AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #41 Skrevet 25. august 2019 Jeg jobber i flyselskap og ser omtrent daglig passasjerer med 2 forskjellige pass. Det kan være norsk og ett annet land. Jeg har også sett 2 utenlandske pass. Flere jeg har spurt sier de har foreldre fra hvert sitt land og dermed har de pass fra disse stedene også. Dette kan ene forelderen ordne i sitt hjemland når barna ikke er myndige ennå og så lenge de har foreldreansvar. Anonymkode: 72e3a...531 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #42 Skrevet 25. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i flyselskap og ser omtrent daglig passasjerer med 2 forskjellige pass. Det kan være norsk og ett annet land. Jeg har også sett 2 utenlandske pass. Flere jeg har spurt sier de har foreldre fra hvert sitt land og dermed har de pass fra disse stedene også. Dette kan ene forelderen ordne i sitt hjemland når barna ikke er myndige ennå og så lenge de har foreldreansvar. Anonymkode: 72e3a...531 Takk for svar. Jeg har skjønt nå at han kan lage pass til barnet vårt alene i landet sitt, men det betyr også i praksis at barnet mitt mister det norske statsborgerskapet sitt, som alle nordmenn gjør om de ikke fikk dobbelt statsborgerskap ved fødsel. Dette blir ikke forandret før i januar 2020 leste jeg i natt😰 Så nå er jeg bare enda mer bekymret. Det vil si at jeg kan dra på ferie med barnet mitt, og jeg får ikke barnet mitt med hjem for da er han ikke norsk lengre? Papirarbeidet tar sikkert ikke så lang tid? Vi skal være der i 14 dager. Til den over her... jeg er ikke redd utlendinger/andre land... jeg er bekymret for denne enkelt-situasjonen som jeg synes har utviklet seg merkelig. Det har ikke noe med landet faren er fra. Et land det overhodet ikke er normalt at barn blir bortført til. Hvor mange kvinner sier ikke «jeg er redd x-mannen min skal prøve å ta fra meg barna?» ville du ha sagt «hvorfor er du så redd nordmenn? Hvorfor fikk du barn med en mann om du er redd for menn? Jeg tror ikke de fleste utlendinger kidnapper barna sine, langt i fra. Dette har ikke noe med land, etnisitet å gjøre. Det er denne spesifikke mannen jeg er bekymret for. Anonymkode: a1177...7d4 4
Gjest O.G. Skrevet 25. august 2019 #43 Skrevet 25. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet vårt har norskt pass, og sånn skal det fortsette. Jeg kommer aldri til å gå med på at barnet skal ha pass fra farens land (ikke EU) også. Nå skal vi på ferie dit, og familien maser om at vi må ta med fødselspapirer så de kan lage pass i det landet også. Jeg begynner å bli litt paranoid her... hvorfor er dette viktig for de? (De svarer ikke på det) har de større rettigheter til barnet om det har pass i det landet også? Jeg har nesten ikke lyst å dra nå... men er nok litt oversensitiv og paranoid uten grunn. De får selvfølgelig ikke et eneste papir eller pass fra meg, jeg kommer ikke til å skrive under på noe... men noen som skjønner hvorfor de vil dette? Anonymkode: a1177...7d4 Intuisjonen din forteller deg noe. Kanskje du ikke skal ta med ungen på ferie dit mer?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #44 Skrevet 25. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet vårt har norskt pass, og sånn skal det fortsette. Jeg kommer aldri til å gå med på at barnet skal ha pass fra farens land (ikke EU) også. Nå skal vi på ferie dit, og familien maser om at vi må ta med fødselspapirer så de kan lage pass i det landet også. Jeg begynner å bli litt paranoid her... hvorfor er dette viktig for de? (De svarer ikke på det) har de større rettigheter til barnet om det har pass i det landet også? Jeg har nesten ikke lyst å dra nå... men er nok litt oversensitiv og paranoid uten grunn. De får selvfølgelig ikke et eneste papir eller pass fra meg, jeg kommer ikke til å skrive under på noe... men noen som skjønner hvorfor de vil dette? Anonymkode: a1177...7d4 Hun jeg er gravid med har røtter i oslo, jævlig glad det ikke er i et annet land😊 jeg et liten bygd 45 min unna😎 Anonymkode: 848ab...ce9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #45 Skrevet 25. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun jeg er gravid med har røtter i oslo, jævlig glad det ikke er i et annet land😊 jeg et liten bygd 45 min unna😎 Anonymkode: 848ab...ce9 Gratulerer ja, det er fint du er glad for det. Men jeg får ufortjent mye pes for at faren er utenlandsk, for jeg kjenner flere etnisk norske med problemer med barnefordeling og store konflikter enn jeg kjenner par der den ene er utenlandsk med problemer, vi har aldri noen garanti på hvor livet fører oss... om vi er fra Trøgstad eller Brasil, så... Anonymkode: a1177...7d4
Whistler Skrevet 25. august 2019 #46 Skrevet 25. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: ........Jeg er iraner selv og det er samme maset her med en gang noen får barn, «ja dere må fikse pass da». En annen ting er at barnet ditt er kun halvt norsk, enten om du vil eller ei.. ....... Anonymkode: dd521...9ff Dette forklarer alt. Halvt norsk faktisk. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #47 Skrevet 25. august 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Jeg har skjønt nå at han kan lage pass til barnet vårt alene i landet sitt, men det betyr også i praksis at barnet mitt mister det norske statsborgerskapet sitt, som alle nordmenn gjør om de ikke fikk dobbelt statsborgerskap ved fødsel. Dette blir ikke forandret før i januar 2020 leste jeg i natt😰 Så nå er jeg bare enda mer bekymret. Det vil si at jeg kan dra på ferie med barnet mitt, og jeg får ikke barnet mitt med hjem for da er han ikke norsk lengre? Papirarbeidet tar sikkert ikke så lang tid? Vi skal være der i 14 dager. Til den over her... jeg er ikke redd utlendinger/andre land... jeg er bekymret for denne enkelt-situasjonen som jeg synes har utviklet seg merkelig. Det har ikke noe med landet faren er fra. Et land det overhodet ikke er normalt at barn blir bortført til. Hvor mange kvinner sier ikke «jeg er redd x-mannen min skal prøve å ta fra meg barna?» ville du ha sagt «hvorfor er du så redd nordmenn? Hvorfor fikk du barn med en mann om du er redd for menn? Jeg tror ikke de fleste utlendinger kidnapper barna sine, langt i fra. Dette har ikke noe med land, etnisitet å gjøre. Det er denne spesifikke mannen jeg er bekymret for. Anonymkode: a1177...7d4 Det er ganske kort tid til 2020 da. Anonymkode: 3f069...725
Camlon Skrevet 25. august 2019 #48 Skrevet 25. august 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Jeg har skjønt nå at han kan lage pass til barnet vårt alene i landet sitt, men det betyr også i praksis at barnet mitt mister det norske statsborgerskapet sitt, som alle nordmenn gjør om de ikke fikk dobbelt statsborgerskap ved fødsel. Dette blir ikke forandret før i januar 2020 leste jeg i natt😰 Anonymkode: a1177...7d4 Du har blitt misinformert. Barnet ditt fikk dobbelt statsborgerskap når han ble født og vil derfor beholde sitt norske statsborgerskap. Å få pass eller registrere sitt statsborgerskap vil ikke føre til at man mister sitt norske statsborgerskap. Om du besøker hjemlandet hans så er det ingenting som hindrer han i å kidnappe ungen din selv om ungen har bare norsk pass, så du må enten stole på han eller aldri besøke hjemlandet hans. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #49 Skrevet 25. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer ja, det er fint du er glad for det. Men jeg får ufortjent mye pes for at faren er utenlandsk, for jeg kjenner flere etnisk norske med problemer med barnefordeling og store konflikter enn jeg kjenner par der den ene er utenlandsk med problemer, vi har aldri noen garanti på hvor livet fører oss... om vi er fra Trøgstad eller Brasil, så... Anonymkode: a1177...7d4 Det er vel ikke noe værre for deg å måtte dele barnet med far og hans familie enn det er for etnisk norske fedre vel. Anonymkode: 0158d...cc0
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #50 Skrevet 25. august 2019 24 minutter siden, Camlon skrev: Du har blitt misinformert. Barnet ditt fikk dobbelt statsborgerskap når han ble født og vil derfor beholde sitt norske statsborgerskap. Å få pass eller registrere sitt statsborgerskap vil ikke føre til at man mister sitt norske statsborgerskap. Om du besøker hjemlandet hans så er det ingenting som hindrer han i å kidnappe ungen din selv om ungen har bare norsk pass, så du må enten stole på han eller aldri besøke hjemlandet hans. Jeg kjenner en som har både norsk og amerikansk nasjonalitet og selvfølgelig pass fra begge steder. Mor var norsk og far amerikansk. Han er født og oppvokst i Norge. Han stemmer ved valg i begge landene. Anonymkode: 72e3a...531 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #51 Skrevet 25. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke noe værre for deg å måtte dele barnet med far og hans familie enn det er for etnisk norske fedre vel. Anonymkode: 0158d...cc0 Jeg er ikke sikker på om jeg forstår deg. Men jeg har ikke problemer med å «dele» barnet mitt med faren, jeg har problemer med tanker rundt alt dette, nå som faren plutselig mener at hans land er MYE bedre enn vårt land å vokse opp i, at moren hans hadde oppdratt barnet vårt bedre enn meg (sier han) , og når vi nå skal på ferie dit, og familien hans maser mye på at barnet må få pass når vi er der, så kom disse tankene... jeg har nevnt før at det kan være urealistisk, at jeg overdramatiserer, at jeg er noe paranoid... dette har ikke så mye med hvor han er fra, jeg hadde tenkt de samme tankene om mannen min var nordlending og barnet måtte ha pass dit... om han var som min eks er nå... det mye rundt dette som jeg ikke vil gå inn på som nå gjør meg litt urolig, og jeg vet ikke om jeg burde dra... men mest fordi jeg ikke vet hva det innebærer om barnet får pass der nede... derfor luftet jeg meg her... og har fått mange oppklarende og gode svar. Men at barnet har dobbelt statsborgerskap??? Hvordan kan jeg være sikker på dette? Hvor finner jeg ut av det? Anonymkode: a1177...7d4 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #52 Skrevet 25. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke sikker på om jeg forstår deg. Men jeg har ikke problemer med å «dele» barnet mitt med faren, jeg har problemer med tanker rundt alt dette, nå som faren plutselig mener at hans land er MYE bedre enn vårt land å vokse opp i, at moren hans hadde oppdratt barnet vårt bedre enn meg (sier han) , og når vi nå skal på ferie dit, og familien hans maser mye på at barnet må få pass når vi er der, så kom disse tankene... jeg har nevnt før at det kan være urealistisk, at jeg overdramatiserer, at jeg er noe paranoid... dette har ikke så mye med hvor han er fra, jeg hadde tenkt de samme tankene om mannen min var nordlending og barnet måtte ha pass dit... om han var som min eks er nå... det mye rundt dette som jeg ikke vil gå inn på som nå gjør meg litt urolig, og jeg vet ikke om jeg burde dra... men mest fordi jeg ikke vet hva det innebærer om barnet får pass der nede... derfor luftet jeg meg her... og har fått mange oppklarende og gode svar. Men at barnet har dobbelt statsborgerskap??? Hvordan kan jeg være sikker på dette? Hvor finner jeg ut av det? Anonymkode: a1177...7d4 I hans øyne er nok hjemlandet hans å foretrekke - på lik linje med at i dine øyne er Norge å foretrekke. Samme når det gjelder oppdragelse. Det er prisen du må betale ved å få barn med en annen kultur. Anonymkode: 0158d...cc0
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #53 Skrevet 25. august 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skriver jo INGENTING om hvilke land det her gjelder.. Er de iranere, så kan mye av grunnen være at far ønsker å være «far» i det iranske systemet også. Det jo bare fordi han er stolt.. Jeg er iraner selv og det er samme maset her med en gang noen får barn, «ja dere må fikse pass da». En annen ting er at barnet ditt er kun halvt norsk, enten om du vil eller ei.. Så hva er problemet med dobbelt statsborgerskap? Virker som om du er skikkelig bekymra for et eller annet eller veldig usikker og redd i forhold til det landet æ/kulturen barnefar er fra. HVORFOR tenkte du ikke på dette før du fikk barn med han? Anonymkode: dd521...9ff Nå er det vel sånn etter islamske regler at far bestemmer og har "eierskap" for sine barn?. Men heldigvis for mor og barnet sin del i denne situasjonen så står Norsk lov høyere en religiøse lover og normer, men det finnes tilfeller der muslimske fedre har kidnappet sine barn og tatt de med til hjemlandet uten samtykke fra mor. Anonymkode: c0a59...048
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #54 Skrevet 25. august 2019 19 hours ago, AnonymBruker said: Det er allrede mangel på kvinner i Norge. Vi trenger ikke å dele våre kvinner med utlendinger. Anonymkode: 4b953...a48 Er en grunn til at vi faller for utlendinger da, ikke veldig mange kjekke menn å ta av her i Norge.. Har aldri i mitt liv falt meg inn å bli sammen med en norsk mann, som oftest tapere hele gjengen Anonymkode: 60326...1af 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #55 Skrevet 25. august 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Men at barnet har dobbelt statsborgerskap??? Hvordan kan jeg være sikker på dette? Hvor finner jeg ut av det? Anonymkode: a1177...7d4 Gå til Google og skriv [Country] birth dual citizenship Nesten alle land i verden tillatter dobbelt statsborgerskap. Noen land som Kina og Iran vil ikke annarkjenne det andre statsborgerskapet, men det har ingen påvirkning på norsk lov. Anonymkode: 03467...7bf
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #56 Skrevet 25. august 2019 15 hours ago, AnonymBruker said: Er dette virkelig sant? Jeg kjenner flere barn som både har norskt og engelsk statsborgerskap? Hvor kan jeg lese mer om dette?😰 Så, i realiteten, om landet der faren er fra, gir lov til at bare far signerer papirene om søknad til statsborgerskap mens vi er der, så mister barnet mitt det norske? Jeg skal ringe ambassaden på mandag. Anonymkode: a1177...7d4 Jeg har to pass, norsk og engelsk, i England får man automatisk dobbelt statsborgerskap og mister ikke norsk pass hvis man søker om engelsk og motsatt. Jeg er gravid selv med engelsk far og barnet mitt blir da i teorien kvart norsk men får allikevel to statsborgerskap og to pass. Kjekt å ha i disse brexit tider egentlig. Du får nok sjekke hvordan reglene er for hjemlandet til eksen, kan godt hende ting er like automatisk som i England og da spiller selve passet egentlig liten rolle. Anonymkode: f68e9...7c0 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #57 Skrevet 25. august 2019 En gang til: dobbelt statsborgerskap er lov så lenge man får begge automatisk, uten å søke. Hvis man må søke så får man ikke beholde det norske. Dette endres etter 2020. Spørsmålet er om barnet ditt allerede har to statsborgerskap automatisk fra fødsel av, eller ikke. Det har ingenting med pass å gjøre. Man må ha statsborgerskap FØR man kan få pass, det er to forskjellige ting og to forskjellige søknader. Anonymkode: 8e176...9c9 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #58 Skrevet 25. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er en grunn til at vi faller for utlendinger da, ikke veldig mange kjekke menn å ta av her i Norge.. Har aldri i mitt liv falt meg inn å bli sammen med en norsk mann, som oftest tapere hele gjengen Anonymkode: 60326...1af Men da må dere ikke klage når de slemme utlendingene vil kidnappe barna sine. Anonymkode: 0158d...cc0
tirben Skrevet 25. august 2019 #59 Skrevet 25. august 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke sikker på om jeg forstår deg. Men jeg har ikke problemer med å «dele» barnet mitt med faren, jeg har problemer med tanker rundt alt dette, nå som faren plutselig mener at hans land er MYE bedre enn vårt land å vokse opp i, at moren hans hadde oppdratt barnet vårt bedre enn meg (sier han) , og når vi nå skal på ferie dit, og familien hans maser mye på at barnet må få pass når vi er der, så kom disse tankene... jeg har nevnt før at det kan være urealistisk, at jeg overdramatiserer, at jeg er noe paranoid... dette har ikke så mye med hvor han er fra, jeg hadde tenkt de samme tankene om mannen min var nordlending og barnet måtte ha pass dit... om han var som min eks er nå... det mye rundt dette som jeg ikke vil gå inn på som nå gjør meg litt urolig, og jeg vet ikke om jeg burde dra... men mest fordi jeg ikke vet hva det innebærer om barnet får pass der nede... derfor luftet jeg meg her... og har fått mange oppklarende og gode svar. Men at barnet har dobbelt statsborgerskap??? Hvordan kan jeg være sikker på dette? Hvor finner jeg ut av det? Anonymkode: a1177...7d4 Du stoler ikke på denne mannen. Du er ikke sammen med ham. Du sier han er uforutsigbar. Du stoler ikke på moren hans. Hvorfor vil du da reise på ferie med denne mannen med det kjæreste du har? Hvorfor ta sjansen når du er så utrygg?? 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #60 Skrevet 25. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: En gang til: dobbelt statsborgerskap er lov så lenge man får begge automatisk, uten å søke. Hvis man må søke så får man ikke beholde det norske. Dette endres etter 2020. Spørsmålet er om barnet ditt allerede har to statsborgerskap automatisk fra fødsel av, eller ikke. Det har ingenting med pass å gjøre. Man må ha statsborgerskap FØR man kan få pass, det er to forskjellige ting og to forskjellige søknader. Anonymkode: 8e176...9c9 Om han må søke om å få statsborgerskap for ungen så vil han få avslag fordi det får man bare etter å ha bodd i landet i flere år. Det er ingen tvil at i dette tilfellet så snakker vi om å registrere statsborgerskapet og skaffe pass. Da mister man ikke statsborgerskapet. Anonymkode: 03467...7bf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå