Clefable Skrevet 30. august 2019 #61 Skrevet 30. august 2019 1 time siden, Iso1 skrev: Folk snakker om at å ha innekatt er dyreplageri osv... har dere tenkt på at noen bor i blokk og ikke kan ha utekatt?! At noen ønsker at katten skal være inne ting?! Folk kan mene hva de vil, jeg gjør det som passer min katt og hva jeg har fått beskjed om av forrige eier. Enig, samme her. Jeg hadde aldri turt slippe ut min katt alene, med tanke på trafikk, andre rovdyr og mennesker. Både oppdretter og dyrlege var enige der. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk som tror at innekatter har det bra, har overhodet ikke peiling på dyrevelferd. Det er rett og slett ren egoisme. Utrolig trist. Bor du ikke slik til at katten kan være ute, så skal du ikke ha katt. Katter er ikke leketøy som eksisterer for å underholde deg. Anonymkode: c55aa...a5b Jeg jobber frivillig med katter, så har peiling på dyrevelferd jo. Katter kan selvsagt ha det like bra inne, så lenge man legger til rette for det. Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det er så hårreisende å ikke ville ha katten ferde rundt alene. Ingen sier det samme om hunder. 5
dr_zhivago Skrevet 30. august 2019 #62 Skrevet 30. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Les deg opp på PETA og de fremste katte-ekspertene sine anbefalinger ang å ha katter ute vs inne. Det siste er anbefalt av alle. Ville du sluppet hunden din ut alene? Anonymkode: 7c4c7...f40 PETA er en gjeng gale mennesker som behandler dyr som om de er små mennesker, med våre behov. Så nei, jeg kommer ikke til å ta deres råd. Jeg har sluppet både katter og hunder ut alene ja. Hunder passer jeg selvfølgelig på at er inngjærdet eller under oppsyn, mens katter får vandre fritt ut og inn. Tror du virkelig naturen har utviklet dyr som hører hjemme i en sofa fra IKEA? 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #63 Skrevet 30. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går heldigvis mot forbud for innekatter. Anonymkode: 1162a...ecf Åh? Gjør det det? Det er vel ikke debattinnlegget til agronom Hege Fredriksen du støtter deg på? Hvor finner du lovforslaget om forbud mot katter som bor inne, luftes i bånd og/eller har sikret uteområde hen? Anonymkode: c24e5...677 2
dr_zhivago Skrevet 30. august 2019 #64 Skrevet 30. august 2019 1 time siden, Clefable skrev: Enig, samme her. Jeg hadde aldri turt slippe ut min katt alene, med tanke på trafikk, andre rovdyr og mennesker. Både oppdretter og dyrlege var enige der. Jeg jobber frivillig med katter, så har peiling på dyrevelferd jo. Katter kan selvsagt ha det like bra inne, så lenge man legger til rette for det. Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det er så hårreisende å ikke ville ha katten ferde rundt alene. Ingen sier det samme om hunder. Så katter har ikke naturlige instinkter? Såklart vil de fleste katter finne seg i å være inne så lenge de får mat, men det betyr ikke at de egentlig nyter livet sitt. Det er dyr, ikke kosebamser. Hadde katten fått velge ville den ønsket å være ute, og kommet inn når den ville ha mat og trygghet. At det er en viss fare for at de blir tatt av rovdyr er en del av livet. Katter vil også jakte ned smådyr, ikke noe galt i det. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #65 Skrevet 30. august 2019 Her finner du mange tips: https://indoorpet.osu.edu/cats Anonymkode: 13f55...fd5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #66 Skrevet 30. august 2019 Det finnes ingenting som heter "innekatt". Det blir som å snakke om å ha en burhest. En katt bør få lov til å være ute, da mye av kattens instinkter og adferd har å gjøre med å bevege seg ute i friluft. Å nekte katten å gå ut er å rekne som dyremishandling. Anonymkode: 04e9e...9ae 6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #67 Skrevet 30. august 2019 4 timer siden, Iso1 skrev: Folk snakker om at å ha innekatt er dyreplageri osv... har dere tenkt på at noen bor i blokk og ikke kan ha utekatt?! At noen ønsker at katten skal være inne pga forskjellige ting?! Folk kan mene hva de vil, jeg gjør det som passer min katt og hva jeg har fått beskjed om av forrige eier. Ja. Det er tydelig at du ikke gjør som det passer katten. Best å trumfe sine egne egoistiske valg. Bor du i blokk skal du ikke ha katt heller. Dessverre vi du aldri forstå dette. Anonymkode: 1162a...ecf 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #68 Skrevet 30. august 2019 Har to katter. En innekatt og en utekatt. Innekatten er innekatt fordi han bare ønsker ikke å gå ut. Han går ut på trappa og terrassen, men lengre vil han ikke. Han blir livredd av biler og løper da inn igjen. Han hyler om det kommer et stankelbein hoppende og han løper inn igjen. Har prøvd å få han til å bli utekatt men har endt opp med at han stakk av og fant han liggende hjemme i sofaen. Han bare vil være inne der han føler seg trygg. Utekatten er ute når hun vil og jakter mus osv. Det leserinnlegget er bare latterlig. Bønder er ikke akkurat eksperter på katter. Anonymkode: 9e02d...f42 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #69 Skrevet 30. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja. Det er tydelig at du ikke gjør som det passer katten. Best å trumfe sine egne egoistiske valg. Bor du i blokk skal du ikke ha katt heller. Dessverre vi du aldri forstå dette. Anonymkode: 1162a...ecf Hvilket dyrehospital var det du sa du var veterinær ved? Du har mye å lære om katt enda. Hva med en katt som er døv eller blind? Hva med en katt som har frosset så mye tidligere at den ikke vil ut? Glemt du helt at det er noe som heter å tilrettelegge for et aktivt inneliv? Sikret uteplass på balkong eller terrasse? Hvem er det som ikke evner å se nyansene her sa du? Anonymkode: c24e5...677 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #70 Skrevet 30. august 2019 5 timer siden, Iso1 skrev: Folk snakker om at å ha innekatt er dyreplageri osv... har dere tenkt på at noen bor i blokk og ikke kan ha utekatt?! At noen ønsker at katten skal være inne pga forskjellige ting?! Folk kan mene hva de vil, jeg gjør det som passer min katt og hva jeg har fått beskjed om av forrige eier. Har du tenkt på at du ikke bør ha katt når du bor i blokk? MÅ du ha katt selv om det betyr at den får et kjipere liv enn den kunne hatt? Egoistisk. Du snakker som om alle må ha katt. Din katt ville aller mest sannsynlig valgt å ha muligheten til å gå ute. Ja det finnes unntak med spesielle katter som liker seg inne, men selv disse går jo ut iblant for å sjekke litt hvordan det er. Anonymkode: 153b1...822 1
Bestemor Piletre Skrevet 30. august 2019 #71 Skrevet 30. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket dyrehospital var det du sa du var veterinær ved? Du har mye å lære om katt enda. Hva med en katt som er døv eller blind? Hva med en katt som har frosset så mye tidligere at den ikke vil ut? Glemt du helt at det er noe som heter å tilrettelegge for et aktivt inneliv? Sikret uteplass på balkong eller terrasse? Hvem er det som ikke evner å se nyansene her sa du? Anonymkode: c24e5...677 Det blir jo usaklig å argumentere med så spesielle tilfeller. Selvfølgelig er det annerledes når katten er blind, men nå snakker vi ikke om det. Vi snakker om vanlige katter, som alle bør få muligheten til å gå ute! Og da mener jeg selv om de er redde og holder seg inne. De skal uansett ha muligheten. Når man å velger å skaffe seg innekatt så aner man jo ikke om katten du får er en som bare hadde holdt seg inne uansett. Tipper 99% av katter ønsker å kunne gå ute. De siste tilfellene er spesielt redde katter. Uansett er det garantert at flere katter vil ha muligheten enn omvendt! Så da kan man jo heller ikke argumentere med at noen katter liker seg inne. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #72 Skrevet 30. august 2019 Har hatt katt hele livet. Den ene katten til mora mi ble 21 år, fikk gå inn og ut som hun ville. Min katt ble 18 år, fikk gå inn og ut som han ville. Anonymkode: 2852b...db7 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #73 Skrevet 30. august 2019 6 minutter siden, Bestemor Piletre skrev: Det blir jo usaklig å argumentere med så spesielle tilfeller. Selvfølgelig er det annerledes når katten er blind, men nå snakker vi ikke om det. Vi snakker om vanlige katter, som alle bør få muligheten til å gå ute! Og da mener jeg selv om de er redde og holder seg inne. De skal uansett ha muligheten. Når man å velger å skaffe seg innekatt så aner man jo ikke om katten du får er en som bare hadde holdt seg inne uansett. Tipper 99% av katter ønsker å kunne gå ute. De siste tilfellene er spesielt redde katter. Uansett er det garantert at flere katter vil ha muligheten enn omvendt! Så da kan man jo heller ikke argumentere med at noen katter liker seg inne. Problemet er nettopp dette. De som ikke forstår at katter ikke bør holdes inne, har dessverre ikke bedre argumenter. Det sier en hel del om hva slags folk de er og hvordan de tenker. Anonymkode: 1162a...ecf 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #74 Skrevet 30. august 2019 Katter er rovdyr og fortjener å gå ute. Å skylde på leilighet er det dummeste jeg har hørt, ikke skaff deg katt da!! Og nei, katter først blir faktisk ikke skutt eller stjelt eller påkjørt. Selvfølgelig skjer det, men hvis noen tror det er normen er det på tide å våkne opp. Katten min er 7 år gammel. Han elsker å være ute, han elsker å jakte (han er riktignok kjempedårlig til det). Om katten min dør i morgen har han levd 7 nydelig år. Både jeg og han vet at han hadde hatt en mye bedre liv slik, enn 15 år inne. Å holde katten inne hvis den ikke er syk er ikke noe annet enn egoisme. Anonymkode: 41360...076 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #75 Skrevet 30. august 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket dyrehospital var det du sa du var veterinær ved? Du har mye å lære om katt enda. Hva med en katt som er døv eller blind? Hva med en katt som har frosset så mye tidligere at den ikke vil ut? Glemt du helt at det er noe som heter å tilrettelegge for et aktivt inneliv? Sikret uteplass på balkong eller terrasse? Hvem er det som ikke evner å se nyansene her sa du? Anonymkode: c24e5...677 Dette er så bort i natta at det fortjener ingen seriøse svar i det hele tatt. Anonymkode: 1162a...ecf 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #76 Skrevet 30. august 2019 12 minutter siden, Bestemor Piletre skrev: Det blir jo usaklig å argumentere med så spesielle tilfeller. Selvfølgelig er det annerledes når katten er blind, men nå snakker vi ikke om det. Vi snakker om vanlige katter, som alle bør få muligheten til å gå ute! Og da mener jeg selv om de er redde og holder seg inne. De skal uansett ha muligheten. Når man å velger å skaffe seg innekatt så aner man jo ikke om katten du får er en som bare hadde holdt seg inne uansett. Tipper 99% av katter ønsker å kunne gå ute. De siste tilfellene er spesielt redde katter. Uansett er det garantert at flere katter vil ha muligheten enn omvendt! Så da kan man jo heller ikke argumentere med at noen katter liker seg inne. Nope. Ingenting trådens utgangspunkt definerer at påstanden ikke gjelder alle katter. Du er kanskje enig i at katter med spesielle behov kan leve fine, gode liv som innekatter med tilrettelegging og sikrede lufteområder? Jo, når man skaffer seg katt så vet organisasjonen elelr oppdretter mer enn nok om katten til å kunne vite om en katt egner seg til inneliv i selskap med andre katter, eller om den har en natur som gjør at den vil bli frustrert som innekatt. En katt som ikke vil ut har ofte levd et liv på gata hvor den har frosset så mye og så lenge at den vvet godt hva alternativet er og den velger helt aktivt å ikke gå ut mer. Det betyr ikke at den ikke trenger selskap av en annen katt, at den ikke trenger klatre- og klore muligheter, utsikt og interaktive leker sammen med eier. Ofte står det på eiers kunnskap om katt og vilje/muligheter til å tilrettelegge for et aktivt katteliv innendørs. Det er mange som fremdeles har mye å lære om katter og katters natur her inne ja 🙄 Anonymkode: c24e5...677 1
Bestemor Piletre Skrevet 30. august 2019 #77 Skrevet 30. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope. Ingenting trådens utgangspunkt definerer at påstanden ikke gjelder alle katter. Du er kanskje enig i at katter med spesielle behov kan leve fine, gode liv som innekatter med tilrettelegging og sikrede lufteområder? Jo, når man skaffer seg katt så vet organisasjonen elelr oppdretter mer enn nok om katten til å kunne vite om en katt egner seg til inneliv i selskap med andre katter, eller om den har en natur som gjør at den vil bli frustrert som innekatt. En katt som ikke vil ut har ofte levd et liv på gata hvor den har frosset så mye og så lenge at den vvet godt hva alternativet er og den velger helt aktivt å ikke gå ut mer. Det betyr ikke at den ikke trenger selskap av en annen katt, at den ikke trenger klatre- og klore muligheter, utsikt og interaktive leker sammen med eier. Ofte står det på eiers kunnskap om katt og vilje/muligheter til å tilrettelegge for et aktivt katteliv innendørs. Det er mange som fremdeles har mye å lære om katter og katters natur her inne ja 🙄 Anonymkode: c24e5...677 Jeg har hatt katter i veldig mange år, men siden du skal være frekk så kan jeg si det samme som deg. Du tror folk flest skaffer seg katt fra oppdretter? Haha det er jo helt feil. De fleste henter en kattunge fra noen helt tilfeldige folk som gir den bort. Hvus du ikke tenker på spesielle rasekatter, men de er jo ikke i flertall. Enig i at blinde og skadede katter i nien tilfeller kan ha det bedre inne. Hvorfor velger de fleste katter å gå ute hvis de kan? Hvorfor gikk min på lange eventyr over flere dager? Han kom alltid hjem og var den mest kosete og lykkelige katten. Eksempelet ditt handler vel om en katt som bare har vært på gata og ikke hatt mulighet for å komme inn. Jeg mener jo at utekatter skal ha muligheten for å komme inn! 1
Iso1 Skrevet 30. august 2019 #78 Skrevet 30. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja. Det er tydelig at du ikke gjør som det passer katten. Best å trumfe sine egne egoistiske valg. Bor du i blokk skal du ikke ha katt heller. Dessverre vi du aldri forstå dette. Anonymkode: 1162a...ecf Tror ikke han lider akkurat og hva vet du om alt? Han får og har det han trenger! Vi omplasserte han fra en FRA dyrebeskyttelsen som sa at han skulle være inne! Så jeg er ikke bekymret! Mange rundt her har katter og det er lov med innekatt her i borettslag. Og bare fordi en sier sin mening om at det burde bli et forbud mot innekatter betyr ikke at det blir det! Skjerp deg ufyselige menneske!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #79 Skrevet 30. august 2019 19 timer siden, Bestemor Piletre skrev: Bedre at katten får god livskvalitet og evt. et kortere liv, enn at den skal beskyttes for enhver pris. Jeg har selv hatt utekatt og så hvor ulykkelig han ble de gangene hsn måtte være inne pga antibiotikakur. Det smerter hjertet mitt å tenke på at han kunne endt opp hos noen som gjorde han til innekatt! Jeg synes nesten kke det burde vært lov. Det er en uting at katter skal drive å fly rundt på andre sine tomter, ol. Hvis en hund går inn på en bonde sin tomt så blir den straks skutt. Kan ikke se at det skal være noen forskjell med katter. Andre folk har ikke bedt om å få katta di rekendes runt Anonymkode: 12858...e07 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #80 Skrevet 30. august 2019 34 minutter siden, Iso1 skrev: Tror ikke han lider akkurat og hva vet du om alt? Han får og har det han trenger! Vi omplasserte han fra en FRA dyrebeskyttelsen som sa at han skulle være inne! Så jeg er ikke bekymret! Mange rundt her har katter og det er lov med innekatt her i borettslag. Og bare fordi en sier sin mening om at det burde bli et forbud mot innekatter betyr ikke at det blir det! Skjerp deg ufyselige menneske! Ufyselig kan du være selv. Jeg er iallefall ikke den som nekter et dyr frihet og stenger det inne hele livet. Men du ser det selvsagt ikke selv. Anonymkode: 1162a...ecf 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå