AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #41 Skrevet 19. januar 2020 Det er jo ikke så lenge siden vi fikk et skriv i posten om dette. Det jeg er bekymret for er mangelen på bomberom i dette landet.... Anonymkode: 215c6...f59 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #42 Skrevet 19. januar 2020 Russland er virkelig ikke noe å være redde for. Drar du lengre nord i Norge har de helt andre holdninger til Russland her her i sør. Vi er beskyttet på mange plan og alt for mye propaganda i media. Jeg frykter USA mer enn Russland. De har baser og militær i store deler av Norge og tviler sterkt på at de bryr seg mye om oss hvis det bryter ut krig. Da er de bedre tjent på å ta Norge, slik de holder på i andre land. Det viktigste hvis det skulle oppstå noe (vil nå tro det er større frykt for at nett og strøm tas enn det vi relaterer til krig) er jod, flykte fra byer, ha telt og alt av utstyr til å leve i skogen/på hytter, vanlig radio med FM, selvfølgelig mat og vann nok eventuelt rensefilter til vann, fyrstikker etc. Grunnen til manglende bomberom/tilfluktsrom er fordi de ikke har noen hensikt hvis det bryter ut krig. Våpen/bomber er av et helt annet nivå i dag enn tidligere. Anonymkode: eb743...d0d
Gjest Mysticgirl Skrevet 20. januar 2020 #43 Skrevet 20. januar 2020 På 20.8.2019 den 14.03, AnonymBruker skrev: Hva skal menn gjøre? De er ikke akkurat så tøffe de heller da 90% er overvektige potetsekker. Anonymkode: f36b1...392 😂😂😂 Vel ikke fullt så mange da, men nesten Jeg hadde selvsagt forskanset meg i et bomberom i nærheten ved en atomkrig. Jeg har en hytte som ligger veldig vanskelig til og den er uten veiforbindelse. Her dyrker jeg poteter,gulrot, grønnsaker, har egen bekk, Har gammeldags ovn inni hytten som man kan lage mat på. Masse ved og hermetikk. Man kan si at jeg er litt forberedt . Mangler bare litt apotekvarer, så kan jeg klare meg ei stund
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #44 Skrevet 1. november 2021 Til folk som sier at Russland vil angripe Norge? lol... Norge vs Russland? Hahah? Er dette en vits? Du bringer skam over det russiske militæret ved å sammenligne det med det norske militæret. Ingen fornuftig person ville noen gang sammenligne det russiske militæret med det norske militæret av samme grunn som ingen ville sammenligne en Fiat med en Ferrari. Hvis Russland brukte all sin "firepower" mot Norge ville kampen være over i løpet av et par timer. Du er dum hvis du ikke forstår dette. Jeg ler høyt av å tenke på hvor lett Russland ville slå Norge i en krig. For et folkeslag. Tror de har en sjanse mot Russland:) Hvis Russland ville, kunne de ødelegge alle Norges militære anlegg og infrastruktur i løpet av et par timer. Norge ville ikke kunne gjengjelde. Hvis de velger en fullskala invasjon vil russiske tropper med T-90-tanks være i Oslo i løpet av få dager:) Russland om de ønsker kan ta Norge under og det er ingenting Norge eller noe annet land kan gjøre for å hindre det. Anonymkode: 85ed9...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #45 Skrevet 1. november 2021 Mysticgirl skrev (På 20.1.2020 den 1.01): 😂😂😂 Vel ikke fullt så mange da, men nesten Jeg hadde selvsagt forskanset meg i et bomberom i nærheten ved en atomkrig. Jeg har en hytte som ligger veldig vanskelig til og den er uten veiforbindelse. Her dyrker jeg poteter,gulrot, grønnsaker, har egen bekk, Har gammeldags ovn inni hytten som man kan lage mat på. Masse ved og hermetikk. Man kan si at jeg er litt forberedt . Mangler bare litt apotekvarer, så kan jeg klare meg ei stund Høres usannsynlig ut. Anonymkode: c6d99...4d4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #46 Skrevet 1. november 2021 Gjør som norske politikere i 1945 og stikker fra landet og lar resten være igjen. Anonymkode: 83177...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #47 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (På 20.8.2019 den 13.06): Du kan lese her: https://www.sikkerhverdag.no/globalassets/din-beredskap/dsb_beredskap_brosjyre_originalutvikling_utenlogo_digital_nbb.pdf og her: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ og på de andre sidene under samme fane. Det kan være krig, miljøkatastrofer, atomulykker, terror eller andre ting som gjør oss sårbare. Ved å ha tenkt igjennom noen av disse tingene, så kan man klare seg noen døgn, som vil være viktige mens man venter på mer info, hjelp og forsyninger. Anonymkode: 6137a...686 Leste det i dag i en eller annen avis. Morsomt at de sier at det viktigste er vann - og ved, for å holde varmen dersom elektrisiteten blir borte. Hva med oss som bor i leiligheter uten peis (det er faktisk ganske mange i Norge som ikke bor i eneboliger/rekkehus)? Skal vi tenne bål midt på stuegulvet? Anonymkode: e3111...b0d
Entern Skrevet 2. november 2021 #48 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (På 20.8.2019 den 14.28): Dette er blitt et mye farligere scenario enn det var før. Kommer det til en større krise, med utfall i strømnettet, kan man egentlig ikke påregne å få noe informasjon om noe som helst. I gamle dager hadde man FM-radio som krevde lite strøm. Bærbare radioer kunne ha en batterilevetid på mange måneder. Moderne dab-radioer bruker så mye strøm at de vil være ubrukelige etter noen timer på batteri. I tillegg er frekvensene DAB sender på, frekvenser som forsvaret har fortrinnsrett på ved militære operasjoner, og dermed kan forsvaret rett og slett blokkere sivile radiosignaler, slik at folk ikke får noen informasjon. Om nettet er nede da, får ingen vite noe som helst, og rykter og kaos vil overta. Tidligere stod det krise- og beredskapsplaner trykket foran i telefonkatalogen, som alle hadde hjemme. Nå er det ikke lenger telefonkataloger, og man må finne slike planer på nett. Da må vi ha strøm og nettilgang. Alle som driver krigføring vet at det er strategisk lurt å ta ut infrastruktur som kommunikasjon og elektrisitet tidlig i operasjoner.... Folk bruker ikke kontanter lenger. Du får ikke kjøpt eller solgt noe som helst om elektrisiteten forsvinner. "Smarthus" blir dumme når styringssystemene ikke virker. Folk flest har ikke lenger oppvarmingsmuligheter som ikke krever strøm. Vannforsyningen er avhengig av elektrisitet for å opprettholdes. Veldig mange har ikke lenger tilstrekkelig matvarekunnskap heller. De tror alt som ikke kommer fra butikk er livsfarlig, de kan ikke sløye en fisk eller slakte et dyr, og de tror all mat - inkludert tørrvarer - er dødelig giftig ved midnatt den dagen holdbarhetsdatoen utløper. De vet ikke hva man kan spise fra naturen. Veldig mange vet ikke hvordan man tenner et bål. De færreste klarer å stake ut en kompasskurs på et kart. Jeg kjenner mange som ikke aner hvor nærmeste tilfluktsrom er. Det aller mest kritiske er at vi har lagt opp til at varsling av befolkningen ved større kriser er avhengig av intakt infrastruktur. Skjer det noe stort og alvorlig, er sannsynligheten stor for at vi enten får gal informasjon, eller ingen informasjon i det hele tatt. Det er merkelig at ikke beredskapsmyndighetene har tenkt på dette. Anonymkode: 8e548...d9d Veldig gode poenger du kommer med her. 1
Entern Skrevet 2. november 2021 #49 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Til folk som sier at Russland vil angripe Norge? lol... Norge vs Russland? Hahah? Er dette en vits? Du bringer skam over det russiske militæret ved å sammenligne det med det norske militæret. Ingen fornuftig person ville noen gang sammenligne det russiske militæret med det norske militæret av samme grunn som ingen ville sammenligne en Fiat med en Ferrari. Hvis Russland brukte all sin "firepower" mot Norge ville kampen være over i løpet av et par timer. Du er dum hvis du ikke forstår dette. Jeg ler høyt av å tenke på hvor lett Russland ville slå Norge i en krig. For et folkeslag. Tror de har en sjanse mot Russland:) Hvis Russland ville, kunne de ødelegge alle Norges militære anlegg og infrastruktur i løpet av et par timer. Norge ville ikke kunne gjengjelde. Hvis de velger en fullskala invasjon vil russiske tropper med T-90-tanks være i Oslo i løpet av få dager:) Russland om de ønsker kan ta Norge under og det er ingenting Norge eller noe annet land kan gjøre for å hindre det. Anonymkode: 85ed9...9d7 Og så mobiliserer USA og resten av NATO. Kort tid etter blir russerne veldig, veldig lei seg.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #50 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Leste det i dag i en eller annen avis. Morsomt at de sier at det viktigste er vann - og ved, for å holde varmen dersom elektrisiteten blir borte. Hva med oss som bor i leiligheter uten peis (det er faktisk ganske mange i Norge som ikke bor i eneboliger/rekkehus)? Skal vi tenne bål midt på stuegulvet? Anonymkode: e3111...b0d Dette er noe en bør tenke på før en flytter inn i slike boliger. Ikke for en million hadde jeg frivillig gjort dette. Anonymkode: c6d99...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #51 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er noe en bør tenke på før en flytter inn i slike boliger. Ikke for en million hadde jeg frivillig gjort dette. Anonymkode: c6d99...4d4 Da lager man seg en utvendig pipe, bruker et passende borr for å borre gjennom veggen til rørgjennomgang, og isolerer rundt og setter inn en liten peis. Ja, det er et inngrep men ikke så vanskelig som folk tror. Og hvis det er fare for at strømmen vil forsvinne i lange perioder, så er det noe man selvfølgelig prioriterer. Anonymkode: 0a58d...95d 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #52 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da lager man seg en utvendig pipe, bruker et passende borr for å borre gjennom veggen til rørgjennomgang, og isolerer rundt og setter inn en liten peis. Ja, det er et inngrep men ikke så vanskelig som folk tror. Og hvis det er fare for at strømmen vil forsvinne i lange perioder, så er det noe man selvfølgelig prioriterer. Anonymkode: 0a58d...95d Selvsagt. Om en før gjort dette før hysteriet starter, er det jo greit. Som en ser, er det en god del som utsetter det denne uken også. Anonymkode: c6d99...4d4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #53 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Selvsagt. Om en før gjort dette før hysteriet starter, er det jo greit. Som en ser, er det en god del som utsetter det denne uken også. Anonymkode: c6d99...4d4 Ja, man bør jo følge med litt. Men poenget mitt er at det ikke akkurat er så kritisk å ikke ha peis hvis man er noenlunde oppegående. Uansett løser ikke det med peis så mye heller på samfunnsnivå, for hvis alle skal begynne å fyre for harde livet, så blir det fort manko på ved da alt vil bli utsolgt raskt. Og de som eier eiendommer vil nok ikke akkurat godta at folk hogger ved de nå trenger selv fra eiendommene sine, så da risikerer man borgerkrig bare der. Anonymkode: 0a58d...95d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #54 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (På 20.8.2019 den 14.03): Hva skal menn gjøre? De er ikke akkurat så tøffe de heller da 90% er overvektige potetsekker. Anonymkode: f36b1...392 https://www.fhi.no/nettpub/hin/ikke-smittsomme/overvekt-og-fedme/ Vi klarer i hvert fall å ikke argumentere emosjonelt slik dere kvinner gjør. Dere overdriver alltid fakta til de grader for å bevise deres "poenger". Artig å aldri kunne argumentere uten å overdrive. Anonymkode: 4b04a...a66
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå