Gå til innhold

Sirkus!! Dyreplageri!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer snart sirkus til byen min... Hva er det beste jeg kan gjøre for dyrene?

Hater virkelig sirkus med dyr! Det er så sinnsykt dyreplageri!!

Anonymkode: 7a57f...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så mange sirkus igjen som har dyr nå da?

Anonymkode: a3e7f...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen etter, denne debatten er så 2010 🙃
Det beste du kan gjøre er å ikke dra på sirkus og oppfordre de rundt deg til å ikke dra. Dersom det er et dårlig sirkus med dyreplageri. Det å si at alle sirkus i 2019 består av dyreplageri, er tegn på at man er barnslig og vet jævlig lite om hva som skjer på sirkus. Du er da type Sophie Elise som roper høyt om ting du absolutt ikke vet. Hun er en av de som fjernet plakater som en barnslig drittunge for så å påstå at de torturerte elefanter, når de faktisk ikke hadde elefanter lengre. 
Så ta heller å få tak i fakta før du begynner å rope dyreplageri! For de to som jeg vet om, er dyreplageri-fri, de har hunder, hester og fugler. Jeg har ikke sett noen dyre-sirkus som har vært i min by de siste årene, og jeg bor i en storby. Det gjelder Arnardo og Agora som jeg vet om som nå er "dyrefritt", vet ikke om det er flere som vandrer rundt i Norge. Så de to er helt trygge. 

Dersom sirkuset som kommer til din by ikke inneholder andre dyr enn hunder og hester, så kan du dra for å støtte at de har et dyrevennlig sirkus. Fordi noen av sirkusene tvinger ikke dyrene til å utføre unaturlige bevegelser med tvang og makt. Det er altså naturlige bevegelser som ikke skader dyrene, de har bare blitt trent opp til det på lik linje som at du som hundeeier lærer hunden din sitt og ligg på kommando. Disse bør støttes og ikke boikottes. De som bør boikottes, er de som har elefanter og andre dyr som ikke har godt av å være i ringen. Men som sagt, tror ikke det finnes så mange igjen av dem i Norge. 

Anonymkode: 7a6f7...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen etter, denne debatten er så 2010 🙃
Det beste du kan gjøre er å ikke dra på sirkus og oppfordre de rundt deg til å ikke dra. Dersom det er et dårlig sirkus med dyreplageri. Det å si at alle sirkus i 2019 består av dyreplageri, er tegn på at man er barnslig og vet jævlig lite om hva som skjer på sirkus. Du er da type Sophie Elise som roper høyt om ting du absolutt ikke vet. Hun er en av de som fjernet plakater som en barnslig drittunge for så å påstå at de torturerte elefanter, når de faktisk ikke hadde elefanter lengre. 
Så ta heller å få tak i fakta før du begynner å rope dyreplageri! For de to som jeg vet om, er dyreplageri-fri, de har hunder, hester og fugler. Jeg har ikke sett noen dyre-sirkus som har vært i min by de siste årene, og jeg bor i en storby. Det gjelder Arnardo og Agora som jeg vet om som nå er "dyrefritt", vet ikke om det er flere som vandrer rundt i Norge. Så de to er helt trygge. 

Dersom sirkuset som kommer til din by ikke inneholder andre dyr enn hunder og hester, så kan du dra for å støtte at de har et dyrevennlig sirkus. Fordi noen av sirkusene tvinger ikke dyrene til å utføre unaturlige bevegelser med tvang og makt. Det er altså naturlige bevegelser som ikke skader dyrene, de har bare blitt trent opp til det på lik linje som at du som hundeeier lærer hunden din sitt og ligg på kommando. Disse bør støttes og ikke boikottes. De som bør boikottes, er de som har elefanter og andre dyr som ikke har godt av å være i ringen. Men som sagt, tror ikke det finnes så mange igjen av dem i Norge. 

Anonymkode: 7a6f7...f77

Skriv et mer voksent og skikkelig svar, hvis du vil ha et skikkelig svar tilbake.

Greit å skrive meningen sin! Men skriv det på en skikkelig måte hvertfall.

Anonymkode: 7a57f...362

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke bare hunder eller noe? Hunder liker jo gjerne å lære seg triks.

Anonymkode: c9bad...e03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriv et mer voksent og skikkelig svar, hvis du vil ha et skikkelig svar tilbake.

Greit å skrive meningen sin! Men skriv det på en skikkelig måte hvertfall.

Anonymkode: 7a57f...362

Hva var galt med det svaret?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer snart sirkus til byen min... Hva er det beste jeg kan gjøre for dyrene?

Hater virkelig sirkus med dyr! Det er så sinnsykt dyreplageri!!

Anonymkode: 7a57f...362

Har du hørt sånn tull? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirah skrev:

Hva var galt med det svaret?

Skjønner heller ikke hva som var galt med det svaret... 

Anonymkode: 17178...89a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriv et mer voksent og skikkelig svar, hvis du vil ha et skikkelig svar tilbake.

Greit å skrive meningen sin! Men skriv det på en skikkelig måte hvertfall.

Anonymkode: 7a57f...362

Lure på hva som er galt med svaret jeg ga jeg 😳

Altså dette med dyr og sirkus var en stor greie i 2010, sånn seriøst. Og det er altså 10 år siden at dette var et problem. Hadde trudd at det var almenkjent at sirkusene i norge i dag faktisk er "dyrefritt" i den forstand at de kun har hunder, hester og andre dyr som ikke tar skade av det de gjør i ringen. Det er slutt på elefanter og tigere. Har det egentlig vært tigere i Norge? Elefanter var det før ihvertfall. Så det at du kommer inn hit og roper dyreplageri og er så bastant at du hater sirkus på grunn av det... så viser det jo bare at du henger langt etter og roper høyt om ting du så aldeles ikke vet noe som helst om. Og du orker ikke en gang å google sirkuset som kommer til din by for å finne info om dyrehold en gang! Så klart får du da et info-svar fra meg og ikke et "Gå å brenn sirkuset, riv ned plakater og stå å protester ved inngangen!!". Den protesten har folk tatt før deg, for 10 år siden, og de fikk til en endring. Så du er nok for seint ut til det. 

Anonymkode: 7a6f7...f77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke bare hunder eller noe? Hunder liker jo gjerne å lære seg triks.

Anonymkode: c9bad...e03

Hunder og andre kjæledyr i sirkus er også dyreplageri.

Anonymkode: 505e4...e37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det plager deg, kan du jo bare la være å gå. Om det er en trøst, er det ikke så mange som gidder å gå på sirkus lenger.

Anonymkode: 88b9b...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner heller ikke hva som var galt med det svaret... 

Anonymkode: 17178...89a

Vil tro det var at TS ble parkert med argumenter 🙈

Er det noen som mattilsynet er etter så er det sirkus. De blir meldt i hytt og pine pga folk som innbiller seg alt mulig rart om hvordan dyrene har det der. For all del, jeg er ingen fan av dyr i sirkus jeg heller og jublet den dagen elefanten ble parkert. Det betyr likevel ikke at jeg tror at alle sirkus holder på med dyreplageri. Tror ikke dyrene der har det hverken bedre eller verre enn mange av de andre dyrene vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunder og andre kjæledyr i sirkus er også dyreplageri.

Anonymkode: 505e4...e37

Virkelig? Hva tenker du om de hundene som er med i lydighetskonkurranser da, er det også dyreplageri? Eller hva med en politihund? Førerhund? Hva med gjeterhunder som gjeter sauer på gård? Alle disse jobber hardt dag inn og dag ut. De trenes fra de er små valper. De jobber lange dager hvor de må være på mentalt og følge kommandoer. Alle disse hundene, er brukshunder som er avlet og trent opp for slik arbeid. De setter ikke en chihuahua på å gjete sauer. Slik er det med sirkus også, de velger riktige raser. Hos det sirkuset familien min dro på (jeg måtte trekke meg i siste liten, tror det var arnardo) så var det puddel fikk jeg høre. Puddel er en perfekt rase for et slikt oppdrag. Dette er en rase som ofte blir fremstilt som en skikkelig diva og sofahund, en hund som ikke vil røre seg en millimeter for mye fordi de er så pen og flott i lynnet. Det er de så absolutt ikke, generelt sett så er dette en hund med mye fart, mye energi og de er perfekt til både agility og jakt. 
En border collie ville ha hatt det som plommen i egget på et sirkus, fordi der får de bruke både hodet og kropp. Mens samme rasen hadde blitt klin kokos av å bo med en A4 familie i en leiligheten midt i en storby, hvor han får 3 små turer hver dag. 
Så lenge cirkusene bruker riktige hunder, ikke bare rase men også individer. Så er det ikke dyreplager.  Disse hundene lærer seg kommandoer, på lik linje som at du lærer din hund sitt og ligg. Det er faktisk ikke så stor forskjell. En førerhund lærer seg å håndtere store folkemengder, uten at det er dyreplageri. Disse hundene trenes opp til å bli trygge med publikum på akkurat samme måte. Dersom de setter en ponni eller en hund i ringe, som er tydelig forskrekket og livredd. Så kan du banne på at de får mattilsynet på nakken på sekundet. For folk rapporterer inn slikt med en gang. 

Du kan ikke ha mye kunnskap om hunder, om du mener hunder i sirkus er dyreplageri. Om de må bruke pisk og vold for å få en hund til å gjøre triksene, ja da er det dyreplageri. Så lenge det er gode trenere som vet hva de gjør, så er det faktisk ikke mer dyreplageri enn en gjeterhund eller politihund på jobb. 

Anonymkode: 7a6f7...f77

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kjære deg da! Sett deg bare litt inn i hva reglene er for dyr på sirkus. 

Anonymkode: 479b1...9b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dyr har det bra på sirkus. Dette gjelder også hunder. 

Jeg ville revet ned plakater, ts 😊 det hsr jeg gjort 😊

Anonymkode: 64029...25d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitat
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Hva tenker du om de hundene som er med i lydighetskonkurranser da, er det også dyreplageri? Eller hva med en politihund? Førerhund? Hva med gjeterhunder som gjeter sauer på gård? Alle disse jobber hardt dag inn og dag ut. De trenes fra de er små valper. De jobber lange dager hvor de må være på mentalt og følge kommandoer. Alle disse hundene, er brukshunder som er avlet og trent opp for slik arbeid. De setter ikke en chihuahua på å gjete sauer. Slik er det med sirkus også, de velger riktige raser. Hos det sirkuset familien min dro på (jeg måtte trekke meg i siste liten, tror det var arnardo) så var det puddel fikk jeg høre. Puddel er en perfekt rase for et slikt oppdrag. Dette er en rase som ofte blir fremstilt som en skikkelig diva og sofahund, en hund som ikke vil røre seg en millimeter for mye fordi de er så pen og flott i lynnet. Det er de så absolutt ikke, generelt sett så er dette en hund med mye fart, mye energi og de er perfekt til både agility og jakt. 
En border collie ville ha hatt det som plommen i egget på et sirkus, fordi der får de bruke både hodet og kropp. Mens samme rasen hadde blitt klin kokos av å bo med en A4 familie i en leiligheten midt i en storby, hvor han får 3 små turer hver dag. 
Så lenge cirkusene bruker riktige hunder, ikke bare rase men også individer. Så er det ikke dyreplager.  Disse hundene lærer seg kommandoer, på lik linje som at du lærer din hund sitt og ligg. Det er faktisk ikke så stor forskjell. En førerhund lærer seg å håndtere store folkemengder, uten at det er dyreplageri. Disse hundene trenes opp til å bli trygge med publikum på akkurat samme måte. Dersom de setter en ponni eller en hund i ringe, som er tydelig forskrekket og livredd. Så kan du banne på at de får mattilsynet på nakken på sekundet. For folk rapporterer inn slikt med en gang. 

Du kan ikke ha mye kunnskap om hunder, om du mener hunder i sirkus er dyreplageri. Om de må bruke pisk og vold for å få en hund til å gjøre triksene, ja da er det dyreplageri. Så lenge det er gode trenere som vet hva de gjør, så er det faktisk ikke mer dyreplageri enn en gjeterhund eller politihund på jobb. 

Anonymkode: 7a6f7...f77

Dette blir for dumt.

 

Anonymkode: 64029...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker sirkuset å ha reklame ved å henge opp postere rundt omkring, så kan dere vel rive ned disse, og kaste i søppel-dunken / container.    

Har de reklame i lokalvisen, så kan dere skrive debatt-innlegg mot sirkus i samme avis. Leser noen en reklame for sirkuset, og deretter debatt-innlegget ditt så kanskje de velger å IKKE reise til sirkuset? 

Anonymkode: f2e38...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke til å stikke under en stol at det ikke er så veldig mange som gidder å gå på sirkus bare for å se på en turnoppvisning og noen gjennomsnittlige bikkjer som løper rundt i ring. 

Anonymkode: 9a5fd...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke til å stikke under en stol at det ikke er så veldig mange som gidder å gå på sirkus bare for å se på en turnoppvisning og noen gjennomsnittlige bikkjer som løper rundt i ring. 

Anonymkode: 9a5fd...e1e

Cirque du Soleil er virkelig flott å se på.

Anonymkode: 505e4...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...