Gå til innhold

Nødvendig med firehjulstrekk i Nord-Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte til Tromsø og skal uansett kjøpe ny bil. Er det nødvendig/lurt å ha firehjulstrekk når man bor der? Eller er det tilstrekkelig med forhjulstrekk? 

Jeg har bodd på Sørlandet i alle år, og vet ikke hvordan det er å kjøre på vinterstid i Nord-Norge. Jeg kommer til å kjøre en del til fjellene selvsagt for å gå på ski ol. 

Håper dere som bor i Tromsø eller andre steder i nord kan svare :) 

Anonymkode: bdae8...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i Finnmark. Nå har jeg firhjulstrekk, men har ikke alltid hatt det. Om du trenger det kommer an på hvor du skal kjøre. 

Anonymkode: d69a3...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Finnmark. Nå har jeg firhjulstrekk, men har ikke alltid hatt det. Om du trenger det kommer an på hvor du skal kjøre. 

Anonymkode: d69a3...b84

Det vet jeg ikke enda, har aldri vært i Tromsø🙈 

Tenkte mer generelt. Om «alle» har firehjulstrekk i nord. 

Anonymkode: bdae8...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø og omegn har mange bratte bakker som er full av is på vinterstid. De er dessverre ikke flinke nok til å strø her. Ville absolutt vurdert det ja. 

Jeg bor utenfor Tromsø og kjører stort sett på flatmark. Har kun bakhjulsdrift, men også piggdekk. Det er ett must!

Anonymkode: 6311f...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke ha firehjulstrekk, men dæven det e kjekt å ha! 

Anonymkode: 851bd...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lurt å ha firhjulstrekk. Grunnet bratte bakker på Tromsøya i kombinasjon med is og holke på vinteren. Bor i Tromsø og vi har firhjulstrekk. Men alle har det selvfølgelig ikke.

Anonymkode: ac564...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil klare deg helt fint med forhjulstrekk, noen få ganger ville det vært fint med firehjulstrekk.

Anonymkode: 85d64...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte til Tromsø og skal uansett kjøpe ny bil. Er det nødvendig/lurt å ha firehjulstrekk når man bor der? Eller er det tilstrekkelig med forhjulstrekk? 

Jeg har bodd på Sørlandet i alle år, og vet ikke hvordan det er å kjøre på vinterstid i Nord-Norge. Jeg kommer til å kjøre en del til fjellene selvsagt for å gå på ski ol. 

Håper dere som bor i Tromsø eller andre steder i nord kan svare :) 

Anonymkode: bdae8...178

Den største pekepinn her for deg, er dette spørsmålet:

Hvordan syns du det har vært på vinterstid på Sørlandet, når det har vært skikkelig vinter? Opplevd det som kaotisk? Eller har du stilt deg undrende til det som sendes på nyhetene om kaos på vinterføre på Sørlandet?

Hvis du er enig i at det er kaos på vinteren når den først kommer: kjøp 4hjulstrekk!

Anonymkode: 80236...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste du trenger firhjulstrekk til er hvis du skal kjøre på svært bratte veier og/eller veier som har snødd igjen. Jeg bor på Hedmark og her er det is hele vinteren, men det er ikke særlig bratt der jeg kjører så det går fint med forhjulstrekk. Men bakker er det altså, det er ikke flatt. Har alltid med litt sand i bilen da, men har ikke fått bruk for det. Det aller aller viktigste er gode vinterdekk, og dekk som er tilpasset der du bor. De som bor på vestlandet trenger andre vinterdekk enn de som bor i innlandet pga temperaturforskjell, så når du skal bo i nord så trenger du også de dekkene som er tilpasset kald vinter, og det må nok være piggdekk siden det er mye is. Nokian Hakkapellitta f.ex., de er helt rå.

Anonymkode: 86fed...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø har mange bakker. Det er kanskje en fordel, men overhode ikke nødvendig. Bor selv noen timer unna og har kjørt i Tromsø uten firehjulstrekk helt uten problemer. Der jeg bor er det også mange bakker og smale veier, men ingen problem med bakhjulstrekk :)

Anonymkode: bd0aa...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tromsø har mange bakker. Det er kanskje en fordel, men overhode ikke nødvendig. Bor selv noen timer unna og har kjørt i Tromsø uten firehjulstrekk helt uten problemer. Der jeg bor er det også mange bakker og smale veier, men ingen problem med bakhjulstrekk :)

Anonymkode: bd0aa...a60

Gikk litt fort i svingene. Skulle stå forhjulstrekk, ikke bakhjulstrekk. 

Anonymkode: bd0aa...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...