Gå til innhold

Norsk mor utenlandsk far.

Fremhevede innlegg

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordommene tar overhånd ser jeg.

Anonymkode: 07cbb...0a5

Kall det gjerne fordommer, men når det er kjent at bortførelser fra Norge til utlandet skjer, så skjønner jeg ikke at folk tør.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, EvaLena skrev:

Kall det gjerne fordommer, men når det er kjent at bortførelser fra Norge til utlandet skjer, så skjønner jeg ikke at folk tør.

Hvorfor er det aldri nordmenn som bortfører egentlig?

Anonymkode: 2b067...b99

• Liker 1
Skrevet

Du skriver jo INGENTING om hvilke land det her gjelder..

Er de iranere, så kan mye av grunnen være at far ønsker å være «far» i det iranske systemet også. Det jo bare fordi han er stolt.. Jeg er iraner selv og det er samme maset her med en gang noen får barn, «ja dere må fikse pass da». En annen ting er at barnet ditt er kun halvt norsk, enten om du vil eller ei.. Så hva er problemet med dobbelt statsborgerskap? Virker som om du er skikkelig bekymra for et eller annet eller veldig usikker og redd i forhold til det landet æ/kulturen barnefar er fra. HVORFOR tenkte du ikke på dette før du fikk barn med han? 

Anonymkode: dd521...9ff

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer det også faktisk. Finnes nok av de som tar med barnet sitt og feks flytter fra ene siden av Norge til den andre siden. Det er enklere å finne disse barna når de fremdeles er innenfor Norges grenser og de går på skole eller bhg. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis barnet har en far hvor hans hjemland gir automatisk rett til statsborgerskap ved fødsel har barnet ALLEREDE dobbelt statsborgerskap. Da trenger faren bare utskrift av fødselsattest (han trenger ikke ditt samtykke for det) og hvis reglene i hans hjemland er slik at èn foreldre kan søke pass er det ingenting du kan gjøre.

Jeg ville vært forsiktig her. La si forholdet går over ende og han tar ungen med på familiebesøk skal det mye til å nekte ham det. Da må du kunne bevise at sannsynligheten for bortføring er stor, f.eks. mannen har sagt opp jobben og solgt eiendom.

Er du såpass paranoid burde du virkelig ikke fått barn med ham, nå er det for sent.

Anonymkode: ac48b...e31

• Liker 8
Skrevet

Man trenger ikke pass for å være statsborger. Norske barn er norske selv om de ikke har pass. Det samme gjelder for barn der en av foreldre er utlending og hjemlandet automatisk gir statsborgerskap ved fødsel. Man trenger bare registrere fødselen.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er allrede mangel på kvinner i Norge. Vi trenger ikke å dele våre kvinner med utlendinger.

Anonymkode: 4b953...a48

Sukk, hvor blir det av knappen med pil ned?

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste en gang at dette er de vanligste kidnappingene nordmenn er involvert i. Stort sett mødre som drar "hjem" til Norge etter brudd, med barn som er født i og statsborgere i fars land. 

Anonymkode: 52f08...1e7

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vårt har norskt pass, og sånn skal det fortsette. Jeg kommer aldri til å gå med på at barnet skal ha pass fra farens land (ikke EU) også. 

Nå skal vi på ferie dit, og familien maser om at vi må ta med fødselspapirer så de kan lage pass i det landet også. Jeg begynner å bli litt paranoid her... hvorfor er dette viktig for de? (De svarer ikke på det) har de større rettigheter til barnet om det har pass i det landet også? Jeg har nesten ikke lyst å dra nå... men er nok litt oversensitiv og paranoid uten grunn. 

De får selvfølgelig ikke et eneste papir eller pass fra meg, jeg kommer ikke til å skrive under på noe... men noen som skjønner hvorfor de vil dette?

Anonymkode: a1177...7d4

Hvilket land?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, har barnet dobbelt statsborgerskap? Altså at barnet - når det ble født - automatisk fikk statsborgerskap i farens hjemland?

Anonymkode: c44f6...56d

Nå kommer jeg til å høres dum ut... men burde jeg ikke fått noen papirer på dette? Eller skjer dette bare automatisk og blir ikke nevnt?

jeg skal ringe den norske ambassaden i det landet det gjelder (ikke muslimsk land som mange spør om) og høre på mandag. 

Og til dere som spør hvorfor jeg fikk barn med en utlending? Vel, det var han jeg ble forelsket i, og hadde mange fantastiske år med før vi fikk barn. Livet er ikke alltid rettferdig, og denne mannen gikk igjennom ting som var utrolig tøffe for han, og som forandret han veldig. Ingen av oss forutså dette. Livet var fint, trygt og forutsigbart med masse kjærlighet. Dessverre for oss alle, ble det stop på dette, og vi bor ikke sammen mer.

Jeg kjenner han ikke igjen lengre, handlingsmåten, tankemønster... og har i det siste blitt litt usikker på hvor jeg har han... Så da han, og familien hans begynte å snakke om pass osv, ble jeg usikker, og litt redd (paranoid) for hva de vil med dette, jeg trengte å lufte meg her, og kanskje få noen svar på hva dette passet evt kunne bety... om det automatisk gir far mere rettigheter til barnet i hans land?

jeg har snakket både med han og moren hans om tankene mine, Og får bare til svar at «han er jo herifra også, og burde ha pass» kanskje godt nok svar, men jeg føler på en uro her😔

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kommer jeg til å høres dum ut... men burde jeg ikke fått noen papirer på dette? Eller skjer dette bare automatisk og blir ikke nevnt?

jeg skal ringe den norske ambassaden i det landet det gjelder (ikke muslimsk land som mange spør om) og høre på mandag. 

Og til dere som spør hvorfor jeg fikk barn med en utlending? Vel, det var han jeg ble forelsket i, og hadde mange fantastiske år med før vi fikk barn. Livet er ikke alltid rettferdig, og denne mannen gikk igjennom ting som var utrolig tøffe for han, og som forandret han veldig. Ingen av oss forutså dette. Livet var fint, trygt og forutsigbart med masse kjærlighet. Dessverre for oss alle, ble det stop på dette, og vi bor ikke sammen mer.

Jeg kjenner han ikke igjen lengre, handlingsmåten, tankemønster... og har i det siste blitt litt usikker på hvor jeg har han... Så da han, og familien hans begynte å snakke om pass osv, ble jeg usikker, og litt redd (paranoid) for hva de vil med dette, jeg trengte å lufte meg her, og kanskje få noen svar på hva dette passet evt kunne bety... om det automatisk gir far mere rettigheter til barnet i hans land?

jeg har snakket både med han og moren hans om tankene mine, Og får bare til svar at «han er jo herifra også, og burde ha pass» kanskje godt nok svar, men jeg føler på en uro her😔

Jeg hadde ikke turde å reise om han kan få landets pass på barnet.

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han trenger faktisk ikke noe annet pass en norsk pass. Her ville jeg bare holdt meg rolig og fulgt magefølelsen.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Pinguini skrev:

Han trenger faktisk ikke noe annet pass en norsk pass. Her ville jeg bare holdt meg rolig og fulgt magefølelsen.

Jeg kommer aldri til å gå med på annet pass. Og jeg vet ikke om jeg kan stole på magefølelsen min :( jeg er så redd jeg er overdramatisk og urealistisk... samtidig snakker vi om det kjæreste jeg har i verden... så... 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager få unger med utlendinger? Det fører aldri noe bra med seg og ender sjeldent godt. 

Anonymkode: 0158d...cc0

Kan ikke dere rasister holde dere på SIAN gruppa og endchan. Sjalu incel tapere

Anonymkode: 75671...8f3

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer automatisk (hvis barnefarens hjemlands regler er slik)

Det er dumt for deg. Han har nok delt foreldrerett og da får du ikke en gang informasjon når han ønsker tilsendt kopi av fødselsattest.

Det du lett kan sjekke er om hjemlandet hans har ratifisert Haag barnekonvesjon. Alle land som har gjort det forplikter seg å forholde seg til lover i landet der barnet har fast bosted. Det er ingen garanti men hjelper betydelig.

Den må du nå bare leve med. Har han et godt liv her i Norge der han har slått røtter? Jobb, nettverk, verdier? Du kan slappe av jo stabilere hans liv er.

• Liker 1
Skrevet

Sånn rent bortsett fra pass-saken så burde du undersøke hvilke regler for statsborgerskap det andre landet har. Hvis de har en regel om at barnet automatisk får statsborgerskap i det landet ved fødsel fordi far er derfra, så har allerede barnet dobbelt statsborgerskap, det har ikke noe med pass å gjøre. 

Dessuten: som noen siterte lenger opp så kan man ikke få dobbelt statsborgerskap ved søknad i dette landet. Hvis man søker om statsborgerskap i et annet land, uansett årsak, så  sier man fra seg det norske statsborgerskapet sitt samtidig. Denne regelen endres etter nyttår, men frem til da må du passe på at ikke det søkes om noe på barnets vegne så de ikke risikerer å miste det norske statsborgerskapet. 

Anonymkode: 8e176...9c9

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer aldri til å gå med på annet pass. Og jeg vet ikke om jeg kan stole på magefølelsen min :( jeg er så redd jeg er overdramatisk og urealistisk... samtidig snakker vi om det kjæreste jeg har i verden... så... 

Han trenger ikke ditt samtykke. Virker som du har problemer å innse det.

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han trenger ikke ditt samtykke. Virker som du har problemer å innse det.

Ja jeg har kanskje problemer med å innse det. For hvordan kan han få det uten min underskrift? Dette er et europeisk land. 

Du må forklare meg dette, så jeg forstår.

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten: som noen siterte lenger opp så kan man ikke få dobbelt statsborgerskap ved søknad i dette landet. Hvis man søker om statsborgerskap i et annet land, uansett årsak, så  sier man fra seg det norske statsborgerskapet sitt samtidig. Denne regelen endres etter nyttår, 

Er dette virkelig sant? Jeg kjenner flere barn som både har norskt og engelsk statsborgerskap? Hvor kan jeg lese mer om dette?😰

Så, i realiteten, om landet der faren er fra, gir lov til at bare far signerer papirene om  søknad til statsborgerskap mens vi er der, så mister barnet mitt det norske?

Jeg skal ringe ambassaden på mandag. 

Skrevet

Hvorfor er nordmenn så redd for andre land? 

Snu på det da ts. Hvis dere fikk barn i hans hjemland, hadde du ikke villet at barnet skulle ha norsk pass? Og hvorfor får du barn med en utnelding når du er redd for slik?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...