Gå til innhold

Filme folk som er skadet


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Folk driver og filmer etter ulykker. Filmer folk som ligger og blør, har problemer med å puste, kanskje er døden nær, og uansett er vanvittig sårbare og kanskje har sin verste dag i livet. Kanskje overlever de ikke engang. 

Dette er så sykt at jeg har omtrent ikke ord. Det burde vært veldig hardt straffet. 

https://www.nrk.no/sognogfjordane/born-og-vaksne-filma-trafikkskadde-pa-naert-hald-1.14665538

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir så provosert av å lese om sånt at jeg finner ikke ord... De skulle helt seriøst fått 100 000 kroner i bot på stedet! 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Callisto83 skrev:

Jeg blir så provosert av å lese om sånt at jeg finner ikke ord... De skulle helt seriøst fått 100 000 kroner i bot på stedet! 

Ja!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Politiet må kanskje prioritere bøtlegging av slik uønsket oppførsel?

Ja det burde de.  Men har de lovhjemler for det?  Og om de har, er det strengt nok og blir det fulgt opp? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ja det burde de.  Men har de lovhjemler for det?  Og om de har, er det strengt nok og blir det fulgt opp? 

Nei, de har ikke dèt. Men det burde hatt vært et skremmeskudd for å få de til å kutte  ut galskapen i å måtte filme/ta bilder ved store ulykker. Leste artikkelen før i kveld, og særlig for barn som går etter de voksne, og gjør som de, er det slett ikke bra. Hadde det vært nok ressurser på stedet, burde noen av de med litt myndighet krevd at publikum holdt seg på avstand. Men det er jo heller ikke lett, når det går mange minutter fra varsling til de er på stedet.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Huttetuen

Jeg fatter ikke at folk har samvittighet til å gjøre det 🥺

Det er jo så strengt i forhold til pasientsikkerhet osv og av hensyn til pårørende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er på tide at dette kommer innunder loven.

Ja. 'Det er ikke tillatt å filme/ta bilder av personer i sårbare situasjoner. Brudd på dette straffes med ...xxx... deling av slike filmer/ bilder straffes dobbelt (!)' 

Slik skulle det vært. Men skjønner likevel ikke at folk ikke kan tenke selv. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg som var utsatt for en ulykke (og overlevd), og folk hadde filmet meg: Jeg hadde saksøkt "hue og ræva" av dem etterpå. 

På tide at lovverket tilpasser seg at vi er i 2019, og "alle" har mobilkamera. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dolce skrev:

Hadde det vært meg som var utsatt for en ulykke (og overlevd), og folk hadde filmet meg: Jeg hadde saksøkt "hue og ræva" av dem etterpå. 

På tide at lovverket tilpasser seg at vi er i 2019, og "alle" har mobilkamera. 

Ikke sant, der har de filmet deg mens du blødde, fikk ikke puste, du var bevisstløs, hadde anfall osv osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i ambulansen i en stor by, og det skjer på daglig basis at folk filmer istedet for å enten gå vekk ( hvis de ikke kan bidra) eller prøver å hjelpe pasienten før annen hjelp kommer. 

Har måtte jage bort folk som stod så tett på luftambulansen at de ikke turte å lette kun fordi de er nysgjerrige. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK og andre TV kanaler gjør jo det hele tiden. Blant annet i seriene hvor de følger ambulanse og politi personell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanken på at jeg selv, eller noen jeg er glad i, skal bli filmet i en så sårbar situasjon - for å være noens "underholdning" på nettet eller G-d vet hva, er så provoserende og krenkende at jeg har vanskelig for å se for meg hva som foregår oppe i hodet på disse.

Når det er sagt, ulykker og slikt kan jo bli filmet ved et uhell. Som f.eks dash kamera. Men disse som tar frem mobilen etterpå, og som filmer istedet for å hjelpe, de bør få en straff så det svir. 

Rart ikke dette er noe som er common sense i 2019. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bananbøy skrev:

NRK og andre TV kanaler gjør jo det hele tiden. Blant annet i seriene hvor de følger ambulanse og politi personell.

Ja, men da innhenter de tillatelse fra dem som blir filmet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bananbøy skrev:

NRK og andre TV kanaler gjør jo det hele tiden. Blant annet i seriene hvor de følger ambulanse og politi personell.

:rolleyes:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Callisto83 skrev:

Tanken på at jeg selv, eller noen jeg er glad i, skal bli filmet i en så sårbar situasjon - for å være noens "underholdning" på nettet eller G-d vet hva, er så provoserende og krenkende at jeg har vanskelig for å se for meg hva som foregår oppe i hodet på disse.

Når det er sagt, ulykker og slikt kan jo bli filmet ved et uhell. Som f.eks dash kamera. Men disse som tar frem mobilen etterpå, og som filmer istedet for å hjelpe, de bør få en straff så det svir. 

Rart ikke dette er noe som er common sense i 2019. 

 

Jeg vil egentlig si det er rart det ikke skjer oftere og at vi hører mer om det, nå når det er 2019 og alle har kamera og er forventet å dele alt de kommer over.

Så kommer det alltid noen inn i diskusjonen, slik som over her, som jobber i ambulansetjenesten, politiet eller brannvesen, og forteller at dette skjer hele tiden, de har selv måttet jage bort folk, dette er nærmest blitt vanlig oppførsel.

Mobiltelefonene til tross, vi kan da ikke ha blitt så dumme at vi ikke skjønner at sånn oppfører man seg bare ikke..?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dolce skrev:

Ja, men da innhenter de tillatelse fra dem som blir filmet. 

Hvordan innhenter de tillatelse fra en død person mener du?

De innhenter ikke tillatelse for noe som helst. De bare sensurerer ansikter og stemme hvis noen ber om det, på TV kommer de uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, bananbøy said:

Hvordan innhenter de tillatelse fra en død person mener du?

De innhenter ikke tillatelse for noe som helst. De bare sensurerer ansikter og stemme hvis noen ber om det, på TV kommer de uansett.

Det innhentes tillatelse fra ambulanse-/behandlingsteam (og avdelingsledelse), og fra pasienter og pårørende. Dersom pasienten dør, er det familien som gir eventuell tillatelse. Det er strengt ulovlig å sende slike opptak dersom de filmede parter motsetter seg det. Kamerateamet må akseptere at de kan bli sendt vekk når som helst dersom situasjonen krever det. Ingen i teamet kan pålegges å bli filmet på jobb uten samtykke heller.

Å publisere slike opptak uten samtykke fra involverte parter er en grov forbrytelse, og det vil bli påtalt og dømt.

4 minutter siden, Nasse Nøff ❤ said:

Jeg synes det bør komme en lov om dette. Ingen privatpersoner har behov for å ta disse bildene. Fatter ikke hva folk tenker med. 

I prinsippet kan du filme hva du vil til privat bruk, men du har ikke under noen omstendigheter lov til å publisere opptak eller bilder. I mange tilfelle kan man komme under straffeansvar fordi man i stedet for å yte hjelp man er pliktig til, velger å filme eller ta bilder i stedet. Da har man "etterlatt en person i hjelpeløs tilstand," og det er straffbart. Likeledes kan man komme i veien for at akuttetatene får gjort jobben sin, og dette er også straffbart.

Jeg savner den gode, gamle tiden da mankunne si fra tydelig. En kollega ga en gang tydelig beskjed til en brysom person en gang (ved et hjerteinfarkt i en pub) om at "hvis ikke du slutter å tafse på rumpen til sykepleieren umiddelbart, skal jeg personlig sørge for at du blir neste pasient!" Prøver man seg på slikt i dag, blir man vel saksøkt.....

Det er blitt vanskelig å yte god helsehjelp utenfor sykehus. Folk må tenke seg om. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...