Gå til innhold

Dyrlegesekretær/dyrlegeassistent?


Fluff

Anbefalte innlegg

Men, det skal sies at jeg ikke anbefaler denne veien - å skaffe seg en utdanning som ikke blir godkjent i Norge. Da er det bedre å ta ett år ekstra og faktisk bli dyrepleier. Eller bare få jobb som assistent og få opplæring i jobben.

Anonymkode: 1835f...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Assistent. Men det kan hende man kan forhandle til seg bedre lønn enn assistenter helt uten utdanning. 

Anonymkode: 1835f...489

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, det skal sies at jeg ikke anbefaler denne veien - å skaffe seg en utdanning som ikke blir godkjent i Norge. Da er det bedre å ta ett år ekstra og faktisk bli dyrepleier. Eller bare få jobb som assistent og få opplæring i jobben.

Anonymkode: 1835f...489

Takk for svar ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Fluff skrev (På 21.8.2019 den 19.38):

Hei! 

Noen som har tatt noen av disse utdanningene ved fagsenteret, og vil fortelle litt om det? 

Jeg vurderer og ta en av disse, men usikker på om det gir meg noen jobbmuligheter.. 

Har mest lyst til å ta dyrepleierstudiet, men har ikke mulighet til å flytte nå..

Flere i klinikken vår har tatt dem og er kjempe fornøyd. Du kan også ta fagbrev samtidig.  Fagsenteret lærer opp i de grunnleggende ferdighetene som kvalifiserer til å jobbe i klinikk. Det er flinke lærere og man kan se forelesningene på nettskolen samtidig som det er mulighet for å delta på samlinger. Flere ved klinikken jeg jobber i har tatt dette og både veterinær samt de som har tatt både dyrlegesekretær og hun som har tatt dyrlegeassistent utdanningen er kjempe fornøyde. Ved vår klinikk har veterinærene valgt folk som vil ta dette fordi de ikke har mulighet og kapasitet til å gi så mye opplæring i klinikken. For min del har jeg tatt dyrlegesekretær for ca 10 år siden og jeg har hatt stor nytte av det jeg har lørt. Nå har jeg sett det de har endret på for å tilpasse seg digitalisering osv og det var veldig nyttig. Vi har ei som tar dyrlegeassistent nå og hun er skikkelig fornøyd. Jeg vurderer også å bruke fagbrevet mitt til å søke en ny jobb som gjør at jeg kan utvikle meg videre. Synes at det er en skikkelig nyttig for meg og jeg ser at det er flere jobber som jeg kan få med den utdannelsen og erfaringene jeg har nå. Håper det var til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2019 den 6.47):

Men, det skal sies at jeg ikke anbefaler denne veien - å skaffe seg en utdanning som ikke blir godkjent i Norge. Da er det bedre å ta ett år ekstra og faktisk bli dyrepleier. Eller bare få jobb som assistent og få opplæring i jobben.

Anonymkode: 1835f...489

Det gjør jeg. Anbefaler og har god erfaring. man kan selvfølgelig ta dyrepleier isteden, men det tar to år mer og det er viktig at det er en utdanning for assistenter og sekretærer. Før denne utdannelsen kom så måtte veterinærene lære opp dem selv og det krevde for mye. Det finnes dessverre ikke en godkjenning for noe annet enn vet og dyrepleiere så for de som ikke kan ta det så er dette en god mulighet. I tillegg kan man ta fagbrevet innen salg og kontorfag som er et offentlig godkjent fagbrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Dere som sier det er dårlig lønn... Hvor dårlig snakker vi?

Anonymkode: 5ab94...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 18.34):

Dere som sier det er dårlig lønn... Hvor dårlig snakker vi?

Anonymkode: 5ab94...f39

Altså, lønnen til en autorisert dyrepleier med 3 årig utdanning og bachelorgrad er i snitt (ofte mindre) 360.000 kr året. Så en assistent tjener vesentlig mindre, men jobber huet og ræva av seg for ingenting. Og nei, å jobbe på veterinærklinikk er absolutt ikke så «koselig» som så mange tror. Det er en grunn til at veterinærer og dyrepleiere har den høyeste selvmordsraten i verden.

Anonymkode: 47294...3cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 0.44):

Altså, lønnen til en autorisert dyrepleier med 3 årig utdanning og bachelorgrad er i snitt (ofte mindre) 360.000 kr året. Så en assistent tjener vesentlig mindre, men jobber huet og ræva av seg for ingenting. Og nei, å jobbe på veterinærklinikk er absolutt ikke så «koselig» som så mange tror. Det er en grunn til at veterinærer og dyrepleiere har den høyeste selvmordsraten i verden.

Anonymkode: 47294...3cc

Kan du fortelle mer om dette? Eventuelt andre som har erfaringer? 
 

Jeg er en av de som tror at det er koselig, og har et stort ønske om å jobbe på dyreklinikk. Ser for meg at det å jobbe i resepsjonen/annet arbeid på klinikken og evt i butikken i dyreklinikken er en fin jobb. 
 

 

Anonymkode: 5ab94...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo aldri jobbet på et slikt sted før så andres erfaringer er jo gull verdt. 

Anonymkode: 5ab94...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier i bunn og jobber som sekretær på dyrlegeklinikk nå. Her har de andre sekretærene bakgrunn som resepsjonist, sekretær innen administrasjon og butikkmedarbeider. Ingen har tatt veterinærassistentkurs. Tror det er ganske bortkastet.

Anonymkode: 6e1c1...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er sykepleier i bunn og jobber som sekretær på dyrlegeklinikk nå. Her har de andre sekretærene bakgrunn som resepsjonist, sekretær innen administrasjon og butikkmedarbeider. Ingen har tatt veterinærassistentkurs. Tror det er ganske bortkastet.

Anonymkode: 6e1c1...2a6

Trives du? 

Anonymkode: 5ab94...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Trives du? 

Anonymkode: 5ab94...f39

Stortrives. Jobben skulle i utgangspunktet være et "sabbatsår" fra min forrige jobb men jeg ombestemte meg raskt. Her blir jeg lenge. Jeg blir lønnet som dyrepleier med min bakgrunn men lønnen er likevel ikke noe å rope hurra for.

Jobber ikke helger men overtid må påregnes. Så er det naturligvis tøft å se syke dyr og eiere i sorg, men det er selvfølgelig koselig å hilse på nye pasienter. Litt tid til kos blir det alltids men hverdagen er travel! Det går i ett, vær forberedt på det. 

Anonymkode: 6e1c1...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stortrives. Jobben skulle i utgangspunktet være et "sabbatsår" fra min forrige jobb men jeg ombestemte meg raskt. Her blir jeg lenge. Jeg blir lønnet som dyrepleier med min bakgrunn men lønnen er likevel ikke noe å rope hurra for.

Jobber ikke helger men overtid må påregnes. Så er det naturligvis tøft å se syke dyr og eiere i sorg, men det er selvfølgelig koselig å hilse på nye pasienter. Litt tid til kos blir det alltids men hverdagen er travel! Det går i ett, vær forberedt på det. 

Anonymkode: 6e1c1...2a6

Så bra å høre! En ting jeg fryktet litt var faktisk at det skulle bli for mye dødtid, merker at jeg ikke har vært så mye på dyreklinikker. Det å være ett sted der man ikke mistrives veier tyngre for min del enn lønn. 

Anonymkode: 5ab94...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde helt glemt bort denne tråden, takk for mange informative svar! 

Har fortsatt en liten drøm om å jobbe med dyr ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Fluff skrev (På 21.8.2019 den 19.53):

Hva er det som er negativt med det?

Det var rart. Er veterinær selv og vi har ansatt flere utdannede assistenter og sekretærer. Veldig positivt! De har gode kunnskaper fra studiene og vi hadde ikke rukket å lære de opp så grundig i vår klinikk. Det ville tatt lang tid og vært lite effektivt. Vi krever at de er utdannet før vi ansetter dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badesåpe skrev (På 21.8.2019 den 21.06):

Det er ikke en beskyttet tittel, og assistent/sekretær kan du fint bli uten å betale i dyre dommer. Få en fot innenfor på en klinikk, og så tar du det derfra.

Ja, det kan du. Anbefaler at du tar utdanning. De jeg kjenner til i veterinær bransjen ansetter helst ikke folk uten utdanning. Man kan søke og det er ingen beskyttet tittel, men det er ikke stor sannsynlighet å få ansettelse uten erfaring og nødvendig kompetanse. Muligheten for å få jobb er god når du bor forholdsvis sentralt. Har du en-to klinikker i nærheten så må du ha litt flaks og uten utdanning vil jeg si at du må ha råflaks. Det mangler generelt utdannede dyrepleiere og assistenter.

Anonymkode: fbd08...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Fluff skrev (På 21.8.2019 den 19.38):

Hei! 

Noen som har tatt noen av disse utdanningene ved fagsenteret, og vil fortelle litt om det? 

Jeg vurderer og ta en av disse, men usikker på om det gir meg noen jobbmuligheter.. 

Har mest lyst til å ta dyrepleierstudiet, men har ikke mulighet til å flytte nå..

Hei

Jeg er veterinær og er veldig positiv til studiene. Vi har ansatt to fra studiene. Dette har vært vellykket og de vi har ansatt har hatt god opplæring fra studiene samt fått god veiledning fra utdanningsansvarlig. Synes det er litt rart at noen uttaler seg her om noe de har hørt og ikke vet noe om. Vet at flere i kjeden hvor jeg jobber har veldig gode erfaringer. Lønnsmessig ligger utdannede assistenter og sekretærer høyere enn ufaglærte. Ser at Fagsenteret har veldig gode evalueringer fra tidligere elever og vi som ansetter studentene kan gi samme tilbakemelding. Ser at de også har utdanning innen fagbrev dyrefag nå og dette er også et spennende studie som vi ser stor verdi av i sammenhengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...