktige poenget med organisasjoner. Svært mange dyktige og kompetente kattemennesker skaffer seg katt via en av de mange frivillige organisasjonene. Forskjellen på de menneskene som blir godkjent av de frivillige organisasjonene og de du snakker om (som ofte bor litt mer grisgrendt til, og i spesielle deler av landet) er dessverre at de som henter kattunger fra tilfeldige folk som gir bort kattunger ofte viderefører 'tradisjonen' med å hverken kastrere eller chipmerke kattungen. Av antallet kattunger som gis bort på Finn akkurat nå i kveld så er det de samme fylkene som har de største problemene med forvillede katter og mishandling av utekatter som også har det overlegent høyeste antallet kattunger som gis bort. Det trenger ikke være helt tilfeldig. Min eldste, nå nærmere 18, ble banket til han var en hårsbredd fra en svært smertefull død. Han mangler nesten syn. Han er dessverre på langt nær den eneste. Blinde, døve eller katter med andre behov vil alltid ha behov for en tryggere tilværelse enn et liv på gata kan gi dem. Og de er mange de som har frosset og ikke fått komme inn! De har koldbrann i øretippene, nedsatt førlighet i poteputene, nerveskader i halene. Men de har jo levd det gode liv med snø og frisk luft, - i følge uopplyste eiere. Alle frivillige organisasjoner har katter som har frosset så mye at de av egen fri vilje foretrekker et liv inne. Hvor blir det av evnen og viljen til å forstå at det finner like mange gode katteliv i tilrettelagte innehjem som i inne-/ute-/inne liv på bakkeplan med katteluke og chiplås? Evnen og viljen til å forstå eller innse at det er eiers evne til å forstå sin katt og bygget et hjem som tilfredsstiller kattens natur som avgjør om katter lever gode liv eller ikke. Enten det er inneliv eller inne-ute-inne liv. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nope. Ingenting trådens utgangspunkt definerer at påstanden ikke gjelder alle katter. Du er kanskje enig i at katter med spesielle behov kan leve fine, gode liv som innekatter med tilrettelegging og sikrede lufteområder? Jo, når man skaffer seg katt så vet organisasjonen elelr oppdretter mer enn nok om katten til å kunne vite om en katt egner seg til inneliv i selskap med andre katter, eller om den har en natur som gjør at den vil bli frustrert som innekatt. En katt som ikke vil ut har ofte levd et liv på gata hvor den har frosset så mye og så lenge at den vvet godt hva alternativet er og den velger helt aktivt å ikke gå ut mer. Det betyr ikke at den ikke trenger selskap av en annen katt, at den ikke trenger klatre- og klore muligheter, utsikt og interaktive leker sammen med eier. Ofte står det på eiers kunnskap om katt og vilje/muligheter til å tilrettelegge for et aktivt katteliv innendørs. Det er mange som fremdeles har mye å lære om katter og katters natur her inne ja 🙄 Anonymkode: be5c3...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #91 Skrevet 31. august 2019 På 30.8.2019 den 10.16, Clefable skrev: Enig, samme her. Jeg hadde aldri turt slippe ut min katt alene, med tanke på trafikk, andre rovdyr og mennesker. Både oppdretter og dyrlege var enige der. Jeg jobber frivillig med katter, så har peiling på dyrevelferd jo. Katter kan selvsagt ha det like bra inne, så lenge man legger til rette for det. Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det er så hårreisende å ikke ville ha katten ferde rundt alene. Ingen sier det samme om hunder. Ja for hunder og katter er jo like 🙄 Anonymkode: f3765...d20 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #92 Skrevet 31. august 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-egen-katt-hodelos---60-meter-fra-inngangsdora/71541494 "Fant egen katt hodeløs - 60 meter fra inngangsdøra". Du kan rope irrasjonell så mye du vil, det endrer ikke fakta. Katter er IKKE trygge ute! Anonymkode: dd395...cb9 Barn kan også bli kidnappet,påkjørt,drept,mishandlet osv men man holder da for faen ikke de inne av den grunn Anonymkode: f3765...d20 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #93 Skrevet 31. august 2019 Katter hører jo ikke til i norsk fauna, så mye bedre da å ha de som innekatter Anonymkode: 5c266...243 4
frogger Skrevet 31. august 2019 #94 Skrevet 31. august 2019 (endret) On 8/30/2019 at 3:37 PM, AnonymBruker said: Det er en uting at katter skal drive å fly rundt på andre sine tomter, ol. Hvis en hund går inn på en bonde sin tomt så blir den straks skutt. Kan ikke se at det skal være noen forskjell med katter. Andre folk har ikke bedt om å få katta di rekendes runt Anonymkode: 12858...e07 Enig! Bor man i tett bebyggelse så bør man ha katten som innekatt Endret 31. august 2019 av frogger 4
EvaLena Skrevet 31. august 2019 #95 Skrevet 31. august 2019 På 30.8.2019 den 8.09, Bestemor Piletre skrev: Katter og hunder er helt forskjellige. Tydelig at du ikke har erfaring med katter, siden du får "latterkrampe" av at jeg skriver at de trenger frihet. Hunder ser ut trives langt bedre med å være avhengig av mennesker. Jeg er helt enig med deg. Katter og hunder har vært sitt behov. Hunder er utrolig familiekjær, katter er det kun når den selv vil. Jeg har hatt både hunder og katter. Kattene fikk gå ut og inn som de ville. Hunden gikk løs i hagen, men gikk jeg inn så kom de etter. Katta ga jamnt faen om jeg var inne eller ute. 1
Clefable Skrevet 31. august 2019 #96 Skrevet 31. august 2019 27 minutter siden, EvaLena skrev: Jeg er helt enig med deg. Katter og hunder har vært sitt behov. Hunder er utrolig familiekjær, katter er det kun når den selv vil. Jeg har hatt både hunder og katter. Kattene fikk gå ut og inn som de ville. Hunden gikk løs i hagen, men gikk jeg inn så kom de etter. Katta ga jamnt faen om jeg var inne eller ute. Dette varierer veldig. Alle katter jeg har hatt, har fulgt etter meg hvor enn jeg går i huset, og hilser alltid ved døra osv. 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #97 Skrevet 31. august 2019 Det er nok veldig individuelt det med hva de foretrekker - katten vår vil være der vi er, også når vi jobber på pcen hjemme, dusjer, går på do og sover 😂 Han sover midt på dagen og natta, og er våken og leken og kosen på kvelden og morgen. Gamlepusen var våken hele natta og sov hele dagen, og bortsett fra å kreve kos på et fang en times hver kveld foretrakk han å være i tomme rom i huset eller ute. Klassisk ham var å se stygt på oss og snu hvis han så at noen allerede var i rommet han hadde planlagt å sove i. Mens vår nye pus står og mjauer utenfor dodøra liksom. Det er forskjell på dyra, og en oppskrift passer ikke til alle. Derfor mener jeg at det er dyreeier som stort sett vet best om hvordan holde sitt eget dyr. Så lenge man tar hensyn til hva sin katt ønsker og foretrekker syntes jeg det er helt i orden både å ha utekatt, innekatt og beggedeler-katt. Anonymkode: 98568...fa8 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #98 Skrevet 31. august 2019 På 30.8.2019 den 17.22, AnonymBruker skrev: Dette er et tema som ikke er et godt debatt-emne. Fordi det er to sider her, og de som aldri har opplevd innekatter vil aldri snu før de faktisk lever med en innekatt. Før de ser hvor godt en innekatt faktisk kan ha det. De som er imot innekatter, de vil kjempe med nebb og klør, for de har alltid rett ifølge seg selv og de har store ord som naturlig og instinkter som våpen! Jeg vet, jeg var en av dere. Helt til jeg skaffet meg en innekatt som skulle være innekatt i maks 2-3 år før jeg fikk meg noe permanent sted å bo. Guess what, det er nå 7 år siden og mine katter skal aldri ut! ALDRI! Ikke fader om noen her inne vil dra meg over på den andre siden, den siden som tar totalt og helt og holden feil. For det å rope at naturlig er best er ren uvitenhet og kunnskapsløst fra deres side, men frykt ikke, det er mulig å komme over på vår siden, den riktige siden. Til da: Nyt den korte tiden dere har med kattene deres og håp at om de først blir drept eller skadet, at de ikke lider for lenge før de får slippe. Imens så skal jeg sitte her med mine gamle katter som har levd et dobbelt så langt liv og dobbelt så godt og trygt liv som deres "frie" katter har. Anonymkode: dd395...cb9 Jeg forstår at det er mest behagelig for oss mennesker å holde innekatter, siden vi da har full kontroll. Hensynet til dyret spiller liten eller ingen rolle. Her er det menneskets behov som står i fokus og trumfer alt. Dyrehold som tar så lite hensyn til dyrets naturlige adferd burde vært forbudt. Og at du hevder at dette er kunnskapsløst er direkte morsomt. Dette gjelder absolutt alle dyr, enten det er kjæledyr eller buskap. Det er helt og fullstendig opplagt for ethvert oppegående, intelligent menneske. Hvis man bor slik til at katten vil være i fare ute, så kan man ikke ha katt! Så enkelt. Innestengte kjæledyr, uansett hvilke, har det på langt nær optimalt. Helt på linje med pelsdyr, høner og svin. Jeg vil at mine katter skal leve optimale liv. Hvis jeg ikke kan tilby dem det, så må jeg la være å ha katt. Og siden du først snakker om alder på katter, så går min eldste, meget frittgående, katt i sitt 19 år. Anonymkode: c55aa...a5b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #99 Skrevet 1. september 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at det er mest behagelig for oss mennesker å holde innekatter, siden vi da har full kontroll. Hensynet til dyret spiller liten eller ingen rolle. Her er det menneskets behov som står i fokus og trumfer alt. Dyrehold som tar så lite hensyn til dyrets naturlige adferd burde vært forbudt. Og at du hevder at dette er kunnskapsløst er direkte morsomt. Dette gjelder absolutt alle dyr, enten det er kjæledyr eller buskap. Det er helt og fullstendig opplagt for ethvert oppegående, intelligent menneske. Hvis man bor slik til at katten vil være i fare ute, så kan man ikke ha katt! Så enkelt. Innestengte kjæledyr, uansett hvilke, har det på langt nær optimalt. Helt på linje med pelsdyr, høner og svin. Jeg vil at mine katter skal leve optimale liv. Hvis jeg ikke kan tilby dem det, så må jeg la være å ha katt. Og siden du først snakker om alder på katter, så går min eldste, meget frittgående, katt i sitt 19 år. Anonymkode: c55aa...a5b Ett unntak eller to gjør ikke stor forskjell på den gjennomsnittlige levealder for utekatter. Det er alltid facinerende når en side av saken påtar seg å eie den hele og fulle sannhet for samtlige dyr. Betyr det at alle dem som har innekatt i tilrettelagt miljø kan levere sine katter til deg? Å sammenlikne tilrettelagte inneliv med pelsdyrdrift faller jo på sin egen urimelighet, det tror jeg du ser selv også når du får tenkt deg om en gang eller to. Den kritikken bør du heller bruke på å få folk til å forstå at det ikke er smart å kjøpe hverken valp kattunge fra 'puppymills'. Jobb for kastrering og et påbud om at eier av kattemor skal måtte chip'e kattungene før de selges/gis bort. Jobb for at kattunger ikke lenger gis bort, men har en verdi. Du vil at dine katter skal leve det du beskriver som "optimale liv". La meg bare spørre deg hva du vil definerer som et optimalt liv for en halvblind katt på alder med din gamle på 19? Anonymkode: be5c3...3b2 4
Iso1 Skrevet 2. september 2019 #100 Skrevet 2. september 2019 Når jeg får beskjed av en i dyrebeskyttelsen at hun ønsker at katten skal være inne så betyr det at han blir inne! Han er omplassert og det er ønskelig! Og som sagt så har ikke alle råd tilgis med hage, og det betyr IKKE at man ikke kan ha dyr. Katter kan ha det fint inne OG ute! Ingen får meg til å endre noe som helst. Feil for en er ikke alltid feil for alle. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå