Gå til innhold

Retter dere på skrivelekser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en tredjeklassing, og første skrivelekse i dag. Her var det forholdsvis mye skrivefeil, men ble brått usikker. Skal vi rette på det, eller ikke? Hva gjør dere andre med barn i småskolen?

Tenker det vil være en god læring for barnet at vi retter, men samtidig vil jo ikke læreren da se hvor barnet trenger ekstra trening.

Anonymkode: 6551b...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi retter ikke på eget initiativ, men svarer når han spør om et ord er skrevet riktig. Han vet ganske godt hva han kan og hva som kan være feil, så som regel blir alt rett da.

Anonymkode: d1976...f71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rett! Da ser ikke læreren hva de eventuelt trenger hjelp til...

Anonymkode: 4c976...66b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi retter ved at vi går over leksene og han kommer frem til feilen selv. Ser han ikke feilen må vi rettlede litt mer. Det er så mange tester og prøver i skolen at lærere fint kan se om det trengs hjelp.

Anonymkode: d5e64...71f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Ting som de har fokusert på det retter jeg. Typisk har de i andre-tredje klasse et fokusområde av gangen, f eks dobbel konsonant, stor bokstav der det skal være osv. Når de har vært igjennom det så retter jeg det. De har typisk noen øveord, og de må skrives riktig.  

Om de skal skrive historier så er det viktigere å få frem meningen og at de synes det er gøy, enn å pirke på småfeil, når de er såpass små. Skriveglede først, rettskriving etterpå. 

Uansett, rettes alltid ved at jeg bare spør 'ser du noe som ikke stemmer helt her?' Og da ser de det stort sett selv (Altså når de har vært igjennom temaene).

(Lærerne får med seg hva de strever med uansett)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi retter ikke på eget initiativ, men svarer når han spør om et ord er skrevet riktig. Han vet ganske godt hva han kan og hva som kan være feil, så som regel blir alt rett da.

Anonymkode: d1976...f71

 Vi hjelper selvfølgelig når hun spør. Men utover det har hun mye feil, vil anslå at ca 2/3 av ordene i dag var skrevet feil. Slik var det i vår også.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rett! Da ser ikke læreren hva de eventuelt trenger hjelp til...

Anonymkode: 4c976...66b

Det er dette jeg også tenker.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi retter ved at vi går over leksene og han kommer frem til feilen selv. Ser han ikke feilen må vi rettlede litt mer. Det er så mange tester og prøver i skolen at lærere fint kan se om det trengs hjelp.

Anonymkode: d5e64...71f

Så vist jeg kjenner til har de sålangt, altså i 1. og 2. klasse ikke hatt andre prøver enn kartleggingsprøven og nasjonalprøve. Samt en test på lesing som vi maste oss til. Vil anslå ca 2/3 av ordene i dag var skrevet feil, slik var det på tampen av fjoråret også. Hvilken klasse går din i og hvor mye feil vil du anslå at han har totalt sett på en tekst?

Ts

Anonymkode: 6551b...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

vist jeg kjenner til har de sålangt, altså i 1. og 2. klasse ikke hatt andre prøver enn kartleggingsprøven og nasjonalprøve. Samt en test på lesing som vi maste oss til. Vil anslå ca 2/3 av ordene i dag var skrevet feil, slik var det på tampen av fjoråret også. Hvilken klasse går din i og hvor mye feil vil du anslå at han har totalt sett på en tekst?

Læreren ser det selv om de ikke har ordentlige prøver. Har ikke tredjeklassing nå men har hatt to. Det er ikke unormalt at de skriver mye feil. Mine gjorde også det i tredje klasse. Mine har nå blitt større og skriver veldig godt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble korrigert hele barneskolen, på ungdomsskolen pekte min mor på å hva som var feil, og så måtte jeg slå opp i ordboken selv. På vgs trengte jeg nesten ikke ordbok, og det gjør jeg sjelden som voksen også. Jeg er veldig takknemlig for at jeg skriver godt og korrekt uten å måtte slå opp flere ord i hver setning. En av mine beste venninner fra barndommen hadde lærerforeldre som ikke rettet noe, og mente hun måtte finne ut av alt selv. I dag skriver hun så dårlig at hun ikke får sende mail/brev/notater/kontrakter eksternt på jobb uten at det er korrekturlest først. Rett på barnet ditt, i det lange løp gjør du barnet en tjeneste. 

Anonymkode: a4a34...d00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Kommer an på. Ting som de har fokusert på det retter jeg. Typisk har de i andre-tredje klasse et fokusområde av gangen, f eks dobbel konsonant, stor bokstav der det skal være osv. Når de har vært igjennom det så retter jeg det. De har typisk noen øveord, og de må skrives riktig.  

Om de skal skrive historier så er det viktigere å få frem meningen og at de synes det er gøy, enn å pirke på småfeil, når de er såpass små. Skriveglede først, rettskriving etterpå. 

Uansett, rettes alltid ved at jeg bare spør 'ser du noe som ikke stemmer helt her?' Og da ser de det stort sett selv (Altså når de har vært igjennom temaene).

Forsøker alltid å få henne til å se etter feil selv, men hun finner de svært sjeldent. Og jeg må peke de ut. Stor bokstav og mellomrom mellom ordene har jeg så langt tatt tak i, samt bokstaver som er skrevet slurvet. Men resten er jeg usikker på hva jeg skal gjøre med. Kanskje verdt å nevne at vi i tillegg sliter veldig med lesingen, og da ønsker at læreren faktisk skal se hvordan hun skriver. 

Husker du hvor mye feil din(e) brukte å ha i begynnelsen av 3.klasse? Vil anslå 2/3 av ordene er feil her, og jeg synes selv det er skremmende mye. Men vet ikke helt hva vi burde forvente.

Ts

Anonymkode: 6551b...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at man ikke skal hjelpe 😊

Har ungen din 2 feil på 20 oppgaver, så er det en stor tjangs for at h*n bare har sett litt feil, eller har hastet litt. Man kan godt si at nr.5 og nr.17 var feil, og gi en tjangs til oppretting. Da blir det jo mest sannsynlig rett.

Men har ungen din 9 eller kanskje 15 feil, så gjør du ungen din en bjørnetjeneste ved å rette. For da er det noe fundamentalt feil 😊

Anonymkode: 4c976...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker du hvor mye feil din(e) brukte å ha i begynnelsen av 3.klasse? Vil anslå 2/3 av ordene er feil her, og jeg synes selv det er skremmende mye. Men vet ikke helt hva vi burde forvente.

Mine hadde også det når de skrev fritekst på den tiden. Jeg snakket med læreren om det med første barn, og hun var veldig tydelig på at man ikke skal pirke for mye. At det var viktigst at de følte mestring. Og så tar vi ting etterhvert. Nå er de i 6. og 8. klasse og skriver veldig godt begge to. 

Har også en førsteklassing og kommer til å kjøre samme opplegget. 

(Legger til igjen: læreren ser uansett hva hun sliter med, uavhengig av lekser og prøver. Og ang. lesingen, les masse før henne og med henne. Det løsner sannsynligvis)

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsøker alltid å få henne til å se etter feil selv, men hun finner de svært sjeldent. Og jeg må peke de ut. Stor bokstav og mellomrom mellom ordene har jeg så langt tatt tak i, samt bokstaver som er skrevet slurvet. Men resten er jeg usikker på hva jeg skal gjøre med. Kanskje verdt å nevne at vi i tillegg sliter veldig med lesingen, og da ønsker at læreren faktisk skal se hvordan hun skriver. 

Husker du hvor mye feil din(e) brukte å ha i begynnelsen av 3.klasse? Vil anslå 2/3 av ordene er feil her, og jeg synes selv det er skremmende mye. Men vet ikke helt hva vi burde forvente.

Ts

Anonymkode: 6551b...e4b

Har selv to dysleksi-barn. Den ene er nå 4.klassing.

Leser barnet ditt bra? 2/3 feil er mye i 3.klasse. 

Anonymkode: 4c976...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv to dysleksi-barn. Den ene er nå 4.klassing.

Leser barnet ditt bra? 2/3 feil er mye i 3.klasse

Anonymkode: 4c976...66b

Mine barn skrev fantasifulle historier, men med mye feil. De er nå blitt noen år eldre og har overhodet ikke dysleksi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Mine barn skrev fantasifulle historier, men med mye feil. De er nå blitt noen år eldre og har overhodet ikke dysleksi. 

Dysleksi er ingen fornærmelse...

Anonymkode: 4c976...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dysleksi er ingen fornærmelse...

Anonymkode: 4c976...66b

Nei, har jeg sagt det? Jeg sa bare at de skrev mye feil tidligere, men at de får det til nå. 

Er jo ikke så rart at man helst ikke ønsker at barna har dysleksi, det gjør jo ting mye vanskeligere for dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi retter opp i alt. Jeg lesere opp ordet slik det skal skrives, og da ser barnet feilen selv somregel. Men min har autisme da, så siste vi trenger er at barnet lærer seg ordet feil og henger han seg opp i det, og mener det er riktig så kan vi glemme å rette det. Da sender jeg sms til lærer. 

Anonymkode: b31a2...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv to dysleksi-barn. Den ene er nå 4.klassing.

Leser barnet ditt bra? 2/3 feil er mye i 3.klasse. 

Anonymkode: 4c976...66b

Nei, synes ikke hun leser bra. Heller dårlig. Veldig lite fremgang på lesingen, og synes ikke det står i stil til alt annet hun lærer. Altså, ellers er hun veldig lærevillig, og tar ting fort. Men lesingen går det smått med, til tross for mye lesing. Har hatt oppe på foreldresamtale bekymring for dysleksi allerede fra våren i 1.klasse, men læreren er ikke enig. Skal sies at pappaen har alvorlig grad av dysleksi.

ts

Anonymkode: 6551b...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, d er faktisk ganske fortvilende... Eldste er i videregående nå, han er veldig handy, så blir maskinist eller noe 😊

Men stakkars lille er jeg engstelig for; hun er lynskarp. Kan megle og snakke seg ut av alt, perfekt advokatspire 😂 (tror ikke hun vil bli det da, men hvem vet?) Men det er faktisk fysisk vondt at noen jækla bokstaver skal ødelegge (eventuelt gjøre det utrolig vanskelig!) for henne 😭🤬

Men tilbake til ts;

Poenget mitt er egentlig at sønnen min fikk hjelp altfor sent (kan legge til at de har to eldre søsken som har bare svevet gjennom skolen uten noe slags problemer), så vi har vært mye tidligere på hugget nå! Tidlig innsats har alt å si!

Anonymkode: 4c976...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, synes ikke hun leser bra. Heller dårlig. Veldig lite fremgang på lesingen, og synes ikke det står i stil til alt annet hun lærer. Altså, ellers er hun veldig lærevillig, og tar ting fort. Men lesingen går det smått med, til tross for mye lesing. Har hatt oppe på foreldresamtale bekymring for dysleksi allerede fra våren i 1.klasse, men læreren er ikke enig. Skal sies at pappaen har alvorlig grad av dysleksi.

ts

Anonymkode: 6551b...e4b

Nå så jeg denne.. 

Kontakt PPT selv! Måtte kjempe slik for sønnen min at det er sykt.... Jeg begynte i 3.klasse, men de sa han var ung (skulle aldri gitt meg da!) Ble trenert hele tiden. I 5.klasse fikk han ny lærer. PPT ville ikke ta han inn. Heldigvis behandlet læreren han som om han hadde fått diagnosen! Det tror jeg reddet ham!

I 6.klasse var jeg så forbanna at PPT ble nødt å ta ham inn. Testen viste dysleksi, men de kunne ikke sette diagnose før han tok testen igjen... Om 1 år!!

Så 1 mnd før han var ferdig med barneskolen, fikk han diagnosen. Har mye mer dritt å komme ned fra ungdomsskolen, men skal la det være 🤪

Ta tak, ts! Ingen som legger to pinner i kryss for deg!

Anonymkode: 4c976...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...