Gå til innhold

Filme folk som er skadet


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Det innhentes tillatelse fra ambulanse-/behandlingsteam (og avdelingsledelse), og fra pasienter og pårørende. Dersom pasienten dør, er det familien som gir eventuell tillatelse. Det er strengt ulovlig å sende slike opptak dersom de filmede parter motsetter seg det. Kamerateamet må akseptere at de kan bli sendt vekk når som helst dersom situasjonen krever det. Ingen i teamet kan pålegges å bli filmet på jobb uten samtykke heller.

Å publisere slike opptak uten samtykke fra involverte parter er en grov forbrytelse, og det vil bli påtalt og dømt.

Tull! De filmer på offentlig sted og ingen tillatelse trenger å innhentes, eller blir innhentet. Tror du virkelig at f.eks folk i klammeri med politiet samtykker til å publisere deres sprell i TV? På flere av episodene i politiseriene protesterer til og med de som filmes høylytt på å bli filmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, bananbøy said:

Tull! De filmer på offentlig sted og ingen tillatelse trenger å innhentes, eller blir innhentet. Tror du virkelig at f.eks folk i klammeri med politiet samtykker til å publisere deres sprell i TV? På flere av episodene i politiseriene protesterer til og med de som filmes høylytt på å bli filmet.

Det er strengt ulovlig å bruke disse opptakene uten tillatelse. I praksis avklarer man med akutteamet før filming, og med pasienter i etterkant, dersom de ikke er i stand til å gi et juridisk gyldig samtykke i situasjonen der og da.

Politiseriene vil jeg ikke mene noe om, jeg jobber ikke i politiet. Imidlertid er det neppe andre juridiske bestemmelser der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Det er strengt ulovlig å bruke disse opptakene uten tillatelse. I praksis avklarer man med akutteamet før filming, og med pasienter i etterkant, dersom de ikke er i stand til å gi et juridisk gyldig samtykke i situasjonen der og da.

Politiseriene vil jeg ikke mene noe om, jeg jobber ikke i politiet. Imidlertid er det neppe andre juridiske bestemmelser der.

Som sagt du snakker bare tull. At de avklarer det med politi og ambulanse personellet har ingen ting med saken å gjøre. De innhenter ikke noe tillatelse fra de privatpersonene som filmes. Noe som illustreres tydelig i f.eks politiseriene hvor flere av de som filmes protesterer høylytt på nettopp å bli filmet. Men likevel publiseres det altså (bare med sensurert ansikt, og eventuelt forvrengt stemme).

Endret av bananbøy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bananbøy said:

Som sagt du snakker bare tull. At de avklarer det med politi og ambulanse personellet har ingen ting med saken å gjøre. De innhenter ikke noe tillatelse fra de privatpersonene som filmes. Noe som illustreres tydelig i f.eks politiseriene hvor flere av de som filmes protesterer høylytt på nettopp å bli filmet. Men likevel publiseres det altså (bare med sensurert ansikt, og eventuelt forvrengt stemme).

Som sagt - politiseriene vil jeg ikke mene noe om. Når det kommer til prehospital divisjon av helsevesenet, har pasientene rett til å nekte publisering. At du mener noe annet, får være din sak. Hvordan det juridisk stiller seg når subjektet ikke kan identifiseres, får du spørre en jurist om.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Fylkesfyrsten skrev (På 19.8.2019 den 22.25):

I prinsippet kan du filme hva du vil til privat bruk, men du har ikke under noen omstendigheter lov til å publisere opptak eller bilder. I mange tilfelle kan man komme under straffeansvar fordi man i stedet for å yte hjelp man er pliktig til, velger å filme eller ta bilder i stedet. Da har man "etterlatt en person i hjelpeløs tilstand," og det er straffbart. Likeledes kan man komme i veien for at akuttetatene får gjort jobben sin, og dette er også straffbart.

Jeg savner den gode, gamle tiden da mankunne si fra tydelig. En kollega ga en gang tydelig beskjed til en brysom person en gang (ved et hjerteinfarkt i en pub) om at "hvis ikke du slutter å tafse på rumpen til sykepleieren umiddelbart, skal jeg personlig sørge for at du blir neste pasient!" Prøver man seg på slikt i dag, blir man vel saksøkt.....

Det er blitt vanskelig å yte god helsehjelp utenfor sykehus. Folk må tenke seg om. 

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fylkesfyrsten skrev:

Som sagt - politiseriene vil jeg ikke mene noe om. Når det kommer til prehospital divisjon av helsevesenet, har pasientene rett til å nekte publisering. At du mener noe annet, får være din sak. Hvordan det juridisk stiller seg når subjektet ikke kan identifiseres, får du spørre en jurist om.

Ehh det er jo ingen annen juss når det gjelder politiseriene og ambulanse seriene. Og at du tror at folk vil samtykke til at foreldra deres sin dødskamp skal bli TV underholdning får du selv tenke litt over...

I ambulanse seriene ligger det også flere klipp av nødsentral anrop. Tror du virkelig at de etter å ha tatt imot et 113 anrop om at far i huset har hengt seg at de spør: "du vi kan vel ikke tilfeldigvis bruke dette klippet hvor du gråter i telefonen over din døde mann som henger i garasjen i en TV serie vel?" "Vi sender deg et samtykke skjema å skrive under på i posten vi..."

Vi kan ta et så enkelt eksempel som når VG ringte folk fra kommentarfeltet deres for å henge dem ut live på lufta. Ingen samtykke ble innhentet, og de som ble ringt opp ville selvsagt heller ikke ha samtykket til at det skulle publiseres. Og VG fikk ingen konsekvenser hverken i pfu, eller juridisk.

Endret av bananbøy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det handler ikke bare om bruk av videoer og bilder, men bare det at de står der med mobilen. Som da er invaderende og forstyrrende. Det er snakk om folk i en ekstrem sårbar situasjon, en ganske privat situasjon for mange. Det å ligge der halvnaken på grunn av nødvendig behandling, eller at man er i ekstreme smerter eller sjokk... det er nedverdigende og absolutt ikke greit i det hele tatt. Det er lov å ta bittelitt hensyn også. De har null grunn til å ta slike bilder og videoer, uavhengig av om de vil publisere dem eller ei. Det er totalt unødvendig og bør bli ulovlig. 

Helt enig!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, bananbøy said:

Ehh det er jo ingen annen juss når det gjelder politiseriene og ambulanse seriene. Og at du tror at folk vil samtykke til at foreldra deres sin dødskamp skal bli TV underholdning får du selv tenke litt over...

I ambulanse seriene ligger det også flere klipp av nødsentral anrop. Tror du virkelig at de etter å ha tatt imot et 113 anrop om at far i huset har hengt seg at de spør: "du vi kan vel ikke tilfeldigvis bruke dette klippet hvor du gråter i telefonen over din døde mann som henger i garasjen i en TV serie vel?" "Vi sender deg et samtykke skjema å skrive under på i posten vi..."

Vi kan ta et så enkelt eksempel som når VG ringte folk fra kommentarfeltet deres for å henge dem ut live på lufta. Ingen samtykke ble innhentet, og de som ble ringt opp ville selvsagt heller ikke ha samtykket til at det skulle publiseres. Og VG fikk ingen konsekvenser hverken i pfu, eller juridisk.

Nå får du slutte. Man innhenter selvfølgelig nødvendige tillatelser. Dette er ikke direktesendt, og alt blir gjennomgått med de involverte før det publiseres. Selvfølgelig kan man nekte bruk av opptakene.

https://www.dagbladet.no/kultur/slik-far-nrk-ja---overrasket-over-hvor-mange-skadde-og-syke-som-lar-seg-filme/70631672

"- I kontrakten med UNN har vi ikke lov til å filme før pasientene har gitt samtykke. Det vil si at helsepersonellet har spurt om det er greit at NRK filmer. I ettertid gir vi alle dem vi har filmet tilgang til å se materialet vi bruker i serien. Slik at de ser hvordan det ser ut på skjermen, og så får vi skriftlig samtykke, fortsetter hun.

Programsjefen forteller at de har vært overrasket over hvor mange som faktisk var positive og ga samtykke, til tross for vanskelige og intime omstendigheter.

- Vi spør alle om hvorfor de ønsker at det de gikk gjennom skal vises på tv."

"- Dere viser en kvinne som dør på tv. Tror du det blir reaksjoner?

- Uten tillatelse fra pårørende hadde vi ikke vist dette."

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det har utviklet seg en kultur om at man synes man har lov til å filme alt man mer eller mindre tilfeldig lovlig får se. Det gjelder ikke bare skadde folk men også folk som snubler eller har uhell på gaten, damer man tilfeldigvis kommer over på et svaberg som soler seg toppløse eller hvis man i en gleppe i gardina hos naboen kan se at hun/han skifter. Nå er det tilogmed en høyesterettsdom som sier at det ikke er ulovlig å snikfilme naboen så lenge naboen ikke er klar over det.

Dette er en utvikling hvor politikerne har vært fullstendig fraværende. Dette har vært forsøkt tatt opp en stund uten at det ser ut som om det skjer noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som for meg er uforståelig er, hva skal de med disse filmene? Er det noe de viser familie og venner mens de spiser et måltid? Personlig forstår jeg ikke hva de skal bruke det til.
At folk filmer et lite barns lek forstår jeg, men ikke en film fra et ulykkessted.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bananbøy skrev:

NRK og andre TV kanaler gjør jo det hele tiden. Blant annet i seriene hvor de følger ambulanse og politi personell.

Regner med at de sladder ansiktene, eller spurt om tillatelse i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Belima skrev:

Det som for meg er uforståelig er, hva skal de med disse filmene? Er det noe de viser familie og venner mens de spiser et måltid? Personlig forstår jeg ikke hva de skal bruke det til.
At folk filmer et lite barns lek forstår jeg, men ikke en film fra et ulykkessted.

Enig, det har noe med manglende respekt å gjøre ovenfor offer og pårørende, Det jeg har lært fra diverse førstehjelpskurs er vis en ikke kan være til hjelp, så er den beste hjelpen å fjerne seg fra ulykkesstedet slik at en ikke går i veien 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke at folk er så tjukke i hue at de filmer, mange ganger heller enn å hjelpe, når noen ligger skadd etter ulykke. 

Det burde absolutt komme en lov som forbyr dette, når det viser seg at det forstyrrer, og noen ganger hindrer, kvalifisert helsepersonell i å gjøre jobben sin. I tillegg til hvor blottene det må være at folk filmet og tok bilder av deg på ditt mest sårbare. 

Folk som gjør slikt, må virkelig mangle noe i hue.. 

 

Endret av Sinsiew
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fullstendig sykt at folk kan gjøre det. Men det er faktisk MANGE som gjør det! Såpass mange at det er blitt ett problem. Har sett det flere ganger selv også.

Neste gang jeg ser det skal jeg virkelig si ifra. Gjør det dere også! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...