Gå til innhold

Om det blir krig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom det blir krig i Norge, Russland invaderer (eller et annet land). Hva hadde du gjort? Jeg tenker på det praktiske, og med familie osv. Finnes det noen retningslinjer for hvordan man forholder seg? Er det noe man bør være forberedt på? 

Anonymkode: 51eac...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars di kvinne som sitter uten menn da😅, mannen min har noe forberedt ved krig i kjelleren😁

Anonymkode: 7d6e2...cd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars di kvinne som sitter uten menn da😅, mannen min har noe forberedt ved krig i kjelleren😁

Anonymkode: 7d6e2...cd9

Du er mann selv ikke sant? 😂😁

Anonymkode: 8a33b...62c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese her:

https://www.sikkerhverdag.no/globalassets/din-beredskap/dsb_beredskap_brosjyre_originalutvikling_utenlogo_digital_nbb.pdf

og her:

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

og på de andre sidene under samme fane.

Det kan være krig, miljøkatastrofer, atomulykker, terror eller andre ting som gjør oss sårbare. Ved å ha tenkt igjennom noen av disse tingene, så kan man klare seg noen døgn, som vil være viktige mens man venter på mer info, hjelp og forsyninger.

 

Anonymkode: 6137a...686

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har til dels den anbefalte beredskapen hjemme. 
Mangler tilstrekkelig vann, og ved. 

Ut over det så ville jeg bare forholdt meg til beskjeder fra det offentlige, og fulgt eventuelle anbefalinger om evakuering og lignende. Har ikke familie i nærheten, så ville så langt det var mulig opprettholdt kontakt. 

Og har allerede sjekket ut hvor nærmeste tilfluktsrom befinner seg, da både aller nærmeste, men også de som ligger litt lengre unna i tilfelle nærmeste er utilgjengelig av en eller annen grunn. 
Kommunen jeg bor i har publisert kriseplaner, så ved ulike hendelser hvor min bolig er i evakueringsone (togulykker med eksplosjonsfare for eksempel), så vet jeg hvor jeg da skal evakuere/møte opp. 

Anonymkode: 7f611...d36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på flere internasjonale sider at de snakker om "bug out bag", er det en slags beredsskapssekk? Og har dere det? 

Anonymkode: 51eac...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er mann selv ikke sant? 😂😁

Anonymkode: 8a33b...62c

Skal det bli krig i kjelleren?

Anonymkode: 6efc0...9ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal det bli krig i kjelleren?

Anonymkode: 6efc0...9ef

Feilsitert

Anonymkode: 6efc0...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt jeg trenger på det eget øde stedet der hytta står.

Her kan jeg oppholde meg 1 år++ uten kontakt med omverdenen. Jeg kommer meg dit på 5 timer med bil og til fots, 8 timer med båt og til fots.

Anonymkode: c6d99...4d4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars di kvinne som sitter uten menn da😅, mannen min har noe forberedt ved krig i kjelleren😁

Anonymkode: 7d6e2...cd9

Hva skal menn gjøre? De er ikke akkurat så tøffe de heller da 90% er overvektige potetsekker.

Anonymkode: f36b1...392

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ved å ha tenkt igjennom noen av disse tingene, så kan man klare seg noen døgn, som vil være viktige mens man venter på mer info, hjelp og forsyninger.

 

Anonymkode: 6137a...686

Siden ca. alt er Digitalisert, -Telefon, DAB Fm. nett, -Styring av Strømforsyning, -Signaler vdr. Fly, Tog masse mer, blir det fullstendig kollaps. Skal like å se Minibanker og Kortterminaler som funker uten signaler, og strøm...

¨¨

Serr. klikk på linken under for en ¨artig innsikt¨ fra forsvarssjefen...

https://www.nrk.no/urix/forsvarssjefen-om-russisk-militaerovelse_-_-en-nasjonal-utfordring-1.14660898

– Dette er en øvelse hvor Russland søker å beskytte sitt territorium og sine interesser gjennom å deployere svært kapable fartøyer, undervannsbåter og fly i den hensikt å hindre Nato å operere inne i disse områdene. Ethvert forsøk på å forsterke Norge fra alliert hold blir særdeles vanskelig.

– Det er en nasjonal utfordring. Dersom noe skulle skje, så ligger jo Norge på feil side av konfrontasjonslinjen for å få hjelp og forsterkninger dersom vi skulle trenge det, sier Bruun-Hanssen til NRK. ¨¨

Det som ser ut til å ha blitt utelatt er...

Før regnet vi med tredve dager varsel ved store troppeforflytninger, nå er dette tredve timer.

Min påstand... Les f.eks. invasjon... a.

Reporteren spør... Hva kan du gjøre på tredve timer... Han smiler oppgitt...

Skaff deg en KORT \ MELLOMBØLGE ¨Reiseradio¨ Og lær noe om hvordan du får mest mulig ut av den, før alt går i svart.

Mer...

- Kan slå ut Norge med en binders

Kritisk infrastruktur i Norge er ikke dimensjonert for terroranslag eller naturkatastrofer. Store deler av kommunikasjonen her i landet kan slås ut med enkle midler, mener ekspert.

https://www.nrk.no/okonomi/--kan-sla-ut-norge-med-en-binders-1.10996757

Kunne sitti hele uka...

Mer...

Den 300 meter höga masten öster om Borås kollapsade plötsligt under söndagskvällen.

På måndagseftermiddagen gick kriminalpolisen i Borås ut och sa med tvärsäkerhet:

– Vi är hundra procent säkra på att det handlar om sabotage, sa förundersökningsledaren Jan Johansson till Aftonbladet. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLk8d9/bilderna-som-visar-sakerhetsluckan-bakom-sabotaget-mot-jattemasten

I samme tidsrom falt en annen sentral sender ut, iirc. Russisk ¨simulert¨ anngrep med strategiske, les, Atom-kapable bombefly, og på SVT SINE Egen nettside lå det en falsk side om IIRC. 27 Drepte i Terroranngrep på Arlanda.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er blitt et mye farligere scenario enn det var før. Kommer det til en større krise, med utfall i strømnettet, kan man egentlig ikke påregne å få noe informasjon om noe som helst.

I gamle dager hadde man FM-radio som krevde lite strøm. Bærbare radioer kunne ha en batterilevetid på mange måneder. Moderne dab-radioer bruker så mye strøm at de vil være ubrukelige etter noen timer på batteri. I tillegg er frekvensene DAB sender på, frekvenser som forsvaret har fortrinnsrett på ved militære operasjoner, og dermed kan forsvaret rett og slett blokkere sivile radiosignaler, slik at folk ikke får noen informasjon. Om nettet er nede da, får ingen vite noe som helst, og rykter og kaos vil overta.

Tidligere stod det krise- og beredskapsplaner trykket foran i telefonkatalogen, som alle hadde hjemme. Nå er det ikke lenger telefonkataloger, og man må finne slike planer på nett. Da må vi ha strøm og nettilgang. Alle som driver krigføring vet at det er strategisk lurt å ta ut infrastruktur som kommunikasjon og elektrisitet tidlig i operasjoner....

Folk bruker ikke kontanter lenger. Du får ikke kjøpt eller solgt noe som helst om elektrisiteten forsvinner. "Smarthus" blir dumme når styringssystemene ikke virker. Folk flest har ikke lenger oppvarmingsmuligheter som ikke krever strøm. Vannforsyningen er avhengig av elektrisitet for å opprettholdes.

Veldig mange har ikke lenger tilstrekkelig matvarekunnskap heller. De tror alt som ikke kommer fra butikk er livsfarlig, de kan ikke sløye en fisk eller slakte et dyr, og de tror all mat - inkludert tørrvarer - er dødelig giftig ved midnatt den dagen holdbarhetsdatoen utløper. De vet ikke hva man kan spise fra naturen.

Veldig mange vet ikke hvordan man tenner et bål. De færreste klarer å stake ut en kompasskurs på et kart. Jeg kjenner mange som ikke aner hvor nærmeste tilfluktsrom er.

Det aller mest kritiske er at vi har lagt opp til at varsling av befolkningen ved større kriser er avhengig av intakt infrastruktur. Skjer det noe stort og alvorlig, er sannsynligheten stor for at vi enten får gal informasjon, eller ingen informasjon i det hele tatt.

 

Det er merkelig at ikke beredskapsmyndighetene har tenkt på dette.

Anonymkode: 8e548...d9d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal menn gjøre? De er ikke akkurat så tøffe de heller da 90% er overvektige potetsekker.

Anonymkode: f36b1...392

Ikke min mann♥️♥️

Anonymkode: 7d6e2...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ikke "om", men "når".....

Anonymkode: 9fb42...821

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er ikke "om", men "når".....

Anonymkode: 9fb42...821

Jupp. En av de største grunnene mine til ikke å bo i noen by. Flaks for meg, så liker jeg det heller ikke:-)

Anonymkode: c6d99...4d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fått den beredskapsplanen i posten?  Alle bør vite hva en skal ha tilgjengelig nå. Vi har fått info nok. Google opp.

Min største skrekk er at en ikke kommer seg avgårde til familie. Men nå har vi kjelleren her hvor alke naboene må tilbringe tiden sammen. Så det er ikke det verste, for bra naboer her! Men ville helst hatt muligheten til å kjøre til familien på andre siden av byen. Det tenker jeg litt på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke min mann♥️♥️

Anonymkode: 7d6e2...cd9

Ikke min heller, heldigvis. :biggrin: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? said:

Har du ikke fått den beredskapsplanen i posten?  Alle bør vite hva en skal ha tilgjengelig nå. Vi har fått info nok. Google opp.

Min største skrekk er at en ikke kommer seg avgårde til familie. Men nå har vi kjelleren her hvor alke naboene må tilbringe tiden sammen. Så det er ikke det verste, for bra naboer her! Men ville helst hatt muligheten til å kjøre til familien på andre siden av byen. Det tenker jeg litt på. 

Nei, her er det ikke kommet noen beredskapsplan i posten. Hvis du mener myndighetenes oppfordring om hva man bør ha i huset, så er jeg klar over dette - men de beredskapsplanene som stod i telefonkatalogen var langt mer omfattende enn dette, og ga nokså detaljert informasjon både om hvordan man skulle forholde seg, hva man skulle gjøre i ulike scenarier, hvor nærmeste tilfluktsrom var, samt hvordan militæret og heimevernet skulle mobilisere hvis kommunikasjonsnettet brøt sammen, og hvordan sivibefolkningen skulle evakuere om nødvendig. Og vi hadde tilgjengelig fm-radio som var pålitelig, og hadde lang brukstid på enkle batterier. Faktisk kunne man bygge enkle fm-mottagere selv med veldig enkle midler. Jeg bygde flere sånne da jeg var barn.

Beredskapsmessig har jeg alltid et visst minimum av remedier i huset, jeg er helsepersonell og har det nødvendigste av medisiner og utstyr til småkirurgi, og jeg har mulighet og utstyr til å rense vann. Jeg vet hvordan jeg klarer meg utendørs uten moderne hjelpemidler. Men jeg er IKKE en av disse gærn prepperne, altså.

Hvis det kommer til en alvorlig krise, kan du ikke regne med at du klarer å ta deg frem med bil, eller at det vil være trygt. Du kan heller ikke regne med å få tak i drivstoff, eller at du kan klare å betale for det hvis det er tilgjengelig. Dersom informasjonskanalene strupes, er det heller ikke sikkert at det er trygt å bevege seg den veien du skal. Og du vil ikke vite om familien din er å finne der du tror den er.

Anonymkode: 8e548...d9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...