Gå til innhold

Hva skjer med modereringen her inne?


Luvinesta

Anbefalte innlegg

Er det helt andre regler nå enn det det var?

Det er veldig mange stygge beskyldninger og spekulasjoner i mange tråder på Rampelys nå, før ble det hvertfall slått ned litt mer  på hetsende utsagn som kan være til skade for personene (offentlig eller ei). Man ser bare i trådene om Pilotfrue, CBE, og spesielt Mette Ask at de virkelig får gjennomgå og det blir bare verre.

Nedsettende kommentarer som går på kropp, latterligjøring, diskusjon om barn, spekulering i psykisk helse, hvor tette i nøtta de navngitte er, narsisissme, spekulasjoner om ting som er tatt fra eget hode og som kan være skadelig for vedkommende som blir diskutert. Lista er lang! Og når denne hetsen kommer hver dag, hele tiden så er det absolutt ingenting som minner om "Vær varsom plakaten" forumet vistnok er så opptatt av.

Når man stikker seg ut og "velger" å være offentlig må man regne med reaksjoner, men det må da finnes en grense?

Er dette noe Kvinneguiden/Egmont virkelig vil assioseres med?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble da slettet masse fra feks tråden om CBE i morges, etter massiv brukerdebatt i natt som blant annet jeg rapporterte i morges. Jeg oppfatter de to nye moderatorene som dedikerte og raske til å reagere, så det er bare å rapportere i vei. 

Når det gjelder regelverket er det vel kommet noen presiseringer på hva som ligger til grunn for moderering på Rampelyset, tråden ligger i dette underforumet.

At man oppfatter en formulering som nedsettende har for øvrig aldri vært slettegrunn iht regelverket, det må dreie seg om latterliggjøring, krenkelse eller hets. (Det ble riktignok oppgitt som årsak til sletting av de svenske moderatorene i de lovløse ukene i sommer, men det viste jo bare at de ikke hadde satt seg inn i KGs regler overhodet, og øyensynlig copy-pastet ordlyden i rapporteringer).

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg det er fryktelig mye nedsettende og hetsende om kroppen til Helene Drage som virkelig har blomstret opp som en moden og likandes blogger. For noen virker det som at det ikke er lov å være glad i kroppen sin uavhengig av størrelse. Enkelte brukere går igjen med både skamfingeren, moralmålestokken og ren hets skjult bak "jeg har sett henne på orntli') som om det er god nok dokumentasjon for sannhet, og det eneste man kan gjøre  med slikt er å rapportere. Oppfatter at moderatorene her inne er dyktige og reale i modereringen slik den skal være, og rydder så fort de kan.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Reglene er de samme som de har vært, men vi har laget et sett med regelpresiseringer for å klargjøre hvordan vi rydder etter enkelte av reglene. Den kan du se her

Det siste 1-1,5 døgn har det vært veldig mange innlegg og veldig mange regelbrudd, så det har dessverre tatt en del ekstra tid å få moderert alle trådene. Vi har jobbet så fort vi kan, og nå skal alle trådene være gjennomgått. Dersom du mener det fortsatt er noe som bryter med reglene våre som står igjen, så kan du gjerne rapportere disse innleggene. Det kan skje glipper under moderering. 

Og tusen takk for ros fra @Aricia og @Revenge o'Cavatina. Det setter vi pris på :) 

Ønsker dere en god helg!

Sol, admin. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden om Villa Paprika... 

Det ble linket til heftelser på bilen hennes (offentlig info i Brønnøysundregisterne). Kommentaren med linken overlevde flere ryddinger, men er nå borte.

-hvorfor er den fjernet nå, etter å ha fått stå etter flere ryddinger?

-trodde det var lov å linke til offentlig info... (kommentaren var kun en link uten annen tekst).

-hvordan skal brukere forstå hva som er greit å poste når moderatorene tydeligvis ikke er sikre selv, ref det faktum at kommentaren sto igjen etter flere ryddinger? 

 

@Måne Rampelyset

@Sol Rampelyset

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2019 den 21.20, lillesnøfnugg skrev:

Ser at det er fjernet innlegg i CBE tråden hvor det er lagt ut bilde med kildehenvisning til Bloggen, er ikke det riktig kilde? @Måne Rampelyset

Hei,

jeg beklager at jeg ikke har sett spørsmålet ditt før nå til tross for at du har tagget meg.

Viser til regelpresiseringene for opphavsrett:

Sitat

Bilder som lastes opp som vedlegg og dermed får Kvinneguiden som adresse, er brudd på opphavsrett.

Bildet ditt hadde Kvinneguiden som adresse.

Måne, admin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kvinneguiden burde bli enda mer moderert enn VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK og TV2. Da trenger vi ikke å tenke selv. Det synes jeg er absolutt det beste .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, FruRosa skrev:

Tråden om Villa Paprika... 

Det ble linket til heftelser på bilen hennes (offentlig info i Brønnøysundregisterne). Kommentaren med linken overlevde flere ryddinger, men er nå borte.

-hvorfor er den fjernet nå, etter å ha fått stå etter flere ryddinger?

-trodde det var lov å linke til offentlig info... (kommentaren var kun en link uten annen tekst).

-hvordan skal brukere forstå hva som er greit å poste når moderatorene tydeligvis ikke er sikre selv, ref det faktum at kommentaren sto igjen etter flere ryddinger? 

 

@Måne Rampelyset

@Sol Rampelyset

Hei,

Jeg forstår at du lurer på det. Grunnen til at det har blitt stående gjennom flere ryddinger er at vi har vært i dialog med Forumansvarlig for å avklare hva som vurderes som injurierende. Vi er kommet frem til at diskusjon rundt privatøkonomi er til skade for den omtalte part. 

Vi har i den forbindelse lagt inn en presisering i regelpresiseringene for å tydeliggjøre hvordan vi ryddet etter den regelen.

Sol, admin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sol Rampelyset skrev:

Hei,

Jeg forstår at du lurer på det. Grunnen til at det har blitt stående gjennom flere ryddinger er at vi har vært i dialog med Forumansvarlig for å avklare hva som vurderes som injurierende. Vi er kommet frem til at diskusjon rundt privatøkonomi er til skade for den omtalte part. 

Vi har i den forbindelse lagt inn en presisering i regelpresiseringene for å tydeliggjøre hvordan vi ryddet etter den regelen.

Sol, admin.

Ok.

Håper da at det ikke lagres som regelbrudd på de brukerne som handlet i god tro da dette ble linket til og diskutert.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere stenger tråder for moderering, hvorfor gjør dere ikke de usynlig og skriver de inn i tråden dere har laget om «tråder som er til moderering»? Og fjerner den som er nevnt der allerede?

 

CBE sin tråd er stengt, men fortsatt synlig, og det står i tråden over her at Villa Paprika sin er stengt, men den er jo åpen. 

 

@Måne Rampelyset @Sol Rampelyset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, panfobi skrev:

Når dere stenger tråder for moderering, hvorfor gjør dere ikke de usynlig og skriver de inn i tråden dere har laget om «tråder som er til moderering»? Og fjerner den som er nevnt der allerede?

 

CBE sin tråd er stengt, men fortsatt synlig, og det står i tråden over her at Villa Paprika sin er stengt, men den er jo åpen. 

 

@Måne Rampelyset @Sol Rampelyset

Hei.

Takk for påminnelsen, jeg har glemt å fjerne Villa Paprika fra den tråden når jeg la den ut igjen. Det skal jeg gjøre straks. 

Vi har besluttet at vi i større grad skal stenge tråden når vi moderere enn å skjule den i en prøveperiode da det har vært gode tilbakemeldinger på dette i andre forumrom, og se om dette gjelder også her på Rampelyset.

Sol, admin.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2019 den 21.44, FruRosa skrev:

Ok.

Håper da at det ikke lagres som regelbrudd på de brukerne som handlet i god tro da dette ble linket til og diskutert.

 

Jo, det ble det. Fikk tom advarselspoeng 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rosalie skrev:

Jo, det ble det. Fikk tom advarselspoeng 

Jeg står fremdeles med 0....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.9.2019 den 0.35, Rosalie skrev:

Jo, det ble det. Fikk tom advarselspoeng 

Det er ille! Moderatorer lot denne stå gjennom flere ryddinger, og hadde attpåtil  møte med forumansvarlig før det ble bestemt at dette skulle fjernes..

ETTER møtet ble det presisert at link til offentlig info som kan være til skade for vedkommende, vil bli slettet som injurier. Så hvordan i all verden skulle brukere kunne vite dette FØR møtet???

Tidligere har det jo bare blitt presisert at slik info skal dokumenteres!

@Sol Rampelyset

@Måne Rampelyset

Endret av FruRosa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen om injurie er ikke en ny-innført regel, den har vært i regelverket i mange år, det er bare presiseringen vår som er ny. Dette for å klargjøre hvordan vi rydder etter den.

Det er ikke sendt ut advarsler, PM'er eller utestengelser basert på injurierende innlegg som er fra før ryddingen og redegjørelsen i Villa Paprika-tråden.

Sol, admin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Hei @Måne Rampelyset . Det ligger en tråd om Villapaprika som ikke er fjernet og jeg tror det mangler en ryddemelding? 

Fikset. Takk for beskjed.

Måne, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...