Gå til innhold

Innekatt kjeder seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en innepus som er 1 år gammel. Virker som hun kjeder seg og liker ingen av lekene jeg har selv om jeg har nesten alt av leker. Bor i ett byggefelt og får bare ha hun om hun er inne, i tillegg er det rasekatt og mange rundtom stjeler disse. Jeg ønsker så at katten min skal ha ett godt liv men jeg er så redd for å slippe henne ut. Jeg er medlem av dyrebeskyttelsen og leser om helt grusomme hendelser hver eneste dag. Er redd hun ska havne i slåsskamp, gå seg bort, bli stjelt, bli påkjørt eller lignende. Blir helt knust i hjerte av å tenke om hun går ut og ligger å har vondt og jeg ikke kan hjelpe eller finne henne. Har ofte måtte gå ut midt på natten grunnet høye katteskrik fra andre katter og grevlinger. Hva kan jeg gjøre for at hun skal få det bedre?

Anonymkode: b2dab...265

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg en katt til, så den har selskap og ikke blir ensom! 😊

Anonymkode: 7c4c7...f40

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, dr_zhivago skrev:

slipp den ut.

Om jeg slipper den ut tipper jeg den er død innen ett år. 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du kan jo slippe den inn igjen når den har luftet seg litt... det finnes ikke noe som heter "innekatt".

• Liker 7
Skrevet

Skaff deg en katt til, sier jeg også. 

Anonymkode: e0e49...53f

• Liker 7
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en innepus som er 1 år gammel. Virker som hun kjeder seg og liker ingen av lekene jeg har selv om jeg har nesten alt av leker. Bor i ett byggefelt og får bare ha hun om hun er inne, i tillegg er det rasekatt og mange rundtom stjeler disse. Jeg ønsker så at katten min skal ha ett godt liv men jeg er så redd for å slippe henne ut. Jeg er medlem av dyrebeskyttelsen og leser om helt grusomme hendelser hver eneste dag. Er redd hun ska havne i slåsskamp, gå seg bort, bli stjelt, bli påkjørt eller lignende. Blir helt knust i hjerte av å tenke om hun går ut og ligger å har vondt og jeg ikke kan hjelpe eller finne henne. Har ofte måtte gå ut midt på natten grunnet høye katteskrik fra andre katter og grevlinger. Hva kan jeg gjøre for at hun skal få det bedre?

Hvilken rase? Noen raser er mer aktive enn andre :)

Du sier du har mange leker, men de blir ikke brukt. Husk at den nyeste leken alltid er den morsomste, så ikke ha alle lekene fremme til enhver tid. Legg de eldste i en eske i et skap og så bytter du på hvilke leker som er fremme. 2-3 leker ad gangen holder i massevis.

Kjøp interkative leker. Du må leke med katten, det holde rikke å slenge en haug leker på gulvet og forvente at katten bare skal leke med seg selv. 

Viftepinner som Da Bird er ofte favoritter. Lek med katten i 15-20 minutter før du går om morgenen før du gi katten mat, og de samme på kvelden.

Kjøp sele og gå ut med katten. Sjekk hos Jesperpus for test av seler og for mål på katt og sele.

Du har en alenekatt. Kan du ha en katt til? En innekatt krever mye mer enn to.

Anonymkode: c24e5...677

• Liker 5
Skrevet

Skaff deg en til katt, innekatter bør alltid være to.

I tillegg kan du jo kjøpe deg kattesele + flexibånd og rusle tur med den hver dag? Min venninne har to birmaer og de får en time tur ute hver dag. De går ikke så langt naturligvis, men kattene får rusle rundt på plenene, klatre litt i trær, snuse og utforske. Dette hjelper mye på kattenes velvære. 

Anonymkode: 2e8fc...bfa

• Liker 5
Skrevet

Vet du hva katten min elsker å leke med over alt på jord selv etter 13 år?

Hårstrikk.

Og han leker med det når han har lyst.

Så hva er det som får deg til å tro hun kjeder seg?

• Liker 4
Skrevet

Det er ofte greit med to katter når de er inne, slik at de har selskap.

Angående leker, så er min erfaring at det enkle ofte er det beste! 
Hårstrikk, den røde dingsen man drar av når man åpner vinkartonger, vinkorker, sugerør, laserpeker eller strømper med catnip eller valerian i. 
Pinner med fjær/tråd er også moro, men ser mine går lei av disse etterhvert, så jeg har flere ulike som jeg bytter på. Bruker en med masse små fjær i noen uker, så legger jeg den bort, og bruker en med tråd noen uker, før jeg bruker den med påfugl-fjær. 

Anonymkode: 5da69...373

• Liker 2
Skrevet
På 27.8.2019 den 1.12, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig dramatisk 😏

Husk at de historiene du leser om på nett er kum de negative, du hører ikke om alle de tusen som det går bra med 😊 

Luft katten med bånd, etterhvert får den gå alene (Ta med godbiter som den får når den kommer hvis du roper), etter en uke eller to med tilvenning så finner hun nok veien hjem selv.

hva mener du med «byggefelt» og får bare være inne? Leier du og det står i kontrakten? For boligfelt kan man vel ikke bestemme at det ikke er lov med dyr 🤔?

• Liker 3
Skrevet
På 27.8.2019 den 1.12, AnonymBruker skrev:

Våre frøkner som var utelater ble 14 og 19 år. De døde av nyresvikt begge to. Men andre ord ikke forårsaket av at de ikke ble holdt innesperret

Anonymkode: f3765...d20

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Våre frøkner som var utelater ble 14 og 19 år. De døde av nyresvikt begge to. Men andre ord ikke forårsaket av at de ikke ble holdt innesperret

*utekatter :)

Skrevet

Takk for svar til alle og gode råd 🙂 Jeg ser mange skriver at utekatter lever lenge men i snakk med både dyrlege og veterinærråd på nettet er de utsatt for mye mer risiko i tillegg til at de i gjennomsnitt lever færre år. Men likevel godt å høre at det ikke er slik for alle. Jeg er veldig rett for den lille pusen min og ønsker derfor å ha hun inne til jeg eventuelt flytter engang, men skal prøve bånd til hun.

• Liker 2
Skrevet

Redd *

Skrevet

Det går heldigvis mot forbud for innekatter.

Anonymkode: 1162a...ecf

• Liker 11
Skrevet

Tolker det som mange mener det er fælt å ha innekatt. Hvordan er dette værre enn å ha hund som også må leve mesteparten av tiden inne bortsett fra noen turer om dagen? Gitt att man også går tur med katten 

• Liker 8
Skrevet

Er den kastrert. Skal den være inne må den ihvertfall kastreres, uansett kjønn. 

Anonymkode: 504ee...3ea

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tolker det som mange mener det er fælt å ha innekatt. Hvordan er dette værre enn å ha hund som også må leve mesteparten av tiden inne bortsett fra noen turer om dagen? Gitt att man også går tur med katten 

Man tar jo gjerne hunden med rundt omkring.

Anonymkode: 504ee...3ea

• Liker 1
Skrevet

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går heldigvis mot forbud for innekatter.

Anonymkode: 1162a...ecf

Heldigvis? Og hvor i huleste har du hørt det? 
Og du har tydeligvis aldri hatt katter! 
Har selv mistet 3 katter fordi de var utekatt. Den ene ble mishandlet og skutt med luftpistol opp av en eller annen idiot! (og slikt er ikke uvanlig!) Den ene ble spraket av en fyr som ikke likte katter på sin tomt, så for å jage den vekk så sparket han den i magen. Den ene ble stjålet av ei nabokjerring som hele tiden tok han for å gi han mat, hun stjal katten min fordi hun matet han systematisk, tok han inn i huset og holdt han i flere dager og til slutt så kom han nesten ikke hjem igjen. Helt til han ble påkjørt og døde. Det er heller ikke uvanlig, at katter blir stjålet på den måten av psykotiske mennesker. Listen over ting jeg har sett og hørt om disse 3 katten er lang og ingenting av det er uvanlig. Den ene døde av skadene han ble påført av luftpistol og rett og slett grisebank av ondskapsfull person og de to andre ble påkjørt. Jeg bodde da i et "trygt" og kattevennlig nabolag med relativt lite trafikk, ikke noe motorvei i nærheten bare vanlig 30 og 40 sone. Allikevel så ble dem påkjørt og drept. 

Så lenge folk ikke respekterer katter og at kattene ikke er trygge ute, så skal jeg aldri ha en utekatt igjen i mitt liv. Har nå 2 innekatter som har det som plommen i egget og ingen vil noen sinne skade dem på noen som helst måte. For her er de 100% trygge og her skal dem forbli til de blir gammel og grå!. 

Anonymkode: dd395...cb9

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...