Gå til innhold

Effektiv trening for vekttap


Gjest Plannergirl

Anbefalte innlegg

Gjest Plannergirl

Hvilken treningsform har du fått best utbytte av for å gå ned i vekt? Litt nysgjerrig fordi jeg har trent, og trener, så mye forskjellig og vil høre andres erfaringer om hva dere har funnet mest effektivt. Jeg har god erfaring med cardiobasert dans, men har prøvd det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller beste er nok å finne noe man synes er gøy å holde på med. Hvor klisjé det enn høres ut. :lol: 

For min del var det spinning som var den utløsende faktoren for vekttap, og som overvant min frykt for kondistrening. Nå elsker jeg alt som har med kondistrening å gjøre; og aller mest hopp og sprett-trening, typ aerobic/dans/step/høy puls.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke trening for vekktap om ikke kostholdet henger med :)

Og så signerer jeg over, finn noe du liker å holde på med etterhvert. Er kondisen dårlig, er som regel cardio også grusomt så man må overvinne de første 3-4 gangene før det blir lystbetont. Spiller ingen rolle om det er zumba eller spinning. NB: Du blir sår i rumpestumpen av spinning om du ikke har sykla før, så anbefaler en shorts med padding ;)

Ellers anbefaler jeg styrketrening. Det øker basalforbrenningen og er i og for seg også en cardioøkt. Samt at du får dat booty om du løfter nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 20 kg med aerobic step spinning, men da sluttet jeg på medisiner som førte til overspising 

 

har gått ned 15 kg med styrke med PT men da gikk jeg ikke lenger på medisiner som førte til cola sug

har trent det samme uten at kosthold var i orden pga medisiner men bare gått opp i vekt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl

Jeg er helt enig i det å finne noe man liker og at kostholdet har mest å si. :) Det jeg lurte på var erfaringer (ikke så mye anbefalinger) litt for moroskyld bare, har full oversikt over min egen trening og kosthold. Bare interessant å høre hva andre har funnet motiverende og effektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Plannergirl skrev:

Jeg er helt enig i det å finne noe man liker og at kostholdet har mest å si. :) Det jeg lurte på var erfaringer (ikke så mye anbefalinger) litt for moroskyld bare, har full oversikt over min egen trening og kosthold. Bare interessant å høre hva andre har funnet motiverende og effektivt. 

HIIT-trening og tabatintervaller. Liker godt å ta 8-12 intervaller med battleropes og så gå 3-5 km. Evt tabata på mølle, hvor jeg har stigninga på jevnlig økning. Du trenger ikke å springe :). På mølle er jeg frekk nok til at jeg bruker 2 møller sånn at jeg kan gå 20-40 sek på stigningen og svitsje over til den andre for å gå hvileintervallet i 10-20 sek.

Strengt tatt ikke nødvendig å gå så mye etterpå, men jeg har ett mål om å gå minst 5km hver dag.

 

Endret av CabinCruiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Plannergirl skrev:

Jeg er helt enig i det å finne noe man liker og at kostholdet har mest å si. :) Det jeg lurte på var erfaringer (ikke så mye anbefalinger) litt for moroskyld bare, har full oversikt over min egen trening og kosthold. Bare interessant å høre hva andre har funnet motiverende og effektivt. 

Da jeg var på mitt tyngste (og minst trente) begynte jeg med en kombinasjon av løping og styrke. Jeg var i veldig dårlig form da, og vekten var altfor høy. Fedme på bmi. Jeg hadde slitt med en fysisk skade lenge, og jeg taklet det så dårlig at psyken også var helt i kjelleren. Kanskje ikke minst fordi jeg hadde vært gjennom noen svært tunge år før jeg ble skadet, og min måte å takle det på var å stå slik på at jeg ikke hadde tid til å tenke på de vonde tingene som hadde skjedd. En flukt jeg naturligvis mistet da jeg ble skadet, og jeg fikk ALTFOR god tid til å tenke. Jeg hadde allerede trøstespist meg ganske kraftig før jeg ble skadet, men da ble jeg feit. Selv om jeg ble fysisk bedre etterhvert hadde jeg det ikke bra psykisk. Jeg slet mye med selvforakt i forhold til at jeg hadde taklet ting dårlig, og at jeg hadde tillat meg selv å bli feit i tillegg. 

Kombinasjon løping og styrke tre ganger i uken gjorde at jeg mistet 25kg på et år, første 10-15 kg kun ved hjelp av trening, og så resten ved at jeg også begynte å forbedre kosthold.

Årsaken til at jeg fortalte bakgrunnen for min overvekt er at ofte, svært ofte, ligger det psykiske utfordringer bak overvekt. Jeg tenker derfor at beste trening for slanking må være typer treningen man ganske fort merker progresjon i, for å jevnt over oppleve dette med å klare og mestre mer og mer. Det bygger opp selvfølelse. Noe man virkelig trenger med et utgangspunkt der man føler seg tykk og har ting man strever litt med som ligger bak det at man ble overvektig. De fleste former for trening dekker dette behovet. 

Dessuten bør det helst være noe man liker. Ikke nødvendigvis fra start, for begynner man når man er tykk og i svært dårlig form er det ærlig talt ingen trening som er kjekk. Jeg synes likevel at om man etter 2-4 måneder fremdeles hater treningsformen intenst, så bør man begynne med annen trening. Trening man hater, og kun gjør fordi man MÅ, men gruer seg til hver gang, uke etter uke, måned etter måned, det kommer man før eller siden til å slutte med. I verste fall slutter man da totalt å trene, fordi man bare har negative opplevelser av det. 

Jeg mener altså at beste trening for slanking er den form for trening som gir best psykisk og mentalt utbytte for akkurat personen det gjelder. Om det er å gå i fjellet, løpe, sykle, vekter, dansing, eller hva som helst. Jeg råder derfor folk til å ta utgangspunkt i hva de en gang i tiden likte å gjøre. Likte de det en gang, før de ble overvektig, er sjansen stor for at de vil like det igjen når de har kommet over den røffe starten. 

På sikt kan man gjerne utfordre seg selv med å prøve noe man er ganske sikker på at man ikke liker, men for å komme i gang bør man helst ikke bryte seg selv ytterligere ned ved å velge noe man mener er "riktig" for slanking. Bedre å velge noe man tror man kan like. Iallefall ikke vil hate, utover i starten. 

Den beste trening er den man gjør! Den som gjør deg godt. Den man liker. 

Har man ikke så mange kilo å miste er sikkert ikke dette så viktig, men har man mange er det som regel noe som ligger bak, og den psykiske faktoren er kanskje den aller viktigste for å klare å gå ned i vekt. 

 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er styrketrening og en rusletur etterpå. Morgenacardio kan være bra før frokost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Plannergirl skrev:

Hvilken treningsform har du fått best utbytte av for å gå ned i vekt? Litt nysgjerrig fordi jeg har trent, og trener, så mye forskjellig og vil høre andres erfaringer om hva dere har funnet mest effektivt. Jeg har god erfaring med cardiobasert dans, men har prøvd det meste. 

En repetisjon med å legge fra seg gaffelen tilsvarer fort tre timers trening.

En repetisjon med å dryle chipsposen i søpla tilsvarer en styrkeøkt eller ti.

En repetisjon med å si "nei takk" til mat kan spare deg for sinnssykt mye trening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kombinasjon av svømming, jogging og sykling.

Anonymkode: 71f55...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

En repetisjon med å legge fra seg gaffelen tilsvarer fort tre timers trening.

En repetisjon med å dryle chipsposen i søpla tilsvarer en styrkeøkt eller ti.

En repetisjon med å si "nei takk" til mat kan spare deg for sinnssykt mye trening.

Hvordan svarer det på mitt spørsmål? Jeg spør ikke om hvordan man går ned i vekt, jeg spør etter erfaringer av nysgjerrighet. Har du en dårlig dag kanskje? Håper dagen din blir bedre i morgen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Plannergirl skrev:

Hvordan svarer det på mitt spørsmål? Jeg spør ikke om hvordan man går ned i vekt, jeg spør etter erfaringer av nysgjerrighet. Har du en dårlig dag kanskje? Håper dagen din blir bedre i morgen :) 

Jeg svarer jo på spørsmålet.

Det finnes ikke effektiv trening for vekttap. 

Vekta styres på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Jeg svarer jo på spørsmålet.

Det finnes ikke effektiv trening for vekttap. 

Vekta styres på kjøkkenet.

Alle vet at kosthold er key. Nå snakker jeg om hva folk har hatt best effekt av ang trening personlig, kosthold kan vi ta en annen gang. Det har jo med hva folk interesserer seg for og mange har prøvd forskjellige ting. En ting som noen finner effektiv klarer ikke andre gjennomføre. Derfor er det et spørsmål jeg synes er interessant å stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett fra en annen vinkel kan man også si at trening som øker ditt maksimale oksygenopptak og anaerob terskel kan bidra til å gjøre all trening mer effektiv. Fordi det er jo oksygenet du bruker som styrer hvor mange kalorier du forbrenner. Kan du bruke mer oksygen per minutt fordi du har kapasitet til å jobbe på høyere intensitet, så får du bedre effekt av treningen :)

Så intervaller kombinert med styrketrening - i den grad kroppen tåler det. Og som mange andre sier: ikke vits å trene noe du hater. Så om du hater intervaller men digger rolige gåturer, så gå for det siste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser på kalorier forbrent pr minutt, er nok vektbærende kondisjonstrening som løping noe av det mest effektive. Men så vet man også at langvarig kondisjonstrening øker apetitten, og tærer på muskelmassen, noe som igjen motarbeider vekttap.. 

For mitt vedkommende har nok den treningen som har hatt mest å si for vekten, vært spinningsykling hjemme i kjellerstuen foran tv-en.. rett og slett fordi den treningen gjennomfører jeg. Mens planlagte løpeturer fort blir hoppet over om det regner horisontalt - noe det som regel gjør her jeg bor :p 

Anonymkode: 623ff...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...