Gå til innhold

Innekatt kjeder seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bedre at katten får god livskvalitet og evt. et kortere liv, enn at den skal beskyttes for enhver pris. Jeg har selv hatt utekatt og så hvor ulykkelig han ble de gangene hsn måtte være inne pga antibiotikakur. Det smerter hjertet mitt å tenke på at han kunne endt opp hos noen som gjorde han til innekatt! Jeg synes nesten kke det burde vært lov.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heldigvis? Og hvor i huleste har du hørt det? 
Og du har tydeligvis aldri hatt katter! 
Har selv mistet 3 katter fordi de var utekatt. Den ene ble mishandlet og skutt med luftpistol opp av en eller annen idiot! (og slikt er ikke uvanlig!) Den ene ble spraket av en fyr som ikke likte katter på sin tomt, så for å jage den vekk så sparket han den i magen. Den ene ble stjålet av ei nabokjerring som hele tiden tok han for å gi han mat, hun stjal katten min fordi hun matet han systematisk, tok han inn i huset og holdt han i flere dager og til slutt så kom han nesten ikke hjem igjen. Helt til han ble påkjørt og døde. Det er heller ikke uvanlig, at katter blir stjålet på den måten av psykotiske mennesker. Listen over ting jeg har sett og hørt om disse 3 katten er lang og ingenting av det er uvanlig. Den ene døde av skadene han ble påført av luftpistol og rett og slett grisebank av ondskapsfull person og de to andre ble påkjørt. Jeg bodde da i et "trygt" og kattevennlig nabolag med relativt lite trafikk, ikke noe motorvei i nærheten bare vanlig 30 og 40 sone. Allikevel så ble dem påkjørt og drept. 

Så lenge folk ikke respekterer katter og at kattene ikke er trygge ute, så skal jeg aldri ha en utekatt igjen i mitt liv. Har nå 2 innekatter som har det som plommen i egget og ingen vil noen sinne skade dem på noen som helst måte. For her er de 100% trygge og her skal dem forbli til de blir gammel og grå!. 

Anonymkode: dd395...cb9

Herregud så grusomt å lese hva som har skjedd med kattene dine. Jeg leste idag at en katt var funnet halshugget, og en annen hadde blitt skutt og hadde masse hagl fra hodet og ned til ryggen. Dette er helt kvalmende for meg å tenke på, og spesielt at noe sånt skulle skje med min pus. Hun er hjertet mitt og jeg ville blitt preget psykisk om noen gjorde noe med hun ute og jeg hadde visst at hadde jeg hatt hun inne ville hun vært trygg. Fikk du begge innekattene samtidig? Godt og høre at de har det bra! Har selv hatt utekatter fra jeg var barn (5-7 stk) og alle døde etter noen år av ulykker.. derfor valgte jeg innekatt

Anonymkode: b2dab...265

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Bestemor Piletre skrev:

Bedre at katten får god livskvalitet og evt. et kortere liv, enn at den skal beskyttes for enhver pris. Jeg har selv hatt utekatt og så hvor ulykkelig han ble de gangene hsn måtte være inne pga antibiotikakur. Det smerter hjertet mitt å tenke på at han kunne endt opp hos noen som gjorde han til innekatt! Jeg synes nesten kke det burde vært lov.

Jeg tenker at når en katt er vandt med å være ute vil det være mye værre å være inne. Min katt er bare vandt med å være inne

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tar jo gjerne hunden med rundt omkring.

Anonymkode: 504ee...3ea

Jeg tar pusen min med til venner, familie og lignende. Den er aldri alene en natt og jeg reiser aldri fra hun med mindre jeg er på jobb

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at når en katt er vandt med å være ute vil det være mye værre å være inne. Min katt er bare vandt med å være inne

Det er greit, enig i det , men alle innekatter jeg har møtt virker litt ulykkelige synes jeg. Og ts skriver jo at katten kjeder seg.

• Liker 4
Skrevet

Det er greit, enig i det , men alle innekatter jeg har møtt virker litt ulykkelige synes jeg. Og ts skriver jo at katten kjeder seg.

Ja virker som hun kjeder seg grunnet hun sover mye men jeg ønsker heller andre alternativer enn at hun skal være ute foreløpig. Jeg ønsker bare det beste for min pus og viser det seg at ingenting fungerer må jeg prøve å ha henne ute men den gjør vondt og vite at noe kan skje henne og jeg vil nok være bekymret svært mye av tiden

• Liker 1
Skrevet
På 27.8.2019 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har en innepus som er 1 år gammel. Virker som hun kjeder seg og liker ingen av lekene jeg har selv om jeg har nesten alt av leker. Bor i ett byggefelt og får bare ha hun om hun er inne, i tillegg er det rasekatt og mange rundtom stjeler disse. Jeg ønsker så at katten min skal ha ett godt liv men jeg er så redd for å slippe henne ut. Jeg er medlem av dyrebeskyttelsen og leser om helt grusomme hendelser hver eneste dag. Er redd hun ska havne i slåsskamp, gå seg bort, bli stjelt, bli påkjørt eller lignende. Blir helt knust i hjerte av å tenke om hun går ut og ligger å har vondt og jeg ikke kan hjelpe eller finne henne. Har ofte måtte gå ut midt på natten grunnet høye katteskrik fra andre katter og grevlinger. Hva kan jeg gjøre for at hun skal få det bedre?

Til orientering her. Dette er irrasjonelle tanker. Du har lest for mye avis. Skrikene du hører er nytelsesskrik, som kommer fordi kattene har det bra med partnerkatten sin! Get real here, katten har et behov for å leve ut sine dyriske instinkter. Den trenger ikke fangenskap. Den trenger mat, omsorg, og en forsikring, slik at den kan komme til dyrlege, dersom den skader seg. Og så trenger den tilvenning til utelivet. Du kan snakke med dyrepleier om hvordan gjøre en innekatt om til en utekatt. De er ofte veldig flinke til dette på dyrlegens forværelse. Og de forstår deg og dine følelser også. De er vant til katteeiere. Lykke til!

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja virker som hun kjeder seg grunnet hun sover mye men jeg ønsker heller andre alternativer enn at hun skal være ute foreløpig. Jeg ønsker bare det beste for min pus og viser det seg at ingenting fungerer må jeg prøve å ha henne ute men den gjør vondt og vite at noe kan skje henne og jeg vil nok være bekymret svært mye av tiden

Skjønner det, jeg var mye bekymret for min, og en gang var han borte veldig lenge, men kom tilbake. Han levde faktisk i 20 år, var i mye slosskamper og alt mulig.  Men for han var friheten alt, derfor jeg har sterke meninger om akkurat dette. Har dessverre ingen tips å komme med om innekatt, men på Fod gårdens sider står det at det er bra å ha to, hvis det er et alternativ:)

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Olaug Olsen skrev:

Til orientering her. Dette er irrasjonelle tanker. Du har lest for mye avis. Skrikene du hører er nytelsesskrik, som kommer fordi kattene har det bra med partnerkatten sin! Get real here, katten har et behov for å leve ut sine dyriske instinkter. Den trenger ikke fangenskap. Den trenger mat, omsorg, og en forsikring, slik at den kan komme til dyrlege, dersom den skader seg. Og så trenger den tilvenning til utelivet. Du kan snakke med dyrepleier om hvordan gjøre en innekatt om til en utekatt. De er ofte veldig flinke til dette på dyrlegens forværelse. Og de forstår deg og dine følelser også. De er vant til katteeiere. Lykke til!

Nytelseskrik????? Første gangen var det en grevling som stod klar til å angripe, andre gangen gikk jeg ut. Der stod eier av katt i morgenkåpe da hun også hadde hørt skrikene og var redd. Det hørtes helt forferdelig ut og det er ikke nytelsesskrik. Jeg er som sagt oppvokst med katter som har dødd etter noen år. Har selvfølgelig forhørt meg med både dyrelege og oppdretter på om det er forsvarlig å ha en innekatt. I tillegg har jeg lest meg opp. Jeg skal prøve å skaffe en katt til og eventuelt begynne å gå tur i bånd.

• Liker 6
Skrevet

Herregud så grusomt å lese hva som har skjedd med kattene dine. Jeg leste idag at en katt var funnet halshugget, og en annen hadde blitt skutt og hadde masse hagl fra hodet og ned til ryggen. Dette er helt kvalmende for meg å tenke på, og spesielt at noe sånt skulle skje med min pus. Hun er hjertet mitt og jeg ville blitt preget psykisk om noen gjorde noe med hun ute og jeg hadde visst at hadde jeg hatt hun inne ville hun vært trygg. Fikk du begge innekattene samtidig? Godt og høre at de har det bra! Har selv hatt utekatter fra jeg var barn (5-7 stk) og alle døde etter noen år av ulykker.. derfor valgte jeg innekatt

Jeg fikk mine samtidig ja, men fra forskjellige hjem. Begge to er kastrerte og det roet dem ned veldig. Så jeg anbefaler deg å kastrere/sterilisere, både for rastløsheten og for å unngå kreft hos katten. P-piller er ikke bare-bare å gi hunnkatter heller, så jeg anbefaler så absolutt kastrering, selv hos innekatter. 

Jeg vet om mange som har mistet katter som var utekatter. Jeg kjenner en katt som var utekatt, som ble 15 år og hun døde av alderdom. Men hun gikk aldri vekk fra tomten. Hun gikk ut også bak på plena i bakhagen og gjorde sitt fornøden også gikk hun opp til verandaen ved ytterdøren og lå på rekkverket og så utover nabolaget og fulgte med. Hun forlot aldri tomten sin, av en eller annen rar grunn. Det er eneste katten jeg kjenner til som var utekatt som ble gammel skikkelig gammel. Selv gårdskatter som bor ute på landet ble tatt av enten rovdyr eller biler, men de ble generelt gamlere enn de kattene jeg kjenner til som var ute. Men de døde fortsatt alt for tidlig, ingen av dem ble over 10 år. Katter kan bli opp til 20 år om man er heldig, kjenner til en innekatt som ble 18 år. 

• Liker 3
Skrevet

Skjønner det, jeg var mye bekymret for min, og en gang var han borte veldig lenge, men kom tilbake. Han levde faktisk i 20 år, var i mye slosskamper og alt mulig.  Men for han var friheten alt, derfor jeg har sterke meninger om akkurat dette. Har dessverre ingen tips å komme med om innekatt, men på Fod gårdens sider står det at det er bra å ha to, hvis det er et alternativ:)

Ja skjønner din mening også og tenker selvfølgelig ofte at hun hadde kost seg så mye med å klatre i trær og lignende. Jeg håper en dag at jeg får ett boområde hvor hun kan få bli gammel ute men må finne en løsning frem til dette :) skal prøve med to katter, fikk også anbefalt dette fra dyrlege faktisk 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis? Og hvor i huleste har du hørt det? 
Og du har tydeligvis aldri hatt katter! 
Har selv mistet 3 katter fordi de var utekatt. Den ene ble mishandlet og skutt med luftpistol opp av en eller annen idiot! (og slikt er ikke uvanlig!) Den ene ble spraket av en fyr som ikke likte katter på sin tomt, så for å jage den vekk så sparket han den i magen. Den ene ble stjålet av ei nabokjerring som hele tiden tok han for å gi han mat, hun stjal katten min fordi hun matet han systematisk, tok han inn i huset og holdt han i flere dager og til slutt så kom han nesten ikke hjem igjen. Helt til han ble påkjørt og døde. Det er heller ikke uvanlig, at katter blir stjålet på den måten av psykotiske mennesker. Listen over ting jeg har sett og hørt om disse 3 katten er lang og ingenting av det er uvanlig. Den ene døde av skadene han ble påført av luftpistol og rett og slett grisebank av ondskapsfull person og de to andre ble påkjørt. Jeg bodde da i et "trygt" og kattevennlig nabolag med relativt lite trafikk, ikke noe motorvei i nærheten bare vanlig 30 og 40 sone. Allikevel så ble dem påkjørt og drept. 

Så lenge folk ikke respekterer katter og at kattene ikke er trygge ute, så skal jeg aldri ha en utekatt igjen i mitt liv. Har nå 2 innekatter som har det som plommen i egget og ingen vil noen sinne skade dem på noen som helst måte. For her er de 100% trygge og her skal dem forbli til de blir gammel og grå!. 

Ja, heldigvis. Det er et helvetes dyreplageri å ha katter inne hele livet.

https://www.dagbladet.no/kultur/innekatter--pa-tide-med-et-forbud/71533009

Anonymkode: 1162a...ecf

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Du kan ikke ha mye erfaring med katter og utekatter, om du mener det er irrasjonelle tanker. 

Ene katten min ble plaget av noen i nabolaget, de kastet kinaputter etter han. Nabokatten ble sperret inne i en slik sand-boks i flere døgn før den ble oppdaget. Noen hadde med vilje puttet katten oppi, lukket lokket og satt en stein oppå. En annen nabokatt kom hjem med en halv hale og ingen vet hva pokker som skjedde. Jeg har kun hatt kastrerte katter, allikevel så ble min banket opp av en katt (mest sannsynlig) og manglet en bit av øret. 
Jeg har selv vært vitne til at to ungdomsgutter kastet steiner etter katten min. Totalt uprovosert. Nabokatten ble påkjørt rett foran vår tomt, rett foran trynet til pappa og de bare kjørte videre og dette er svært vanlig, at folk bare kjører videre. Jeg har hørt flere historier fra andre, venninnen min hadde utekatt og hennes ble kastet i elva av noen unger. Et helt kull med kattunger døde, fordi kattemor var ute da hun fødte og ingen fant dem før det var for seint. Kattemor fødte ute og eierne la ikke merke til det, så de holdt henne inne frem til en eventuelt fødsel og da fødsel aldri startet og katten var ekstrem urolig så dro de til veterinær og fant ut at hun hadde født, og da de fant kattungene så var de døde. Dette kan skje med alle, og det er ikke så uvanlig som man skulle tro. For det er ofte vanskelig å vite eksakt når en utekatt ble gravid. 

Det er garantert mye mer enn det lille jeg vet, som har skjedd med katter i min omgangskrets, altså blant venner og naboer, men som jeg ikke har fått hørt om. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, heldigvis. Det er et helvetes dyreplageri å ha katter inne hele livet.

https://www.dagbladet.no/kultur/innekatter--pa-tide-med-et-forbud/71533009

Du vet det er et leseinnlegg, ikke sant? Det er som om at du skriver inn din mening til dagbladet og sier "På tide med et bom forbud i de store byene". Det betyr ikke at det er et forbud på gang, det er heller ikke slik at politikerne jobber med noe i den gaten, det er null verdi i slike leserinnlegg, annet enn at det er til for at tilfeldige folk får rope ut sin mening. Noen ganger så kommer noen med motsvar, til vanlig så er det som å fjerte i motvind. Totalt nytteløst og det er kun deg selv det går utover, altså at vedkommendes frustrasjon blir ikke hørt eller berører noen andre enn seg selv. 
Dessuten så tilsier yrket til vedkommende at hun jobber på gård og med husdyr. Logikken til slike folk, er ofte det at katter hører til i fjøset og de bør ikke inn i huset (kjenner til flere slike bønder og samtlige katter blir behandlet som musefangere og bare det). Hva med kyrne for eksempel som må stå i bås flere måneder i strekk, bør ikke de være ute hele tiden? Lurer på hva hun tenker om det jeg. Nei det leserinnlegget er bare tull og tøys, skrevet av en uvitende person. 

• Liker 5
Skrevet

Du vet det er et leseinnlegg, ikke sant? Det er som om at du skriver inn din mening til dagbladet og sier "På tide med et bom forbud i de store byene". Det betyr ikke at det er et forbud på gang, det er heller ikke slik at politikerne jobber med noe i den gaten, det er null verdi i slike leserinnlegg, annet enn at det er til for at tilfeldige folk får rope ut sin mening. Noen ganger så kommer noen med motsvar, til vanlig så er det som å fjerte i motvind. Totalt nytteløst og det er kun deg selv det går utover, altså at vedkommendes frustrasjon blir ikke hørt eller berører noen andre enn seg selv. 
Dessuten så tilsier yrket til vedkommende at hun jobber på gård og med husdyr. Logikken til slike folk, er ofte det at katter hører til i fjøset og de bør ikke inn i huset (kjenner til flere slike bønder og samtlige katter blir behandlet som musefangere og bare det). Hva med kyrne for eksempel som må stå i bås flere måneder i strekk, bør ikke de være ute hele tiden? Lurer på hva hun tenker om det jeg. Nei det leserinnlegget er bare tull og tøys, skrevet av en uvitende person. 

Jeg forstår at det blir fullstendig håpløst å diskutere dette med deg. Jeg støtter et forbud nettopp pga det som er skrevet i artikkelen.

Det er realitetene som bør gjelde her, ikke en katteelskers feilaktige tro på hva som er fakta og best for kattene.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at det blir fullstendig håpløst å diskutere dette med deg. Jeg støtter et forbud nettopp pga det som er skrevet i artikkelen.

Det er realitetene som bør gjelde her, ikke en katteelskers feilaktige tro på hva som er fakta og best for kattene.

Hvorfor er det håpløst å diskutere med hun? Det er jo som hun sier ett leserinnlegg hvor en person har skrevet meningen sin om at den ønsker forbud. Det er dermed ikke sagt at det blir forbud. Om innekatter hadde vært dyreplageri er jeg ganske sikker på at dette ville vært forbudt for lenge siden, og leser du på eksempel Agria eller andre veterinærsider står det at innekatt ikke er dyreplageri.

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det optimalt er jo at katter får gå ute. Men det er faktisk ikke realistisk eller det beste for en katt. Fordi folk har så jævlig lite respekt for katter. Katter blir også pekt på som en plage for vårt fauna, noe som er konsekvensen av utekatter. Du kan lese om det her blant annet: https://www.dyrebeskyttelsen.no/2019/03/01/katt-og-fugl/

Du må husk at hunder ble domestisert mye tidligere enn katter. Derfor oppfører katter seg som rovdyr og har såpass sterke instinkter, i forhold til hunder. Det vil nok ta flere tusen år før kattene er i nærheten av hunder, og det kan også hende at det aldri skjer. At folk ikke avler vekk de naturlige instinktene. Hunder er jo veldig varierende på grunn av målrettet avling over lang tid og man har mer fokus på raser. Innen for hunder så er jo forskjellen fra rase til rase enorm, når det kommer til det man anser som naturlige instinkter. Hunder har blitt avlet på i flere ti-tusenvis av år lengre enn det man har gjort med katter. 
 "Domestiseringen av katt startet for cirka 10 000–12 000 år siden da mennesket gikk fra å være samler til å bosette seg og dyrke jorden." kilde: https://snl.no/katt
Mens for hund så er det "For omkring 50 000 år siden begynte ulver å leve sammen med menneskene og utviklet seg gradvis til den hunden vi kjenner i dag." Kilde: https://snl.no/hund
Det er ganske stor forskjell, og både hund og katt stammer fra ville dyr. Men hos hunder så har den "villdyr-siden" blitt avlet vekk og andre egenskaper har blitt avlet inn i stedet. Perser en katterase som er blitt systematisk avlet for å ha visse egenskaper og personlighetstrekk og de er da, på en måte, avlet til å bli innekatter. Det er få som reagerer når noen sier at de har en innekatt som er Perser, fordi de sies å være innekatt-vennlig. Man vet ikke om slik systematisk avl vil skje i like stor grad med katter som det har blitt med hunder (selv om at perser er et eksempel på slik avl), for man ser jo hvor mange syke raser vi har i dag, grunnet slik avling. Så for at slike instinkter skal tones ned via avl hos katter "helt naturlig" (uten at det er systematisk og selektiv avl) så vil det nok ta enda lengre tid, enn hvis man virkelig gikk inn for det på lik linje som med hunder. For det vil de mest sannsynligvis gjøre, tones ned med tiden fordi de lever jo med oss mennesker og ikke ute i villmarken, men det vil da ta enda lengre tid om man ikke gjør det med "vilje". 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det håpløst å diskutere med hun? Det er jo som hun sier ett leserinnlegg hvor en person har skrevet meningen sin om at den ønsker forbud. Det er dermed ikke sagt at det blir forbud. Om innekatter hadde vært dyreplageri er jeg ganske sikker på at dette ville vært forbudt for lenge siden, og leser du på eksempel Agria eller andre veterinærsider står det at innekatt ikke er dyreplageri.

Akkurat. Dette leserinnlegget er ikke det samme som å si at "Nå går det mot et forbud". Det er kun en vanlig persons mening. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at det ikke har noe å si hvor farlig det visstnok er for en katt å være ute i diskusjonen om inne/utekatt. Min ble 20 år og han var IKKE forsiktig. Ting kan skje, men det går oftere bra. Jeg ville heller valgt et liv på 5 år i frihet for han enn 20 år i fangenskap. Det samme hadde vi vel valgt for oss selv?

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler deg også en katt til, TS. Min innekatt virket aldri som hun kjedet seg spesielt mye, men jeg hadde fortsatt dårlig samvittighet for at hun var alene mens jeg var på jobb osv. Etter at jeg skaffet en til, merker jeg at hun trives enda mer, og at de aktiviserer hverandre mye med lek :)

Jeg går også litt på tur med dem, men hun eldste er ikke spesielt begeistret. Den yngste liker det litt bedre. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tolker det som mange mener det er fælt å ha innekatt. Hvordan er dette værre enn å ha hund som også må leve mesteparten av tiden inne bortsett fra noen turer om dagen? Gitt att man også går tur med katten 

Jeg vil si at begge deler er like ille. Jeg mener det er noe rart mellom ørene på de som mener det er helt OK å sperre en katt eller en hund inne i en leilighet hele livet. Selv ikke mennesker liker å være inne i samme rom/hus/leilighet over lengre tid, det er derfor de fleste av oss frykter å havne i fengsel. Bor man et sted man ikke kan slippe ut dyrene, så får man la være å ha dyr.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...