Gå til innhold

Erfaringer med temping og PCF som prevensjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å bruke temping og PCF (Personal Fertility Computer) som prevensjon? På sidene deres hevder de at det er like sikkert som vanlig prevensjon så lenge man ikke har sex på røde dager (som computeren identifiserer) eller bruker kondom. Jeg ville absolutt ikke stolt på den like mye som hormonprevensjon men vurderer å prøve den. 

Jeg har brukt hormonprevensjon i 10 år non-stop (p-piller, minipille, p-stav og p-ring) og innen et halvt års tid ønsker jeg og mannen min å starte å prøve å få barn. Siden jeg aldri har vært "voksen" uten ekstra hormoner i kroppen er jeg nysgjerrig. Jeg kjenner ikke til min naturlige pms, mensen, syklus, sexlyst eller lignende og ønsker å finne ut av det.

Om jeg skulle blitt gravid når jeg evt bruker PCF er ikke det krise, da vi har planer om å prøve snart, men jeg lurer på om noen av dere har selv brukt det og vil fortelle hvordan det har gått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vitenskapelig bevist er humbug og skal ikke stoles på

Anonymkode: c0bd8...956

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt det i 14 år og kan si at det fungerer så lenge du følger lysene slavisk. Det vil si kun ubeskyttet sex på grønne dager og beskyttet på gule/røde dager.

det er ikke noe mer hokuspokus enn at kroppstemperatur øker en del etter EL, og når man har stabile sykluser og plotter inn mens, så vil den stadig gi deg sikrere «lysregulering» så lenge du er flink å måle. 

Jeg reagerte på hormoner så dette ble beste løsning. Men - den er ikke optimal all den tid man må ha beskyttelse i fruktbare faser. Det orket ikke vi etter en tid så vi hoppet av i svingen.  Vet at de sier det er dumt siden man kan bli gravid osv. Men funket for meg iaf. Vi hoppet av i ca 7 år! (Og jeg blir lett gravid - blitt det raskt på alle 3 forsøk). 

Ble veldig sliten av å hoppe av i lengden så endte opp med hormonspiral uten østrogen  til slutt :) 

Anonymkode: 8ea7a...fa7

Skrevet

Skal også sies at jeg fikk kortere og kortere sykluser med årene - og når Pfc tar så stor sikkerhetsmargin med Rødt lys rundt EL var det nesten Ikke noen dager i mnd hvor vi kunne ta’n helt ut (inn), bortsett fra under mensen - og dermed ble det litt frustrerende for meg

Anonymkode: 8ea7a...fa7

Skrevet

Den vil uansett ikke være trygg den første tiden etter at du slutter på hormonprevansjon. Du har ingen syklus per nå, og siden den ofte tuller litt i begynnelsen blir det utrygt. 

Anonymkode: 6ee17...7c9

• 6 måneder senere...
Skrevet
På 27.8.2019 den 6.34, AnonymBruker skrev:

Den vil uansett ikke være trygg den første tiden etter at du slutter på hormonprevansjon. Du har ingen syklus per nå, og siden den ofte tuller litt i begynnelsen blir det utrygt. 

Anonymkode: 6ee17...7c9

Jeg har aldri gått fast på hormonprevensjon. Alltid brukt kobberspiral men den ga meg salpingitt, så nå står jeg over.

TS

Anonymkode: 67189...9fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...