Gå til innhold

Innekatt kjeder seg

Fremhevede innlegg

Skrevet
26 minutter siden, dr_zhivago said:

Jeg vil si at begge deler er like ille. Jeg mener det er noe rart mellom ørene på de som mener det er helt OK å sperre en katt eller en hund inne i en leilighet hele livet. Selv ikke mennesker liker å være inne i samme rom/hus/leilighet over lengre tid, det er derfor de fleste av oss frykter å havne i fengsel. Bor man et sted man ikke kan slippe ut dyrene, så får man la være å ha dyr.

Men hverken hunder eller katter som blir luftet i bånd og luftet i inngjerdet luftegård er stengt jo inne i en leilighet hele livet. 

En katt som har levd inne, og luftes i bånd eller luftegård vil ikke savne å være ute alene, den lever det livet den kjenner til. 

Jeg skjønner godt at mange velger å holde pus inne og bare ute med tilsyn. Det er jo i utgangspunktet en rar ting å gjøre - å bare slippe ut et kjæledyr i tett bebygde strøk sånn. Det er jo ikke greit med noe annet kjæledyr, man kan ikke bare slippe ut en hund, kanin, hamster, papegøye, gris, osv ut i gata hele dagen og la de finne ut av trafikkregler og å beskytte seg mot rovdyr og slemme mennesker selv. Det er brudd på dyrevernloven å overlate dyr til seg selv. Ja, katten er et selvstendig dyr, men også de andre dyr her har naturlig behov om mye bevegelse i store områder. 

Vi har katt selv, som skal få være ute alene så fort han er gammel nok til det, men da kjører vi gradvis tilvenning, bruk av gps-bånd og inn hver natt. Bor i by og mye rare folk og trafikk og som dyreeier skal man passe på dyret sitt. 

Anonymkode: 98568...fa8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hverken hunder eller katter som blir luftet i bånd og luftet i inngjerdet luftegård er stengt jo inne i en leilighet hele livet. 

En katt som har levd inne, og luftes i bånd eller luftegård vil ikke savne å være ute alene, den lever det livet den kjenner til. 

Jeg skjønner godt at mange velger å holde pus inne og bare ute med tilsyn. Det er jo i utgangspunktet en rar ting å gjøre - å bare slippe ut et kjæledyr i tett bebygde strøk sånn. Det er jo ikke greit med noe annet kjæledyr, man kan ikke bare slippe ut en hund, kanin, hamster, papegøye, gris, osv ut i gata hele dagen og la de finne ut av trafikkregler og å beskytte seg mot rovdyr og slemme mennesker selv. Det er brudd på dyrevernloven å overlate dyr til seg selv. Ja, katten er et selvstendig dyr, men også de andre dyr her har naturlig behov om mye bevegelse i store områder. 

Vi har katt selv, som skal få være ute alene så fort han er gammel nok til det, men da kjører vi gradvis tilvenning, bruk av gps-bånd og inn hver natt. Bor i by og mye rare folk og trafikk og som dyreeier skal man passe på dyret sitt. 

Hvordan vet du det? Kjæledyr er fortsatt dyr. Hvorfor tror du de elsker å være ute i det fri når de har muligheten? Katter går på jakt, klatrer i trær, utforsker. Hunder elsker å løpe lange distanser, snuse og oppdage verden. Alle de andre dyrene du nevnte har også slike behov. At man bor et sted hvor de ikke kan få muligheten til dette burde ikke gå utover dyret. Da burde man ikke ha kjæledyr. Kjøp deg en kosebamse istedet.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, dr_zhivago skrev:

Jeg vil si at begge deler er like ille. Jeg mener det er noe rart mellom ørene på de som mener det er helt OK å sperre en katt eller en hund inne i en leilighet hele livet. Selv ikke mennesker liker å være inne i samme rom/hus/leilighet over lengre tid, det er derfor de fleste av oss frykter å havne i fengsel. Bor man et sted man ikke kan slippe ut dyrene, så får man la være å ha dyr.

Dessverre er dette realiteten til dem som velger dette. Det er helt greit å ha et dyr inne hele livet, pga at de syns det er ok. Gjør det mot dem selv og det hadde neppe gått så bra.

Jeg begriper ikke at folk som syns dette er ok blir oppfattet som normale.

Anonymkode: 1162a...ecf

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du tenker på en teoretisk situasjon hvor det er et menneske som er sperret inne hele livet, men ikke vet bedre, tenker du da at det livet blir like bra? Det gjør jo ikke det. Katter har det bra i frihet. Det kan ikke sammenlignes med å lufte i bånd. Det er en grunn til at du sjelden ser det - de trives ikke med å være fanget på den måten når de er ute. Det er ute de skal bruke sine instinkter og virkelig nytt livet. Innekattene jeg har møtt gjennom tida har ikke samme livsgleden som mine hadde, synes ofte de er mye mer rastløse, får raptus, og sitter mye og ser ut av vinduene. Jeg vet det avhenger av personlighet også, men jeg har møtt en del katter utenom de jeg hadde, så du kan jo si at det er basert på "enkel forskning". Det er som om de innekattene har gitt litt opp. Og det gjør man jo så klart.  Små kattunger har instinkt om å prøve å komme seg ut, men de vil jo gi opp når det ikke går.

Jeg mener og at det er annerledes med hunder, da de egner seg mer å gå på tur med og er mer avhengig av mennesker, og ser ut til å trives med det. Katter er mer selvstendige individer, selv om de kan være veldig kosete iblant. Kaniner og andre dyr i små bur er jeg absolutt imot!

Jeg synes ikke man burde få dyr når man ikke unner de friheten. Og jeg tenker det er egoistisk å ikke la katten gå ute fordi man selv er bekymret. Hvis katten vil ut, la den gå ut. Gi den friheten. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg katt selv nå, men bor i leilighet i en by. Så da tenker jeg at jeg må vente til jeg er i en mer egnet situasjon. 

Jeg er enig i at man ikke bør slippe ut katt midt i en by med masse trafikk og motorvei utenfor døra, men da synes jeg at man bør sette dyrets velvære over sitt eget ønske om dyr, og rett og slett la vær. Hvis du likevel MÅ ha katt synes jeg likevel den må få komme ut og leve som den selv vil, om det så er mer risikabelt. 

Anonymkode: 153b1...822

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, dr_zhivago said:

Hvordan vet du det? Kjæledyr er fortsatt dyr. Hvorfor tror du de elsker å være ute i det fri når de har muligheten? Katter går på jakt, klatrer i trær, utforsker. Hunder elsker å løpe lange distanser, snuse og oppdage verden. Alle de andre dyrene du nevnte har også slike behov. At man bor et sted hvor de ikke kan få muligheten til dette burde ikke gå utover dyret. Da burde man ikke ha kjæledyr. Kjøp deg en kosebamse istedet.

Tro meg, det er nok av kjæledyr som ikke elsker å være ute også 😂 De er individ. Akkurat som ikke alle mennesker elsker fjelltur er det også nok av kjæledyr som fortrekker sofaen. 

Selvfølgelig skal dyra få bevege seg og være ute. Men nå snakker vi om kjæledyr, tamdyr , og da har faktisk eier er ansvar for å følge opp dyret. Jeg har for eksempel min hest på utegang/løsdrift, fordi jeg mener at en hest har ikke noe i liten boks å gjøre og alle hester jeg har eid trives best på utegang. Men jeg slipper jo ikke bare hesten ut i naturen, den står jo forsvarlig inngjerdet og ses til mange ganger daglig. Man må finne en balanse mellom å "slippe dyra fri" og ta ansvar for dyr så de ikke blir utsatt for skade unødvendig, eller forårsaker skade.  

• Liker 6
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg, det er nok av kjæledyr som ikke elsker å være ute også 😂 De er individ. Akkurat som ikke alle mennesker elsker fjelltur er det også nok av kjæledyr som fortrekker sofaen. 

Selvfølgelig skal dyra få bevege seg og være ute. Men nå snakker vi om kjæledyr, tamdyr , og da har faktisk eier er ansvar for å følge opp dyret. Jeg har for eksempel min hest på utegang/løsdrift, fordi jeg mener at en hest har ikke noe i liten boks å gjøre og alle hester jeg har eid trives best på utegang. Men jeg slipper jo ikke bare hesten ut i naturen, den står jo forsvarlig inngjerdet og ses til mange ganger daglig. Man må finne en balanse mellom å "slippe dyra fri" og ta ansvar for dyr så de ikke blir utsatt for skade unødvendig, eller forårsaker skade.  

Men da kan jo utekatten velge å være inne. Innekatter har ikke noe valg. Stor forskjell. 

Endret av Bestemor Piletre
  • Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å slippe en hest ut på et stort beite er mer eller mindre å la den oppføre seg som den ville gjort i naturen. Å holde en katt innesperret hele livet, eller i beste fall ta den ut i bånd, kan ikke sammenlignes. Og bare fordi noen folk er sofagriser så burde man ikke anta at "innekatten" sin er av den sorten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv en katt på 11 år som er innekatt, og han er eneste katt i hus og trives ekstremt godt med det, men han er ofte ute i bånd (både i line på 4 meter, og i vanlig fleksibånd). Han leker med det han finner, men favoritten er hårstrikk. 

Hvis du tror at hun kjeder seg, og hun er kastrert, kan du prøve og lufte henne etter du har vendt henne til sele, hvis ikke det hjelper kan det være hun trenger en til i flokken sin :)

• Liker 2
Skrevet

Katter som får velge om de skal være inne eller ute har det best. Ved å installere katteluke, velger katten selv. Man oppdager da at katter gjør en del like valg som oss. Er inne når det er kaldt og dårlig vær og ute når det er varmt og godt vær. Mye mer ute på sommeren enn vinteren. Å tro at katter har det fint som innekatter, er å tro at mennesker har det fint i fengsel bare det er fint nok der.

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, heldigvis. Det er et helvetes dyreplageri å ha katter inne hele livet.

https://www.dagbladet.no/kultur/innekatter--pa-tide-med-et-forbud/71533009

!!!!

Opp med ræva late katteeiere!

Lek MASSE med katten inne ! Går HELT fint å gå i bånd også. Slutt og gambl med kattene liv late kunnskapsløse dråg!

FB_IMG_1540355096055.jpg

Anonymkode: 2c59e...326

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til alle og gode råd 🙂 Jeg ser mange skriver at utekatter lever lenge men i snakk med både dyrlege og veterinærråd på nettet er de utsatt for mye mer risiko i tillegg til at de i gjennomsnitt lever færre år. Men likevel godt å høre at det ikke er slik for alle. Jeg er veldig rett for den lille pusen min og ønsker derfor å ha hun inne til jeg eventuelt flytter engang, men skal prøve bånd til hun.

Anonymkode: b2dab...265

Du er jo mere utsatt for en ulykke du også når du ferdes ute daglig. Du har ingen garanti for at morgendagen kommer for deg selv heller. Du liker garantert å komme deg ut hver dag og få nye impulser, det gjør en katt også.

Slipp den ut.

Jeg høres nok kynisk ut. Men om katten din dør ute, så var det iallefall en katt som fikk leve som katter skal - nemlig utekatt. Om den blir 2 eller 19 år vet du ikke noe om enten den er innekatt eller utekatt.

• Liker 2
Skrevet
På 27.8.2019 den 1.15, dr_zhivago skrev:

du kan jo slippe den inn igjen når den har luftet seg litt... det finnes ikke noe som heter "innekatt".

Les deg opp på PETA og de fremste katte-ekspertene sine anbefalinger ang å ha katter ute vs inne. Det siste er anbefalt av alle. Ville du sluppet hunden din ut alene?

Anonymkode: 7c4c7...f40

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går heldigvis mot forbud for innekatter.

Hahaha, i ditt hode kanskje. Større sjangse for at det går mot å ha katten inne + påbudt chipping og kastrering. HELDIGVIS

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, Bestemor Piletre skrev:

Bedre at katten får god livskvalitet og evt. et kortere liv, enn at den skal beskyttes for enhver pris. Jeg har selv hatt utekatt og så hvor ulykkelig han ble de gangene hsn måtte være inne pga antibiotikakur. Det smerter hjertet mitt å tenke på at han kunne endt opp hos noen som gjorde han til innekatt! Jeg synes nesten kke det burde vært lov.

😂😂😂😂

håper for Guds skyld du ikke har eller skal skaffe deg hund da, med mindre du lar den løpe rundt ute så mye den vil 😉

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂

håper for Guds skyld du ikke har eller skal skaffe deg hund da, med mindre du lar den løpe rundt ute så mye den vil 😉

Katter og hunder er helt forskjellige. Tydelig at du ikke har erfaring med katter, siden du får "latterkrampe" av at jeg skriver at de trenger frihet. Hunder ser ut trives langt bedre med å være avhengig av mennesker.

• Liker 1
Skrevet

Folk som tror at innekatter har det bra, har overhodet ikke peiling på dyrevelferd. Det er rett og slett ren egoisme. Utrolig trist. Bor du ikke slik til at katten kan være ute, så skal du ikke ha katt.

Katter er ikke leketøy som eksisterer for å underholde deg. 

Anonymkode: c55aa...a5b

• Liker 2
Skrevet

Folk snakker om at å ha innekatt er dyreplageri osv... har dere tenkt på at noen bor i blokk og ikke kan ha utekatt?! At noen ønsker at katten skal være inne pga forskjellige ting?! Folk kan mene hva de vil, jeg gjør det som passer min katt og hva jeg har fått beskjed om av forrige eier. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er i veien med dere dyreplagere som lar katta sitte inne. Katter er dyr, de har instinkter og andre behov. Hvor gal hadde ikke dere blitt av å sitte på samme plassen dag ut og dag inn? Naturen er stygg, noen ganger dreper grevlingen katten, men da må dere velge, en lykkelig katt i det fri eller en stresset katt med humørsvingninger inne i matmors trygge hule?

Håper de fleste har empati med katten. Kjøpe en ny katt vil ikke alltid fungere, kanskje de liker hverandre.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Iso1 skrev:

Folk snakker om at å ha innekatt er dyreplageri osv... har dere tenkt på at noen bor i blokk og ikke kan ha utekatt?! At noen ønsker at katten skal være inne pga forskjellige ting?! Folk kan mene hva de vil, jeg gjør det som passer min katt og hva jeg har fått beskjed om av forrige eier. 

Kjenner til flere tilfeller hvor katta bor i blokk og får gå ute, det er en dårlig unnskyldning. Bor du midt i byen burde du ikke få katt. Slutt og tenk på dere selv og tenk på dyret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...