Gå til innhold

Dyrlegesekretær/dyrlegeassistent?


Fluff

Anbefalte innlegg

Hei! 

Noen som har tatt noen av disse utdanningene ved fagsenteret, og vil fortelle litt om det? 

Jeg vurderer og ta en av disse, men usikker på om det gir meg noen jobbmuligheter.. 

Har mest lyst til å ta dyrepleierstudiet, men har ikke mulighet til å flytte nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er dyrlege. Det jeg hører fra kolleger om dette studiet er utelukkende negativt, men har ingen erfaring selv. 

Anonymkode: 1835f...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er dyrlege. Det jeg hører fra kolleger om dette studiet er utelukkende negativt, men har ingen erfaring selv. 

Anonymkode: 1835f...489

Hva er det som er negativt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en beskyttet tittel, og assistent/sekretær kan du fint bli uten å betale i dyre dommer. Få en fot innenfor på en klinikk, og så tar du det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører også mye dårlig om dette. Dessuten er det veldig mange om beinet når det gjelder jobb og ansettelse. Spesielt hvis du ikke er villig til å flytte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som resepsjonist/assistent, og har ikke gått skolen. Jeg fikk et bein innenfor via praksis (gikk på AAP). Elsker jobben min, og ikke minst de jeg jobber sammen med :)  Jeg skriver inn og ut pasienter, svarer på telefoner og mail, tar meg av kunder som kommer innom, selger fôr og annet. I tillegg er jeg med når det kommer valpe-eller kattungekull som skal ha vaksine og chip, hjelper til under konsultasjoner osv. Jeg er jo i overkant interessert i katt, og er oppdretter og aktiv på utstillinger, så det var derfor jeg ville jobbe på dyreklinikk. Bare vær klar over at lønna er dritdårlig de fleste steder, selv som utdannet dyrepleier. 

Anonymkode: cf6a4...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som resepsjonist/assistent, og har ikke gått skolen. Jeg fikk et bein innenfor via praksis (gikk på AAP). Elsker jobben min, og ikke minst de jeg jobber sammen med :)  Jeg skriver inn og ut pasienter, svarer på telefoner og mail, tar meg av kunder som kommer innom, selger fôr og annet. I tillegg er jeg med når det kommer valpe-eller kattungekull som skal ha vaksine og chip, hjelper til under konsultasjoner osv. Jeg er jo i overkant interessert i katt, og er oppdretter og aktiv på utstillinger, så det var derfor jeg ville jobbe på dyreklinikk. Bare vær klar over at lønna er dritdårlig de fleste steder, selv som utdannet dyrepleier. 

Anonymkode: cf6a4...a2d

Takk for svar! Vet at lønna ikke er så bra, men vil bare ha noe jeg kan trives med. Og min største interesse er dyr, og ønsker gjerne å jobbe i forbindelse med dette. Har jobbet i et annet yrke i flere år, men kommer ikke til å holde ut veldig lenge med det jeg gjør nå, er derfor jeg ser etter noe annet. Er bare veldig usikker på hvilken vei jeg skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fluff skrev:

Takk for svar! Vet at lønna ikke er så bra, men vil bare ha noe jeg kan trives med. Og min største interesse er dyr, og ønsker gjerne å jobbe i forbindelse med dette. Har jobbet i et annet yrke i flere år, men kommer ikke til å holde ut veldig lenge med det jeg gjør nå, er derfor jeg ser etter noe annet. Er bare veldig usikker på hvilken vei jeg skal gå.

Jeg er 50% ufør pga rygg, skuldre og knær, og legen mente egentlig at jeg burde vært 100% ufør. Men jeg VIL jo jobbe, og i denne jobben fungerer jeg greit, siden den er så variert :) Trivsel har jo også utrolig mye å si når helsa ikke er på topp, ellers er det lett å kjenne etter om en har vondt... Nå tenker jeg heller at "det går seg til" når jeg har en dårlig dag. Har ikke vært borte en eneste dag pga de tingene jeg sliter med, kun et par dager pga influensa med feber (greit å ikke smitte resten av gjengen) de siste 2 1/2 åra. 

Anonymkode: cf6a4...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 50% ufør pga rygg, skuldre og knær, og legen mente egentlig at jeg burde vært 100% ufør. Men jeg VIL jo jobbe, og i denne jobben fungerer jeg greit, siden den er så variert :) Trivsel har jo også utrolig mye å si når helsa ikke er på topp, ellers er det lett å kjenne etter om en har vondt... Nå tenker jeg heller at "det går seg til" når jeg har en dårlig dag. Har ikke vært borte en eneste dag pga de tingene jeg sliter med, kun et par dager pga influensa med feber (greit å ikke smitte resten av gjengen) de siste 2 1/2 åra. 

Anonymkode: cf6a4...a2d

Det høres jo helt fantastisk ut! Håper jeg også kan finne en sånn jobb, det hadde virkelig vært drømmen ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fluff skrev:

Det høres jo helt fantastisk ut! Håper jeg også kan finne en sånn jobb, det hadde virkelig vært drømmen ❤️

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: cf6a4...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fluff skrev:

Hva er det som er negativt med det?

At det ikke gir noen reelle kvalifikasjoner, og at det er dyrt mtp hva man får igjen - som i praksis er å jobbe som ufaglært. Siden man *er* ufaglært. «Ikke imponert», «svada», og «greier like godt å lære opp folk selv» er ting som går igjen. 

Det er mange ufaglærte som jobber på smådyrklinikken. Jeg ville ikke brukt penger og tid på dette kurset, som i praksis er et kurs i kundebehandling. Prøv heller å få jobb på smådyrklinikk uten, og få opplæringen der. Men vær forberedt på dårlig lønn. 

Anonymkode: 1835f...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det ikke gir noen reelle kvalifikasjoner, og at det er dyrt mtp hva man får igjen - som i praksis er å jobbe som ufaglært. Siden man *er* ufaglært. «Ikke imponert», «svada», og «greier like godt å lære opp folk selv» er ting som går igjen. 

Det er mange ufaglærte som jobber på smådyrklinikken. Jeg ville ikke brukt penger og tid på dette kurset, som i praksis er et kurs i kundebehandling. Prøv heller å få jobb på smådyrklinikk uten, og få opplæringen der. Men vær forberedt på dårlig lønn. 

Anonymkode: 1835f...489

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gå dyrepleier på Hansenberg i Danmark i stedet? Da får du i det minste en godkjent utdanning

Anonymkode: c8821...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gå dyrepleier på Hansenberg i Danmark i stedet? Da får du i det minste en godkjent utdanning

Anonymkode: c8821...8c4

Har sett på det, men har ikke mulighet til å flytte nå.. må vel være i Danmark om jeg skal ta det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fluff skrev:

Har sett på det, men har ikke mulighet til å flytte nå.. må vel være i Danmark om jeg skal ta det?

Nei, det er i bolker. Bor i Norge og reiser ned til undervisningsukene tror jeg (har bare møtt slike folk hos dyrlegen, ikke studert selv). du må evt ha godkjent praksis i Norge mellom bolkene. Godkjennelse vet jeg ingenting om, men det må du jo evt kunne sjekke ut 

 

Anonymkode: c8821...8c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Fluff skrev:

Leste også at man ikke fikk autorisasjon ved å ta det i Danmark lengre..

Det stemmer. Utdanningen i Danmark er ikke lenger godkjent i Norge.

Anonymkode: 4c495...432

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Utdanningen i Danmark er ikke lenger godkjent i Norge.

Anonymkode: 4c495...432

Stemmer. Utdanningen i Danmark er på videregående-nivå, men ble godkjent som tilsvarende dyrepleierutdanningen i Norge så lenge utdanningen i Norge var toårig. Men da dyrepleie i Norge ble en treårig bachelor, ble spriket mellom den norske og den danske utdanningen for stort til at man kan få autorisasjon med utdanning fra Danmark lenger. 

Man kan jo selvsagt fremdeles ta utdanningen i Danmark, men man kan ikke kalle seg dyrepleier.

Anonymkode: 1835f...489

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer. Utdanningen i Danmark er på videregående-nivå, men ble godkjent som tilsvarende dyrepleierutdanningen i Norge så lenge utdanningen i Norge var toårig. Men da dyrepleie i Norge ble en treårig bachelor, ble spriket mellom den norske og den danske utdanningen for stort til at man kan få autorisasjon med utdanning fra Danmark lenger. 

Man kan jo selvsagt fremdeles ta utdanningen i Danmark, men man kan ikke kalle seg dyrepleier.

Anonymkode: 1835f...489

Hva blir man da? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fluff skrev:

Hva blir man da? 😅

Assistent. Men det kan hende man kan forhandle til seg bedre lønn enn assistenter helt uten utdanning. 

Anonymkode: 1835f...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...