Gå til innhold

Forkjøpsrett, budrunder


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest fast bruker i.i.

Vi sitter med planer om å prøve oss på forkjøpsretten på en leilighet vi vil ha. Vi la inn et lavt bud, men vurderer å trekke oss ut av budrunden allerede (et annet har kommet inn over altså), for å ikke presse prisen oppover. Og om selger aksepterer et bud som vi ikke syns er for høyt, så kan vi hoppe inn med ansienniteten.

Ja, det er sleipt, men det er jo snakk om ganske mange penger og det er vel dette forkjøpsretten er for?

Ser dere på dette som skikkelig lavmål? :oops:

Vi kan fint gå inn igjen senere selv om vi har trukket oss nå?

Syns dere dette er for kynisk? For slemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Vel, det er jo en rettighet du har som medlem av boligbyggelaget-at du kan tre inn og kjøpe leiligheten til høyeste bud. Men vet du at dere har høyest ansiennitet?

(vi vant forresten tre budrunder da vi kjøpte leilighet, men i alle tilfellene endte det opp med at leiligheten gikk på forkjøp. Heldigvis hadde vi flaks til slutt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt sikker på at vi har lengst ansiennitet kan vi jo ikke være, men den er "arvet" og er derfor på over 40 år! Glipper det, så glipper det selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hvis dere har meldt forkjøpsrett på en leilighet så er det ikke noe poeng i å by på den. Det eneste dere oppnår med det er å dra prisen opp.

Men - ta å finn ut hvor dere er på forkjøpsrettlisten. Hvis fristen for å melde forkjøpsrett er ute så skal dere få vite hvor på listen dere ligger. Om dere er langt nede på listen så er det nok lite sannsynlig at dere vil få tilbud om å kjøpe leiligheten til det aksepterte budet. Så da bør dere nok være med i budrunden. Men er dere nr 1 og kanskje også nr 2 på listen så er det bare å slutte å by med en gang.

Da vil dere jo uansett få tilbud om å kjøpe leiligheten til den summen som selger aksepterer, så det er ikke noe poeng i å trekke opp prisen.

Dette er ikke slemt - forkjøpsretten er til for å brukes.

Og ellers - ja, det er fullt mulig å trekke seg ut av en budrunde, og så senere være med igjen. Men husk på at leiligheter kan ofte bli solgt ganske fort, og i det en trekker seg ut av budrunden er det ikke sikkert at megler fortsetter å ringe dere hver gang noen legger inn ett høyere bud.

Lykke til med boligkjøpet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har meldt forskjøpsrett på noen leiligheter før, og vi fikk da beskjed når fristen for og melde forkjøpsrett gikk ut, om vi hadde lengst ansinitet eller ikke. Hadde vi da lengst ansinitet la vi ikke inn bud, og når budrunden var over ble vi oppringt og fikk vite hva høyeste bud lå på og om vi da ville ha leiligheten til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Jeg er vant til at forkjøpsretten blir lyst ut etter at budrunden er ferdig, så kan man kreve forkjøpsrett i etterkant innen en gitt frist. Men her ser det ut som enkelte sier at man kan skrive seg opp på lister i forkant? Kanskje det er forskjellig prakis i ulike boligbyggelag?

Uansett - har du store muligheter til å ta den på forkjøpsrett ville jeg ikke bydd og så presset prisen opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville trukket meg ut og satsa på at ansienniteten holdt.

Jeg syns ikke det er slemt.

Irriterende for de som vinner budrunden selvfølgelig, men likefullt en rett dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarteren

Vi har trukket oss, sitter bare å venter nå. Må selge selv først også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Skal dere selge før dere kjøper? Da bør dere vel isåfall sette igang.. Budrunden tar jo stort sett ikke mange dagene når den først er igang, og får en tilbud om å kjøpe leiligheten på forkjøpsrett så får en jo bare 24 timer på seg til å bestemme seg. Det var hvertfall slik da vi kjøpte leilighet.

Uansett, lykke til! Håper dere får den leiligheten dere vil ha! :P

Chica - ja, det er nok litt varirende hvordan boligbyggelagene gjør det med utlysing av forkjøpsrett. Her hvor jeg bor utlyser de som regel forkjøpsretten før visning (tror fristen pleier å være ca. 2 uker). Stort sett er fristen like etter første visning. På den måten går det litt raskere.

Det må jo være litt trasig å ha fått tilslag på en leilighet, men så skal det gå lange tider før en får vite om en får den eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarteren

Vi skal selge før (helst mens ;) ) vi kjøper... Nå er den leiligheten solgt allerede, jeg vet ikke prisen enda (ringer boligbyggelagetlaget så fort det åpner på onsdag!).

Nå ser det ut til at vi får solgt også, så ingenting står i veien så lenge prisen på den andre er innen hva vi er villig til å gi.

Tusen takk for svar, det hjalp litt på samvittigheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...